[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92Jarig

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:56

Mister: wat fijn dat het dat het bij jullie goed gaat! Ben benieuwd naar de bloeduitslagen.
Linie: fijn dat Lorenz wel goed loopt alleen een beetje jammer dat je al zo snel terug moest. Als je buiten wil rijden moet je dan altijd over het spoor?
Katje: Balen dat Urka nog steeds niet helemaal goed loopt!
Hutch/Norton: Wat zei de DA over Norton?

Ik heb een bewogen weekje achter de rug. Ben zaterdag van Odin afgevallen in het bos waarna hij besloot in zijn eentje in top snelheid de bosrit te vervolgen. Gelukkig had iemand hem al weer snel te pakken en had hij niets. Ik alleen spierpijn, paar blauwe plekken en een kapotte elleboog dus ik ben ook blij dat ik nog zo goed als heel ben.
Gisteren is er bij ons ingebroken en zijn de sierraden die mijn moeder en ik van mijn oma hebben georven gestolen.

Ik heb voor mijzelf besloten dat Danté met pensioen gaat. Ik hoop dat ze nog weer goed gaat lopen en dan gaan we gewoon lekker buiten en in het bos rijden en af en toe pakken we wat dressuur mee. We willen ook binnenkort nog een keer naar de DA om foto's te laten maken en kijken of inspuiten evt. effect zou hebben.
Ik heb ondertussen voor over een paar maandjes al een (getallenteerd) jong paard aangeboden gekregen om die hoger op te gaan rijden onder begeleiding van de eigenaresse. Voor mijn gevoel maakt het dan wel wat makkelijker om Danté met pensioen te laten gaan. Een heel goed voorbeeld van compensatiegedrag maar ach waarom niet als je de kans krijgt.
Ik ga nu nog lekker genieten van mijn lieve vriendinnetje. Die beter te pas is dan ooit en altijd graag mee op pad wil om te wandelen of een rustig ritje te maken.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:03

norton84 schreef:
linnie ik heb nort eerst 10 dagen door gereden terwijl hij buut kreeg (pijnstilling)
hier bleef hij in begin onregelmatig lopen. Nu sinds zondag besloten niet meer te rijden en kijken wat hij dan deed.

Nu 2 keer wel gaan fietsen met hem omdat hij voor mij toont als ik wil iets doen baasje. maar eigenlijk gaat hij steeds slechter lopen.
Hij kreeg tot met dinsdag 1 zakje en nu dus 2 keer een half zakje gehad.
mijn zus heeft vanmorgen dap gebeld en de dierenarts ziet geen mogelijkheden meer om hem te helpen. het inspuiten is in okt en september gedaan. Ze denkt dan eerder aan een verbeening en aangezien de buut niets gedaan heeft moet ik daar ook niets meer van verwachten. waarschijnlijk komt de pijn door de buut heen maar dat kan ze niet met zekerheid zeggen dat komt pas uit als we stoppen
Nu hard gezegd keuze weidepaard ( zo al nodig met pijnstiller) laten of hem laten gaan.

omdat je toch hoop hou nog wel gebeld voor advies andere dap ( welke bij hutch erg goed werk geleverd hebben) en hoop dat deze nog beld vandaag en anders maandag

dit was van afgelopen vrijdag wat ons gezegd is maandag komt de andere dierenarts vandaag werd te laat
helaas is mijn zus haar vakantie niet gegund vandaag is haar dochter erg lelijk gevallen van een loopfietsje waardoor er tanden door de lip zijn gehaan maar er ook een wond is in het tandvlees zo diep dat als niemand wist hoe en wat het is dus onduidelijk of ze haar tandjes houdt of dat die door de klap kapot gegaan zijn is dat geval zal ze jaren met dode tanden door moeten gaan
er mag allen vloeibaar eten gegeven mag worden naast 6 paracetamols en dat is veel volgens mij voor een ukkie van 1,5

hoe dan ook norton loopt nu op 2 zakjes per dag buut ( eerst deden we schepjes ) nog niet zuiver zaterdag moeten we stoppen dus we zulle wel zien maandag

inspuiten is zeker zinvoll norton heeft er jaren goed mee gelopen en zuiver .. ik zou dat overleggen en uit zoeken voor je zegt pensoen want een artrose paard is het beste hem in beweging te houden rust roest

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:09

Veel wisselende verhalen hier...

Jes gaat oké. Ging een tijd minder, toen lag ze ook veel en stond ze veel met linksachter op rust. Doet ze nou nog wel, maar ze is er weer geestelijk en ze ligt ook bijna niet meer. Wel heeft ze een beste bult op haar linkerachterbeen, boven de kogel. Is niet warm, hard of gevoelig dus ik laat het maar even zo. Enige wat de DA bij haar nog komt doen is haar inslapen, ik ga er niet meer aan dokteren.
Zondag met haar en een ander artrosepaardje gewandeld:
Afbeelding
Zegt genoeg denk ik? Ze marcheerde door het bos, liep goed en was vrolijk. Ze vond het héérlijk :+: Zolang ze nog zo wat doorkwakkelt mag ze blijven :j

Vind het wel lastig hoor, want ze was dus echt een tijd niet goed maar als ik zie hoe ze nou is, hoeveel schik ze weer heeft.. Wanneer is 'slecht' te slecht, en duurt 'even' te lang? Het is zo verdomd lastig.

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:18

Hutch met pensioen bedoelde ik wel blijven rijden maar niet meer 2x per week intensief les en 2x intensief trainen op M niveau. Ik blijf wel lekker met haar bewegen maar waarschijnlijk werden alle oefeningen en scherpe draaien toch te veel voor dr door de artrose.
Ik heb vanavond nog een stuk met haar aan de hand gestapt en gedraafd (ook goed voor mijn conditie). Ze heeft er wel heel veel zin in. Het draven lijkt ook al weer beter te gaan dan een aantal dagen geleden. Van het weekend kruip ik er weer lekker op :).

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:16

oke .. pensioen is bij mij echt niets meer doen als zo af en toe eens een rondje

berdien dat is een zeer moeilijke vraag .. wanneer is slecht slecht genoeg ik weet het echt niet

op dit moment zijn er meerdere oudjes bij ons aan de sukkel 1 met artrose die ook op het randje ballanceerd dierenarts komt ook maandag voor hem om het in te spuiten

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:19

Oké dat snap ik, ik had ook duidelijker moeten zijn in mijn vorm van pensioen. Bij mij is pensioen gewoon lekker 3x per week buiten rijden en 1x per week gewoon dressuurmatig aan de gang om dr soepel te houdenmaar zonder echt te trainen keertwendigen, travers, schouderbinnenwaards etc.

Berdien het is inderdaad een lastige vraag. Ik heb voor mijzelf de lijn gezet als ik niet meer op Danté kan rijden. Ik weet dat ze van alleen grasmaaier spelen enorm ongelukkig gaat worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:26

Tja, rijden doe ik al zo'n twee jaar niet meer op haar. De bak is te zwaar voor haar, en buiten is ze zo gek dat ze zichzelf alleen maar kapotter loopt. Dus wandelen we :)) Jes is een paard wat geen mensen of paarden nodig heeft, die kun je rustig alleen in een weitje zetten en er nooit meer naar omkijken. Ze vind het wel gezellig als ik er ben (lees: het voer wat ik meeneem :+ ) maar ze heeft me absoluut niet nodig. Zolang ze voornamelijk pijnvrij rond kan scharrelen vind ik het goed. Maar 100% pijnvrij is ze niet, en ze heeft zonder meer haar slechte periodes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:28

ik heb vrijdag een springlesje met mijn paardje (lichte artrose) is maanden geleden dat we nog eens fatsoenlijk gesprongen hebben maar ik heb zaterdag brevetrijden dus moet wel even voorbereid zijn :D

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:58

berdien dat lijkt me geweldig helaas is nort niet in de wei te houden en alleen vind hij het al helemaal niet leuk ..
chalinka mag jij nog springen dan ??? want dat is toch niet goed voor artrose

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:04

Oh ze staat ook niet alleen hoor! 's Winters staat ze in de stalgroep van nu in totaal 8 paarden, 's zomers staat ze op een kale wei samen met een ander artrosepaardje wat ook niet te zwaar mag worden. Maar ze trekt minimaal op met de rest van de paarden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 07:24

Ka_tje balen dat de ijzers geen meerwaarde hebben.

Mister wanneer verwacht je bloeduitslagen?

Berdien Ik hoop dat de bult weer weg trekt wel fijn dat Jes geestelijk weer lekker goed gaat. Een vrolijk paard maakt mij ook altijd weer blij het is altijd een heel ander gezicht.

annelieke92 dat is schrikken als je eraf valt fijn dat alles goed gaat met je en ook met odin.
Wat verschrikkelijk dat er is ingebroken. Hebben jullie foto's van de sieraden ik zou ze anders gewoon op facebook bv zetten en gaan delen.
En misschien marktplaats of zo in de gaten houden. Lijkt me ook erg dat er een vreemde binnen is gekomen en overal aan heeft gezeten.
Wel weer gaaf dat je een jong paard aangeboden hebt gekregen!

Ik zeg ook altijd dat Lorenz met pensioen is :)
Voor hem is dat eigenlijk ook wel zo.
van wekelijks wedstrijden wat eigenlijk gewoon niet meer ging ben ik hem gaan leasen zodat hij de ring niet meer in hoefde.
Nu lekker bakwerk en buitenritjes.
Om Lorenz soepel te houden en soms ook te maken helpt het wel bij mij om travers, schouderbinnenwaards enz te doen.
Ik bouw het rijden op eerst lang stappen, rustig drafje hij geeft zelf vaak wel het tempo aan wat oke is en wat basis figuren en een galopje dan weer lange teugel en dan toch weer aan het werk.
Omdat hij bijna 20 jaar is tussendoor ook 1 of 2x weer even lange teugel.
Wissel dit wel per dag af maar ook voltes openen en sluiten veel bogen rijden zoals slangenvoltes en andere voltes en overgangen rijden.
Tuurlijk bekijk ik per dag hoe hij loopt maar ik merk wel dat hij dan lekker los wordt.
En als het niet gaat merk je dit snel genoeg lekker lang uitstappen en er weer af.
Longeren doe ik meestal 1x in de week. Lorenz krijgt gemiddeld toch wel 6 dagen in de week beweging.
Springen is mij ook afgeraden heel jammer dat vind ik erg leuk.
Ik was bij Equiday geweest en dacht gisteravond ik ga wat grondwerk oefenen.
haha was best lachwekkend ik snpa daar toch maar weinig van.

Vlakbij stal hebben we een heel klein bosje dat is precies naast de spoorlijn.
Met opbouwen van het buitenrijden wat ik afgelopen maanden gedaan heb was dit bosje een uitkomst.
Je bent dan zo weer op stal.
Het grote bos als je 1-3 uur bijboorbeeld wilt rijden of langer moet ik toch echt de spoorlijn over.
Afwachten hoe het de komende tijd gaat.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:34

hallo dames,

ik lees dat het bij sommige super gaat maar andere weer een dip hebben..ik hoop voor diegene waar het niet zo lekker gaat een tijdelijke dip is..

hier gaat het wel aardig..ik mis hem enorm maar heb er wel vrede mee dus dat geeft een ook weer een goed gevoel..en ik mis nu al het paard om me heen..ik wilde in eerste instantie voorlopig geen paard meer maar kan het toch ook niet laten :o dus ben ik hier en daar een beetje aan het rondkijken, vanavond ga ik een paardje bekijken hier in de buurt..kijken of het klikt of misschien toch nog iets te vroeg is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:26

heb toestemming van de dierenarts ;) anders zou ik het echt niet doen ;)
ben benieuwd hoe hij het dit weekend gaat doen zeker met het brevetrijden

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:33

mvermeulen sterkte he meid je komt je paardje wel weer tegen

hier vanavond norton even laten lopen met wat bekende aan de paddock rand
opzich loopt hij nu even onregelmatig op de voorbenen..
het rotste is dat hij nu ook op zijn achter been slecht loopt ( echt kreupel) en dat er daar een ader erg opzwelt morgen gaan we kijken of dat weer het geval is

maandag gelukkig de dierenarts

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:42

Kan ik me goed voorstellen mvermeulen... Ik heb het geluk dat ik Jes haar zoon ook heb. Dus als zij er niet meer is heb ik hem nog :)

Bult zit er nog steeds. Denk dat het een cyste is.

Afbeelding
:) Blije bejaarde, als ik op stal ben mag ze meestal wel eventjes grazen op het laantje. Ze staat overdag wel buiten, maar daar staat weinig gras. En aangezien ze anders wel onder draadjes etc door kruipt met alle gevolgen van dien, is dit beter om haar braaf te houden :))

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:47

soms mis ik een vind ik leuk knop op bokt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:25

hallo meiden :wave:

@ katja: ik hoop echt dat Urka het beter zal doen op normale ijzers, dit helpt idd helemaal niks, dan heeft het ook geen nut op haar erop te laten.

@ annelieke: ik denk dat het een goede beslissing is om Dante op "pensioen" te zetten, gewoon kijken wat hij nog kan en leuk vind en het daar bij laten.
wat schrikken zeg! een inbreker! lijkt me echt doodeng, nog afgezien van de spullen die weg zijn, er heeft een vreemde aan je spullen gezeten en in je huis geweest, ieuww!!!
hopelijk kan jij het snel van je afzetten en door gaan.

wel super cool dat je een aanbieding hebt gehad voor een ander paardje! dan kan je nog wel je wedstrijden doen die je zo leuk vind!

@ mvermeulen: ik had me ook voorgenomen na de dood van mijn vorige paard om een tijd geen nieuw paard te nemen, maar ik kon ook echt niet zonder. ik liep tegen de muren op na een paar dagen. ik wist echt niet wat ik met mijn tijd aan moest. zo gewend om elke dag rond je paard te plannen, en dan heb je ineens geen invulling meer. neem gewoon je tijd en laat je gevoel spreken! het komt wel goed, en je vind wel een leuk nieuw paard waar jij een toekomst mee kan hebben, vroeger of later.

@ linnie: wel fijn hoor dat jij nu nog zo met Lorenzo kan genieten, ook al doet hij af en toe een beetje stom bij het spoor :D je hebt een fijn schema nu toch? je kan nog van alles, alleen allemaal met mate.

@ Berdien: die keuze is heel moeilijk, en kan jij ook alleen maar maken. jij kent je paard het beste en weet wanneer het genoeg is geweest en wanneer ze nog mee kan. die foto is in ieder geval geweldig! er spreekt een hoop plezier vanuit!

@ Hutch + Norton: wat balen dat hij nu ook achter zo slecht loopt, pfff het maakt het er allemaal niet makkelijker op hoor zo! ik ben echt benieuwd naar wat de DA maandag jullie te vertellen heeft. tot die tijd: hou vol!!! :(:) :(:) :(:)

ok, hoe gaat het hier...
nou eigenlijk erg goed!
woensdag is de DA geweest om bloed te prikken, en gelukkig heb ik een soort patent op dingen die fout gaan |( want het werd weer een heel gedoe natuurlijk.
het prikken gelukkig niet, maar wel daarna. ik zou eind middag de uitslag krijgen. ik werd rond half 4 gebeld door de DA, de uitslag had ze nog niet want de test strippen waren over de datum :roll: , maar ze had het bloed mee gegeven aan haar collega uit Zierikzee en ik zou die aond gebeld worden met de uitslag. om half 10 had ik nog steeds niks gehoord en ben zelf maar gaan bellen. de DA van dienst was dezelfde die bij Mister was geweest, dus ik hoefde niks uit te leggen, maar zij wist niks van dat bloed af, maar zou gaan bellen en ik zou worden terug gebeld.
de volgende ochtend heb ik zelf maar weer gebeld, en toen kreeg ik een andere DA aan de lijn, die gelukkig wel van de situatie afwist, maar geen uitslag had. ze wist me te vertellen dat DA van de nacht dienst het bloed zou gaan testen en me dan bellen. :?

maar ik had mijn beslissing al gemaakt dat Mister los mocht op een weitje naast de kudde, en zou hem wel weer pakken wanneer hij TE dol zou doen. en gelukkig hield hij zich redelijk kalm, en heeft genoten vna het uurtje los :D

ik haalde Mister van de weide en ik werd gebeld, de DA. en zijn bloed is weer helemaal goed!!! *\%/* *\%/* *\%/*
allebei de spierwaardes zijn weer helemaal in orde!!
en ik mag zelf gaan bepalen wat ik ga doen met hem, ik ken hem goed genoeg om in te zien hoe ik het beste op kan gaan bouwen met hem.

vanmorgen merkte ik wel dat hij wel weer wat vast zat in zijn rug, maar dat was ook te verwachten nadat hij een sprintje en wat bokken door de wei had gemaakt, maar heb hem weer los gedaan en daarna lekker gemasseerd.

ik hoef voorlopig echt niet te rijden, dat maakt me echt helemaal niks uit, maar ik hoop dat hij zich goed houdt zo op de wei, zodat hij straks in de kudde kan en van daaruit kijk ik dan wel weer verder.

gelukkig hoorde ik vandaag dat er een heel dominant paard uit de kudde is gehaald, daar ben ik erg blij om, ik wist zeker dat dat knokken zou worden met Mister, want die laat zich echt niet aan de kant zetten door een 3 jarige :o hij lijkt op zijn vrouwtje :o :D ;)

maar ik ben dus wel positief op dit moment, en kijk het gewoon per dag aan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:57

Hoi allemaal,ik heb dit topic opgezocht,omdat ik met jullie mee hoop te kunnen praten en veel tips te krijgen,vandaag is er bik mijn bijna 17 jarige merrie een lichte artrose in het hoefbeen ontdekt. Ik ben met name benieuwd naar het beslag wat jullie paarden krijgen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:00

gewoon normaal beslag met voldoende afrol mogelijkheden..
dames voor de rest klets ik van het weekend bij
mijn koppie is te vol.. ben aan het zoeken naar een 2 de hands trailer zodat we niet meer afhankelijk zijn .
maar ook 3 paarden is best veel werk de honden enz
ben een beetje grieperig dus komt goed
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 10-05-13 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:04

de mijne heeft artrose in zijn kogel, links voor, en hij heeft ijzers met een balk erin gelast, aan de voorkant meer afgerond.
eerst had ik er leren zooltjes tussen, maar nu voor de eerste keer niet meer.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:05

vervelend trouwens snoevie van je paard!
hopelijk heeft ze er niet te veel last van!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:15

Ze had al equilibriumijzers voor het afrollen,dit omdat ze afgelopen jaar in beide voorbenen en peesblessure heeft gehad,volgende week komt de hoefsmid weer.
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:33

allee het paard van mjin nicht kan de mijne een hand (euhm hoef) geven
heeft ook artrose
rahere lichte artrose op zijn kogel (helemaal aan het beginstadium)
mijn nicht haar paard op beide spronggevrichten, waarvan 1 al wat erger

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:28

Sorry dat ik hier zo even kom binnen vallen, maar heb wat raad nodig!
Mijn oudje van 28jaar heeft al jaren artrose, zeker zijn linker voorknie is 2 keer zo dik als de andere.
Hij loopt dat ook al een aantal jaren hiermee (zonder pijn gelukkig) wat onregelmatig natuurlijk.
Maar gisteren wilde ik hem uit zijn wei halen en toen liep hij echt ontzettend kreupel...
Hij knikt helemaal mee met zijn nek en keek ook erg ongelukkig.
Nu ben ik er vandaag nog niet geweest (moest werken helaas) maar morgen wou ik even de DA bellen als het vanavond nog is...
Ik ben bang dat zijn laatste dag nadert helaas...
Voorheen stond hij lekker te grasmaaieren en keek vrolijk door de rondte zeg maar
Maar gistermorgen wou hij ook niet echt naar de staldeur komen terwijl hij normaal al lang met zijn koppie buitenhangt.
Wat is volgens jullie het slimst? Nog volop laten onderzoeken of...??
Ik hoor graag jullie bevindingen

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:18

thanks voor al het duimen draaien van iedereen.
het heeft alleen niet geholpen.
jos was rond 4 uur op stal en omdat ik op was ben ik als eerste gegaan van de 7.
hij moest eerst stappen en draven op het harde. wat opviel was de stijve manier van lopen.
vervolgens rechts achter een buig proef gedaan. nort sprong steeds opzij wat niets voor hem is vervolgens kreupelde hij achter. toen rechts voor de buigproef gedaan weer kreupel. jos zij dat als hij links zou buigen dat hij daar waarschijnlijk ook op kreupelt. dus dit niet meer gedaan. jos was het met bergen eens dat nort alleen nog geschikt is voor weide pony of dat ik hem moet laten gaan. maar rij technisch kan ik er niets meer mee. al kan ons afscheids rondje buiten geen kwaad. dus echt slecht nieuws voor mij persoonlijk.

mbt hutch is er een schraapsel genomen om te kijken waarom de mok niet weg gaat dus even duimen op goede uitslag.

diego heeft een zalfje gehad voor een raar plekje onder op zijn buik. dus al met al druke middag

hierbij een post van mij mbt nort.

ik lees morgen of zo we bij mn hoofd staat er even niet naar