[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:47

elke situatie is weer anders, zo dachten ze bij mijn pony dat hij niet HB was omdat er geen pulsatie of warmte te voelen was... bleek hij al volledige kanteling en verzakking tot hoefzool te hebben. En geen verbrede witte lijn o.i.d.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:49

Maar jou paard liep dan wel goed kreupel neem ik aan?
Hoe zijn ze er bij jou achtergekomen dan? Puur door de foto?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:53

Heel kreupel, wilde niet voor- of achteruit, maar heeft ook niet zo typisch gehangen zeg maar... was heel verraderlijk en we hebben dus bijna een week doorgekwakkeld met pijnstilling en ze dachten aan hoefzweer of kneuzing... erm ding... hij gaf geen krimp met dat hamertje tik gedoe op die hoef maar kreeg na een kwartiertje een giga koortsaanval en stond te kreunen van de pijn. De DA schrok er toen zelfs van, zo zielig en zo onverwachts ineens... raar beest, hij had gewoon moeten reageren natuurlijk...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:31

PrinsjeH schreef:
Heel kreupel, wilde niet voor- of achteruit, maar heeft ook niet zo typisch gehangen zeg maar... was heel verraderlijk en we hebben dus bijna een week doorgekwakkeld met pijnstilling en ze dachten aan hoefzweer of kneuzing... erm ding... hij gaf geen krimp met dat hamertje tik gedoe op die hoef maar kreeg na een kwartiertje een giga koortsaanval en stond te kreunen van de pijn. De DA schrok er toen zelfs van, zo zielig en zo onverwachts ineens... raar beest, hij had gewoon moeten reageren natuurlijk...

Mijn pony liet ook niks merken van pijn of iets dergerlijks.
Hij had het wel want stond helemaal achterover gehangen en lag veel.
Bovendieneed lopen hem pijn maar bij de da check liet hij gewoon niks meer merken o.O

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:28

Gisteravond is de hoefsmid nog geweest voor Jess.
Wat een lompe boer zeg :S die mag nooit maar aan mijn pony's komen. Hij was helemaal niet voorzichtig en werd nog boos ook toen ze in opstand kwam! Had haar beter met rust kunnen laten.

Volgens de hoefsmid was ze helemaal niet hoefbevangen, want " hij hangt niet naar achteren" en " hij is helemaal niet zo dik en het kan ook niet zo zijn dat ze maar op 1 hoef bevangen zijn en trouwens kan hoefbevangenheid nu niet voorkomen want dat kan alleen door voorjaarsgras" ... +_+'
Volgensmij heeft deze beste man de afgelopen 20jaar geen bijscholingscursus meer gevolgd.
Volgens hem heeft zijn haar hoeven gewoon veel te kort, komt vanzelf goed. Maar dat laat ik me dan liever vertellen door van Nassau, maandag bel ik ze even op.
Wel viel me op dat ze gisteren al wat beter begon te lopen, dus hopelijk beginnen de medicijnen aan te slaan.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:34

jeetje wat een nare man zeg
een goeie smid vinden is nog een hele kunst !

geef je groot gelijk hoor dat je toch van nassau belt maandag

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:36

hebben jullie ervaring met het feit dat een paard HB wordt door infectie van een wondje? dat is tot nu toe de enige verklaring die de dierenarts kan geven....

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:37

dames verhalen gelezen zeer ontroerd.....

Ik heb een merrie van 21 jaar ze is nu 4 weken hoefbevangen aan rechter voor been .

Dierenarts op de wei gehad twee keer zei dat ze spierpijn had :( Maar niet dus was al hoefbevangen uiteindelijk) Ik moets van hem haar twee weken rust geven en op de wei laten , alles wat niet mag als je hoefbevangen bent .

Na twee weken ging wel iets beter als ik op het harde reed , maar ik had zelf geen goed gevoel bij je kent je paardje onder tussen heb haar nu een jaartje. Daarna ging het slechter andere dierenarts gebeld zij gelijk of hoefbevangen of fractuur metacam gehad om haar van de wei naar huis te kunne lopen (schrompelen zal ik maar noemen) vrijdag tot zondag op stal gehad maandag foto's gemaakt conclusie heofbevangen aan rechterbeen hoefbeen niet gekanteld gelukkig. Twee weken op pijnstillers gehad 2x per dag 1 ging super vooruit liep niet meer kreupel en je zag dat ze zich goed voelde dierenarts weer geweest , mocht gaan afbouwen hoef was wel nog beetje warm maar viel haar reuze mee ze wilde dat haar ijzers er weer op gingen.... Hoefsmid gebeld en die moest op vakantie dus heeft nog anderhalf week geduurd
hoefsmid geweest en heeft er geen ijzers onder gezet hij vond de hoef nog te warm , komt over drie weken terug balen , want kan nu niet ff met haar bij de stal weg 5 minuten stappen ofzo ze loopt zich te vervelen met haar achterbenen door het zand te slepen in de paddock.
Nu doe ik elke avond want grondwerk vind ze heel erg leuk om weer ff actief te zijn kwartiertje ongeveer.

5 minuten aan de longeerlijn beide kanten alleen stappen natuurlijk, loopt prima niet kreupel

Haar ijzers zijn er nu als vier weken af vorige week had ze een paar mindere dagen

Besloten om haar toch nog even kuurtje te geven van 1 pijnstiller per dag een week lang om ff extra die onsteking aan te pakken ,

hoefje is nog licht warm hoefsmid komt weer over twee weken , ze glimt heel erg en voelt zich wel goed. Krijg nog steeds de helft van haar hooi en koel haar voet twee per dag een kwartier, nu hoorde ik dat ik haar in een bak met nat zand moet zetten een kwartier , weet iemand uit ervaring of dat beter is dan koelen ???

Iemand ervaring mee hoelang het duurt voor dat de hoef weer koel gaat aanvoelen?? Mijn dierenarts wil zsm ijzers eronder, maar mijn hoefsmid wil ze er niet onder doen help weet het ff niet meer. Ben vandaag wel ff 10 minuten van stal met haar geweest klein stukje gelopen ze vond het zo leuk helemaal blazen . Maandag stop ik met pijstiller geven . Iemand advies hoe ik dit aan moet gaan pakken. Wat beter is met of zonder ijzers ????

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:30

Hoi Tamamba123.

Het is moeilijk he? Je hoort zoveel verschillende dingen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Vooral als hoefsmid en dierenarts niet op een lijn zitten wordt het erg moeilijk..

Hoe kan het dat je paard hoefbevangen is zonder dat het hoefbeen gekanteld is? Betekent dat dat er alleen een ontsteking zit maar dat het hoefbeen nog niet losgelaten is?

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Rob van Nassau? Misschien kan hij je vertellen hoe je je paardje het beste kunt behandelen.

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:23

ja klopt zit alleen een ontsteking ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad dat ik ben blijven rijden dat hij daarom niet gekanteld is de dierenarts was ook verbaast. Ja balen dat hoefsmid en dierenarts niet op 1 lijn zitten. Maar hoelang zal ik blijven koelen vooral met het warme weer koel ik zeker twee keer een kwartier .

Aankomende maandag gaat ze helemaal van de pijnstillers af en ben dan benieuwd hoe het gaat . Ben vandaag ff wezen wandelen zo;n tien minuten omdat ze geen ijzers heeft ben ik zo bang dat ze dadelijk kreupel raakt omdat haar hoeven te kort zijn. Ze vond het zo leuk helemaal blazen en ze liep super .

Hoef voelt de ene dag warmer dan de andere en vaak 's ochtends is hij helemaal koel denk ook dat het koude zand dan mee werkt .

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:34

powiepower schreef:
hebben jullie ervaring met het feit dat een paard HB wordt door infectie van een wondje? dat is tot nu toe de enige verklaring die de dierenarts kan geven....

Dat lijkt mij wel heel sterk. Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Maar goed, veel succes en ik ben benieuwd...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:11

Hallo allemaal :)

Ik lees al een tijdje veel in dit topic dus wou me ook maar eens gaan melden. Ik ben Pascaline, 18 jaar.
Wij hebben sinds 2005 een shet X welsh, Jazz, ze is geboren in 2003. Ze heeft tot vorig jaar december bij een boer gestaan, 24/7 naar buiten en alleen als het echt nood aan de man was op stal. Helaas is ze een aantal x hoefbevangen geworden en moest ze vaak naar binnen of apart staan van haar vriendjes. Omdat dit al een paar jaar speelde maar ik erg twijfelde over de verhuizing heb ik haar nog een tijd laten staan.

Vorig jaar december heb ik haar meegenomen naar een pensionstal waar ik bijrijdpaarden heb. Hier kan ze lekker de hele dag buiten staan alleen dan in een paddock! De paddock heeft een hele ruime uitloopstal en ze staat met twee andere vriendjes. Ze had wel veel moeite met de verhuizing, soms voel ik me nog erg schuldig maar elke beslissing voor je paard neem je altijd met de beste bedoelingen denk ik dan maar. We zijn nu een dikke 9 maanden verder en ik heb het idee dat ze het wel naar haar zin heeft! Ze is dikke vrienden met een van de paardjes waarmee ze staat en ze ziet er goed uit. Ze is ook erg afgevallen en dat kon ze zeker gebruiken :D

Met de hoefbevangenheid gaat het nu vrij goed! Ik heb hier de mogelijkheid om haar op het weiland te zetten maar dit doe ik niet. Ze krijgen in de uitloopstal 3x per dag heel veel hooi/kuil. Sinds een aantal weken geef ik haar magnesium bij en als ze gewerkt heeft een handje dieetmix met wat lijnzaadolie en ruwvoermix. Ik heb sinds een jaar ook een top hoefsmid die me echt heel erg goed helpt en Jazz gaat met sprongen vooruit! De stand van haar hoeven wordt steeds beter.

Qua beweging heeft ze de eerste maand in december stil gestaan zodat ze lekker kon wennen aan haar nieuwe plekje. Vanaf Januari zijn we gaan opbouwen met longeren. De eerste week 20 min stappen. De week daarna 5 minuten draven erbij enz enz. Nu longeren we haar elke dag een uur, en staat ze 30 min in de stapmolen. Ik heb een zadeltje voor haar aangeschaft en ik hoop dat ze binnenkort af en toe een manegelesje kan meelopen.

Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeerd heb :D
Dan weten jullie ook wie ik ben, als ik eens wat post!

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:26

Hey iedereen, nog maar eens een vraagje aan jullie ervaringsdeskundigen. Gebeurt het wel vaker dat je een kleine terugval ziet na een paar goede dagen tijdens het herstelproces? Ik las hier vaak "niet in beweging zetten, paardje zelf laten beslissen of ze wel of niet wat beweegt". Na wat vrijwillige bokkesprongen en korte stukjes draf los in de zachte paddock de laatste dagen loopt ze terug lichtjes kreupel op de volte, ( alleen even getest omdat ik zag dat ze wat stroever liep) en ik maak me nogal ongerust....(alweer)

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:19

Hallo, ik heb een vraagje over wat de beste bodembedekking is voor een shet die hoefbevangen is geweest en nu herstellende, ze staat overdag in de bak, mag voorlopig van de hoefsmid niet in wei, omdat het najaar ook gevaarlijk is, ze staat nu voor op ijzers, omdat haar hoeven van onderaf gingen scheuren, ze heeft twee maanden op zand in stal gestaan, maar dat word een vieze bende vind ik, ook met elke week nieuw zand erbij, ze stond normaal op vlas, ik denk eraan om misschien stalmatten te kopen, maar ben dan weer bang dat te warm is, dan toch maar weer vlas, ik vind het heel moeilijk om te verzinnen wat voor haar het beste is.

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:28

Hallo ,

Mijn paardje je staat op stalmatten en kan vanuit haar stal in hele grote paddock lopen , is ook hoefbevangen gaat wel een stuk beter gelukkig voelde vandaag ook geen hartslag niet bij haar hoeven. Ik vind stalmatten ideaal en ze doet het er goed op aangezien ze ook aanleg heeft om dik te worden. Zo schoon ff emmer water er over . En merk ondanks haar hoefbevangenheid dat ze graag op stal staat en op rust .

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:23

Stalmatten heb ik ook zeer goede ervaringen mee. snel schoon. zeker een aanrader!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:25

@ Yellow_Sun: Ja dat gebeurt wel vaker. Mijn shet ging dagen/weken goed en dan was het opeens weer huilen met de pet op. Dit heeft bijna een jaar geduurd, toen kon ik het niet meer aanzien en zat ik voor het eerst serieus over inslapen te denken. Gelukkig wilde ik nog naar de kliniek als laatste redmiddel en toen heeft zo ontzettend goed uitgepakt dat ze er gelukkig nog steeds is en het goed doet.

Hier ook goede ervaring met stalmatten. Grietje heeft weleens last van gevoelige zolen als ze op een steentje gestaan heeft (haar zolen zullen sinds de hb nooit meer zo dik worden als ze waren helaas). Dan eet ze het liefst haar hooi op de modder of vanuit haar stal waar rubberen matten in liggen. Zomers zijn ze kaal, 's winters doe ik er strokorrels in omdat mijn weitje dan nat is. Ze moeten wel ergens droog kunnen staan en liggen. Dat vind ik fijn, alleen als het nog brokjes zijn proberen ze er wat op te eten.

happyfell: Niet alleen de herfst is gevaarlijk op de wei. Eigenlijk altijd wanneer het fructaan hoog is. Dat is ook in de winter als het vriest en de zon schijnt, of in de zomer als het lange tijd erg droog is en het regent dan. Mijn pony's zijn beide in de winter bevangen geraakt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:46

Ik heb stalmatten en daarop houtkrullen. Vlas is te glad, die houtkrullen geven extra demping. Plus dat hij er graag op ligt te slapen.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:29

Ik heb ook rubber matten in de stal liggen, met daarop een hele dikke laag houtkrullen.. Zo lijkt ze er het minste last van te hebben.

Yellow_Sun, ik had enkele dagen geleden ook een kleine terugval bij mijn paard. Waarschijnlijk had ze zelf net even te veel gedaan, maar ze was ook naar de smid geweest én gemasseerd. Dagen erna knapte ze weer heel goed op :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:48

@yellow sun
hier ook de nodige ervaringen met terugvallen. Dat lijkt me ook logisch. Er is tijdens de acute aanval nogal wat mis in het lijf van je paard. En afhankelijk van de schade in het lijf en de hoeven.
Image heeft een gekanteld hoefbeen en in het begin betekende 1 verkeerde wending of op een steen trappen meteen een paar dagen last.
Dat is nu gelukkig allemaal voorbij, maar dat heeft wel even geduurd hoor.
Ze heeft nu nog steeds 2 kruiwagens met zand voor haar box liggen op het (harde) gangpad (ze staat thuis, dus ik kan dat zelf beslissen), zodat ze de draai uit de box op het zand kan maken en niet op het harde hoeft te doen :o ze heeft het al jaren niet meer nodig, maar ik laat het maar zo.
Ik veeg de stalgang en bij haar box hark ik even. Het geeft mij een goed gevoel dat ze met haar hoef kan draaien in het zand.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:40

Weet iemand waar je het telefoon nummer van Rob v Nassau kunt vinden?
Of moet ik gewoon even afwachten tot hij mijn mail beantwoord?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:45

0464745622 kan ik vinden op google...
Dus probeer het eens :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:48

Op de site van hoofcare staat hij. Volgens mij kun je het beste 's avonds bellen zei iemand mij toentertijd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:53

capopjekop schreef:
Op de site van hoofcare staat hij. Volgens mij kun je het beste 's avonds bellen zei iemand mij toentertijd

haha ik ben iemand :D
Shadow ik stuur je een pb met de gegevens.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:01

Bedankt!! :)