[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:00

geerke schreef:
even een egopost :o
Dandy is o.k! *\o/* *\o/*
Operatie is prima verlopen,ik mag haar morgenochtend 10.15 ophalen :D
Bedankt voor het medeleven via PB en hier <3 !
Ben helemaal blij! :D

Whaaaa... gelukkig meis,
morgen fijn Dandy weer ophalen !
Is de hele vetbult weggehaald ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:04

lolclub schreef:
Ronduit wonderlijk !
Is jouw stal makkelijk te bereiken voor kinderen ?

Kinderen halen soms de vreemdste gedachtes in hun hoofd, ik heb hier het buurjongetje eens betrapt die alle paarden volle scheppen voer aan het geven was,
want ze hinnikten dus ze hadden honger volgens hem ...

ik heb het jochie wel vliegles gegeven !

In princinpe kan iedereen naar de stal toe. Het is gewoon een weiland met een buitenstal er op. Dus niet echt moeilijk om daar naar binnen te gaan. Maar ik woon wel in een vrij rustig dorp, iedereen kent elkaar en als er iets mis is met de pony's wordt ik gelijk gebeld. Daarom kan het er bij mij zo moeilijk in dat er iemand in is geweest. Maar goed ik houd het in de gaten en ben al aan het rondkijken voor eventueel een camera. Mochten het geen mensen zijn dan wil ik ook wel weten hoe de pony's de stal open krijgen.

Sommige kindjes hebben ook wel lef, ik zou dat vroeger niet gedurft hebben, andermans paarden brokken voeren :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:05

Nou.. dit friesje had dus helemaal geen zin om te showen vandaag - in 22 seconden rennen naar een uitverkoren graspol..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:06

capopjekop schreef:
lolclub schreef:
Ronduit wonderlijk !
Is jouw stal makkelijk te bereiken voor kinderen ?

Kinderen halen soms de vreemdste gedachtes in hun hoofd, ik heb hier het buurjongetje eens betrapt die alle paarden volle scheppen voer aan het geven was,
want ze hinnikten dus ze hadden honger volgens hem ...

ik heb het jochie wel vliegles gegeven !

In princinpe kan iedereen naar de stal toe. Het is gewoon een weiland met een buitenstal er op. Dus niet echt moeilijk om daar naar binnen te gaan. Maar ik woon wel in een vrij rustig dorp, iedereen kent elkaar en als er iets mis is met de pony's wordt ik gelijk gebeld. Daarom kan het er bij mij zo moeilijk in dat er iemand in is geweest. Maar goed ik houd het in de gaten en ben al aan het rondkijken voor eventueel een camera. Mochten het geen mensen zijn dan wil ik ook wel weten hoe de pony's de stal open krijgen.

Sommige kindjes hebben ook wel lef, ik zou dat vroeger niet gedurft hebben, andermans paarden brokken voeren :=

Wat je zou kunnen doen is een extra schuif aan de binnenkant van de deur plaatsen, dan weet je iig zeker dat Grietje en Hans er niet bij kunnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:07

Geef friesje eens ongelijk, het was veel te zonnig om te rennen en zeker als je ook grasjes kunt eten. Leuk beestje trouwens :D

@ Lolclub: Oh das een goede, zelf helemaal niet aan gedacht, das een makkelijke oplossing.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:14

Jilske <3

Wordt Jilske ook bereden ?

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:20

Jazeker, waarom vraag je dat?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:27

Jannepauli schreef:
Jazeker, waarom vraag je dat?

zomaar, was ik gewoon benieuwd naar ;) ,
We zitten (met zijn allen) nu al maanden en sommigen zelfs al jaren in dit topic en ik vind het heel leuk om te weten wat de diverse mensen met hun paarden doen (of deden).
Van de meesten weet ik het inmiddels, maar van jou eigenlijk niet ;)
Rijd/reed je ook wedstrijden met Jils en Pauli ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:50

Gisteren hoefsmid geweest... Ook rechts voor grote hoefzweer uitgesneden, ... Pffff, dat zijn er in totaal 4
Ik hoop maar dat ze vlot genezen.

Weet er hier trouwens iemand hoeveel % zetmeel/suiker er max in voeding voor hb-paard mag zitten ?
Laatst bijgewerkt door Frisko op 12-10-10 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:53

Geerke: fijn dat de operatie bij Dandy is geslaagd!

Mysa: Heb je een idee waardoor de HB weer terug is? Vreselijk vervelend. Hoe lang is je paard 'goed' geweest?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:03

Hoi Romeorowan, je ik heb zeker een idee, weet het bijna zeker: heb haar op lang gras gezet, weliswaar niet langer dan een paar uurtjes, maar toch...........De eerste keer dat ze bevangen raakte was het ook op lang najaarsgras. Haar probleem ligt voor zover ik na kan gaan primair in de gebrekkige darmfunctie.

Ook heb ik meer Sanequi gegeven, dit alles omdat ze zo schraal, op het magere af is.

Heb nu van Tug een beter werkbaar rantsoen gekregen, ga ik mee beginnen zodra ze weer stabiel is.

Oh ja, ze is anderhalf jaar goed geweest.

Het is trouwens niet dramatisch gelukkig, merkte het alleen omdat ze wat korter liep op asfalt, in de paddock en wei is niets te zien of te merken, gelukkig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:22

capopjekop schreef:
Ik ben niet zo handig, een slot op een schuif, past dat?

In het soort schuiven wat je toont kun je een klein gaatje boren (6 mm) waardoor je met een gewone karabijnhaak
http://static.rjtools.nl/Global/Files/C ... /42675.JPG of musketon verhinderd dat je het schuifje achteruit kunt doen.
Dat krijgt echt geen paard er af. Als je haar dan nog eens in de stal aantreft is het echt mensenwerk geweest.

@Lang gras: is dacht juist dat dat beter was dan kort gras. Ivm de stress en het hogere fructaan in kort gras ??
Ik laat juist een strook gras lang zodat ze daar 'veiliger' van kunnen eten ??

@lolclub: ik rij western. Al moet je je daar niet te veel bij voorstellen :D Ik zit op een westernzadel met een los teugeltje en volgens sommigen mag je dat geen western noemen :D
De naam komt doordat ik 2 wildkleur paarden heb (red-dun en dun) :)
Van mijn eerdere naam doet de eerste helft het niet meer, dus moest er na de komst van de Bonte maar een naamswijziging komen :D

@geerke: goed bericht !!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:25

hey Mysa!
Het klinkt alsof je er ruim op tijd bij bent!
Vervelend weer z'on terugvalletje :(:)

JP...mooie fries! <3

(ga zo mijn hond halen...wel stil hier hoor met maar vijf honden :o )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:32

Geerke, als je nog 5 exemplaren hebt, hoe houd je deze dan voorlopig rustig? Neem aan dat ie nog niet teveel mag bewegen?

@Dd. Ja, ik ken die theorie, maar geloof er in ons geval niet in. Maar juist omdat het algemeen wordt aangenomen dat lang gras beter is, plus dat ze dus mager werd, toch maar weer eens proberen. Niet goed dus! Kan ook zijn dat er teveel zetmeel inzit door zaad. In elk geval gaat ze er ongelofelijk veel scheten van laten, dus bij haar werkt het niet. Trouwens, op goed kort gras krijgen ze veel en veel minder binnen, dan van lang gras. Mijn korte gras heeft trouwens wel een super dichte zode, dus weinig gevaar voor zand opnemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:37

mysa dit klinkt inderdaad als 'overload'...verstoorde zuurtegraad in de darmen door overstromende bacterien van de dunne darm naar de dikke waar ze niet horen(even kort door de bocht).
Pablo heeft daar ook snel last van,zelfs met teveel hooi.

(mijn honden zijn heel rustig....gelukkig :D )

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:27

Gister dus voor het eerst weer gereden in de les! Ging echt super goed, ze hadden hartstikke veel energie, en mevrouw vond het nodig om als een bom onder mijn kont te exploderen. Hester was eerst langzaam, maar na een tijdje begon ze gek te doen; Ooja, ik heb ook energie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:25

Die van mij had net ook zowaar zin in een galopje. Niet lang, maar ze gaf het wel zelf aan :)
Wel weer aan de dunne, dus ik denk idd dat de wiesencobs geen succes zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:51

Nou, hier ook weer extra zorgen. Hij heeft vaker 's morgens een lauwe (RV) en koude voet, maar vanmorgen kon ik mijn handen warmen aan zijn slechte voet (t/m de kogel). Zag ook een echt kreupele pas in zijn box. In overleg met DA afgespoten (kon ik hem gelijk een heel klein stukje op het harde zien), maar de hitte kwam dwars door het koude water en rechtsom niet rad ;( .
Dis ipv met 1 paard naar de kliniek vanmiddag, gaan we er met 2. Bah, ik heb er flink de balen van, wat een onzekerheid en zorgenkindje is een HB paard.

Voor verder iedereen, succes met jullie paardjes en huisdieren, ik meld me weer, als ik meer weet.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:26

Volgens mij is het gras nu ook heel link, met die koude nachten en dan overdag zon!

Hij begint trouwens al goed af te vallen dankzij zn muilkorf, ehhh, graaskorf bedoel ik :D
Toen ik ze binnen ging halen ging hij is galop over het erf, naar zn stal! (hij loopt los)
Ik weet 't, dat was niet echt slim, maaarrrr, dan gaat het wel goed met zn hoeven! want voorheen kon hij amper over dat stuk lopen!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:34

mysa schreef:
ik heb zeker een idee, weet het bijna zeker: heb haar op lang gras gezet, weliswaar niet langer dan een paar uurtjes, maar toch...........De eerste keer dat ze bevangen raakte was het ook op lang najaarsgras. Haar probleem ligt voor zover ik na kan gaan primair in de gebrekkige darmfunctie.

Is jouw paard al getest op Cushing ?

Ik heb info over de Seasonal Rise, de reden waarom paarden met (pre) Cushing (PPID) juist problemen krijgen in de herfst

Seasonal Rise is a term now used to describe the fall seasonal ACTH and resulting insulin and glucose fluctuations in horses with Cushing's Disease/PPID.

Owners and veterinarians have long recognized that horses with PPID do better symptomatically in the spring and summer than in the fall and early winter. Before a Seasonal Rise was identified, fall laminitis was often blamed on high sugar and/or fructan in grasses. Literally countless horses over the years have presented on the EC and IR Group with these same seasonal patterns of laminitis within the period of August to November - the months of fall. However, the EC and IR Group documented horses getting laminitic without access to grass and without any change in the low sugar and starch IR diet.

en

To be diagnosed a "full blown" Cushing's/PPID horse, the ACTH should be elevated all year. What the EC and IR Group has seen over the years on the list is that many early PPID horses develop these year long ACTH elevations. gradually. Sometimes years before the year round elevated ACTH, early PPID horses can have exaggerated fall ACTH rises that are high enough to push them into fall laminitis. Fall laminitis is often the very first sign of early PPID - long before the truly obvious coat changes, a symptom the EC and IR Group now considers an occurance in more advanced stages of PPID.

en

So which horses should be tested and/or have their pergolide adjusted?

1) Any horse with a history of unexplained (by diet) late summer or fall laminitis. They are at very high risk of having it again.
2) Known PPID horses, even if controlled at other times of the year, should be checked. PPID horses can have extremely high ACTH in the fall if their pergolide dose is not adequate. This is a laminitis risk.
3) Any insulin resistant horse in their teens or older may also develop an exaggerated ACTH rise.
4) Any horse in their teens with a collection of early PPID symptoms starting late summer or early fall, such as unexplained (by diet or work) obvious weight loss, increased water consumption and urination, changes in crest, udder swelling in mares, change in behavior/attitude or activity level.

Link (bron) : http://www.ecirhorse.com/index.php/seasonalrise

Lees vooral ook de link op deze pagina eens, misschien herken je er wat in ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 12-10-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:43

geerke schreef:
ga zo mijn hond halen...wel stil hier hoor met maar vijf honden :o

Is Dandy al thuis en hoe gaat het ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:46

setteke schreef:
Nou, hier ook weer extra zorgen. Hij heeft vaker 's morgens een lauwe (RV) en koude voet, maar vanmorgen kon ik mijn handen warmen aan zijn slechte voet (t/m de kogel). Zag ook een echt kreupele pas in zijn box. In overleg met DA afgespoten (kon ik hem gelijk een heel klein stukje op het harde zien), maar de hitte kwam dwars door het koude water en rechtsom niet rad ;( .
Dis ipv met 1 paard naar de kliniek vanmiddag, gaan we er met 2. Bah, ik heb er flink de balen van, wat een onzekerheid en zorgenkindje is een HB paard.

Veel sterkte vanmiddag :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:39

lolclub schreef:
geerke schreef:
ga zo mijn hond halen...wel stil hier hoor met maar vijf honden :o

Is Dandy al thuis en hoe gaat het ?

gaat goed!Het hele ding is eraf...
Ze was blij weer thuis te zijn!
Loopt alleen met een lampenkap op,nog 15 dagen.De hechtingen lossen vanzelf op,moet er alleen af en toe wat alluminiumspray op spuiten.
En ze heeft antibiotica voor vijf dagen.
Ze is wat 'appelig' maar heeft net wel een beetje gegeten,ze had honger :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:04

Geerke, een mooncollar is wel veel fijner dan een lampenkap, hebben ze die daar niet?

@Lolclub, dank je wel voor de tekst. Ze is getest op Cushing maar dat was negatief. Kan een vroeg voorstadium zijn idd, dat 't nog niet aantoonbaar is. (Symptomen van IR heeft ze niet)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:39

mysa schreef:
Geerke, een mooncollar is wel veel fijner dan een lampenkap, hebben ze die daar niet?

@Lolclub, dank je wel voor de tekst. Ze is getest op Cushing maar dat was negatief. Kan een vroeg voorstadium zijn idd, dat 't nog niet aantoonbaar is. (Symptomen van IR heeft ze niet)

even gegoogled,had er nog nooit van gehoord...bedankt,ik ga op zoek naar z'on ding en anders bestel ik hem op internet!