[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:39

Oke dus goede ervaringen met stalmatten, hebben jullie dan een afvoer eronder?
Ik heb dus geen afvoer in de stal, wel een meter voor de stal, dus kan ze wel afspuiten en het water naar buiten trekken, ik ga maar eens op zoek naar goede stalmatten.
Ik vind het ook eng om haar weer in de wei te zetten, ze staat nu met een van de andere pony's in de bak, meestal de andere shet, het is gewoon even niet anders, maar dat fructaan zal ik in de gaten gaan houden, mocht ik haar weer op de wei gaan zetten, als het in de winter te nat is, staan ze toch met z'n allen in de grote bak en niet op de wei, misschien zet ik ze gewoon de hele winter in de bak.

lies_sparkle

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:43

Mijn pony gaat nooit in het weiland en krijgt droog hooi.
Ik voer hem pavo summerfit bij voor de vitamines.
En toch heb ik het idee dat hij als hoefbevangen pony zeker niet ongelukkig is!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:50

Waarom summerfit? Dat zijn net suikerklontjes. Heel veel paarden gaan er van schuren en krijgen er harde halzen van. Er zijn zo veel andere betere alternatieve.

Hier geen ervaring met stallen en bodem bedekking. Ze staan hier 24/7 buiten.

Ik heb weinig te melden, Whitey gaat eigenlijk prima. Niet meer onregelmatig of gevoelig gezien en nu rustig opbouwen. Hebben nu wat stap werk zonder zadel gedaan, wat aan de lange teugel en een keer aan de dubbele longe (stappend de hele bak door en kleine drafjes op de lange zijde, netjes over de rug en rustig).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:52

Waarom zijn summerfit volgens jou suikerklontjes?
Ik heb het er nl met de da overlegd en die zei dat het prima was...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:58

Omdat ik met mijn eigen ogen zie dat veel paarden het er niet goed op doen. Ik heb ze mijn pony's nooit gevoerd, maar heb wel ervaring bij ong 25 paarden van klanten (dus niet toevallig bij 1 of 2 paarden).
Paarden die het stempel zomer exceem krijgen van de VA, waar ik aanraad de koeken eens een maand weg te laten en paard in eens 'genezen' van zomer exceem. Of paarden met harde halzen die al eens bevangen geweest zijn, maandje koeken weg laten, harde halzen opgelost.

Mijn merrie kon niet drachtig zijn vorig jaar toen ze bevangen raakte zei de VA. En nu kon ze niet weer bevangen zijn omdat het veulen (waarvan ik zei dat ze wel drachtig was) er nog naast loopt. VA's hebben ook niet alle wijsheid ben ik al lang achter.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:12

Okee, dat wist ik niet. Ik vind het wel apart dat een da zegt dat het wel goed is...
Maar goed iedereen kan er eens naast zitten, nietwaar?
Wat raad jij wel aan? Ik hoor veel goede verhalen of pavo natures best.
:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:14

Daar zit weer veel zetmeel in. Ik heb zelf goede ervaring tot nu toe met safe and sound van dodson and horrel en marstall force

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:15

En waar koop jij dat spul? :) en eet je paard dat op?
Mijn pony is nogal een zinnige eter ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:16

Veel paarden eten pavo graag omdat in alle pavo producten veel suiker (en zetmeel) zit ;).
Enige pavo die ik nu in huis heb is de veulenbrok omdat er niets anders op voorraad was. Maar mijn volwassen pony's (zeker de gene die bevangen geweest zijn) krijgen echt geen pavo.
Pavo koeken hebben ze hier hooguit eens een tester van gehad. Die van mij vinden het ook niet te eten.

Ik voer nu marstall force, een vitamine korrel. En daar doen ze het prima op. Marstall heeft ook vitamine koeken met minder suiker dan de pavo, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:18

Okee, ik kan het altijd even proberen :) waar haal je dat spul?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:31

Ik heb het tot nu toe besteld op de site van marstall. Maar er blijkt ook een dealer in de buurt te zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:39

Ik bestel beide via internet. De force via de site van marstall en de safe and sound via rene wielens.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:16

Bedankt voor de tips! Ik ga eens een proefverpakking aanvragen :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:32

Ik voer op dit moment de Dieetmix van Subli. Daarvoor voerde in Naturals Best van Pavo, maar kreeg het idee dat de pony er jeuk van kreeg. Z'n nek is nu ook erg afgeslankt, ik vermoed dat dit door de Magnesium komt, maar misschien ook wel door het voer.

Verder ook weinig te melden. Pony is fit en staat lekker de hele dag op het (schrale) land.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:05

Hoi,
@liespower94 ik heb vroeger voordat de mijne gezondheidsproblemen kreeg, (wel altijd al ZE gehad) een tijd pavo koeken en een tijd pavo's nature's best gevoerd, los van elkaar dus. Ze vond beide superlekker, maar ze werd ook echt nog sneller dik...
Thx voor de ietwat geruststellende ervaringen, ik laat ze maar op haar gemakje in de stal, zodat ze er wat rust aan heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:39

Heb een zondag op HE een emmer force in mijn handen gehad, maar vond dat daar nog best suiker/zetmeel in zat. := Heb uiteindelijk gewoon de stal-riegel genomen.

En volgens mij al een echtte slankie fjord, maar hij zit nog steeds behoorlijk breed. *\%/* :j
Afbeelding
http://www.flickr.com/photos/86588616@N ... otostream/

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:56

Je voer natuurlijk maar echt heel weinig van de force (die van mij krijgen nu 25 gram).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:05

Force voer je idd heel weinig. Hier ook maar 30 gram ofzo aan mijn HB-merrie.

Lies, zo kieskeurig is je paardje niet als ze die Pavokoeken wel lekker vindt. Ik heb ooit eens stukje getest, maar ze vonden het hier niet lekker.
Verder ben ik geen Pavo voerder, maar ik heb nu wel Daily Plus een klein beetje op proef. Benieuwd of ze het lusten. Al bevalt Spillers Happyhoof mij nog heel prima. Ik heb nu ook Subli Dieetmix staan. Alleen vind ik het lastiger hier de magnesium door te geven. Dat gaat met Happyhoof makkelijker.

Bevangen door een wondje heb ik nog nooit van gehoord, eigenlijk lijkt me dat sterk. Bevangenheid komt van binnen, niet van buiten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:22

Okee bedankt voor de tips! Ik heb nu vitaminepoeder besteld :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:29

En mijn pony vindt echt niet veel lekker maar dat dus wel ;) miss heeft hij gewoon een rare smaak :p

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:33

Pavo komt ook met een nieuw voer, care4life. Er is ook een topic over. Zit 9% suiker en zetmeel in.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:35

Pistasche schreef:
Pavo komt ook met een nieuw voer, care4life. Er is ook een topic over. Zit 9% suiker en zetmeel in.

Dat is interessant nieuws! Ben eens op een pavo fabriek geweest met een boktmeeting. Uitgebreid over gesproken dat 'de markt' wel zo'n soort voeder vraagt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:05

Goedemorgen,

Ben even op vakantie geweest en dus niet alles terug gelezen, sorry!
Helaas is mijn HB-er weer iets te dun, dit was voor mijn vakantie al maar had gehoopt dat een week rust haar goed zou doen.
Ze krijgt flink veel hooi, is net ontwormt en mestonderzoek wordt binnenkort gedaan. Op het moment staat ze eigenlijk niet op gras (erg kaal weiland bijna geen gras meer), dus wil in ieder geval kijken of ze iets meer gras binnen kan krijgen.
Ze krijgt verder 1,5 kilo subli dieetmix op een dag en Dodson & Horrell vits en mins.
Iemand een idee wat ik bij kan voeren om haar wat voller te krijgen, maar wat niet de slecht voor haar is ivm de HB?? Lastig hoor...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:08

Olie zou je nog aan kunnen denken, wel rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:09

@vesceron, ik ben geen hb deskundige, maar heb goede ervaring met het wat voller krijgen van een paard met Omega 3-6-9 van Subli. Volgens mij gebruikt Dennis dit ook om haar pony wat voller te krijgen.

Het is gebaseerd op olie en vet, voor zover ik weet is het niet slecht ivm hb.