[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:04

Mijn pony gaat momenteel goed maar word aanzienlijk dikker en vet ophoping. Naasf graszaadhooi krijgt ze niets, maar ze doet nu wel helemaal niets ivm operatie bij mij. Hopelikk kan ik dr snel weer meer laten bewegen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:41

Meert die tip neem ik mee. Ze vertoont verder daar geen enkele symptomen van, hebben er over gesproken vandaag, maar testen kan geen kwaad.

Tranceda, niemand in je omgeving die wat over kan nemen van je qua beweging?

Ben gezegend met mijn bijrijdster /vriendin wat dat betreft. Die springt bij indien nodig.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:34

MarliesV schreef:
Meert die tip neem ik mee. Ze vertoont verder daar geen enkele symptomen van, hebben er over gesproken vandaag, maar testen kan geen kwaad.

Tranceda, niemand in je omgeving die wat over kan nemen van je qua beweging?

Ben gezegend met mijn bijrijdster /vriendin wat dat betreft. Die springt bij indien nodig.

Één van de eerste symptomen van PPID kan HB zijn tijdens de seasonal rise.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:28

Ah kijk, dat wist ik niet. Dank voor de tip/info.
Wil haar toch laten testen straks op aanraden van de DA op afwijkingen qua insuline ed. Kan ik dit gelijk meenemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:28

Hoeveel dagen hebben jullie Metacam gegeven?
De DA belt mij nog terug, maar zit morgen op een week, moet een nieuw flesje halen eventueel, maar vroeg het mij af, wat is 'gemiddeld' en waar meet je aan af of je kan stoppen?

Ik ben vandaag weer aan het werk gegaan en heb dus een strakke planning haha.
Heb springschoenen die normaal voor bevochtigen van de hoeven gemaakt zijn, nat gemaakt en ingevroren, die vanmorgen om gedaan en een setje op het werk in de vriezer gegooid. Dan fiets ik tussen de middag er naar toe en wissel ze voor 'verse' om.

En dan vanavond koelen in het waterbadje (en overige verzorging natuurlijk). Worden een paar drukke weken zo, maar goed, alles voor een pony die hopelijk beter wordt.

Als de ellende over is wordt ze getest op Cushing, Metabool Syndroom en IR.
Mis ik dan nog wat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:43

Ik gaf bute, ik heb dit geloof ik volgens mij 4 weken gegeven. En heel rustig afgebouwd.

Zijn die springschoenen niet heel erg koud? Ik zou persoonlijk liever een modderbadje aanbieden, dan kan je paard kiezen of en wanneer hij er in wil staan. Scheelt jezelf ook weer extra werk ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:22

Ja maar een modderbadje in de stal is geen optie (ze mag niet naar buiten, moet dan een heel stuk over het harde).
Een losse bak gaat ze geheid de hele stal mee door, alles onder de modder en stuk waarschijnlijk, en weg modderbadje. En een vaste plek in de stal geeft zo'n bende, wil graag na het koelen een droge, schone stal voor haar.

Die zijn wel koud maar op de hoef lijkt ze er geen last van te hebben, het is bevroren stof, geen water/ijsklonten er aan (die haal ik er af). Heb er de eerste keren na een minuut of wat bij gevoeld en na 10 minuten weer, koel maar niet ijskoud er onder.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:37

Mijn pony heeft op bute gestaan 6 weken lang waarvan 2 weken hoge dosis, daarna 3 weken lagere dosis en toen afgebouwd.

Ze was bevangen met een hele kleine hoef kanteling en heeft nu een breakover ijzer aan. Maar bleef lang gevoelig lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:59

Ok dus meerdere weken op pijnstilling is niet vreemd. Op het doosje Metacam staat: max 10 dagen.
Vandaar de twijfel van mijn kant.

DA heeft overigens nog niet terug gebeld. Neem zijn advies natuurlijk wel over, maar zocht even naar meer info. Dank daarvoor!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:09

MarliesV schreef:
Ok dus meerdere weken op pijnstilling is niet vreemd. Op het doosje Metacam staat: max 10 dagen.
Vandaar de twijfel van mijn kant.

DA heeft overigens nog niet terug gebeld. Neem zijn advies natuurlijk wel over, maar zocht even naar meer info. Dank daarvoor!

Nee hoor meer normaal dan vreemd. Er zijn dieren die maanden op de pijnstillers staan zelfs.

Maar dan is een maagbeschermer wel noodzakelijk. Eigenlijk al aan te raden bij elke pijnstilling die je een aantal dagen geeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:12

Ok, dat zal ik straks dan ff vragen als hij terug belt, of hij dat ook klaar kan zetten.
Ze is qua maag niet heel gevoelig normaal, maar wel qua darmen.

En een maagbeschermer is denk ik toch ook, baat het niet/schaad het niet.

Ik voerde altijd Optiform van Mijten bij, die heb ik via Facebook benaderd want ik kan nergens vinden of hier suikers in zitten. Heb dit dus gelijk stop gezet qua voeren, maar merk wel dat haar mest nu minder vast is dan eerder. Daar voerde ik het ook voor natuurlijk, dus dat is logisch.
Maar ja, mag ik dat voeren? Iemand die ervaring hier mee heeft?

Sorry voor de vele vragen dames, ben heel blij met de antwoorden en reacties!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:41

Hier ook wel meerdere weken indertijd

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:55

Mijn paard is begonnen met 10 dagen een hoge dosering en daarna zijn we gaan afbouwen. Uiteindelijk in 3 weken afgebouwd, dus bijna 5 weken Buut gehad.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:36

Mijn shet heeft bijna een halfjaar op de bute gestaan. Hij is er nu ruim 2 maanden vanaf. En nagenoeg geen maagbeschermer gegeven. Alleen toen hij terug kwam uit utrecht, daar had hij wat meer medicatie gekregen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:08

Ik begreep dat Bute best heftige bijwerkingen kan hebben, veel meer dan Metacam.

Zie dat de meesten hier wel Bute hebben gegeven ipv Metacam, kostenplaatje denk ik? Of is daar een andere reden voor.

Die van mij krijgt nu de hoeveelheid voor haar gewicht. Ze is erg beweeglijk en stout in de stal, dus merk nu met de Metacam totaal niets van die bevangenheid, behalve warme hoeven. Maar ze blijft braaf op stal hoor, volg in deze de DA zijn adviezen. Alleen probeer ik via hier wat meer achtergrond info te vergaren.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:20

Nee hoor , ik heb buut gegeven omdat gewoon beter werkte. Niet vanwege de kosten.

En metacam is net zulke troep als buut zei mijn dierenarts.
Laatst bijgewerkt door judithM op 17-08-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:21

-O- Mijn pony staat nu twee weken op metacam, relaquine en carbasalaatcalxium.
Ze was waarschijnlijk al twee weken daarvoor bevangen, maar omdat de klachten tegelijk begonnen met dat de smid was geweest het niet meteen herkend. Ze stond ook niet heel accuut bevangen. Liep op eieren, maar liep wel gewoon.
Volgens die dierenarts was ik er waarschijnlijk gelukkig op tijd bij.

Vanaf vandaag begonnen met afbouwen van de metacam. Ze loopt aan de longeerlijn alweer heel goed, dus ik hoop volgende week weer te kunnen gaan rijden. Dat is uiteindelijk ook beter voor haar lijn.

Metacam kan je lang geven inderdaad. Mijn hond heeft ongeveer een half jaar op metacam gestaan.
Laatst bijgewerkt door loulou op 17-08-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:22

Oh ok, dat heb ik niet ergens zien staan. Zag alleen de nadelen voorbij komen qua bijwerkingen.

Nu reageert die van mij prima op de Metacam. Maar helpt Bute beter tegen de ontsteking?

Lou Lou, wat fijn dat het zo snel gaat bij jou! Hier was het ook vrij kort na het bekappen en had ze een dikke schouder (tik gehad?) dus is het niet gelijk herkend. Heeft denk ik een dag of 5 buiten gestaan voordat de DA is gebeld.
Liep/loopt ook wel, inderdaad op eieren, als ze eenmaal op gang is zie je er weinig aan.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:23

Ik zou uitkijken met logeren op zo'n korte termijn. Ik zou eerder rechtuit wat stappen aan de hand.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:40

Ik longeer alleen om te kijken hoe ze loopt, dus niet lang. Ze doet nu helemaal niks, behalve in de paddock staan en 10 min wandelen per dag.
Ik zet de paddock 2 a 3 keer per dag blank met grondwater op de plek waar ik haar voer om te koelen.
Zodra ze van de metacam af is ga ik weer langzaam opbouwen met bewegen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:12

Jij mag al snel weer aan de gang Loulou. Mijn paard was heel minimaal bevangen, heeft dezelfde medicatie gehad en ben ik nu heel voorzichtig aan het opbouwen. Eerst rechtuit opbouwen en volgende week mag ik voltes rijden. Mijn paard was 20 mei bevangen en ben nu 2 maanden aan het opbouwen.
Ik werd door de dierenarts gewaarschuwd om het opbouwen heel langzaamaan te doen en eerst de arbeidsduur op te bouwen en daarna pas de intensiteit op te bouwen. Voltes zijn nu nog niet aan de orde, omdat dat nog een te zware belasting kan zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:31

Het scheelt dat mijn pony wordt gebruikt voor dagbestedingsclienten, dus dat is altijd al veel rechtuit. Ik ben al blij als hij straks weer onder het zadel kan stappen. Dan kan ik hem al gewoon weer inzetten in het werk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:23

Vandaag de dame na een week uit de stal gehad voor een proefrondje stappen om te kijken hoe ze loopt.

Keurig zuiver, ook zijwaarts. Direct weer terug gezet. Op advies nu drie dagen op halve Metacam hoeveelheid en dan weer kijken.

Als je niet beter zou weten....

Maar ook al kan ze zonder pijnstillers, ze moet wel de drie weken op stal uitzingen. Gelukkig doet ze het goed en braaf.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:19

Check je ook de pulsatie? Bij die van mij zie je het aan de buitenkant ook niet :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:10

Ja, haar hoeven zijn warm (waren heet) en de pulsaties bijna niet meer te voelen.