Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Het schijnt normaal te zijn door de onsteking in de hoeflederhuid (dat de hoef of hoeven warm worden). Ze hebben voor de zekerheid foto's gemaakt (in zo'n verhoogd opzetje, vorige keer plank) en daar kwam een kanteling uit van 7 graden. Ik een rolberoerte, dus toch ook nog maar 2 foto's gemaakt op de plank, pff, 3,4 graad.
setteke schreef:Ik voer trouwens Equitop Forte bij voor de vitaminen/mineralen huishouding.
setteke schreef:Lolclub, wat liep jouw HB paard, voor de HB (misschien staat het wel ergens, maar het zijn wel heel veel pagina's)?
lolclub schreef:@Lucyknol
Hoe is het met Luus ?
setteke schreef:Jee, Lolclub, je bent dus al zo lang aan het emmeren met je paard? Dan heb ik nog een lange weg, helaas.
setteke schreef:Nee, niet meer schade na de laatste foto's op de plank (en dat was vorige week). Het ging dus om de manier van foto's nemen, in het opzetje, wat nu gedaan werd (7 graden) en de plank (3,4 graad, dus zelfde als vorige week). Van de zinking hebben ze niets gezegd, wel dat er zinking is opgetreden (maar ook toename van de zool, dat is dus goed nieuws).
lolclub schreef:Wat een verschil trouwens of je de foto op een schuine bok neemt of plat op de plank, ik weet van RonaldAalders dat hij ook adviseerd om de rontgen platstaand te nemen om goed te kunnen beoordelen, maar dat er dan ook een verschil in kanteling te zien is hoor ik voor het eerst....
lolclub schreef:Wat een verschil trouwens of je de foto op een schuine bok neemt of plat op de plank, ...(
mysa schreef:Heb ik dus ook nooit geweten, dat het zo niet moet!!! Ingrid, is bij Tyra destijds toch ook zo gedaan? Weet jij dat nog?
janouk schreef:Hier gisteren besloten toch met Image weer de lange reis naar Roosendaal te maken. Ze loopt goed gelukkig, maar haar hoeven beginnen dermate te brokkelen, dat wij vrezen dat er een schimmel in de witte lijn zit.![]()
Het zal altijd wel een zwakke plek blijven.
Dan maar naar Van Nassau donderdag om de hoeven weer helemaal te laten bijwerken.
RonAalders schreef:Sterker nog, het maakt zelfs verschil of de niet gefotografeerde voet op een verhoging staat of niet. Als een voet gefotografeerd wordt dient de andere voet óók op een blok te staan, een blok dat even hoog is als het voor het maken van de röntgenfoto gebruikte blok.
Het maken van foto's in vermoedde hoefbevangenheid gevallen dient absoluut plaats te vinden in (gelijkelijk) belaste positie! Dit is zo belangrijk dat je een dierenarts die hiervan niet op de hoogte is best mag verzoeken dit te doen. Dierenartsen die veel ervaring hebben met dit soort gevallen zoals onder andere die van E-digit, weten dat echter heel goed. Voor een hoefsmid is de foto in een 45 graden blok nauwelijks bruikbaar. Voor het beoordelen van de schade ten gevolge van de bevangenheid al helemaal niet.
DubbelDun schreef:Vraagje: ik heb momenteel erg fijn hooi (helaas er is niet anders hier in de buurt te krijgen).
Is het dan raadzaam om bijv. stro bij te voeren voor de vezeligheid ??
lolclub schreef:RonAalders schreef:Sterker nog, het maakt zelfs verschil of de niet gefotografeerde voet op een verhoging staat of niet. Als een voet gefotografeerd wordt dient de andere voet óók op een blok te staan, een blok dat even hoog is als het voor het maken van de röntgenfoto gebruikte blok.
Het maken van foto's in vermoedde hoefbevangenheid gevallen dient absoluut plaats te vinden in (gelijkelijk) belaste positie! Dit is zo belangrijk dat je een dierenarts die hiervan niet op de hoogte is best mag verzoeken dit te doen. Dierenartsen die veel ervaring hebben met dit soort gevallen zoals onder andere die van E-digit, weten dat echter heel goed. Voor een hoefsmid is de foto in een 45 graden blok nauwelijks bruikbaar. Voor het beoordelen van de schade ten gevolge van de bevangenheid al helemaal niet.
Maar een verschil van 4 graden in kanteling bij een foto op het 45* blok en een plat blok, hoe verklaar je dat dan, de hoefwand en het hoefbeen verplaatsen zich toch niet ten opzichte van elkaar op het moment dat de voet belast wordt ?
of heeft het puur met de foto's zelf te maken dat alleen de gradenmeting anders uitvalt ?
en hoe zit dat met de stand hoefbeen versus de grondlijn (palmar angle), is deze ook anders als de voet belast wordt ?