[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:00

Geerke: Fijn dat het goed gaat met Dandy!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:11

Het schijnt normaal te zijn door de onsteking in de hoeflederhuid (dat de hoef of hoeven warm worden). Ze hebben voor de zekerheid foto's gemaakt (in zo'n verhoogd opzetje, vorige keer plank) en daar kwam een kanteling uit van 7 graden |( . Ik een rolberoerte, dus toch ook nog maar 2 foto's gemaakt op de plank, pff, 3,4 graad.
Wel nog extra bloed afgenomen om de eiwitten te meten (ivm darmzweren door de bute, dat hoor ik nog), maar hij is weer thuis :D .

Ik voer trouwens Equitop Forte bij voor de vitaminen/mineralen huishouding.

Geerke, fijn dat je hond weer thuis is.
Lolclub, wat liep jouw HB paard, voor de HB (misschien staat het wel ergens, maar het zijn wel heel veel pagina's ;) )?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:42

setteke schreef:
Het schijnt normaal te zijn door de onsteking in de hoeflederhuid (dat de hoef of hoeven warm worden). Ze hebben voor de zekerheid foto's gemaakt (in zo'n verhoogd opzetje, vorige keer plank) en daar kwam een kanteling uit van 7 graden |( . Ik een rolberoerte, dus toch ook nog maar 2 foto's gemaakt op de plank, pff, 3,4 graad.

Dus er was gelukkig niet méér schade opgetreden ?
hoeveel is het hoefbeen gezonken of hebben ze dat niet gezegd ?
Wat een verschil trouwens of je de foto op een schuine bok neemt of plat op de plank, ik weet van RonaldAalders dat hij ook adviseerd om de rontgen platstaand te nemen om goed te kunnen beoordelen, maar dat er dan ook een verschil in kanteling te zien is hoor ik voor het eerst....

setteke schreef:
Ik voer trouwens Equitop Forte bij voor de vitaminen/mineralen huishouding.

check even op de bus of het op een glucose, dextrose of andere "ose" basis is, want dan kan je beter overstappen op iets als formula4Feet , dat is speciaal ontwikkeld voor HB paarden en bevat geen toegevoegde suikers

setteke schreef:
Lolclub, wat liep jouw HB paard, voor de HB (misschien staat het wel ergens, maar het zijn wel heel veel pagina's ;) )?

Op goed Z2 niveau, ik maak ze thuis Z-klaar en start ze dan direct in deze klasse,
Hittie d'r startkaart was per januari binnen gekomen en ligt dus al zowat een jaar ongebruikt in de kast |(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:44

@Lucyknol

Hoe is het met Luus ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:59

Jee, Lolclub, je bent dus al zo lang aan het emmeren met je paard? Dan heb ik nog een lange weg, helaas.

Nee, niet meer schade na de laatste foto's op de plank (en dat was vorige week). Het ging dus om de manier van foto's nemen, in het opzetje, wat nu gedaan werd (7 graden) en de plank (3,4 graad, dus zelfde als vorige week). Van de zinking hebben ze niets gezegd, wel dat er zinking is opgetreden (maar ook toename van de zool, dat is dus goed nieuws).

Equitop Forte voer ik op advies van de dierenkliniek, dus hopelijk weten ze wel wat ze een HB paard bij moeten geven. Maar ik ga het checken ;) .

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:05

lolclub schreef:
@Lucyknol

Hoe is het met Luus ?

Geen nieuws, goed nieuws :D
Gaat hier lekker, Luus zit goed in haar velletje!
Ze loopt lekker, we hebben al een paar keer een 'stapbuitenritje' gemaakt, met mijn dochter
erop. Dit gaat goed. Voorzichtig aan steeds een beetje meer. (Luus wil eigenlijk wel veel meer)
Dat doet Luus goed, en ons ook!
Ik zie dat ze geniet van het ritje, ze is lekker pittig, loopt ook op het harde goed.
Ben weer lekker aan het genieten van onze pony, en probeer niet meer alleen naar hoefjes te kijken.
Zelf ben ik er nog niet op geweest, en daar wacht ik ook nog even mee, ik ben een stuk zwaarder als mijn dochter en
ben voorzichtig.
Grappig is dat haar band met mij door deze moeilijke periode groter lijkt geworden. Als ik haar roep dan komt ze meteen naar me
toe gerend, heerlijk om te zien!
(Voor dit alles kwam ze ook wel naar me toe, maar dan meer aangesjokt :D )

Ik heb trouwens een graasmasker geleend om te kijken hoe dat is, dit lijkt ze goed te accepteren...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:19

setteke schreef:
Jee, Lolclub, je bent dus al zo lang aan het emmeren met je paard? Dan heb ik nog een lange weg, helaas.

Ja, zo kun je het wel stellen, ik was van plan het zomerseizoen te gaan starten.
Ze liep me in mei echter niet goed genoeg om dit al te doen, maar dat ze HB had kwam er dus pas uit op de foto van juni.
Daarvoor was ze alleen bij het losrijden in de wending korte zijde niet helemaal zuiver, als ze in oprichting liep was er niks aan de hand,
ze was wat weerspannig in de travers rechts, als d'r slechte voet dus binnen was, de appuyementen gingen wel weer goed al ging naar rechts wel wat minder scherp als naar links.
Pas eind mei/ begin juni is het echt toegeslagen en werd ze zichtbaar kreupel....

setteke schreef:
Nee, niet meer schade na de laatste foto's op de plank (en dat was vorige week). Het ging dus om de manier van foto's nemen, in het opzetje, wat nu gedaan werd (7 graden) en de plank (3,4 graad, dus zelfde als vorige week). Van de zinking hebben ze niets gezegd, wel dat er zinking is opgetreden (maar ook toename van de zool, dat is dus goed nieuws).

Toename van de zooldiepte is een goed teken, super !,
Op hoeveel zooldiepte zit je nu ?
Heb je de foto's op DVD ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:23

Fijn om te horen Lucyknol ;) ,

Dus ze doet het goed op de equi-libriums, is de nieuwe afgroei ook netjes ?

Dat van die extra stevige band herken ik ook wel hoor,
mevrouw is inmiddels zo gewend aan alle extra aandacht dat als ik met een van de andere bezig ben, ze met haar oren naar achter in de box staat te miepen...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:30

De equi-libriums zijn hier een goede keuze geweest. De nieuwe afgroei ziet er in mijn ogen goed uit.

Ik zit alleen een beetje met de vraag of ik naast hooi persé iets bij moet gaan voeren, of dat ze daar voldoende uit kan halen.
Ze ziet er prima uit, mooi in haar vacht en ze is vlotter dan ooit terwijl ze nu een aantal maanden zo goed als alleen op hooi staat, maar of dat dan op langere termijn weer genoeg is.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:45

Jemig, Lolclub, het is alsof ik een verhaal over mezelf hoor, als je beschrijft tegen welke problemen je aangelopen bent. Hier dus dito. En de twijfel is diverse malen toegeslagen (dit voor andere mensen, die misschien dit topic lezen?), maar ik ben rijkunstig handig genoeg om kleine futiliteiten op te lossen. Dus het rechtrichten en tussen 2 teugels en benen gaand (en die Pipo van mij doet gewoon alles wat ik wil). Maar als je dan toch vocht en galletjes ontdekt op 1 bepaald been, gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. En dus terecht.
Zie hier het resultaat, voorlopig einde verhaal en ben er kapot van.

Maar hoop blijven houden en lezen, dat anderen er wel bovenop komen, geeft mij een impuls.

Geen flauw idee welke zooldiepte en DVD`s kan ik op vragen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:57

Hier gisteren besloten toch met Image weer de lange reis naar Roosendaal te maken. Ze loopt goed gelukkig, maar haar hoeven beginnen dermate te brokkelen, dat wij vrezen dat er een schimmel in de witte lijn zit. |( }> Het zal altijd wel een zwakke plek blijven.
Dan maar naar Van Nassau donderdag om de hoeven weer helemaal te laten bijwerken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:39

janouk...wat vervelend!
Heeft ze dat al eerder gehad?
Tja,de witte lijn blijft een probleem na hoefbevangenheid.
Hopelijk valt het mee,en anders maar de honingpot pakken :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:03

Honingpot was er al elke dag, maar nu gaat het hard los brokkelen. En ik heb zoveel vertrouwen in Van Nassau (hoop niet dat hij dit leest :D ) anders kan ik hem niet pesten. :+

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:12

lolclub schreef:
Wat een verschil trouwens of je de foto op een schuine bok neemt of plat op de plank, ik weet van RonaldAalders dat hij ook adviseerd om de rontgen platstaand te nemen om goed te kunnen beoordelen, maar dat er dan ook een verschil in kanteling te zien is hoor ik voor het eerst....

Sterker nog, het maakt zelfs verschil of de niet gefotografeerde voet op een verhoging staat of niet. Als een voet gefotografeerd wordt dient de andere voet óók op een blok te staan, een blok dat even hoog is als het voor het maken van de röntgenfoto gebruikte blok.

Het maken van foto's in vermoedde hoefbevangenheid gevallen dient absoluut plaats te vinden in (gelijkelijk) belaste positie! Dit is zo belangrijk dat je een dierenarts die hiervan niet op de hoogte is best mag verzoeken dit te doen. Dierenartsen die veel ervaring hebben met dit soort gevallen zoals onder andere die van E-digit, weten dat echter heel goed. Voor een hoefsmid is de foto in een 45 graden blok nauwelijks bruikbaar. Voor het beoordelen van de schade ten gevolge van de bevangenheid al helemaal niet.

Afbeelding

Ronald Aalders

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:44

Hieronder een mooi voorbeeld van een 'verkeerd' genomen foto bij de dierenarts. Hij is van Isabella, staand met de te fotograferen hoef op een 'schuin' blok, maar onbelast en scheef genomen, want je ziet 2 takken van het hoefbeen. De ruimte tussen de diverse botten kan daarmee ook vertekenen, hoewel er ook mensen waren die zeker meende te weten hier een sinker op de foto te zien :o

Afbeelding

Het was trouwens SpikyBlue die als eerste erop wees, dat dit geen goede foto was (en toen waren er al heel wat hoefsmeden en dierenartsen geweest die nav deze foto hun diagnose gaven).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:05

Heb ik dus ook nooit geweten, dat het zo niet moet!!! Ingrid, is bij Tyra destijds toch ook zo gedaan? Weet jij dat nog?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:07

Hmm.. merkwaardig... op de site van E-digit staan twee röntgenfoto's van bevangen hoeven - allebei in het schuine blok. Maar ook bij de algemene keurig wordt voor de hoef het blok gebruikt - foto's van hoger gelegen gebieden ( kogel etc.) staan wel op de vlakke bodem. Kennelijk vinden zij het zelf dan niet zo verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:55

lolclub schreef:
Wat een verschil trouwens of je de foto op een schuine bok neemt of plat op de plank, ...(

Zoals Ron ook zegt, het is eigenlijk heel logisch.
Schuin op het blok zal een paard nooit zijn voet zo belasten als hij met de andere voet (op de grond) zal doen. Dus zal hij ook minder 'zakken' in de hoef en dus een niet-juist beeld geven.
Eigenlijk zou je idd van een DA mogen verwachten dat ie deze toch wel simpele denkwijze ok zou hebben :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:09

mysa schreef:
Heb ik dus ook nooit geweten, dat het zo niet moet!!! Ingrid, is bij Tyra destijds toch ook zo gedaan? Weet jij dat nog?

Normaal gesproken worden foto's die gemaakt zijn van voet op een blok, wel goed genomen. De andere foto's van Isabella zijn ook beter.
Maar toevallig bij deze zijn zowel de linker als rechterhoef niet recht. Dus ze heeft niet alleen in een hoek gestaan met de voorhoef, maar ook de hoef zelf scheef gehouden.
Dit kan dus heel erg vertekenen, hoewel wel duidelijk was dat het hoefbeen gekanteld was in haar geval. Denk dat dat geen verschil gemaakt zou hebben of de voet plat, belast of in een hoek gestaan had.

Alleen diagnose sinker en lichte artrose en weet ik veel wat men zag, daar mag je dan vraagtekens bij zetten in zo'n geval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:29

janouk schreef:
Hier gisteren besloten toch met Image weer de lange reis naar Roosendaal te maken. Ze loopt goed gelukkig, maar haar hoeven beginnen dermate te brokkelen, dat wij vrezen dat er een schimmel in de witte lijn zit. |( }> Het zal altijd wel een zwakke plek blijven.
Dan maar naar Van Nassau donderdag om de hoeven weer helemaal te laten bijwerken.

Jeetje.....
Ik vroeg me af.. zou jij 's wat foto's van de hoef kunnen maken? Zo'n vóór en ná beeld? Ben daar wel heel benieuwd naar.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:35

@Janouk
Ik hoop dat het meevalt met de hoeven van Image, en goede reis morgen ;)

@Lucyknol
Alleen als je hooi getest is kun je echt gericht vitamines/mineralen bijgeven, zo niet dan blijft het altijd natte vingerwerk.
Mijn hooi is niet getest maar ik geef wel een compleet supplement bij, dit is overigens een supplement wat aanbevolen wordt naast alleen hooi en dus uitgaat van de gemiddelde waardes die al in hooi aanwezig zijn.
Ik voer dus niet ook nog extra losse vitamine/mineralen preparaten bij zoals magnesium, selenium, vit E enz.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:53

Vraagje: ik heb momenteel erg fijn hooi (helaas er is niet anders hier in de buurt te krijgen).
Is het dan raadzaam om bijv. stro bij te voeren voor de vezeligheid ??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:57

RonAalders schreef:
Sterker nog, het maakt zelfs verschil of de niet gefotografeerde voet op een verhoging staat of niet. Als een voet gefotografeerd wordt dient de andere voet óók op een blok te staan, een blok dat even hoog is als het voor het maken van de röntgenfoto gebruikte blok.

Het maken van foto's in vermoedde hoefbevangenheid gevallen dient absoluut plaats te vinden in (gelijkelijk) belaste positie! Dit is zo belangrijk dat je een dierenarts die hiervan niet op de hoogte is best mag verzoeken dit te doen. Dierenartsen die veel ervaring hebben met dit soort gevallen zoals onder andere die van E-digit, weten dat echter heel goed. Voor een hoefsmid is de foto in een 45 graden blok nauwelijks bruikbaar. Voor het beoordelen van de schade ten gevolge van de bevangenheid al helemaal niet.

Maar een verschil van 4 graden in kanteling bij een foto op het 45* blok en een plat blok, hoe verklaar je dat dan, de hoefwand en het hoefbeen verplaatsen zich toch niet ten opzichte van elkaar op het moment dat de voet belast wordt ?
of heeft het puur met de foto's zelf te maken dat alleen de gradenmeting anders uitvalt ?
en hoe zit dat met de stand hoefbeen versus de grondlijn (palmar angle), is deze ook anders als de voet belast wordt ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:59

DubbelDun schreef:
Vraagje: ik heb momenteel erg fijn hooi (helaas er is niet anders hier in de buurt te krijgen).
Is het dan raadzaam om bijv. stro bij te voeren voor de vezeligheid ??

Kom ik toch weer aan met het advies om je hooi te mengen met graszaadhooi ;) , in stro kunnen restanten van graan zitten.
Mijn weidehooi is ook fijn en zacht, ze vinden het heerlijk maar het is ook zo op, met het graszaadhooi erdoorheen hebben ze een hele berg en moeten ze zoeken naar het lekkere hooi,
het graszaadhooi gaat ook op uiteindelijk maar ze doen er nu wel veel langer over.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:05

lolclub schreef:
RonAalders schreef:

Maar een verschil van 4 graden in kanteling bij een foto op het 45* blok en een plat blok, hoe verklaar je dat dan, de hoefwand en het hoefbeen verplaatsen zich toch niet ten opzichte van elkaar op het moment dat de voet belast wordt ?
of heeft het puur met de foto's zelf te maken dat alleen de gradenmeting anders uitvalt ?
en hoe zit dat met de stand hoefbeen versus de grondlijn (palmar angle), is deze ook anders als de voet belast wordt ?

Dit voert misschien een beetje ver voor deze site, maar je moet je realiseren dat de tractie van de diepe buiger aan het hoefbeen in acute gevallen een veeleer "trekkend" fenomeen is, terwijl in chronische gevallen de diepe buiger een "begrenzende" rol speelt en daarmee bijvoorbeeld de derotatie/herstel van de rechte voetas hindert.

Wat in een belaste voet bij een chronisch bevangen paard een rol gaat spelen is dan ook de vervorming van de hoornschoen onder druk (lichaamsgewicht). Het schijnbaar deroterende effect ten gevolge van de compressie van de hielen zal de reden van het verschil kunnen zijn. Ook een rol kan spelen de wijze van meten, in Nederland wordt veelal gemeten door de dorsale wand van hoefbeen en hoornwand met elkaar te vergelijken. Juist door de vervormbaarheid van de hoornwand, maar ook vanwege de onduidelijkheid over de vorm van de "normale" hoonwand (die immers door hoefsmeden sterk kan worden beïnvloed) is dit niet verstandig. Meet vooral de palmaire hoek! De "H-L of horn-lamelair zone" dat is de afstand van de hoornwand naar de dorsale zijde van P3 ter hoogte van het extensor proces en ter hoogte van de apex wordt alleen gebruikt als maat voor de mate van "zinken", en wel in aanvulling op de "C-E" afstand, zijnde het hoogte verschil tussen de kroonrand en het extensor proces op het hoefbeen.

En zo zijn er nog wel wat mogelijke redenen die hier een rol kunnen hebben gespeeld. Zorg dan ook altijd voor consequentie in metingen.

Dit is een plaatje uit een van mijn presentaties met een aanduiding van de nodige "kreten" hier genoemd.

Ronald Aalders

Afbeelding