[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:31

Het voer is dan niet gelijk bedorven, maar de vitamines en mineralen nemen af (net als in hooi in feite dat minder voedingswaarde heeft naarmate het ouder wordt).
Over het algemeen is S&S 5 maanden houdbaar als de leverancier het vers binnen heeft. Aangezien op mijn zak ook dezelfde datum stond en ik hem al langer in huis heb, vermoed ik dat jouw zak van "onder op de stapel" is.
Ik vraag ook altijd om "nieuw" voer omdat ik zo lang doe met een zak voer. Deed ik ook al bij Hippolyt toen ik nog in Duitsland ging halen. Dan bestelde die man het vers bij de producent en belde mij op als het binnen was ... service Haha!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:59

Ah mijn haffy is zo gelukkig nu hij weer op het land staat. Wel is waar met graasmasker om.
Hoe doen jullie dat paard uit de sloot laten drinken of een waterbak neer zetten?
Hij drinkt op het moment uit de sloot maar denk dat dat niet handig is met dat masker

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:15

Even een vraagje aan mensen die ook hun paard met een graasmasker hebben staan. Gaat het masker bij jullie paard ook steeds iets losser zitten?
of doe ik iets fout?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:00

In principe niet nee, het mijne is wel iets uitgerekt maar ik gebruik het al bijna een jaar.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:58

IK weet al wat ik fout deed
ik verstelde steeds het klitteband terwijl ik de klipjes erboven ook strakker kon maken

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:58

Hallo allemaal, sinds gister is mijn pony ook hoefbevangen....
Ik ga dit topic 'ff' doorlezen, hier dus een stipje Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:04

Hey,
Welkom hier.
Hoe is je paardje bevangen geworden?

Teuntjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:00

Ik heb een vraag over bevangenheid;

Mijn shetlander is nu al (ruim) een maand hoefbevangen. Hij staat niet bij ons thuis, maar bij iemand op stal. Zo heb ik er dus niet 100% zicht op, over wat hij te eten krijgt, wat hij doet enz. Dit wordt ons wel vertelt, maar je weet het nooit zeker. Nu is het zo dat hij alle symptomen vertoonde, we hbben er een DA bij gehaalt. We moesten veel met hem lopen, zodoende heb ik dit ook met hem gedaan. Ik ging al bijna elke dag heen, maar ik nam dit erg serieus, en ga elke dag heen om met hem te lopen. Het ging weer wat beter, maar opeens ging het hard achteruit. De oorzaak waar door dit kwam, was ons niet duidelijk, we hebben ons aan alles gehouden. Weer dierenarts gebeld, hij zei dat dit erbij hoorde. We vertrouwden het niet, en zijn naar een paardenkliniek gegaan. Daar hebben we foto's laten maken. Daar uit bleek dat het hoefbeen licht gekanteld was, maar niet ernstig. We kregen een medicijn mee, het medicijn Pro-Dynam. Wij hielden ons aan de medicatie, maar het paardje kreeg last van bijwerkingen, werd depressief, de eetlust ging weg. Weer de DA erbij gehaalt, van het zelfde paardenkliniek waarvan wij het medicijn hadden gekregen. Deze DA vertelde ons letterlijk dat er geen hoop meer was voor Teun (mijn shet). Wij hebben hem de oren van het hoofd gevraagt naar oplossingen, zonder resultaat. We zijn naar Roosendaal gegaan, waar een natuurlijke hoefsmid zit. We hebben hem daar laten beslaan (alleen de voorvoeten). Hij liep meteen een stuk beter. Het ging ee heletijd stukken beter, maar nu is het weer mis. Zijn voorbenen zet hij goed neer, en hier kan ik geen problemen bij vinden. Het zit hem in de achterhand. De spieren zijn erg hard, en hij loopt moeizaam tot nauwelijks. Nu is mijn vraag;
- Kan bevangenheid zomaar op de spieren van de achterhand slaan? Wel weet ik dat hij stijve spieren kan krijgen van bevangeheid, maar hij kan zijn achterhand amper bewegen. Hij ligt ook weer erg veel. Ik heb in boeken gezocht, op internet, noem maar op, maar ik vind nergens iets over de achterhand die zo stijf wordt, bij hoefbevangen paarden, en wat ik er aan kan doen. Ik vond enkel informatie over de voorbenen. We laten maandag een DA er nog eens naar kijken. Heeft iemand een idee, van wat dit kan zijn? Ik zou ook graag willen weten of dit wel een symptoom is van bevangenheid, of dat het misschien een hele andere oorzaak kan hebben. Er is niks gebeurt met de pony (qua ongevallen), zover ik weet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:05

Hoi Teuntjelover,

dat klinkt niet zo goed dat het al een maand duurt met je shet. Erg jammer dat je DA het zo snel opgeeft.
Het is natuurlijk lastig om alleen vanuit een verhaal advies te geven. Maar op zich is het niet raar dat je pony last krijgt van zijn achterhand. Het kan allereerst een overbelasting zijn omdat hij zijn voorbenen zo lang heeft moeten ontlasten. Maar dat is misschien raar dat je het nu pas ziet nu het voor beter lijkt te gaan.
Aan de andere kant is spierbevangenheid ook vaak gerelateerd aan hoefbevangenheid (oorzaken kunnen hetzelfde zijn). Mijn eigen shet heeft ook last gehad van haar achterbenen, echter niet zo erg dat ze er niet meer mee kon lopen en dan zag ik het juist eerst aan de voorkant dat ze achter ergens last van had.

Heb je enig idee waardoor je shet in de eerste plaats hoefbevangen is geworden? Heeft hij veel gras of andere suikers (brok) gehad? Is hij veel te dik?

Ik zou zeggen, als je tijd hebt, lees dit topic eens door, er staan heel veel voorbeelden en tips in, wie weet herken je jouw shet in sommige verhalen en kun je er iets mee. Sterkte!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:24

Bevangenheid kan zeker effect hebben op de spieren van de achterhand. Paard heeft een hele tijd zijn voorhand ontlast door de achterhand te gebruiken en in een vreemde houding gelopen.
Verder is spierbevangenheid gerelateerd aan hoefbevangenheid, maar er zijn nog zoveel andere spierproblemen

Waardoor is hij hoefbevangen geworden? Heeft hij de laatste tijd veel op stal gestaan? Of heeft hij juist ineens veel meer beweging gekregen? Heeft hij de ijzers er nog onder?

Het kan ook best zijn dat hij een schuiver heeft gemaakt, zonder dat iemand het gezien heeft. Sterkte!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:42

OohafoO schreef:
Hey,
Welkom hier.
Hoe is je paardje bevangen geworden?

Dat weten we niet precies... Sinds vorige week staan onze paarden op het nieuwe land (niet meer het afgetrapte van winter, maar met goed groen gras). Was dus al wat huiverig, maar Den is goed op gewicht, in jaren niet zo slank geweest. Ben dus begonnen hem halve dagen erop te zetten, en wat extra beweging. Leek goed te gaan. Hij stond al op ouder stengeling hooi en Safe& Sound voor zijn zomereczeem, dus weinig fructaan en eiwitten.

Nu was hij woensdag naar de smid geweest, die niets zag en hem netjes (wel wat kort maar heeft hij nooit last van) bekapt heeft. Wel heeft Den vorig jaar een kroonrandwond gehad (scheur zit inmiddels onderaan) waardoor hij wat scheef op zijn hoef stond, en een stukje loszittende wand heeft. Volgens smid zou dit geen problemen geven.

Donderdag avond liep hij kreupel aan voorbenen, heel langzaam en kon niet lopen op stenen en ging 'zitten'. Vrijdag DA erbij en idd hoefbevangen. Nu standaard behandeling, op boxrust, enkel stengelig ouder hooi en de standaard medicijnen (bloedverdunners, pijstillers, ontstekingsremmers en kalmeringsmiddel). Da wilde hem ook wel opnemen in kliniek voor foto's en intensieve behandeling, maar in mijn ogen kan dat altijd nog want Dendie is heel bang voor da en wil hem dat dus niet aandoen. Als het slechter gaat, gaat hij daar natuurlijk wel heen! Hij staat nu overdag op een klein stukje nat zand, lekker buiten. In de avond en 's nachts staat hij op stal op een dikke laag vlas. Over 3 weken verder kijken, en dan worden ws rontgenfoto's gemaakt, om te kijken hoe het er allemaal uitziet.

Nu heeft hij ook maanblindheid (auto-immuunziekte oog) en zomereczeem. Heb dus meer een idee dat het een stofwisselingsprobleem is. Of dat het toch bij die uitgezakte kroonrandwond vandaan komt.. Of combinatie van vet land, scheur in hoef en scheve stand, en stofwisselingsproblemen.
Hij heeft nooit last gehad van overgang naar vetter land, en hij is nog nooit zo slank geweest als dat hij afgelopen maanden is. Ik vind het dus erg raar. Bovendien hebben de andere 4 paarden (waaronder ijslander) uit zijn kudde géén extra beweging gehad en gelijk volle dagen op het gras gestaan. Zij hebben nergens last van..
Maar ik baal hier wel heel erg van, komen lange weken aan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:17

ik kom even storen ,wat vervelend dat je paard hoefbevangen is,ik hoop dat hij snel opknapt!
Mijn hoefsmid is vorige week geweest en ik heb toen foto's gemaakt van zijn hoeven zonder ijzers,een enorme witte lijn...aan alle 4 de hoeven,dat was natuurlijk niet nieuw voor mij,maar wel "leuk"voor jullie om eens te zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geerke heeft nog nooit van z'on brede witte lijn gehoord,gelukkig...

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:36

de eerste twee foto's zijn van de voorhoeven,de laatste twee van de achterhoeven,je ziet dat de ene achterhoef veel erger is dan de ander.
Deze foto's zijn genomen voordat hij de witte lijnen te lijf ging,iedere 6 weken heeft hij aardig wat tijd nodig om alles weer in normaal model te krijgen....maar goed ,pablo loopt goed.
Ik heb ook even een foto gemaakt van de hoefsmid zelf....
En aangezien mijn fries vind dat hij aandacht te kort krijgt ook maar een foto van hem...

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:06

@Dendie, weet je DA wel zeker dat het alleen hoefbevangenheid is?
Normaal gesproken merk je na een paar dagen op nat zand en oud hooi al vooruitgang. Dus na een maand nog geen verbetering is erg vreemd...
Ik heb ook een keer gehad dat mijn shetlander zo bevangen was dat ze niet meer kan opstaan. Ik moest haar maar laten inslapen van de DA. Dit heb ik niet gedaan. Ik heb haar op nat zand gezet, een dag geen eten gegeven, en daarna hooi en half uurtje op de wei. Na een week kon ze weer bijna normaal lopen.
Misschien dat je een andere DA ernaar kan laten kijken?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:21

Hoi Dendie, vreselijk verhaal, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Even over dat gras; ook al is je paard verhoudingsgewijs dun, het is en blijft een stofwisselingsprobleem wat betekend dat hij dus moeite heeft met het verwerken van voer en ook verandering in z'n voer. Door ze mooi slank te houden verklein je de kans op herhaling maar daarmee is het probleem nog niet verholpen. Aangezien het de laatste week nog redelijk koud was 's nachts (onder de 10 graden) en overdsag helder zonning weer maakt het gras extra fructaan aan om flink te kunnen groeien. Om met een bevangen gevoelig paard te beginnen met een volle weide, meteen halve dagen, is het eigenlijk vragen om problemen. Ik heb die van mij nog steeds niet in het gras staan. Pas als het 's nachts boven de 10 graden blijft begin ik 's ochtends vroeg (dan schijnt de zon nog niet zo lang) met een half uurtje weidegang. Per week, mits het goed blijft gaan, bouw ik dat uit met iedere keer een half uurtje langer. Zo krijgt z'n lichaam de kans om te wennen aan het gras. Vorig jaar heb ik de weidegang uitgebouwd tot maximaal 2,5 uur per dag, langer durf ik niet aan, de rest van de tijd staat hij in de paddock. Ik denk dus persoonlijk dat het in jouw geval toch een overdaad aan te rijk gras is geweest en zou je ook willen aanraden dat wanneer hij weer beter is het vooral heel voorzichtig op te bouwen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heel veel sterkte in ieder geval.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:22

@Geerke; Bloos! da's echt een brede witte lijn!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:29

@ Kymalin; Dank je voor je uitleg Lachen Alleen Dendie is nog nooit (in 19 jaar) bevangen geweest, en absoluut niet gevoelig Hij heeft de afgelopen 6 jaar zelfs elke lente en zomer 24/7 op vet land gestaan en nergens last van gehad!! Ik dacht dus dat hij (ook dit jaar) de halve daagjes wel zou aankunnen... Maar vanaf nu kijk ik zeker uit met het gras!! Ook al heb ik het gevoel dat dat alleen een meewerkende factor is geweest, en niet de oorzaak. Maar die oorzaak zal ik denk ik nooit weten

@ Kakoo; ik denk dat je verkeerd hebt gelezen (of ik verkeerd heb opgeschreven..) Dendie is pas vanaf donderdag bevangen en niet al een maand (dan had ik allang da erbij gehaald Knipoog ) Het gaat nu op oud hooi en nat zand en medicijnen veel beter! Daar zou je bijna niet meer zeggen dat hij bevangen is Knipoog Alleen op het harde (moet stukje lopen van zand naar box) loopt hij nog wel slecht.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:42

Oh, ok, ik dacht dat hij al eerder bevangen was geweest. Dan zou het "toeval" kunnen zijn. Een normaal paard moet een half dagje weidegang gewoon aankunnen. Houd er in ieder geval rekening mee dat wanneer hij straks weer goed is je voorzichtig opbouwd met weidegang. Sterkte ermee.

Teuntjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:55

@ gemske;
Ja het is inderdaad er vervelend dat de DA het zo gauw opgaf, maar mijn shet en ik hebben de strijd nog niet opgegeven. Wat de oorzaak is van zijn plotselinge bevangheid, weten we niet zeker. Hij had toen nog geen dag op het gras gestaan. Ook kreeg hij al niet te veel, omdat hij snel dik wordt. Ik zelf denk, aangezien hij een enorm ontsnap monster is, dat hij het voer van andere paarden heeft opgegeten. Hij kan niet bij de voerkamer, maar hij kan wel naar de paarden toe, die naast hem staan. Een andere oorzaak kan ik me niet zo snel bedenken.
We hebben zondag de plaatselijke DA nog eens gebelt, en die heeft hem onderzocht. HIj heeft wat bloed afgenomen, maar daar kwam niet veel schokkends uit. De spieren zijn zo stijf geworden van het melkzuur in zijn spieren. Ik liep wel elke dag met hem ong. een half uurtje, zodat hij niet te stijf werd, maar omdat hij eerst meer aan het werk was, is het waarchijnlijk hier van gekomen. Ook staat hij nu in een ruimere stal, wat opzich goed is, maar hier kan hij ook makkelijker uitbreken. Dit heeft hij nu twee keer gedaan, waarna ik hem in het 30 cm. hoge gras terug vond. Hier was ik niet zo blij mee, aangezien de eigenaren van de stallen wisten dat hij ontsnapt was, en weten dat hij hoefbevangen is en dus geen rijk gras mag. Ze hebben hem niet terug gezet, wat mij nogal teleurstelde, maar goed. Dit zal ook op een negatieve manier op hem hebben gewerkt. De DA heeft hem een medicijn met ontstekingsremmer en een klein beetje pijnstiller gegeven. Hij moet nu elke ochtend, een week lang, een medicijn krijgen, waarvan hij als het goed is erg moet opknappen. We wachten het nu maar van dag tot dag af. Vandaag ben ik weer heen geweest, en waren zijn spieren al wat meer ontspannen. Hij liep ook beter. Nu maar hopen dat het zo blijft!:)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:08

Fijn dat het iets beter gaat, kleine stapjes vooruit is wat je nodig hebt. Het zal een tijd duren, maar met goede zorg en oplettendheid kan het goedkomen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:17

Teuntjelover schreef:
Ook staat hij nu in een ruimere stal, wat opzich goed is, maar hier kan hij ook makkelijker uitbreken. Dit heeft hij nu twee keer gedaan, waarna ik hem in het 30 cm. hoge gras terug vond. Hier was ik niet zo blij mee, aangezien de eigenaren van de stallen wisten dat hij ontsnapt was, en weten dat hij hoefbevangen is en dus geen rijk gras mag. Ze hebben hem niet terug gezet, wat mij nogal teleurstelde, maar goed.

Dat is het nadeel van je pony bij een ander hebben staan, mensen gaan vaak zo makkelijk met dingen om, da's toch echt je grootste nachtmerrie als hij al bevangen is, dat je 'm in het hoge gras terug vindt! ik denk zeker dat hij daarom een terugslag heeft gehad.

Teuntjelover schreef:
De DA heeft hem een medicijn met ontstekingsremmer en een klein beetje pijnstiller gegeven. Hij moet nu elke ochtend, een week lang, een medicijn krijgen, waarvan hij als het goed is erg moet opknappen. We wachten het nu maar van dag tot dag af. Vandaag ben ik weer heen geweest, en waren zijn spieren al wat meer ontspannen. Hij liep ook beter. Nu maar hopen dat het zo blijft!:)

Gewoon goed in de gaten houden en proberen dat hij niet meer kan ontsnappen, sterkte ermee!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:07

Zijn jullie ook al bezig met oud hooi te kopen?
Nu wordt er veel oud hooi aangeboden ik heb al bij 2 advertenties gevraagd wat een baaltje gaat kosten ik wil er namelijk zon 400 inslaan.
Wat betalen jullie nu voor oud hooi?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:09

Nee, maar bedankt voor de tip!!! Daar had ik nou niet aan gedacht! Ik betaal trouwens 2 euro voor kleine baaltjes.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:11

Dat is volgens mij erg goedkoop 2 euro per baaltje.

Tja mijn buurman heeft van het weekend 350 balen stro opgekocht voor weinig geld, ik dacht laat ik ook eens kijken en ja hoor men wil van oud hooi af nu het seizoen eraankomt, vandaag zag ik voor het eerst al dat er weer weilanden gemaaid waren