[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:24

Met nigito gaat het momenteel niet heel slecht maar goed het zeker ook niet.
Hij is veel te monter voor in te slapen, maar als je hem af en toe ziet lopen geef je hem geen 5 cent.
Zolang als hij leeft zullen deze upps en downs wel blijven.
Ik vind dit gewoon zo raar, heel veel word steeds op het gras gegooit, zo ook bij nigito.
Maar mijn e-pony is 3 jaar achter elkaar in het voorjaar ernstig bevangen geweest mede door gras.
Zij heeft dit jaar ook gewoon op gras gestaan en bij ons op stal gaat dat met strookjes, op= mooi.
Zij heeft niet een keer geneigd weer bevangen te worden, daarom snap ik niet dat nigito dat wel weer zo snel terug krijgt.
Het zijn natuurlijk wel compleet andere paardjes.
Maar ik word er behoorlijk moedeloos van.

Ik las ook dat het paardje van yoika niet zo best was met het abces, hopelijk komt er snel een oplossing.
Heel veel sterkte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:47

lolclub schreef:
Kom ik toch weer aan met het advies om je hooi te mengen met graszaadhooi ;) , in stro kunnen restanten van graan zitten.
Mijn weidehooi is ook fijn en zacht, ze vinden het heerlijk maar het is ook zo op, met het graszaadhooi erdoorheen hebben ze een hele berg en moeten ze zoeken naar het lekkere hooi,
het graszaadhooi gaat ook op uiteindelijk maar ze doen er nu wel veel langer over.

Zit in graszaadhooi dan geen restand van graszaad??
En waar vind ik dat in de buurt van Ede?? Aangezien ik geen grote voorraadruimte heb zal ik het dus zelf moeten halen (in een Hyundai Cuore :D )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 10:00

Nee joh, dat zaad wordt er juist uitgehaald want voor dat doel wordt dit gras juist gekweekt. ;)
Misschien moet je bij je hooiboer 's even vragen of hij het heeft - het wordt ook wel 'pensprik' genoemd omdat het eigenlijk voornamelijk bestemd is om voor koeien gebruikt te worden - het is stevig ruwvoer en stimuleert dus pens en darmen.
Of het in jouw geval aan te bevelen is weet ik niet.. je noemde immers al dat je paarden vaak aan de dunne mest zijn -- mijn Fries heeft er geen probleem mee, maar Pauli wel. Als ik graszaadhooi voer, zit er veel onverteerd hooi in haar mest en die is ook dunner dan normaal. Ondanks de Yea-Sacc die ik haar nu dagelijks geef.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:11

Maar gaan paarden nu eerder aan de dunne van grof hooi of juist van fijn hooi ??
Natuurlijk meng ik de eerste baal met het hooi wat ik nu heb liggen, maar voorlopig (sinds vannacht) lijkt het er niet beter van te worden.

Volgens deze link zou veldbeemd een goede soort zijn:
http://www.stouten-fourage.nl/high/inde ... =hooi#form

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:29

jesito schreef:
Met nigito gaat het momenteel niet heel slecht maar goed het zeker ook niet.
Hij is veel te monter voor in te slapen, maar als je hem af en toe ziet lopen geef je hem geen 5 cent.
Zolang als hij leeft zullen deze upps en downs wel blijven.
Ik vind dit gewoon zo raar, heel veel word steeds op het gras gegooit, zo ook bij nigito.
Maar mijn e-pony is 3 jaar achter elkaar in het voorjaar ernstig bevangen geweest mede door gras.
Zij heeft dit jaar ook gewoon op gras gestaan en bij ons op stal gaat dat met strookjes, op= mooi.
Zij heeft niet een keer geneigd weer bevangen te worden, daarom snap ik niet dat nigito dat wel weer zo snel terug krijgt.
Het zijn natuurlijk wel compleet andere paardjes.
Maar ik word er behoorlijk moedeloos van.

Ik las ook dat het paardje van Y niet zo best was met het abces, hopelijk komt er snel een oplossing.
Heel veel sterkte.

Ook voor jou veel sterkte, ik denk dat alle hb paardeneigenaars dat gevoel heel goed kennen.
Met Y gaar het inderdaad niet goed : (Zit al de hele voormiddag te janken... |( )
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1370640

jesito

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:34

Kan ik me goed voorstellen yoika, het is ook om te janken.
Probeer nog een beetje moed te houden en anders heb je toch echt alles wel geprobeerd.
Maar het is gewoon kl*te.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:06

Jannepauli schreef:
mijn Fries heeft er geen probleem mee, maar Pauli wel. Als ik graszaadhooi voer, zit er veel onverteerd hooi in haar mest en die is ook dunner dan normaal. Ondanks de Yea-Sacc die ik haar nu dagelijks geef.

Is het voor Pauli dan niet verstandig om uit te kijken naar een andere soort als roodzwenk ?

Roodzwenk wordt pensprik genoemd en dat is niet zonder reden, het verteerd moeilijk en veranderd door het malen in hele kleine korte stukjes scherp en hard hooi , deze kleine stukjes prikkelen de wand van de pens en stimuleren zodoende de penswerking van de koe (vandaar ook de naam).
Misschien zijn Pauli's darmen ook wel wat overprikkeld door deze harde soort hooi

Engels Raai is zachter maar wel iets sterker qua voedingsstoffen, Veldbeemd (zeggen ze) is eigenlijk het mooiste voor paarden maar er is vrij moeilijk aan te komen. (althans hier ;) )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:09

Nogmaals veel sterkte Jesito :(:)

Heb je het stukje gelezen over de Seasonal rise (laminitis opleving juist in de herfstperiode) ?
Herken je er wat in wat nigito aangaat ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:36

Het gaat dus niet bij iedereen goed, sterkte jesito en Yoika. Ik hoop dat jullie snel een positief berichtje kunnen plaatsen.

Grietje gaat ook niet echt lekker, ze heeft toch wel een optater gehad van het bekappen en de halve ton safe and sound :roll: Ik ga vandaag de yea-sacc bestellen, ik denk dat ze dat toch wel goed kan gebruiken. Haar hoeven zien er gelukkig wel oke uit nog. De bolling in de zool zie ik al een tijdje niet meer. Ze loopt nog lang niet zo slecht als in haar slechte tijd, maar ik zie wel dat ze voorzichtiger loopt en meer op de achterhand hangt. Dus de buut heb ik maar weer erbij gepakt. Ik probeer wel te blijven wandelen met haar. Op het gras gaat het wel redelijk op haar eigen tempo.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:43

@RonAalders

Dank je voor de uitleg ;) ,

Is de C-E Width en de H-L zone een vast gegeven (gemiddelde) bij een paard (eventueel rasgebonden) of zou je per geval moeten uitgaan van een set basisfoto's gemaakt voordat het paard een sinker heeft gekregen om dit vast te kunnen stellen ?

De palmar Angle en de Sole depth : wat is nou de ideale hoek / zooldiepte bij een gezond paard met goede hoeven ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:51

hier een (ex)hb er die ook aan de dunne is (staat alleen op hooi)
hij is de enigste die er op reageerd maar twijfel of het niet wat anders kan zijn.
Momenteel word hij meer gereden en heeft er wat moeite mee,veel last van spierpijn.
Iemand misschien een tip voor een goed suplement?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:00

timokyana schreef:
hij is de enigste die er op reageerd maar twijfel of het niet wat anders kan zijn.
Momenteel word hij meer gereden en heeft er wat moeite mee,veel last van spierpijn.

hij heeft geen wormen?
Daar denk ik altijd het eerst aan bij diarree. :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:01

Of wellicht zand in de darmen? Daar gaan die van mij ook van aan de dunne.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:08

Zand heb ik idd ook al aan zitten denken, zeker nu ze zoveel blaadjes uit de paddock lopen te sneupen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:10

Yea-sacc, is gist neem ik aan? Waar kan ik er meer over lezen, en waar is het verkrijgbaar?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:21

nope,hier helaas twee zandeters.
ik ga beginnen met een magnesium suplement,tot nu toe lijkt alles daar op te wijzen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:34

Als je zoekt op yea sacc en bij auteur lolclub zet dan krijg je info erover. Rene Wielens levert het ook, al heeft hij er nog maar 1 op voorraad mailt hij net, dus die is voor mij :P

Magnesium schijnt idd wel te werken bij spierpijn :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:36

lolclub schreef:
Nogmaals veel sterkte Jesito :(:)

Heb je het stukje gelezen over de Seasonal rise (laminitis opleving juist in de herfstperiode) ?
Herken je er wat in wat nigito aangaat ?

Ik zou wel willen, maar mijn engels is niet wat je zegt geweldig. :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:37

mysa schreef:
Yea-sacc, is gist neem ik aan? Waar kan ik er meer over lezen, en waar is het verkrijgbaar?

Yea-Sacc1026 levend gist van Saccharomyces cerevisiae stam 1026 heeft een EU-registratie voor het verbeteren van de vertering bij paarden. Verbetert de gezondheid en het functioneren van de blinde en dikke darm, vermindert verzuring en levert een efficiënte omzetting van ruwe celstof naar energie voor lichaamsconditie, groei of melkproduktie.

De levende gisten van Yea-Sacc1026 hebben een positieve invloed op de spijsvertering. Door deze levende gisten bereikt men een optimale en stabiele pH in de dikke en blinde darm. Doordat Yea-Sacc1026 specifieke bacteriën stimuleert, en andere -ongewenste- bacteriën juist afremt in hun groei, ontstaat een betere celstofvertering. Dit heeft een betere darmgezondheid tot gevolg en helpt darmgerelateerde problemen als koliek en hoefbevangenheid te voorkomen.De levende gisten van Yea-Sacc1026 zorgen voor een betere voederbenutting door een verhoogde opname van mineralen en voedingsmiddelen.Zogende merries zullen meer melk produceren voor het pasgeboren veulen. Yea-Sacc1026 bevordert een snel herstel na ziekte.

Bron: http://www.ingbur-heemskerk.nl/chevital ... easacc.php

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:40

capopjekop schreef:
Het gaat dus niet bij iedereen goed, sterkte jesito en Yoika. Ik hoop dat jullie snel een positief berichtje kunnen plaatsen.

Grietje gaat ook niet echt lekker, ze heeft toch wel een optater gehad van het bekappen en de halve ton safe and sound :roll: Ik ga vandaag de yea-sacc bestellen, ik denk dat ze dat toch wel goed kan gebruiken. Haar hoeven zien er gelukkig wel oke uit nog. De bolling in de zool zie ik al een tijdje niet meer. Ze loopt nog lang niet zo slecht als in haar slechte tijd, maar ik zie wel dat ze voorzichtiger loopt en meer op de achterhand hangt. Dus de buut heb ik maar weer erbij gepakt. Ik probeer wel te blijven wandelen met haar. Op het gras gaat het wel redelijk op haar eigen tempo.

Jij ook veel sterkte meis :(:) ,
Zijn haar voeten ook warmer als voorheen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:42

timokyana schreef:

Wat voor (soort) hooi voer je ?
misschien zitten er wel teveel suikers in omdat je paard ook spierproblemen geeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:44

@Lolclub, dank je wel.
@Jesito, ik wil het weekend het stukje wel even voor je vertalen (is m'n vak)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:44

Nee dat idee heb ik niet, met hoeven krabben voelde ze gewoon koel aan. Maar dat zou ik straks nog eens goed moeten voelen. Heb jij mss een duidelijk plaatje waar je de hartslag kunt meten? Dat lukt mij nooit, want ik weet niet precies waar de koot zit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:47

mysa schreef:
@Lolclub, dank je wel.

tot je dienst ;) ,

Wil je het vertaalde stuk hier plaatsen ?,
ik denk dat het voor veel mensen heel interessant is en wellicht herkenbaar

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:49

mysa schreef:
@Lolclub, dank je wel.

Graag, dank je.
mag ook in eigen woorden.
Ik kan wel iets engels, maar dit gaat boven mijn pet.