[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:10

Thanks Dyonne en [***], heb inderdaad vaker gehoord dat (omega)olie kan helpen.
Ga daar dan zeker mee starten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:34

Ik geef Amber omega olie van Naf bij als ze invalt. Werkt bij haar prima en veilig.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:35

Heeft er iemand ervaring met dit voer http://metazoa-horse.nl/ en zijn er kenners die iets nuttigs kunnen vertellen over de samenstelling ervan (met betrekking tot HB natuurlijk)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:39

Calcium/fosfor verhouding is wel heel erg scheef.. Suiker/zetmeel van ruim 18%, al voer je er niet heel veel van.
Maar sorry, geen ervaring.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:41

Het voer ken ik niet, maar als ik even naar de suiker en zetmeel kijk dan zijn er al anderen soorten voer waar 10% suiker en zetmeel inzit of minder. En zo te zien is de calcium/fosforverhouding scheef, dat kun je rechttrekken met het voeren van bijvoorbeeld granen, maar dat is weer niet handig bij een hb paard. Dus persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet in van dit voer tov voer dat al op de markt is. Maar ik heb verder niet zoveel verstand van voeders dus wellicht kan iemand anders er een beter licht op laten schijnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:29

Ik gebruik de omega 369 van subli.
Mijn merrie (met groot, dik, vet veulen aan de voet) valt nu flink in en krijgt nu 150 gram hiervan sinds een weekje. Je zie haar heel voorzichtig weer wat bij komen, het hoekige is er inmiddels al weer van af. Als ze straks wat meer gaat bewegen gaan we nar de 200 gram.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 13:46

Ik quote mezelf maar even uit het eczeemtopic over Metazoa:

Nou heel erg weinig [suikers] ... wel in vergelijking met graanproducten (brok/muesli), maar dan houdt het ook op.
Of er veel suikers (zetmeel/suiker) in gras of hooi/kuil zit kun je alleen maar door testen achterhalen - dat kan enorm variëren. Met hooi en kuil heb je dan nog het voordeel dat je het een uurtje kunt weken om nog meer suikers te verliezen.

Vind de site van Metazoa erg onwetenschappelijk, informatie over de samenstelling ontbreekt en er staan wat jokkebroks in, zoals het voorkomen en genezen van hoefbevangenheid en zomereczeem en een koolhydraatindex ( moet zijn: koolhydratenindex of te wel glycemische index)vn 5. Kul! Is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor - de consument slikt het wel.

Marstall Faser Light zit in ieder geval lager.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:42

Ik zit weer in dubio qua sublement met haf.
Ik geef nu de Dodson en Horrel Daily vitamins & minerals. Maar die is zo moeilijk te krijgen.
Nu was ik op horseevent en heb ik bij de Pavo stand info gevraagd en deze raden mij de
Pavo Vitalcomplete aan.

Is dit een goede optie om die overstap te maken? Die van Pavo is hier in de buurt namelijk goed te verkrijgen.

Groetjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:45

Nee pavo vital heeft een scheve calcium fosforverhouding. Dus je moet granen bij voeren om dat recht te trekken

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:58

Oke dus lekker zo laten als dat het nu is! Doe ik dat. Wel gek dat ze het toch advieseren ondanks de uitleg die ik heb gegeven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 08:05

't is net politiek Ash.. als ze je wat willen verkopen is een praatje snel gemaakt :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:13

Ja dat is ook zo. Het is ook niet dat ik de moeite en het geld er niet voor over hebt. Maar las het net zo goed zou zijn en makkelijker kan waarom niet. Maar dan houden we het lekker zo.

Zit al ruim 8 weken met een blessure die we niet kunnen plaatsen. Het zit in ieder geval onder de kogel en loopt alleen in draf onregelmatig. Vrijdag komt de veearts weer en hopelijk loopt hij dan al beter. Hij stond op hoefschoenen maar nu weer op ijzers omdat dat lijkt te verlichten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:41

@ash en why change a winning team? Als je paard het nu goed doet op Dodson & Horel, zou ik het niet veranderen. Zeker onze hoefbevangen gevoelige paarden breng je snel uit hun evenwicht als je iets verandert.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:03

Ja is ook zo. Daarom ook de vraag. als geen verschil uitmaakt had het makkelijker geweest. Bestellen van de spul is namelijk lastig. Maar geeft verder niet.

Hij blijft gewoon zoals die is qua voer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:08

Dat bestel je gewoon via internet toch?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:49

Ja kwam ik net ook achter. Eerst deed ik de voerhandel bellen die bestelde het dan maar dat lag eraan wanneer hij weer moest bestellen wanneer het binnen zou komen.

Ga nu online bestellen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:13

Ik heb daar ook geen ervaring me. Ben wel benieuwd naar jouw ervaring!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:13

Ik heb de Omega olie van NAF binnen, ga vanaf vandaag dus een beetje olie geven met een beetje extra voer. Kijken of ze dan wat aan wil zetten!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:55

Ik begin nu ook sterk erover te denken stalmatten te kopen. Voor de gevoelige zolen. Heb alleen geen afvoer in stal. Kan ik dan het beste de doorlatende of de niet doorlatende matten nemen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:17

In onze 'gewone' stallen hebben wij wel afvoer en hadden waterdoorlatende staltegels van 1mx1m. Onze paarden staan nu voornamelijk in de grote schuilstal buiten en daar hebben we geen afvoer maar stoeptegels op zand. Op die vloer hebben wij een deel van de grote waterdoorlatende matten gelegd , en een deel waterdoorlatende kleinere van 50x50. Er wordt best wel vaak geplast en gemest in de schuilstal maar heb er nog geen problemen mee ondervonden; met de slang erop zakt het water uiteindelijk toch wel weg en ik heb net kunnen constateren dat dit stankoverlast geeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:39

Oke want de boer heeft nog die geen vocht doorlaten liggen en die kan ik van hem overnemen. Zit alleen heel erg te twijfelen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:39

Oke want de boer heeft nog die geen vocht doorlaten liggen en die kan ik van hem overnemen. Zit alleen heel erg te twijfelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:54

Zonder afvoer zou ik matten nemen die niet waterdoorlatend zijn. Anders blijft het tussen je vloer en matten liggen en gaat het mss wel stinken. En dan gewoon een laagje stalbedekking erop om het vocht op te nemen. Zo heb ik het althans is mijn stallen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:26

Afgelopen dinsdag heeft mijn paard speciaal beslag gehad. Hij moest erg wennen aan de gekke dingen aan z'n voeten, maar hij loopt wel een stuk beter nu. Helaas loopt hij nog niet helemaal zuiver het is echt minimaal, de meeste zien het niet eens. Ik twijfel nu alleen heel erg of het gewoon door de stijfheid komt, want hij is echt heel erg stijf. Ook viel mij op dat de spieren bij zijn rechterschouder harder aan voelen dan links. Dus twijfel nu of het hele lichte onregelmatigheid veroorzaakt wordt door zere voeten of door de stijfe spieren.

Hoe was dat hij julie paarden na de bevangenheid. Ze belasten door de HB de spieren natuurlijk ook tijdelijk anders. Wat zou wijsheid zijn, nog wat langer stil laten staan of juist wat stap werk gaan doen om hem weer wat losser en soepeler te krijgen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:44

Whitney (nu ruim 3 weken onderweg en maar 1 dag onregelmatig geweest) is rustig weer wat aan het werk. Kinderlesje onder het zadel (20 minuutjes stappen en 2x een lange zijde draven) en wat werk aan de lange teugel (veel stappen, nagevelijk, goed over de rug en stukjes verzameld draven).

Binnenkort komt de osteopaat. Stond vorig jaar al in de planning, maar toen raakte ze bevangen, daarna liep ze met een hele dikke buik op het land dus ook weinig zin om toen te behandelen. Nadat haar veulen geboren is moeten ze zelf eerst weer even herstellen voordat je er wat aan kan toen, en toen was ze weer bevangen.

Roos loopt morgen op de hippiade. 1 jaar en 2 weken geleden werd ze bevangen, nu mag ze zich in de ZZ dressuur bewijzen! (als shetlander tussen de rijtypische grote C en D pony's)