Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:40

countrygirl schreef:
Peelie schreef:
Met een normaal ijzer is het al helemaal niet mogenlijk. Wat ik nu ga doen is er voor zorgen dat de ijzers vol komen met modder. Dit zorgt voor een natuurlijke 'zool'. Scoxxx doet het ook, en dat werkt erg goed ;)

??? Wat bedoel je dat het met een normaal ijzer niet mogelijk is?
Land jouw paard normalerwijze op de toon?

Nee, een paard hoor recht op de haf te landen natuurlijk. Wat ik probeer te zeggen is dat met een normaal ijzer, de hoef niet vol loopt met zand wat zorgt voor tegendruk, tegen de zool. Juist doordat een kunststof ijzer wel zo'n brug heeft kan dat wel vol lopen en zorgen voor tegendruk tegen de zool ;)

FS, volgens mij kan het niet zonder, doordat het kunststof daar te flexibel voor is.. Dan draait het er zo onderuit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:12

Bedankt voor het antwoord. Maar dat van het vollopen vind ik dan weer wat vreemd. Gewone ijzers zitten bij mij ook gewoon vol met zand en modder hoor. Ik vind juist dat een 'kale' voet vaker schoon blijft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:21

Sizzle schreef:
Bedankt voor het antwoord. Maar dat van het vollopen vind ik dan weer wat vreemd. Gewone ijzers zitten bij mij ook gewoon vol met zand en modder hoor. Ik vind juist dat een 'kale' voet vaker schoon blijft.

Ik krab hoeven ook nooit uit voordat ik ga rijden. Zo is er minder kans om steentjes ed erin te krijgen ;)

Shyla25

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 06:50

Ik krab ook altijd pas uit na het rijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:54

Over het ruim zetten van de "ijzers" van peelie. Mijn smid zet ze ook zo ruim. Ook EW. Ik foto's staan op de wiki.. Ik zal ze even hier neer zetten

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's staan in de wiki bij het artikel kunstof beslag

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:14

Nini Roosje, waarom wordt dit dan zo ruim gezet?
Zo loopt je toch enorme kans op aftrappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:20

Antheman schreef:

Als je het te krap zet. Trekt het ijzer krom. Verder heeft de mijne ze nog nooit afgetrapt(ik gebruik het nu 1,5 jaar). Just omdat het flexibeler is. Kan het wel een tikje hebben. Dan gaat je nagel wel wat los zitten(en moet die op nieuwe erin geslagen worden) Maar is niet direct heel je ijzer krom waardoor het er af moet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:21

Anoniem schreef:
Antheman schreef:

Als je het te krap zet. Trekt het ijzer krom. Verder heeft de mijne ze nog nooit afgetrapt(ik gebruik het nu 1,5 jaar). Just omdat het flexibeler is. Kan het wel een tikje hebben. Dan gaat je nagel wel wat los zitten(en moet die op nieuwe erin geslagen worden) Maar is niet direct heel je ijzer krom waardoor het er af moet.

Dank voor je uitleg.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:26

Ik vind dat alle ijzers ruim horen te liggen, ongeacht het materiaal.
Onze cobs staan na 8 weken nog steeds ruim op de ijzers, laat staan als ze net beslagen zijn, en ook hier hoogstzelden een ijzer kwijt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:56

Mijn merrie werd ook ruim beslagen maar met afgeschuinde randen zodat als ze erop ging staan de ijzers over elkaar heen schoven :)*

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:10

Shyla25 schreef:
Mijn merrie werd ook ruim beslagen maar met afgeschuinde randen zodat als ze erop ging staan de ijzers over elkaar heen schoven :)*

Dat doen wij dus ook, de rand van het ijzer aanschuinen.
Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:25

Mijn smid deed dan ook de onderkant omdat het dan nog net iets makkelijker gleed.
Mijn merrie had namelijk de neiging om met de ene voorvoet express op de andere te gaan staan en dan te trekken }:)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:34

Shyla25 schreef:
Mijn smid deed dan ook de onderkant omdat het dan nog net iets makkelijker gleed.
Mijn merrie had namelijk de neiging om met de ene voorvoet express op de andere te gaan staan en dan te trekken }:)

haha, leuke eigenschap :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:27

Antheman schreef:
Ik krab hoeven ook nooit uit voordat ik ga rijden. Zo is er minder kans om steentjes ed erin te krijgen ;)

Bij mij komen ze vol met stenen van de wei af, dus krab ik ze juist wel uit zodat ze zich vullen met mooi glad bakzand. Ook voor het buitenrijden heb ik gemerkt dat als ik niet uitkrab de stenen juist in de aanwezige laag modder kruipen, terwijl ze op een schone voet geen grip hebben. Het gaat hier echter om een ijzerloze voet. Bij een ijzer laat ik ze liever vol zodat de stenen niet onder de takken kunnen komen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:10

Een vraagje tussendoor: mijn paard heeft sinds een aantal dagen een dubbele zool aan alle voeten, althans zo lijkt het als ik op dubbele zool google. :+
Ik had foto's willen maken maar ik had de hoeven zodanig nat gemaakt (beetje droog, klein droogtescheurtje in een achterhoef) dat mijn flitser er niet zo blij mee was.
Kan de zool er zo'n beetje uitkrabben maar ik durf er niet al te veel aan te zitten want heb dit nog nooit gehad bij een paard.

Hij is morgen een week geleden van die vreselijke voorijzers gehaald en beetje rond gevijld, ik stap nu iedere dag op 't harde om de voeten te laten slijten.
Mooi om te zien dat RV in 't midden afrolt en de LV, die overigens vreselijk verpest is (lange teen, smalle verzenen, hoge hiel), aan de buitenkant afrolt.
Zal dit weekend even foto's maken, echt en enorm verschil tussen 2 voorvoeten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:17

Gimli_ schreef:
Een vraagje tussendoor: mijn paard heeft sinds een aantal dagen een dubbele zool aan alle voeten, althans zo lijkt het als ik op dubbele zool google. :+
Ik had foto's willen maken maar ik had de hoeven zodanig nat gemaakt (beetje droog, klein droogtescheurtje in een achterhoef) dat mijn flitser er niet zo blij mee was.
Kan de zool er zo'n beetje uitkrabben maar ik durf er niet al te veel aan te zitten want heb dit nog nooit gehad bij een paard.

Hij is morgen een week geleden van die vreselijke voorijzers gehaald en beetje rond gevijld, ik stap nu iedere dag op 't harde om de voeten te laten slijten.
Mooi om te zien dat RV in 't midden afrolt en de LV, die overigens vreselijk verpest is (lange teen, smalle verzenen, hoge hiel), aan de buitenkant afrolt.
Zal dit weekend even foto's maken, echt en enorm verschil tussen 2 voorvoeten.

IK heb dit nu 2 keer gelezen, maar wat is je vraag?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:23

Was niet echt duidelijk inderdaad, spreek mezelf weer tegen :D
Ging eigenlijk om de dubbele zool; moet ik die wegkrabben, laten afslijten, hoefsmid bellen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:25

hoefsmid bellen lijkt mij?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:25

Gimli_ schreef:
Was niet echt duidelijk inderdaad, spreek mezelf weer tegen :D
Ging eigenlijk om de dubbele zool; moet ik die wegkrabben, laten afslijten, hoefsmid bellen?

Ik haal hem altijd weg, maar er zijn mensen die zeggen dat het er vanzelf afgaat. Die ervaring heb ik niet.
Je kunt met je hoevenkrabber kijken of t eraf komt ( zal haast niet met al die betonhoeven door de droogte).
Ik zou je bekapper gewoon vragen om het weg te halen als hij er weer is.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:27

Dan doe ik dat, bedankt!
Het slijt ook wel voor een gedeelte af omdat ik iedere dag op 't harde met 'm wandel, maar ik bel de smid sowieso even voor de zekerheid.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:32

Gimli_ schreef:
Dan doe ik dat, bedankt!
Het slijt ook wel voor een gedeelte af omdat ik iedere dag op 't harde met 'm wandel, maar ik bel de smid sowieso even voor de zekerheid.

Dat kan bijna niet, of je moet over stenen wandelen. Of staat de zool bol?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:17

Joh daar zeg je wat, de zool staat niet bol dus hij zal inderdaad niet slijten.
Zal de smid even bellen. Heb nog veel te leren. ;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:12

Gimli_: een dubbele zool (afgestoten oude laagjes) breekt er uit als je over stenen of grind loopt. Het verschil tussen een dubbele en échte zool: dubbele zool is vaak brokkelig materiaal, dit kun je rustig weghalen. De échte zool kun je herkennen aan een soort wasglans die er overheen ligt. Bij witte voeten glanst het echt... bij donkere voeten lijkt het alsof het meer 'glimt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Als je nog niet zo ervaren bent, vraag het dan idd. aan degene die jouw paardje bekapt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:23

countrygirl schreef:
Gimli_: een dubbele zool (afgestoten oude laagjes) breekt er uit als je over stenen of grind loopt. Het verschil tussen een dubbele en échte zool: dubbele zool is vaak brokkelig materiaal, dit kun je rustig weghalen. De échte zool kun je herkennen aan een soort wasglans die er overheen ligt. Bij witte voeten glanst het echt... bij donkere voeten lijkt het alsof het meer 'glimt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Als je nog niet zo ervaren bent, vraag het dan idd. aan degene die jouw paardje bekapt.

Hier ben ik het niet mee eens ;)

Dubbele zool is bij mij overgroeide steunsels, en dat is keihard ;) Je kunt zeker het verschil voelen met de hoevenkrabber. Het keiharde materiaal is dan helaas overgroeide steunsel. Dat voelt anders dan de zool zelf. Dat moet je heel voorzichtig wegsnijden, laagje voor laagje, anders ga je door de echte zool heen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:42

Misschien bij een paard wat net van de ijzers af is nog ff laten zitten, anders kan hij mega gevoelig worden.
Teminste dat is mijn mening, overleg met de smid kan nooit kwaad :)*