[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:13

Ik heb weer even bijgelezen...

Mister wat een week! Nu heb je het wel allemaal gehad. Hoe gaat het nu met mister? Ik vind het een goed idee van je om hem op die ziekte te testen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Urka doet het redelijk goed. Ze loopt niet echt goed, maar ze is zeker niet meer verslechterd. Binnen 2 weken laat ik de hoefsmid komen en krijgt ze gewone ijzers. Dan zal het wel weer een beetje beter worden denk ik. Ze komt wel nog erg stijf de stal uit.
Wat ik ook merk is dat ze de laatste weken erg zuur is en ook niet lief naar andere paarden. Alle paarden moeten voor haar wijken. Vandaag zette ik haar op de wei en alle paarden waren erg blij dat ze er was, dus ze kwamen even gedag zeggen. Urka legde haar oren plat, steigerde een beetje (heb ik haar echt nog nooit zien doen) en draaide haar gat, klaar om te trappen. Zou dat met de hormonen te maken hebben? Ze is wel een zure maar het is wel echt erg nu :s

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:56

Hoe gaat het ondertussen met iedereen?

Vandaag is Lorenz 20 jaar geworden.
Me zusje heeft wat foto's gemaakt.
Misschien vinden jullie leuk het topic te bekijken.
[VVDD] Lorenz vandaag 20 jaar!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:01

Gefeliciteerd met Lorenz.

Vandaag heeft mijn pony haar nieuwe beslag een week,en dat gaat eigenlijk heel goed. Lekker rustig aan het rijden,veel stappen,en dagelijks glucosamine met duivelsklauw is voor haar tot nu toe een goede combi

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:18

hoi meiden!

gefeliciteerd Linnie met Lorenz!

@ Katja: ik ben heel benieuwd of je verbetering of verandering zal gaan zien wanneer ze weer op gewone ijzers staat!

@ snoevie: fijn dat dit zo goed werkt bij jou paardje! ik hoop dat je het zo kan houden!

@ Norton: heej meis, hoe is het? heb je alles al een beetje ene plekje kunnen geven en nadenken over wat je gaat doen en hoe jet het gaat doen?

@ Hutch: ik heb het test resultaat wat ik van Smoke toen heb gekregen uit USA er even bij gezocht, en het is gewoon heel simpel. er staat de naam van je paard, de geboorte datum, inschrijf nummer en er dan achter p1/p1, n/p1, p1/n of n/n dus zoveel erover te vragen heb je dan ook niet. het vervelende met pssm is dat ze het altijd hebben zodra er een p1 in het resultaat staat, dus drager heb je niet.

hier gaat het wel goed eigenlijk!
Mister staat nu 4 uurtjes per dag op de wei sinds vandaag en hij trekt het erg goed. we doen regelmatig een rondje fietsen, en sinds vanmorgen zijn we begonnen met lange lijnen werk.
ik wil hem wel een beetje trainen, maar nog niet onder de man, en ook de roundpenn vind ik nog te belastend, dus probeer ik het gewoon zo :D

ik vergeet elke keer om een enveloppe mee te nemen om harten in te doen, dus ik heb nog geen test opgestuurd :o maar dat ga ik wel deze week doen! desnoods rij ik er een keertje extra voor naar stal :D

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:22

ha mister en ook alle anderen ntuurlijk
ik ben eraan uit dat het geen afshieten word. voor rest ben ik eraan uit dat het als iedereen die ik erbij wil hebben vrij kan krijgen 6 juni het moet gebeuren. met dit klote wee staan ze meer binnen en daar bekomt hij niet van dit in combi met zn ijzers die ik eraf heb laten halen. nu aan het nadenken er is nog al prijs verschil de 1 vraagt 180 de ander 170 en weer een ander 90 nu hoorde ik dat die van 90 geen narcose geeft en dat daar je paard letterlijk zich dood kan steigeren. en dat wil ik niet dus die klniek ga ik nog keer bellen en dat na vragen ik hoop dta de rest het ermee eens is en het mag gebeuren terwijl znvriendjes erbij zijn. voor rest is en blijft het heel moeilijk. en neem ik elke dag een beetje afschijt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:32

Norton,een goede dierenarts geeft je paard eerst dat narcosemiddel,laat je niet overhalen het zonder te doen!

Mijn verzorgpaard is ingeslapen 3,5 week terug,en daarna hebben we mijn pony,zijn beste vriendinnetje,bij hem laten kijken,we hebben besloten haar niet bij het inslapen zelf te laten zijn,om gewoon alle rust te kunnen bewaren voor beide paarden. Afscheid is heel goed geweest.

veel sterkte!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:27

mister bij de nl test heb je dus wel de ziekte of niet maar ook duidleijk dragen of niet /
met die afkortingen heb ik het dan al zitten ik ben voor simpel gegaan /

zoals mijn zus al zei iedere dag neem je een stukje meer afscheid. niet normaal hoeveel pijn dat doet..
het is gewoon onvoorstelbaar dat een paard wat al tijden in je leven is je up s en dows er was er straks niet meer is

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:36

@ Norton: goed bezig meissie! doe het rustig en in je eigen tempo. pas wel op met wie je er allemaal bij wil hebben, het is geen feestje en het geeft weinig rust aan je paard wanneer er opeens een aantal mensen extra bij zijn.
probeer nog zo veel mogelijk van hem te genieten, en maak zoveel mogelijk foto's, doe nog leuke dingen met hem om nog extra mooie herinneringen te creeeren.
veel sterkte meis!

@ Hutch: dat heb je bij die uitslag uit USA ook hoor, alleen staat er dan geen drager bij in het nederlands :D . het is bij deze ziekte zo wanneer er in de uitslag een keer p1 voorkomt (maakt niet uit aan welke kant van de slash) dan is je paard ziek.
dus het klinkt allemaal lastiger dan het is hoor.
maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk! je schijnt het in nl ook met bloed te kunnen testen, maar daar kies ik niet voor. Mister heeft de afgelopen weken genoeg naalden in zijn hals gehad, hij is er een beetje klaar mee, en ik ook eigenlijk.

jij ook heel veel sterkte bij het afscheid nemen van jullie grote vriend!

ik weet als geen ander hoe het is om je grote vriend in te moeten laten slapen, en wat er allemaal bij komt kijken.... ook qua gevoel en verdriet.
ik heb heel lang het gevoel gehad dat ik voor God aan het spelen was, want wie gaf mij het recht om een paard van het leven te beroven alleen omdat hij iets aan zijn rug had, of een peesblessure (mijn andere paard).
maar jullie hebben alles ook goed overwogen en alle mogelijkheden bekeken, er is jullie niks te verwijten. en laat je dat ook nooit wijsmaken door wie dan ook!!!!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:02

norton: jeetje wat een moedige beslissing. ik ben wel van mening als je het besluit heb genomen ook de goeie is anders had je de moed er niet voor..en wat mister ook zeg laat je niet gek maken..neem de tijd en geniet van de momenten samen en denk vooral terug aan de goeie tijd! heel veel sterkte en ik denk aan jullie..

hier gaat het zijn gangetje..afgelopen week heel NL doorkruist en naar mooie leuke paarden gekeken/gereden en er zit 1 hele leuke tussen maar ik denk dat het nog wat te vroeg is..er is veel twijfel en als ik 1 ding geleerd heb is bij twijfel geen geslissingen nemen dus laat ik het even voor wat het is en ik ga vanvavond bij een man langs waarvan ik zijn paarden in het verleden gereden heb..misschien kan ik daar een paar dagen in de week heen om knol te knuffelen..want mijn god wat mis ik dat en vooral mijn vriendje mis ik en dat gevoel zal ook nog wel even blijven denk ik..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:32

@ mvermeulen: ik ken je verhaal, ik werd ook helemaal gek nadat ik Smoke in had laten slapen, van 2 paarden naar 1 paard is een behoorlijke overgang, en ik miste een tweede paard zo erg!
nu mis ik Smoke nog heel erg, maar niet meer het hebben van 2 paarden, dus dat trekt echt wel bij hoor. en zeker wanneer je de mogelijkheid hebt om paarden te knuffelen en eventueel te rijden.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:11

tja ik neem een beetje afstand van hem, juist om mn eigen niet teveel pijn te doen als hij er straks niet meer is. man wat ga ik in gat vallen na 15 jaar voor hem gezorg te hebben. ben ook bewust dat het de juiste keuze is maar het maakt het niet makkelijker. nu ook rustig aan met dd gewoon omdat ik daar niets aan kapot wil maken hij voelt mijn emoties heel goed aan.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:11

Ik ben vanaf vandaag begonnen met GlucoHorse, ik ben erg benieuwd :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:51

Deijs gaf je hiervoor iets anders?

norton84 het lijkt me verschrikkelijk moeilijk naar je paard te gaan en je weet dat hij of zij er binnenkort niet meer is ook al is het beter.
Ik had het al met verkoop van verzorgpaarden ik kan heel slecht tegen afscheid.
Ik ging dat het liefst helemaal niet meer langs echt zwakkeling en huilenbalk ben ik dan.
In laten slapen nooit meegemaakt.
Maar ik denk een beetje afstand doen ook al probeer je het dat het evenveel pijn blijft doen :(:)
Je hebt zoveel meegemaakt samen en gedeeld.
Heel veel sterkte.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:28

linnie050 schreef:
Deijs gaf je hiervoor iets anders?

norton84 het lijkt me verschrikkelijk moeilijk naar je paard te gaan en je weet dat hij of zij er binnenkort niet meer is ook al is het beter.
Ik had het al met verkoop van verzorgpaarden ik kan heel slecht tegen afscheid.
Ik ging dat het liefst helemaal niet meer langs echt zwakkeling en huilenbalk ben ik dan.
In laten slapen nooit meegemaakt.
Maar ik denk een beetje afstand doen ook al probeer je het dat het evenveel pijn blijft doen :(:)
Je hebt zoveel meegemaakt samen en gedeeld.
Heel veel sterkte.

Ja hiervoor gaf ik van Frama MSM mix, heeft niet geholpen en moest er ontzettend veel van geven terwijl mijn pony het niet lekker vond.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:59

lang geleden dat ik hier weer iets gepost heb. Waarschijnlijk omdat het een tijde vrij goed is gegaan, maar tot vandaag. We rijden haar al een poosje niet meer, maar vandaag had ze veel pijn. Ze gaat steeds liggen, in de wei en op de paddock. Met lopen gaat ze om de zoveel tijd op 3 benen staan, ze gaat de halve dag door als een pelikaan en sleept een beetje met haar achterbenen op de harde ondergrond. ook hangt ze heel af en toe 'door' op de achterhand zegmaar, dan helt haar achterhand over haar achterhoeven heen. Kramp, artrose, ouderdom, stijfheid..? In ieder geval pijn, dat is zeker. Gisteren was alles nog prima, opeens een omslag. Ik heb haar wat pijnstilling gegeven, en hoop dat het beter gaat.. Herkennen jullie iets toevallig?

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:19

Vaxie: ik heb hier geen ervaring mee. Zou je paard zich mss ergens mistrapt hebben of iets met haar lichaam gedaan hebbeb waardoor ze zo slecht loopt? Wel jammer dat het zo snel achteruitgegaan is. Ik hoop dat ze snel terug wat opknapt.

Deijs: Ik hoop dat glucohorse voor jouw paard HET product gaat zijn. Het is toch altijd fijn om te zien dat een supplement aanslaat.

Norton: hoe gaat het met je?

Ik ben met urka gisteren gaan wandelen. Ze kwam goed de stal uit en op straat liep ze lekker vlot door. Wat kan het soms moeilijk zijn om de controle te houden... Zeker als je rennende dikbillen tegenkomt. Maar eens die voorbij waren ging alles eigenlijk goed. Zeker op de terugweg naar huis. Ze moet enkel leren dat wij niet zo snel kunnen wandelen als zij. Wel altijd goed voor de conditie :+

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:21

Ja dat hoop ik ook! Er is bij mijn pony geen artrose geconstateerd maar hij loopt met zijn achterbenen heel vreemd(zoals een model zegmaar) en hij is oud dus het kan bijna niet anders dat hij artrose heeft, hij struikelt ook vaak.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:47

@ Norton: kop op girl! even doorbijten en sterkt zijn! huilen kan je daarna nog genoeg. en praat tegen hem, dat lucht echt op! veel sterkte!

@ vaxie: als ik mijn paard zo aan zou treffen zoals jij het nu omschrijft dan liet ik direct een DA komen of nam ik hem mee naar de kliniek!!! klinkt echt heel serieus hoor! het komt mij (gelukkig) niet bekend voor. hoe is het nu met je paard?

@ Deijs: ik hoop het ook voor je dat dit wel werkt bij je paard. soms is het zo'n drama om een goed werkend middel te vinden wat aan slaat bij jouw paard.

@ linnie: het lijkt wel of ik en mijn beste vriendin het er om doen, maar er zijn 7 paarden van ons geweest, en we hebben er nog 3 over, en helaas hebben we er geen een van verkocht, allemaal zelf af moeten laten maken. dus ik heb juist met verkoop geen ervaring.

hier gaat het wel goed eigenlijk. ik loop niet te hard van stapel, en ik heb ook nog niet gereden, maar ik ben de weide gang aan het opbouwen en zit nu op 5 uur. ook doen we fietsen en lange lijnen werk. dat lange lijnen is compleet nieuw voor Mister, en geeft af en toe nog wat paniek, maar veel dingen gaan al behoorlijk goed!

verder kijk ik alles gewoon rustig aan hoe het gaat, ik heb geen haast en luister naar mijn gevoel. wie weet dat ik van de week eens een rustig stap rondje ga doen met hem :o

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:36

wat je omschrijft herken ik helaas wel dingen uit bij nort.
heb er gisteren even op gezeten tijdens het grazen

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:27

@mister01 Het is niet mijn paard, ik ben de verzorgster. (meestal van haar andere paard, maar af en toe ook van ditty) De eigenaar is gelijk gebeld, ik heb d'r een poos in de gaten gehouden en apart met pijnstilling op een paddock gezet. Eigenaar is 's avonds gelijk (was net een dagje uit) 's avonds gekomen. Vandaag zou ik weer langsgaan, maar ik ben ziek geworden. (er gaan vandaag wel andere mensen naar haar toe hoor!) Morgen m'n laatste examen dus ik mag hier écht niet weg van m'n ouders. We zijn geadviseerd veel te lopen met haar, maar ikzelf zou dat niet zo goed durven.. misschien ben ik een watje, maar ik kan een paard dat met veel pijn loopt niet zo goed steeds laten lopen. Ik zou zelf graag zeker weten wat er is voordat ik iets ga doen met haar (weer op wei, veel lopen o.i.d). Maar ik ben niet de eigenaar, en respecteer wat de eigenaar kiest om te doen. Ze had al vaker pijn, en er lag al pijnstilling op recept van de DA in de kast. Ik heb het alleen zelf nog nooit zo erg gezien. Ik ben heel benieuwd hoe het met haar gaat, we hebben een poosje geleden al gedacht 'misschien is het nu echt klaar..' maar toen knapte ze weer op. Gisteren kreeg ik zelf echt het gevoel van: 'het is goed geweest, met zoveel pijn kunnen we je niet laten leven als dit langer aanhoudt..' maar ik heb hier zelf niet over te beslissen..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:51

@ vaxie: oh ok, op die manier. nu is het zo dat ik de eigenaar ken, en weet ook op welke stal de paarden staan. daar is gelukkig veel toezicht en veel mensen met gezond verstand die echt wel ingrijpen wanneer het niet goed gaat.
ik hoop dat het snel beter met haar gaat, of anders dat het snel over is en ze niet heel erg hoeft te lijden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:51

en van de week proberen we samen een buitenritje te maken al stappen wel alleen maar

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:04

Hallo dames ik ben even een tijdje stil geweest maar hier ben ik weer.
Bij ons gaat het helaas nog steeds niet goed. niet goed. Danté blijft in draf onregelmatig lopen. Momenteel wandelen we eigenlijk alleen nog maar. Vorig weekend nog 1x naar het bos geweest. De bedoeling was dat we een stapritje zouden gaan maken maar mevrouw kon alleen maar stuiteren en dribbelen. Toen wel gedraafd en een stukje gegaloppeerd maar helemaal zuiver was het niet. Wel was het leuk om te zien hoe erg ze weer opleeft als ze gereden wordt. En dat maakt het ook zo lastig. Ze begint toch echt wat te verpieteren nu ze niet meer gereden wordt. Het wandelen vindt ze wel leuk maar ik kan merken dat ze graag veel meer wil. Afgelopen donderdag heeft ze ook nog een lichte koliek aanval gehad. Maar daar is ze gelukkig weer helemaal goed van herstelt.
Volgende week vrijdag hebben we een afspraak gemaakt bij de DA voor foto's en evt. inspuiten.

Ik heb snel alles een beetje doorgelezen dus sorry als ik iemand oversla.
Norton, Lastige keuze en ik snap heel goed hoe je er mee om gaat. Probeer nog lekker van Norton te genieten en probeer nog een paar prachtige herinneringen te gaan maken.

Linnie, Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Lorenz!

Mister, Fijn dat het bij jullie weer de goede kant op gaat!

Katje, Hopelijk gaat Urka weer beter lopen met haar gewone ijzers. Ja snelwandelen kunnen ze vaak beter dan wij :')

Mvermeulen, Je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Soms kan je gewoon net tegen een leuk paardje aanlopen.

Deijs, Hopelijk werkt deze glucosamine beter!

Vaxie, Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee maar het klinkt niet goed.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:32

wat balen Annelieke dat het nog steeds niet echt beter gaat :(
ja van wandelen worden de meeste rijpaarden snel geirriteerd, ze zijn gewend om met je aan het werk te zijn, en wandelen is dan gewoon oer en oer saai!
maar ja soms kan het niet anders.

ik hoop dat de DA iets voor je kan betekenen!

ik heb gisteren een staprondje gedaan OP Mister :D :o
hij is echt al flink afgevallen! dat zie je niet gelijk doordat hij nog een grasbuikje heeft, maar de singel zat echt behoorlijk los en ook voelde ik het goed toen ik erop zat.
hij was erg fris en vrolijk, en heb hem wel echt even moeten temperen omdat meneer gelijk van alles wilde gaan doen (draven, galopperen, bokken :D )

ik ben heel benieuwd hoe ik hem vanavond aan tref, maar ik denk dat het wel mee valt, we hebben niet gek gedaan en het was maar een rondje van een kwartiertje ofzo, maar het blijft toch wel even spannend.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:26

succes annelieke en mn duimen draaien voor as vrijdag
leuk dat je het weer aan het opbouwen ben met mister.