[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:16

Ongelooflijk, 350 pak stro voor een prikkie terwijl er dit jaar zo'n tekort aan stro was!! Twee euro is volgens mij ook niet duur, nog mooi hooi ook, weinig troep en stof er in.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:43

Oh dat is een goede Dynamiek, ik heb echt hooi nodig op het moment. Hoe vind je zoiets? Marktplaats?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:22

gemske schreef:
Oh dat is een goede Dynamiek, ik heb echt hooi nodig op het moment. Hoe vind je zoiets? Marktplaats?

Onder diervoerders kijken en dan zoek ik op postcode dichtbijzijnde.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:43

Ik had inderdaad al wat gevonden in de buurt. Makkelijk hoor!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:58

Goede tip, Dynamiek!

Is het bij jullie ook zo dat je paard per dag verschillend is ? Ging het gisteren super (zachte manenkam, bijna niet kreupel), gaat het vandaag weer een heel stuk minder (hoorbare ademhaling, behoorlijk kreupel). En morgen kan het weer anders zijn. Ik vind het echt best moeilijk om daarmee om te gaan. Behalve de kreupelheid en de ademhaling heeft hij dan wel mooi koude hoeven, geen spoor van een pols in de kootholte en accepteerbare manenkam. Vandaag komt de hoefsmid, en ik hoop dat hij er nu wel een eind vanaf wil halen. Vorige keer kwam hij ineens met het verhaal dat hij vanwege Nado zijn gekantelde hoefbeentjes niet veel eraf kon en ook niet de teen zo bijwerken dat hij makkelijker kan afrollen. Terwijl hij 'm al 3 jaar bekapt en daar nooit problemen mee had.

Voor de mensen met chronisch hoefbevangen paarden, vinden jullie het zinvol om nieuwe foto's te nemen van de hoeven ? Van Nado zijn er 12 jaar geleden foto's gemaakt, waarop 3 kantelingen gevonden zijn. Alleen heb ik die foto's niet en heb ik geen idee hoe fors die kantelingen waren. Hij is sinds februari kreupel, alleen in draf, en die kreupelheid varieert per dag van licht onregelmatig naar behoorlijk. Volgens de hoefsmid zal het iets van artrose zijn, maar dan zou het toch veel minder moeten zijn nu het warmer is ? Eigenlijk wil ik graag weten wat er aan de hand is, zodat ik hem kan helpen. Maar (wederom) de hoefsmid zegt dat als ik hem nu op de foto laat zetten er een goede kans is dat de DA zegt dat ie ingeslapen moet worden. Dat wil ik natuurlijk niet. Zeker omdat hij in zijn dagelijks leven heel vrolijk is en grotendeels pijnloos (behalve dus als hij zelf gaat draven en daarin kreupel is). Jullie ideeen zijn welkom!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:12

Wat een rare hoefsmid heb jij! Wat een uitgesproken dingen zegt die man zeg... Weet je Nado, doe wat jij denkt wat goed is, uiteindelijk is het jouw beessie en zie jij hem iedere dag. Als je graag wil weten hoe z'n hoeven zijn en je wilt foto's laten maken dan is het jouw keuze.

Ik heb dat trouwens niet met m'n paard, dat hij de ene dag anders/beter is als de andere. Het enige wat ik merk is als ik een week niet rijd ofzo, dat hij dan weer een lichte polsslag in z'n kogels krijgt. Maar kortademig, harde nek enzo heeft hij (gelukkig) niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:36

Rare hoefsmid inderdaad. Ik heb zelf vorig jaar wel foto's laten maken, maar schoot er weinig mee op omdat iedereen die ik de foto's liet zien wel een andere mening had. Van heel grove kanteling tot nauwelijks kanteling. En dus ook uitspraken als "tja ik zou het wel weten want het wordt toch niets meer, tot het komt wel weer goed". Vorig jaar ging het inderdaad wel wisselend van dag tot dag. Dit jaar gelukkig niet.

Heb net nog een ritje met de kar gemaakt en deze keer zonder hoefschoenen. Op harde weg loopt ze iets langzamer, maar niet voorzichtig. Liep ook vlot door over grind.

In een bocht in draf echter is Isabella nog altijd kreupel en dat scheelt wel wat van dag tot dag. Ook voor de kar merkte ik het net. Ik nam een bocht te kort en dan zie je haar even hinken. Maar bij een ruime bocht en zeker rechtdoor zie ik er niets aan.

Hoefsmid vermoed bij haar hoefkraakbeenverbening. Is wel op foto te zien eventueel, maar ik laat even geen foto's meer maken heb ik besloten, aangezien ze verder eigenlijk goed loopt op dit moment en niet gevoelig is. Leg me er maar bij neer dat ze deze kreupelheid nooit meer kwijt zal raken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:33

Haffy heeft tot nu toe nog geen verschil gehad met kreupelheden. Hij staatnu 2,5 week op het land en loopt nog hartstikke fit rond ook geen harde manen kam nog gehad Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:00

@Isapaardje; op vakantie geweest?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:33

Bedankt voor jullie verhalen. Gisteren is er gelukkig best een hoop van hoef afgegaan. Hij liep meer kreupel nog voordat de smid kwam, ik ben benieuwd hoe hij vandaag loopt. Hij staat nu wel weer apart, voor de zekerheid. Ze stonden inmiddels 24 uur samen, helaas...

Isapaardje, wat goed dat het ook zonder hoefschoenen zo goed ging! En Kymalin, fijn dat hij gewoon rijdbaar is. Jullie geven me wel weer hoop, dat hij straks weer een stuk beter zou kunnen gaan lopen en dat dat meer blijvend kan zijn.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:43

Zo wij zijn terug uit Curaçao Haha! Zalige vakantie gehad: even geen zorgen over hoefbeenkantelingen, hoestende paarden, etc.

De paarden zijn lekker thuis gebleven en het gaat hartstikke goed.
Image gaat donderdag terug voor controle naar Visdonk en Van Nassau voor nieuwe ijzers. De hoeven zijn echt heel lang nu. Afhankelijk of de zool dik genoeg is, mag Image misschien zonder zooltjes lopen. Ik ben zo benieuwd. Wij rijden nu weer om de dag een half uur. Ook in galop en ze is regelmatig. Afgod En het allermooiste: ze staat nu al elke dag 1,5 uur per dag in de wei.

Dat had ik vorig jaar nooit durven hopen. Zo blij dat ik haar toen niet heb laten inslapen. Mede door al jullie verhalen had ik toen besloten, tegen de adviezen van diverse Veeartsen en Klinieken in, om Image ondanks de pijn toch in leven te laten. Want zelf wist ik het echt niet meer. Ze had zo'n pijn en heeft maanden op 3 benen gestaan en gehinkeld.

Vanmorgen rende ze in volle galop de wei op. Pling Bokken, stuiteren, maf doen. Image is er weer helemaal.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:48

Janouk, dat vind ik nu echt fijn om te horen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:49

Nado schreef:
En Kymalin, fijn dat hij gewoon rijdbaar is. Jullie geven me wel weer hoop, dat hij straks weer een stuk beter zou kunnen gaan lopen en dat dat meer blijvend kan zijn.

Ik rijd zelfs wedstrijden met 'm Haha!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:11

Hallo 'kenners' (waarschijnlijk niet vrijwillig) van hoefbevangenheid-dingen.
Ik hoop dat ik even een vraagje mag komen stellen bij jullie.
Mijn merrie is nu ruim 3 en ik heb haar pas een klein jaartje. Weet niets over haar verleden, behalve dan dat ze altijd op het land heeft gestaan en veel NF bloed heeft.
Volgens de smid is ze ooit licht bevangen geweest, maar niet ernstig. Ik weet echter niet onder welke omstandigheden dat is geweest. Omdat ze aanleg heeft voor wat vet boven haar staart, op haar hele lijf en op haar manenkam, vind ik haar zelf een typetje dat gevoelig kan zijn voor hoefbevangenheid. Ze heeft gewoon wat kenmerken van insulineresistentie.
Ze gaat nu ongeveer 3 uur per dag het land op en staat verder in de paddock. Het is de bedoeling om de weidegang uit te bouwen naar 24/7. Dat heeft ze vorig jaar ook zo gehad en dat ging prima. Tot ze toen naar een andere weide ging, met veel gras. Als ik haar dan naar het erf haalde (150 m) stond ze heel snel te ademen en zag ik het roze binnenin haar neusgaten. Heb de DA wel eens laten komen omdat ik dacht dat het koliek was. Maar het gebeurde alleen als ze even gelopen had. Als ze gewoon stond te eten, niets aan de hand. En koliek was het niet, volgens de DA.

Nu zag ik ik jullie berichten ook iets staan over snelle ademing. Is dat een voorbode van bevangenheid? Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Mijn merrie krijgt al magnesium-chelaat en verder een handje voer waar de magnesium door wordt gedaan.
Haar manenkam is nog slank en soepel vergeleken bij haar weidegenootje met exceem. Maar toen ze laatst was uitgebroken had iemand haar wel weer zo achterlijk zien ademen.
Ik weet niet waar ik goed aan doe, maar wil haar niet als enige steeds uit de kudde blijven halen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:48

Kymalin schreef:
@Isapaardje; op vakantie geweest?

Nee. Dat duurt nog wel even.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:55

Vanochtend ook kreupel in stap en in de draai. Rechtsvoor denk ik. .... Ben dus weer begonnen aan de metacam, ga zo ook tranqigel halen voor het verwijden van de bloedvaten. Heb al gekoeld met voorbenen, ga straks weer doen. Staat weer op zijn eigen paddockje.... K*T wat baal ik hier van! Doe je zo je best om hem goed te houden.... en het lukt gewoon niet. Heb net met mijn dierenarts afgesproken dat als hij weer hier doorheen is hij op de foto gaat bij de Lingenhoeve. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. En kan hij een speciaal ijzertje oid krijgen als het nodig is. En het zijn geen mensen die meteen willen dat de pony afgemaakt wordt als ze vinden dat het erg is. Al zullen ze wel erop aansturen, zegt hij, als het bot zowat door de zool heen komt. Voor mij is een zoolbreuk idd ook altijd al het limiet geweest. Maar jongens, ik ben zoooo bang.... Ik wil mijn vriendje nog niet verliezen...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:47

Ach jee, wat naar nou toch weer. Wees niet te bang dat het hoefbeen al bijna door de zool zal komen, als je had gezien hoe beroerd Tyra liep, en 's morgens vroeg nog loopt, dan zouden jullie met mij, ook zoiets gedacht hebben, maar de kanteling valt best nog mee, en is niet erger geworden. Ik ben vorige week met haar naar een andere kliniek geweest, waar ik goede verhalen over heb gehoord, en waar de beste smid werkt die ik ken, en inderdaad, ze loopt nu alleen 's morgens nog beroerd, en in de loop van de dag gaat het steeds beter. Een goed beslag kan heel veel doen. Nog niet het ergste denken, vandaag heeft genoeg aan zichzelf.
STERKTE

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:21

@Nado
Houd moed hoor. Image haar hoef is zwaar gekanteld en bijna door de zool heengebroken. Maar Van Nassau en kliniek Visdonk hebben haar goed gekregen. Echt er is heel veel mogelijk.
http://www.hoofcare.nl
Afbeelding

zo zag de hoef van Image eruit na de operatie in november 07 en nu rent ze door de wei en rijden wij weer. (wat je ziet is het hoefbeen, dat gekanteld is en op de zool drukt)

Ik ga heel hard voor je duimen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:42

Jeetje zeker niet leuk Huilen
Vind echt heel erg om te horen. Maar geef de hoop niet op. Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat ik voor je zal duimen. Ach gut

Voor haf en mij zeker ook weer een tegenvaller. De veearts heeft me gezegt het weer op te gaan pakken met haffy qua bewegen. Ter voorkoming van nog dikker worden en dus meer kans op bevangenheid.
Ik gisteren haf dus rust gelongeerd. Denk bij elkaar 15 minuten. (niet gegalopeerd)
Kom ik dernet bij haf is heel de korst (die heel vast erop zat) er weer af. Ook lijkt het niet of het een builtje aan het worden is (wildvlees). Al vind ik dit moeilijk oordelen aangezien ik hem elke dag zie. Hier wat foto's.
Hier de wond hoe die nu weer is. (onderkant is helemaal dicht bovenkant nog open)
Afbeelding
Bovenkant van dichtbij.
Afbeelding
Zijn been van de wond.
Afbeelding
En als vergelijkings matriaal zijn goede been.
Afbeelding

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:30

Verdorie Nado wat erg. Ik wens je veel sterkte, wijsheid en beterschap toe. Maar zoals je al vaak aan onze verhalen hebt gezien, is er zeker hoop dat het toch overgaat. Vorig jaar dacht ik ook bij tijd en wijlen dat Isabella nooit beter zou worden. Nu loopt ze weer voor de kar.

De reden dat het slechter gaat kan met de plotselinge weersomslag te maken hebben. De paarden zijn nu ineens volop aan het verharen (althans hier wel en zeker de robuuste rassen). Omdat dit versneld gaat met dit warme weer, gaat de stofwisseling veranderen. Als er iets niet goed zit van binnen, kan dit zijn weerslag geven in de hoefjes (omdat onze pony's/paarden er nu eenmaal gevoelig voor zijn). Probeer de stofwisseling dus zo optimaal mogelijk te houden. De hoeven komen later wel, hoe raar dit ook mag klinken.
Opkikker of probiotica voor optimale darmwerking, (zonnebloem)olie voor afvoer melkzuur en extra vitamine e, brandnetels en kleefkruid voor afvoer afvalstoffen uit het bloed.

Wat de wond van Haf betreft ... ik vind het er eerlijk gezegd heel goed uitzien. Dat de korst eraf is, lijkt me geen probleem. De wond is mooi schoon en dicht. Het zit nu eenmaal op een hele lastige plaats waar het vel steeds beweegt. Maar het is niet dik, geen wildvlees. Ik zou er als ik jou was niet te veel aan doen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:52

Hey,
Dank je wel. Is een hele gerust stelling. Maar zou ik gewoon door gaan met beweging geven of tog even stoppen?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:41

Nado, wat een ellende weer Ach gut Sterkte!

Haf, ik vind de wond er ook mooi uit zien. Misschien kan je met 'm stappen om beweging te geven? Dat is ook beweging, maar dan komt er minder druk op de wond.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:43

Ja stappen ben ik al een maand aan het doen. Ga het nu maar blijven doen tot het echt weg is. Ga het risico niet nemen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:48

Ah okee. Daar heb ik dan zeker overheen gelezen Knipoog Maar daar zou ik dan inderdaad gewoon mee doorgaan. Het zou zonde zijn als het echt open gaat, al denk ik dat het wel mee zal vallen. Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:10

In de begrazing hier in de buurt is onlangs een nieuwe merrie geplaatst. Ze komt uit een ander begrazingsgebied met veel (rijk) gras. Daardoor is ze ondanks dat ze drachtig is toch licht hoefbevangen geraakt. In ons begrazingsgebied staat minder gras (is heel schraal gebied met ook nog eens veel beesten) en het gaat nu goed met haar (gelukkig).

Wilde dit hier melden omdat vaak wordt aangenomen dat een drachtige merrie niet zo snel bevangen raakt omdat ze alle voedingsstoffen voor het veulen nodig heeft.