[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:50

vaxie schreef:
lang geleden dat ik hier weer iets gepost heb. Waarschijnlijk omdat het een tijde vrij goed is gegaan, maar tot vandaag. We rijden haar al een poosje niet meer, maar vandaag had ze veel pijn. Ze gaat steeds liggen, in de wei en op de paddock. Met lopen gaat ze om de zoveel tijd op 3 benen staan, ze gaat de halve dag door als een pelikaan en sleept een beetje met haar achterbenen op de harde ondergrond. ook hangt ze heel af en toe 'door' op de achterhand zegmaar, dan helt haar achterhand over haar achterhoeven heen. Kramp, artrose, ouderdom, stijfheid..? In ieder geval pijn, dat is zeker. Gisteren was alles nog prima, opeens een omslag. Ik heb haar wat pijnstilling gegeven, en hoop dat het beter gaat.. Herkennen jullie iets toevallig?

Klinkt als hoefbevangen?

vaxie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:27

Hoefbevangen dacht ik in eerste instantie ook, maar daar was eigenlijk iedereen zeker van dat het niet zo was. Haar voorbenen waren wel wat warmer, maar haar hoeven niet. Ook stond ze niet echt te 'beven' op haar hoeven, als ik het zo moet zeggen. gisteren toch nog even langsgeweest, en ze stond weer heel vrolijk in de wei te grazen. En 2 uur later stond ze nog steeds, maar dan een heel stuk verder. Gek, van die 'ups' en 'downs'. Zo is het heel erg, en zo (lijkt) er niks meer aan de hand.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:28

Heel veel sterkte en succes iedereen, wat een zorgen af en toe met die (oude) paardjes. Dat er zo veel van ze gehouden wordt maakt het er niet makkelijker op. :(:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:10

Amigo dat is balen. Ben wel benieuwd wat de foto's zeggen.
Laat je het ons weten.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:07

Amigo: Ik kan helaas je geen ervaringen delen! Ik ben wel benieuwd wat er vrijdag uitkomt. Hopelijk niks ernstig natuurlijk!

Volgende week dinsdag krijgt Urka terug gewone ijzers! Toen ik hem aan de telefoon had vroeg hij ook hoe ze liep (dat hij dat nog wist) en was het met me eens dat er terug gewone onder kunnen omdat deze niet echt verbetering geven.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:07

Het verhaal van vaxie komt me bekend voor...Mijn paard heeft al jaren artrose, en het ging eigenlijk de laatste 5 jaar best goed. Maar de afgelopen winter had ze het moeilijk, staat ook wat door de achterhand,kijkt treurig, kan slecht opstaan na het rollen en al dat soort rottigheid. Vooral heel erg stijf in de achterbenen,kan soms amper draaien, kreupel na lang in dezelfde houding staan. Mijn hoefsmid vond de laatste keer al dat ze erg slecht haar benen kon optillen, als ze haar benen wat langer optilt loopt ze daarna erg slecht. Ze heeft harde knobbels op haar kogels, vooral bij de achterbenen.
Ik dacht dat de zomer wel beter zou zijn voor haar,maar vooralsnog wordt de situatie snel slechter. Daarom de knoop doorgehakt; ze gaat binnenkort aan haar laatste reis beginnen, en wel naar het slachthuis. Ik vind het niet meer eerlijk voor mijn paard,en het doet me zeer om haar zo te zien lijden. Ze kreeg al de nodige supplementen, maar eens houdt het gewoon op vind ik. Ik ga dit weekend op zoek naar een nieuw weidemaatje voor mijn pony, het is helaas niet anders. |(

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:11

PortRoyal: Heel veel sterkte! Je maakt een erg moedige beslissing! Het is niet makkelijk die keuze te maken, ook al weet je dat dat het beste is!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:17

PortRoyal heel veel sterkte de komende tijd.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:20

Het is altijd moelijk, maar ik heb dit paard jaren geleden overgenomen omdat ze af en toe kreupel was. Ik wist dus wel dat ze iets mankeerde, en ben wel altijd realistisch gebleven. Ze was toen nog te goed voor de slacht, en heeft nog ruim 5 jaar een best leven bij mij gehad. Achteraf had ze toen dus al lichte artrose linksvoor, maar nu doen haar achterbenen haar de das om. Ik vind het vooral erg zielig voor mijn Welshje, die moet het straks zonder haar doen. Ik koop er voor dat kleine mormel een leuk Welshje bij, en als ze het goed samen kunnen vinden gaat mijn oude paard weg. Maar daar wil ik niet te lang mee wachten, ik ben als de dood dat ze straks gaat liggen en niet meer in de benen kan komen!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:47

sterkte :(

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:45

portroyal heel herkenbaar wat je schrijft.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:01

gister was een spannende dag..

ik had vorige week een leuk dier gezien en vandaag was de dag om hem op te halen.. dus

hier is tie dan!!

Afbeelding

Devereaux Jet
KWPN: 5 jarige ruin van maar liefs 1.84!!

bij aankomt ging hij lekker even in de bak en scharrelde wat rond toen hij een jollybal zag waarmee hij begon te spelen..tranen schoten in me ogen omdat sem dat ook altijd deed.. ondanks dat deze flinke jongen er nu is en ik hoop dat we veel plezier krijgen mis ik sem verschrikkelijk :( maar dat gevoel zal nog wel even blijven denk ik..dit paard is absoluut geen vervanger van sem maar een nieuw hoofdstuk..

vind het dan ook best spannend :o nieuw paard op een nieuwe stal alles is anders en moet ik erg aan wennen..moet ervoor oppassen dat ik niet gaat vergelijken met sem..dev is totaal anders dan sem was maar hij is jong en we hebben alle tijd om aan elkaar te wennen :)

ondanks dat ik eigenlijk niet meer op dit topic hoor :o vind ik het wel leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en de paardjes..

artrose is geen pretje en voor sommige van jullie komt er een nare tijd aan maar mijn ervaring leert mij dat ondanks het verlies ik er geen spijt van heb! sem heeft een super goed leven gehad en bracht mij een hoop vreugde en niet alles was kommer en kwel! heb ook een onwijze leuke tijd met hem gehad dat moet ik niet vergeten en jullie ook niet :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:57

Wat een dappere maar vooral eerlijk beslissing PortRoyal. Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

Jes gaat.. Jes gaat :+ Ze vliegt zonder moeite in de benen na het rollen, heeft een pracht van een cyste op haar artrose-achterbeen die niet zeer doet en waar iedereen aan mag zitten en ze komt weer goed in de spieren doordat ze op het zomerland staat. Ze loopt goed, galoppeert weer veel door de wei en ze is erg aanwezig :))

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:46

Heel veel sterkte port royal

mvermeulen wat een plaatje! Heel veel plezier ermee! En je blijft Sem natuurlijk nog missen maar dat is niet meer dan normaal.

Berdien wat ziet Jes er vrolijk uit :).

Nou wij hebben toch geen afspraak gemaakt bij de DA voor as vrijdag. Ik was afgelopen woensdag met Odin bij onze kraker. En die man is paranormaal begaafd (klinkt allemaal heel zweverig maar als je ooit bij hem bent geweest dan geloof je het zo). Hij had 2 sec zijn handen op de rug van Odin gelegd en kon zo zeggen waar hij moeite mee had tijdens het rijden. Ook kreeg ik meteen mijn eigen karakter te horen wat ook weer fijnloos klopte. We zijn als eens eerder geweest bij hem met mijn pony en een keer met Danté dus we wisten al wel wat wat we konden verwachten.
We hadden ook een foto van Danté meegenomen en aan hem gegeven. Hij kon zo zeggen waar ze last van had en op welk been ze niet goed liep. Ook het karakter van dr kon hij zo vertellen. Een erg bijzondere ervaring. Hij had het idee dat ze vooral vast zat bij dr schoft en dat daar vanuit ze eigenlijk plotseling onregelmatig is gaan lopen. A.s. woensdag konden wij er nog tussen worden gedrukt dus ik ben benieuwd.
Mama heeft nog op de plek gedrukt waar de kraker gezegd had dat het zat en Danté rende heel hard weg en beet de shet in de billen. Vervolgens kon mama haar ook niet meer krijgen. Dus ik heb stil aan weer een beetje vertrouwen.
Daarbij is dit nog een mogelijkheid en dan hebben we bijna alles geprobeerd voor dr. En of we nu deze week of een weekje later met de DA afspreken is bij ons nog niet zo erg want ze loopt in de wei nog gewoon regelmatig. Het lastige is is dat ze in dr koppie nergens last van heeft. Als ze me hoort komt ze luid hinnikend naar het hek toe.
Maar goed we zullen wel zien. Wordt vervolgd..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:16

Mvermeulen wat een mooi paardje geniet ervan. je gaat sem nooit vergeten maar dat hoeft niet.

annelieke heel veel succes als het maar helpt daar gaat het om en wat ze dan doen boeiend.

ik heb vandaag samen met mn zus en staleigenaar een rondje met nort gedaan rustig stappen. maandag dap bellen voor tijdstip. wordt er niet makkelijker op. van de week wel foto's laten maken ook een moeilijk moment.

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:37

Wat een prachtige foto's Norton!!
Hoe ging het rondje stappen?
Heel veel sterkte en probeer deze dagen nog te genieten van hem!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:45

kan alleen nog maar janken gewoon bij het feit dat hi nog zo vrolijk in de wei staat. staleigenaars zeiden het ook glimt mooi hele lijf onder de appeltjes. oortjes erop. Johan heeft niet zoveel verstand van paarden maar hij zij hoe kan een paard er zo bij staat als hij pijn heeft. ik weet het niet maakt dat mn keuze zo moeilijk is. al sta ik er achter. wat ik zuur vind is dat er 1 op stal het advies dpa aan haar laars lapt omdat ze het wel betere weet en die heeft altijd dat soort geluk. volgens haar is dat geloven. rondje stappen ging super wel gevoelig natuurlijk hij heeft geen ijzers meer maar oortjes naar voren en lopen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:46

is het misschien idee om een huiskamer topic te maken dan houden we toch contact vind dit zo gezellig topic met respect tegen over elkaar???

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:36

mvermeulen1 wat een reus! Echt heel blij voor je. En je blijft hier natuurlijk altijd welkom!!

Berdien wat fijn dat Jes zo goed gaat en zich dus ook goed voelt! lekker van genieten.

annelieke92 spannend de komende tijd. Ik was er ook nooit zo van. Maar ik heb me kat ook laten behandelen door iemand die met katten kan praten.
Toen ik haar kreeg was ze al 3 jaar en trauma gehad. En ze bleef maar het huis onder plassen. echt zo vies. Sindsdien niet meer
naast de kattenbak geplast. Gestrest is ze nog wel snel maar ja de situatie is leefbaar zo en wil haar ook echt niet wkijt.

norton84 mooie foto's! Lijkt me inderdaad erg moeilijk. Fijn dat je deze mooie foto's nog heb als herinnering straks.
Ik ga met Annelieke mee heel veel sterkte en probeer inderdaad nog te genieten van hem.
Ik vind hem er ook nog prachtig uit zien. Wat bedoelde je precies met stalgenoot en daarna met huiskamer topic voor ons allemaal of alleen voor de mensen zonder artrose paard?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:41

Hoi, meiden ik heb wel bijgelexen, maar zal een andere keer uitgebreid reageren.
Vanmorgen heb ik de uitslag vd dna test binnen gekregen: Mister heeft pssm.

Dus ik ben echt een beetje teneergeslagen vandaag. ik heb nu al zoveel ellende en pech gehad met al mijn paarden, en dan kan dit er ook nog wel bij hoor als kersje op de taart.

Hk topic vind ik wel een goed idee.

Nort: veel sterkte maandag! Dikke knuffel!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:07

nu dat we gewoon voor ons allemaal dus of je nu nog wel paardje met artrose hebt of hem helaas hebt moeten laten inslapen gezellig kunt kletsen wwet niet of ik hier straks nog mag posten?? voor andere pb ik je wel omdat zij wel op bokt kan dus als je meer uitleg wel pb me

jij ook dikke knuffel terug geesje snap ho je je voet

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:30

Is goed hoor huiskamer topic ik kom daar nooit gezelig bijkletsen net zo leuk dan.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:31

en wie gaat het maken???????

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:53

Gezellig! Ik heb morgen wel tijd om er eentje aan te maken. Vandaag gaat me niet lukken. Heeft iemand een idee voor een naam?