Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:14

Sterkte ArlandoO, het blijft even zoeken waarin een paard zich happy voelt en toch het been rust krijgt om te herstellen. Als hij 24 per dag gefrustreerd in de stal staat is dat ook geen paardenleven.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:24

Mag ik mij ook komen melden? Ook een paard met een peesblessure linksvoor al sinds oktober loopt die kreupel en nadat we naar utrecht zijn geweest met hem toch maar donderdag naar Wassenaar gegaan voor een second opinion en zij kwamen meteen tot de oorzaak een beschadiging op de pees die aanhecht op het binnenste sesambeentje en ook een beschadiging aan de onderkant van de diepe buigpees en waarschijnlijk ook een ontstoken slijmbeurs in de hoef (waar hij het meest last van lijkt te hebben)
Vandaag zijn ze begonnen met behandelen zijn slijmbeurs wordt ingespoten met onstekingsremmers en de pezen krijgen shockwave
Morgen mag ik hem eindelijk weer ophalen :D Wat mis ik hem zeg geen idee wat ik met al me vrije tijd moet doen :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:10

Welkom (helaas) Luz. Wat dat Utrecht dan dat het was?

Net met vip gestapt. Wel lastig met al die sneeuw maar op de dijk was het nu wel goed te doen. Daar rijdt ook de bus, dus strooien ze goed. Het was wel even spannend toen de sneeuwschuiver er aan kwam en deze ook gewoon vol door ging. Maar ik kan nu zeggen dat ie ook schuiver mak is. Geen pas verkeerd (gelukkig).

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:42

In Utrecht deden ze heel vaag, ze zeiden van ja op de foto's kunnen we zien dat het waarschijnlijk in de pezen zit maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen dan kunnen we nu een peesscan maken en daarna zouden we de gewrichten moeten uitverdoven en dan zien we 9 van de 10 keer toch niks dus dan kom je uit op een MRI scan. We kunnen nu niks zeggen maar ga maar naar huis en kom maar weer terug over een paar wegen en geef hem maar boxrust. Dat vond ik allemaal maar raar want ze gaven het advies om dus meteen een MRI te doen dat kost een rib uit je lijf dus zijn we voor een second opinion naar Wassenaar gegaan en daar hebben ze een peesscan gemaakt en de gewrichten + slijmbeurs uitverdoofd en nu heb ik een behandelplan en ben ik super geholpen vandaag hebben we hem weer opgehaald. En de diagnose is een beschadeging aan de aanhechting van de diepe buigpees en aan de aanhechting van de sesambeenband + een geïriteerde slijmbeurs. En gek genoeg ben ik hartstikke blij, omdat ze nu eindelijk weten wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:19

Luz, wat vervelend dat ze in Utrecht zo moeilijk deden! Gelukkig heb je nu een diagnose en een behandelplan. Hoe ziet de toekomst eruit?

Paard is niet zo geschikt voor de kou. Hij was stout! Heeft aan de longeerlijn voor het eerst gegaloppeerd en gebokt hihi.
Daarna erop maar nog niet echt braaf.
Morgenvroeg komen ze weer voor mijn zadel. Ben benieuwd hoe ik dat makkelijk ga doen...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:55

Helaas welkom aan de nieuwkomers weer.
Pfft die kou komt toch echt niet gelegen voor de peesblessure paarden.
Rondstappen is rodeo ter plaatse. Vastbinden in de wasbox resulteert in kapot trekken van het halster omdat ze daar beslist ook eens uit haar plaat te gaan. Etenstijd is als een complete krankzinnige rondjes draaien op stal.
Pfft zou haar zo graag een paar rondjes laten lopen nu. Vind dit echt niet fijn voor haar...
Hoe lossen jullie dit op?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:19

CB heb je je paard op stalrust? Misschien kun je bij de da muisjes (worden ze rustig van) vragen en die geven zolang het vriest. Daarna is je paard misschien rustiger.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:37

Je zou ook stressmix (groene vierkante bak met super zoet ruikend poeder er in) kunnen geven die geef ik aan mijn paard en hij blijft er heel rustig mee :) Maar zijn buurvrouw krijgt het ook en bij die hielp het weer niet. Gewoon middeltjes uitproberen..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:50

Zijn hier Bokkers uit Utrecht omgeving DE BILT? Twijfel toch wel om morgen 2uur of langer met dit weer op pad td gaan met de trailer. Hoe is het in die omgeving? ... neig naar afzeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:54

Zo lekker een weekje wachten Qizz

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:07

Ik heb ook mijn afspraak van komende dinsdag verzet. Er ligt hier zo een 25 centimeter sneeuw, het gaat zaterdag sneeuwen en maandag, dinsdag. Ik moet dan 2,5 uur. Dat risico ga ik niet nemen. Wordt morgen terug gebeld want dan is de behandeld dierenarts er weer. Want heb de week erna allemaal examens...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:23

Had ik niet aan gedacht zal eens navragen bij mijn DA. Bedankt!!
Ik zou nu ook niet op pad gaan, is spekglad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:27

Gaat het weer sneeuwen Liedjuh?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:37

dus eigenlijk kan ieder paard met een peesblessure rondlopen zonder dat je het doorhebt? omdat er soms geen symptomen zijn.. ook erg, wie weet zijn er sportpaarden die moeten springen en hoge dressuur doen terwijl ze weet ik het mankeren, en de eigenaar heeft niks door want geen symptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:54

Aladinnetje schreef:
dus eigenlijk kan ieder paard met een peesblessure rondlopen zonder dat je het doorhebt? omdat er soms geen symptomen zijn.. ook erg, wie weet zijn er sportpaarden die moeten springen en hoge dressuur doen terwijl ze weet ik het mankeren, en de eigenaar heeft niks door want geen symptomen.

Wat dan? Iedere dag paard scannen?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:12

vonneke schreef:
Aladinnetje schreef:

Wat dan? Iedere dag paard scannen?

nope dat kan natuurlijk niet. en was ook niet verwijtend bedoelt. ik bedoelde het als; ik vind het rot dat er niet altijd symptomen zijn en een eng idee. maar we kunnen idd moeilijk elke dag ons paard laten scannen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:22

Aladinnetje: ik was een van die mensen. Maar dan ook nog eens een bikkel paard die ook niet onregelmatig wilde lopen. Alsof ie dan wist dat ie geen cross mocht lopen, want dat wilde hij echt liever dan eten!
Mijn paard had geen symptomen en reageerde amper op de pijnprikkels

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:24

Hoe wist je dan dat er iets niet goed was met je paard Roxxiejj?

De mijne liep ook niet echt kreupel, soms een pas wat stijver in een wending. Ik merkte het vooral omdat hij heel erg traag werd en zelfs een rondje bos hem niet meer op kon fleuren. Hij struikelde soms terwijl hij dat eigenlijk nooit deed en hij had last van zijn rug. Toch maar naar de kliniek en ja hoor, allebei de voorbenen peesblessure. Gelukkig wel genezen nu.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:08

Hij had rechts een peesschedeovervulling en stalgenootje en ik zagen op de linkerpees ook wat opstaand haar. Verder in blakende gezondheid. Vrolijk, speels, niet chagrijnig, geen pijn, beide benen niet warm, niet dikker dan normaal (hij heeft niet echt droge benen van zichzelf). Alleen op de harde volte 1 pas onregelmatiger, maar dat kon ook komen door zijn hoefkraakbeen woekering. Beide pezen geschoren, voor de zekerheid links meegescand en ook beide voorbenen een blessure.

Benen zijn nu echt mooi droog, mooi koud en paard is nog geen moment rustig geweest, die baalt zich een ongeluk dat ie niet mag draven, galopperen, bos in, etc. Begint nu chagrijnig te worden al ik stap in de binnenbak, want dan wil ie gewoon meer doen dan stom stappen :(:)

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:37

Naar is dat je Roxxiejj wanneer je er eigenlijk te laat achterkomt.. Ik heb precies hetzelfde gehad.

Mijn draver (koerst ook echt nog) kreeg ongeveer 3 maanden geleden een vochtbultje op zijn been. Niks niet kruepel of warm alleen een bultje. Training iets aangepast maar ondertussen wel een paar koersen gereden, en het rare is dat het juist elke keer iets beter ging. Totdat het bultje warm werd, en toen hebben we de kliniek gebeld voor een scan om het een en ander uit te sluiten.. Bleek dat hij een fikse tussenpees ontsteking had. Arm peerd! Achteraf super stom, maar hij ging steeds beter en liep niet duidelijk onregelmatig..

We behandelen hem nu met celtherapie en procaine en zijn benen zijn super opgeknapt! Ben echt benieuwd naar de volgende scan.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:18

Die van mij had waarschijnlijk al een jaar rondgelopen met een mini gaatje in haar pees. 1x per maand was ze af en toe wat onregelmatig en dan na 2 dagen was het weer over en liep ze weer super. Op een gegeven moment kreeg ze opstart problemen, DA dacht aan artrose. Veel in beweging houden, na de galop was de onregelmatigheid over. (en waren de pezen dus blijkbaar warm van binnen.) Uiteindelijk was ze een keer gestruikeld in het bos en de volgende dag wou ze niks meer, niet meer draven niet meer gelongeerd worden. Niks te zien aan haar benen, volgende dag was haar been heel dik.. En toen wist ik het eigenlijk al wel een beetje. Gelukkig gaat het nu super goed! Met rijden loopt ze beter als ooit te voren en ze begint weer wat compacter te worden. Spiertjes komen weer terug en het buikje is er bijna af. Binnenkort de zadelmaker laten komen, eens zien of het zadel nog past. En dan is het tijd om weer te beginnen met wedstrijden :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:32

Hier ook geen pas kreupel gelopen, ook op de buigproef niet echt (DA zag RV wat maar ik niet).

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:34

Dat lijkt me echt vervelend zeg! Die van mij was/is zwaar kreupel eerst 3/5 nu 2/5 dus wel verbeterd :) Dus het was wel overduidelijk dat er iets aan de hand was maar wat? Hij toonde geen pijn en ontlaste zijn been verder niet.. Gelukkig weet ik het nu en lekker het verband er vanochtend afgehaald en alweer eventjes gewandeld deed hem goed! Ook meteen even in elke spiegel kijken met zijn "wie is die knappe man die me daar steeds aankijkt" gezicht.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:34

Hier ook geen stap kreupel..maar wat 'kort' .. Bij de scan bleek het een 'oude' blessure. Heb hem al zijn hele leven dus blijkt dat hij er ook al veel.langer mee doorloopt. Nu op goede dagen gaat hij helemaal uit zn plaat en kan daarna ook gewoon nog steeds lopen.. Soms een dag wat minder. Maar je krijgt er dus geen hoogte van. Vond hem de vorige keer veel beter in zijn vel zitten en alles..bleek op de controle scan dat er niet veel was veranderd.. En wat er aan kleine pu.tjes was bijgekomen was negatief.. Pony loopt ondertussen gewoon door..en nog steeds niet kreupel. In stap zie je zelfs helemaal niks.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:06

Die van mij wel echt stok kreupel, direct na het 'ongeluk'. Die heeft toen ook 4 weken in gips/verband gestaan omdat het te dik, recent, en onduidelijk was. :(:)
En echt pas sinds een paar weken voelt ze zich weer goed. Ze was heel erg in zichzelf gekeerd en is toen ook echt ziek geworden. Koliek, koortst, vieze ogen, snotneus, duffe ogen.. Heeft ook weer 3 weken geduurd voordat ze zich weer iets beter ging voelen.

Ik hoop me paard nooit meer zo mee te maken.