[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:02

Wat is beter oud of nieuw hooi en wat is dat hooi dat ik geef?
Edit: Ik denk trouwens dat het op de 3de foto meer aan de foto ligt. Als ik die zelf zie vind ik hem dikke ogen als hoe hij in het echt is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:11

Als je paard bevangen is, is oud hooi beter. Ik geef nu wel nieuwe hooi, ze moeten ook hun voedingstoffen binnen krijgen. Als je maar geen hooi van de 1e snede hebt, dat is niet geschikt voor paarden

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:12

capopjekop schreef:
Als je paard bevangen is, is oud hooi beter. Ik geef nu wel nieuwe hooi, ze moeten ook hun voedingstoffen binnen krijgen. Als je maar geen hooi van de 1e snede hebt, dat is niet geschikt voor paarden

Sorry ben een beetje wazig vandaag.
Wat bedoel je met van de eerste snede?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:14

Dat is zeg maar hooi dat gemaakt is van de eerste keer maaien. Dat zit dus vol met allerlei stoffen en vetten. Voor paarden kun je beter hooi hebben van de 2e of 3e snede, dat is dus al eerder gemaait geweest.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:16

Ja het word meerdere malen gemaait. Dat weet ik zeker Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:48

Ik geef het liefst oud overjarig hooi, aangevuld met een liksteen en Dodson & Horrell, maar omdat ik daar niet meer aan kan komen en dus eigenlijk te mooi, groen en voedingrijk hooi heb week ik het eerst een half uurtje in water om de meeste voedingsstoffen er uit te weken. Als ik het goed begrijp heb jij van die verpakte balen hooi, die zijn eigenlijk ook te rijk, vooral als je wilt dat hij afvalt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:04

Het is niet heel groen hooi. Het ligt ongeveer 2 maanden op het land te drogen en dan word het verpakt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:33

Twee maanden? Dat lijkt me een beetje lang eerlijk gezegd. Meestal is het ook niet 2 maanden achter elkaar droog, en wordt er gehooid in ongeveer 2 tot 4 dagen tijd.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:48

Mijn hoefsmid en ook Rene Wielens zeiden tegen mij dat verpakt hooi niet goed is voor hoefbevangen pony's. Het schijnt toch wat rijker te zijn dan "gewoon" hooi.
Wij hebben zelf ook hooiland en vorig jaar is er vlak voor het pakken helaas ietwat regen overheen gekomen, dus moest het in plastic verpakt worden. Het ziet er nog steeds uit als gewoon hooi (logisch...het wás ook gewoon hooi Clown ), maar toch ruikt het wat zoeter. Het zou ideaal zijn voor Mouse vanwege het hoesten, maar ik kan ze niet apart voeren en Vick mag helaas echt niets hebben van dat verpakte hooi. Nu wordt het dus aan de schapen opgevoerd en die zijn er dol op. Haha! Echt zonde, hoor, want het ziet er goed uit, ruikt heerlijk en is absoluut niet stoffig. Nu heb ik oud hooi moeten kopen (wat wel best stoffig is Boos! ) en aangezien er hier in de buurt best veel hooi-oogsten mislukt zijn is er ook nog eens moeilijk aan te komen.

@Mysa: Vervelend dat het nu weer minder goed gaat! Victor heeft ook diverse terugvallen gehad, soms zelfs zo erg dat hij niet meer wilde staan. Ook een keertje een hele week staan te shacken, dat vond ik zo eng! Niet de moed opgeven, hoor! Heel veel sterkte iig, ik weet helaas door wat voor een kl#tetijd je nu weer gaat.

@OohafoO: Ik vind hem er stevig, maar wel goed uitzien. Ik ben wel de laatste persoon om advies te geven over het laten afvallen van je pony aangezien mijn pony's zelf ook altijd te dik zijn. Knipoog Een vriendin van mij had ook een Haflinger en die was van het ouderwetse type, lekker stevig dus. Helaas is hij een aantal jaren geleden afgemaakt wegens hoefbevangenheid, maar hij was dan ook veel vetter dan die van jou.

@Kymalin: Het laten weken van hooi om zo het teveel aan voedingsstoffen eruit te halen is mogelijk alweer achterhaald. Dit staat er over op paardnatuurlijk:
Fructaan is wateroplosbaar, dus door hooi een uur lang te weken kun je het overschot aan fructaan uitspoelen.
Naschrift: We zijn er op gewezen dat dit laatste punt wel eens onjuist kan zijn omdat fructaan niet in staat is door de celwanden naar buiten te dringen. Uitspoelen zou dus geen nut hebben. We onderzoeken dit verder.

Het is dus nog niet echt bewezen en kwaad kan het spoelen natuurlijk sowieso niet. Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:52

Inderdaad, je bent in ieder geval je stof kwijt Haha! . Maar ik persoonlijk denk dat het wel degelijk wat uitmaakt. Ik wou dat natte hooi namelijk op een gegeven moment afbouwen en weer gelijdelijk over gaan op droog hooi maar toen ik volledig over was toen begonnen z'n kogels weer te kloppen. Toen ik weer over ging op nat hooi was het kloppen binnen een paar dagen weer verdwenen. Misschien toeval hoor5, niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo, maar gewoon mijn ervaring.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:52

Vanwege de bronchitis laat ik het hooi van Image en Janouk minimaal 6 uur weken. Jammer, want het is prachtig mooi weidehooi. Maar het is niet anders: Janouk moet nat geweekt hooi. Ze eten het wel, maar proberen altijd langs de hooiberg te lopen om stiekem toch een mond vol droog hooi te scoren.

@ Mysa
sterkte met je pony. Houd moed hoor.

@ OoHafoO
als je jouw haf wilt vergelijken met andere hafjes kom dan op www.hethaflingerforum.nl
Een heeeeeeeeeeel gezellig forum met alleen haflingereigenaren. En foto's zat van slanke en gevulde haflingers.
Laatst bijgewerkt door janouk op 25-04-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:53

Trouwens......... over Rene Wielens gesproken... Ik hoorde van mijn voerleverancier dat Rene volgende week ofzo op vakantie gaat voor ik geloof 2 weken dus als jullie nog voer moeten bestellen moet je daar even rekening mee houden, dat jullie een zak extra ofzo bestellen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:05

Oh, ik heb vorige week 1 zak Safe and Sound besteld om te proberen. Als ze het lusten wil ik gelijk meerdere zakken bestellen, maar ik heb de "probeerzak" nog niet. Dat wordt dus een tijdje zonder voer dan, nou ja...ze zijn er toch nog niet aan gewend. Knipoog

Ik moet eigenlijk ook nat hooi gaan voeren voor Mouse, maar ze vinden het zo smerig. En dan vind ik het weer zo zielig voor ze, terwijl hij nu ongeveer de longen uit z'n lijf hoest. Niet specifiek door het hooi, want hij hoest ook na een banaantje en op het gras (lang leve de pollenallergie...), maar toch. Ik heb nu maar weer Respiraze besteld, daar deed hij het een aantal jaren geleden ook goed op. De "Puur Pollen" en de Luchtwegcompositum werken op dit ogenblik helaas even niet goed genoeg en ik wil hem nu gewoon van het hoesten af krijgen. Dus toch maar weer hooi weken....

@romeorowan: Las het net nog even...is Indiana vandaag uitgerekend? Lekker spannende tijden! Hyper!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:13

Wat vreemd dat hij het natte hooi niet lekker vindt... Beide paarden worden er niet anders van qua enthousiastme of ik ze nou nat of droog hooi voor zet.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:57

Haha...tja, wat kan ik zeggen....ik heb rare pony's. Clown
Ze vinden het beiden niet lekker en om dat te demonstreren schrapen ze het hooi van de tegels naar het zand en plassen erover. Maar goed, als ze honger hebben eten ze het wel. Victor lustte eerder geen banaan, maar Mouse vond het wel lekker. Victor kan het niet hebben als Mouse wel wat krijgt, dus nu eet hij ook banaantjes. Haha!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:59

Die bewering op paardnatuurlijk klopt niet. Het fructaan kun je er wel degelijk uitspoelen. Hooi is dood gras, de celwand van dode cellen is kapot, dus die laat gewoon de stoffen door.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:05

OohafoO schreef:
Wat is beter oud of nieuw hooi en wat is dat hooi dat ik geef?

Dat noemen ze voordroog.
Het is niet "zurig" als kuil omdat het droger is ingepakt, maar het is ook niet zo droog als gewoon hooi. Ik denk dan ook dat het wel wat voedingsrijker is, maar dat weet ik niet zeker.

Op dat hooi van de eerste snee wil ik wel graag even inhaken.
Het ligt er meer aan wanneer het hooi wordt gemaaid. Hooi van mei of begin juni is te mals voor paarden. Je kunt dan beter het hooi van de latere snee hebben.

Zelf heb ik wel hooi van de eerste snee, maar dat is toch pas eind juli gemaaid van land dat niet is bemest en onbespoten e.d. Dit gras heeft daarmee langzaam kunnen groeien, is in bloei gekomen en mag pas na het broedseizoen van de weidevogels gemaaid worden (het wordt daarmee ook wel subsidiehooi genoemd omdat boeren geld krijgen als ze op deze manier hun land bijhouden).
Het is stengelig maar over het algemeen wel wat fijner hooi (hoewel ik ook grove pakken heb omdat dit andere grassoorten betreft). Er zit weinig voedingswaarde in dit hooi, maar is ideaal voor ons soort paarden en pony's.
Hier is veel van dit hooi aan te komen trouwens omdat veel boeren de eerste keer pas in juli maaien voor dat subsidiegebeuren (allemaal hooi uit de uiterwaarden). Wel van kleigrond en naar ik me heb laten vertellen is dat hooi dan wel rijker aan mineralen. Heb het nooit laten testen, dus dat weet ik niet.

Hooi van de tweede snee is hier dan ook malser omdat dit gras vrij snel na de eerste keer gemaaid gaat worden. Soms als er weinig grasgroei is, moet er laat in het jaar worden gemaaid en dat gaat bijna allemaal de "verpakking" in voor kuilgras. Een derde keer maaien halen deze boeren niet (degene die de eerste dus pas laat maaien).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:09

OohafoO schreef:
Het ligt ongeveer 2 maanden op het land te drogen en dan word het verpakt.

Echt?! Of een typefout?
In 2 maanden zijn er al diverse regenbuien overheen geweest (althans hier is nooit 2 maanden achtereen droog). Als het hooi dan niet regelmatig wordt geschud gaat het rotten. Binnen een week kan dit al misgaan als je even niet oplet. Dus 2 maanden?! Hmm, ik zou dan toch even een andere hooileverancier gaan zoeken als dit echt zo is. Bloos

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:03

Heb net de Safe and Sound gekregen (waarbij één van m'n honden nog de bezorgster in haar been beet Bloos ) en ze gelijk wat gegeven. Ze vonden het allebei smakelijk en deden er ook nog eens lekker lang over! Victor moet eigenlijk 2 kilo per dag en Mouse 1 kilo, maar ik begin even met de helft. Kijken hoe dat werkt.
Ik kon helaas geen houdbaarheidsdatum op de zak vinden, weten jullie waar die zo'n beetje hoort te staan?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:22

Kymalin schreef:
Twee maanden? Dat lijkt me een beetje lang eerlijk gezegd. Meestal is het ook niet 2 maanden achter elkaar droog, en wordt er gehooid in ongeveer 2 tot 4 dagen tijd.

Haha sorry bedoel 2 tot 3 dagen(de aantal dagen ben ik niet zeker van.Het word bij de boer geloof ik elke dag opgeschut.Kan ook zijn dat het iets langer ligt dan dat maar dat ligt aan het weer. Zei hij vandaag). Kom ik nou bij maanden

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:29

Isapaardje schreef:
OohafoO schreef:
Het ligt ongeveer 2 maanden op het land te drogen en dan word het verpakt.

Echt?! Of een typefout?
In 2 maanden zijn er al diverse regenbuien overheen geweest (althans hier is nooit 2 maanden achtereen droog). Als het hooi dan niet regelmatig wordt geschud gaat het rotten. Binnen een week kan dit al misgaan als je even niet oplet. Dus 2 maanden?! Hmm, ik zou dan toch even een andere hooileverancier gaan zoeken als dit echt zo is. Bloos

Hahaha! Zelfde reactie als mij! Maar Haf heeft het al verbeterd!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:02

Haha ja was echt een vage fout van me zelf. Ben er niet helemaal bij geloof ik.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:32

Ik kreeg vanmiddag een "preek" van m'n voerleverancier; ik was te laat, hij had net voordat ik kwam 2 verschillende mensen gehad die een hoefbevangen paard hadden en ik had uitleg moeten geven over voer enzo haha, je wordt er voerexpert bij Clown .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:45

Victory-Boy schreef:
Ik kon helaas geen houdbaarheidsdatum op de zak vinden, weten jullie waar die zo'n beetje hoort te staan?

Er hangt een papieren label aan. Daar hoort het op te staan.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:06

Oke, dank je wel!
Heb het nu gevonden: 01-07-08, da's inderdaad niet erg lang....