Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Talk2Vicky

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:17

Helaas meld ik me hier ook ivm een peesblessure.
Mijn paardje, genaamd Monseigneur, staat vanaf mei met een peesblessure (een verrekking). Ik reed op 'm in het bos. We besloten een drafje te doen toen hij ineens struikelde. Hij verstapte zich welleens maar dit voelde heel anders. Normaal kan hij zich goed opvangen maar dit keer leek hij zich bij het opvangen zich te verstappen. Ik dacht dat we voor het eerst over de kop zouden gaan maar het bleef bij arme Mons met een toet vol zand.

Ik stapte meteen af maar zag niks. Mons liep goed maar ik wilde het toch zsm koelen dus zijn we naar huis gestapt. Daar aangekomen was zijn been al wat dikker geworden. Na een week rust leek dit steeds beter te gaan en na twee weken leek alles in orde. Ik stapte op hem maar hij liep erg "kort". Normaal heeft Mons een ruime gang en nu leek hij zich krampachtig voort te bewegen. Ook werd het been weer warm en dik (ik zag de bui dus al hangen). Been laten nakijken maar er werd het advies gegeven om met azijn in te binden 's avonds 10 dagen lang en op t harde te stappen. Dit gedaan en inderdaad leek het weer goed te gaan. Toen ik zelf weer erop stapte voelde ik echter weer dat hij "kort" liep.

DA waar ik jaren goede ervaringen mee heb gehad kwam toen kijken. Diagnose was idd een peesblessure. We hebben niet meteen een scan gemaakt maar besloten eerst 3 maanden rust omdat een scan alleen zou bevestigen wat nu wel duidelijk was. In september (ik heb er een maandje rust erbij geplakt voor de zekerheid) heb ik een thuisscan laten maken door Dimitri (een Belgische DA waar ik goede dingen over had gehoord). De pees was goed genezen, nog wel wat vocht maar hier hoefde ik me geen zorgen om te maken. Het vocht kon toe en afnemen. Er was wel te zien dat deze verrekt was geweest. Ik kreeg de "go". Om weer voorzichtig te gaan opbouwen. We begonnen rustig aan de hand te stappen en Mons liep niet meer kort! Hij liep weer lekker ruim en had weer spatjes. (Wel gaf ik hem vanaf juni superflex van NAF omdat hij ik merkte dat stijver liep met zijn toen nog 18 jaar).

Mons liep lekker en had nergens last van (nu moet ik zeggen dat Mons hard voor zichzelf is waardoor vaak niet te zien is wanneer hij pijn heeft, dit toont hij namelijk niet of hij heeft een hoge pijngrens). Wel merkte ik dat het vocht inderdaad toe en afnam maar daar was ik voor gewaarschuwd. Helaas begon zijn been weer warm te worden na het stappen. Daarom Dimitri gebeld, maar die zei dat ik gewoon door moest met stappen. Ik ben meteen gestopt met het stappen en weer kwam de DA waar ik dus zelf jaren goede ervaringen mee had. Het was goed dat ik was gestopt was want warm worden is niet goed. Mons leek geen pijn te hebben maar toen hij de buigproef wilde toen toonde hij toch verzet.

Gezien zijn leeftijd kan het zijn dat hij meer rust nodig had. Maar ik moest me voorbereiden op het niet meer kunnen rijden. Mons had alleen pijn bij het diep buigen van zijn been/hoef en niet met staan of lopen. Maar om zijn been zo min mogelijk te belasten hebben we besloten om hem halve dagen buiten te zetten en alleen in een kleine paddock. Hier is Mons niet zo blij mee maar het is even voor zijn eigen bestwil. We hebben een hechte band, hij heeft welleens uitbarstingen maar vaak is dat een Spaanse rijschool actie op zijn plaats (naast me). Even steigeren of een flinke bok (soms achter elkaar of een poging om het tegelijk te doen) maar dan kijkt hij me weer aan van... ok vrouwtje, ik loop weer netjes mee.

Zijn been is alweer netjes koud en vocht lijkt niet meer zo toe en af te nemen. Wel zit er littekenweefsel maar dan zal wellicht blijven. We blijven iig lekker knuffelen en prullen en intussen ben ik 'm wat kleine VD oefeningen aan het aanleren. Mons en ik zijn 15 jaar samen en hij heeft altijd 200% gegeven. Of het nu springen, dressuur, bosritten, strandritten, uren in de wei spelen of gewoon een betrouwbaar maatje was. Ik weet niet wat ik zonder mijn gekke draak zou moeten. Mochten we in mei tot de conclusie komen dat rijden geen optie meer is dan blijft hij wel gewoon bij me. Zolang hij happy is en dat vonkje in zijn ogen heeft dat hij met volle teugen geniet dan ben ik al blij. Voornamelijk is dat hij geen pijn heeft en dat hij uiteindelijk uit de paddock mag en weer terug met z'n vriendjes bij de kudde.

Dat is het moeilijkste... Hem in zo'n klein weitje naar de rest zien kijken terwijl ze aan het spelen en ravotten zijn. Vaak hinnikt hij ze na en komen ze bij m aan 't draad staan maar het moment dat ze met z'n allen in vogelvlucht wegsprinten en hij daar maar staat is gewoon hartverscheurend.

Pffff wat een verhaal weer!
Maar ik hou deze topic in de gaten! En misschien kunnen we elkaar helpen en steunen bij het leed dat peesblessure heet.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:33

Wat vervelend! Hopen op een goede genezing!

Mijn paard is genezen verklaar door mijzelf!! Ik wilde gister opstappen en meneer naaide er tussenuit. Eerst een paar rondjes galop met wat mooie slidingstops ertussen. Toen nam die het andere paard in de bak mee. Dus zijn ze samen nog even een bok/rodeoshow gaan geven. Dus ik was heel bang dat hij een dik en warm been zou hebben... Gewoon helemaal geen reactie... Nog even afwachten maar of die op de scan goed blijft na zijn leuke avonturen.... De 22ste weer op de scan.

Talk2Vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:39

Ze kunnen soms idd lekker draken he liedjuh2!
Fijn dat zijn been niet opspeelde door zijn rodeo show ;)

Mons mag van mij nu maar tot 13 a 14 uur naar buiten. Rond 15 uur beginnen onze stalgenoten hun paarden binnen te halen en dan gaan ze allemaal als mafkezen tekeer. Als hij zich weer had misdragen had ik steeds m'n hart weer vast als ik daarna z'n been controleerde.

Geweldig hoe ze dan blikken kunnen geven zovan "MAM!!! Check out what I can do! NO HANDS!!!" *\%/*

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:24

Talk2vicky welkom, helaas. Ontzettend vervelend dat de jouwe ook al met een peesprobleem zit.
Liedjuh, oe schrikken. Gelukkig geen reactie, goed teken!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:28

Die van mij was toen ik het rijden weer wat meer mocht opbouwen helemaal scheef, met als gevolg dat hij wel aangaloppeerde maar dat helemaal scheef deed. Ik heb er de chiropractor bij gehad en die zei dat hij gewoon een hele lange tijd zijn been ontlast heeft waardoor hij zijn spieren verkeerd gebruikt heeft. Hij had ook een flinke bult op zijn schouder en voor op zijn borst waar alles vast zat. 2 x laten behandelen en in de training er goed op gelet dat ik hem goed links rechts liet inbuigen om hem zo soepel te maken en toen was het na een paar maandjes helemaal weg.

Maar nu na dikke 2 jaar na begin van zijn blessure (27 maanden om precies te zijn :+ ) speelt zijn been nog af en toe op. Met name als hij een paar dagen of een tijdje stil heeft gedaan. Hou ik hem niet in beweging, en dan bedoel in gecontroleerde beweging want hij staat sowieso de hele dag op de wei, dan merk ik dat zijn pees stijver wordt en sneller opspeelt. Als ik hem weer in beweging zet is het na een goeie week weer weg. En hij had bij de laatste scan helemaal geen littekenweefsel.
Wel zeiden ze bij de laatste scan toen ik groen licht kreeg om weer de training heel rustig op te bouwen, dat het na zo'n blessure wel een jaar of 5 kon duren voordat het weefsel weer op volledige sterkte was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:50

http://www.youtube.com/watch?v=IZW_08Ka ... e=youtu.be

filmpje van mijn grote vriend. Hij deed het op zich wel lekker maar was wat nukkig. Wilde steeds aangalopperen waardoor je soms wat hupsjes ziet. Eigenlijk wilde ie ook wel echt fris doen, maar kwam niet verder dan 2 hupsjes hihi

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:21

Wat een gaaf paard heb je :+: je ziet hem bijna denken, alsjeblieft mag ik uit m'n dak gaan? Oh oliebol mislukt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:26

N0a schreef:
Wat een gaaf paard heb je :+: je ziet hem bijna denken, alsjeblieft mag ik uit m'n dak gaan? Oh oliebol mislukt :')

Thanks! Heb hem niet voor niets zoveel tijd gegeven ;)
Vind het filmpje zijn bewegen erg slecht weergeven, maar dat is na uploaden bij YouTube toch al snel vind ik.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 05:01

MontyRulezz schreef:
Die van mij was toen ik het rijden weer wat meer mocht opbouwen helemaal scheef, met als gevolg dat hij wel aangaloppeerde maar dat helemaal scheef deed. Ik heb er de chiropractor bij gehad en die zei dat hij gewoon een hele lange tijd zijn been ontlast heeft waardoor hij zijn spieren verkeerd gebruikt heeft. Hij had ook een flinke bult op zijn schouder en voor op zijn borst waar alles vast zat. 2 x laten behandelen en in de training er goed op gelet dat ik hem goed links rechts liet inbuigen om hem zo soepel te maken en toen was het na een paar maandjes helemaal weg.

Maar nu na dikke 2 jaar na begin van zijn blessure (27 maanden om precies te zijn :+ ) speelt zijn been nog af en toe op. Met name als hij een paar dagen of een tijdje stil heeft gedaan. Hou ik hem niet in beweging, en dan bedoel in gecontroleerde beweging want hij staat sowieso de hele dag op de wei, dan merk ik dat zijn pees stijver wordt en sneller opspeelt. Als ik hem weer in beweging zet is het na een goeie week weer weg. En hij had bij de laatste scan helemaal geen littekenweefsel.
Wel zeiden ze bij de laatste scan toen ik groen licht kreeg om weer de training heel rustig op te bouwen, dat het na zo'n blessure wel een jaar of 5 kon duren voordat het weefsel weer op volledige sterkte was.

Hoi Monty.. ja speelt het been nog steeds af en toe op? Ik ben benieuwd... zal bij de mijne ook wel zoiets zijn. Hij wordt donderdag nagekeken. Ik merk idd dat ik de mijne ook in beweging moet houden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:42

Oei wat een kou ineens, Hier echt megahard gevroren. Gelukkig geen gladheid en dus nog goed kunnen stappen op de weg. Hopen dat dat zo blijft de komende dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:41

Het is super fris maar schitterend weer

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:40

Het is fris idd! Alle paarden bij ons door het dolle heen en wat doet mijne? Niets... Zelfs de fiets is opeens niet eng meer, blaadjes niet, niets. Raar paard ist toch :n

Benen waren echt super mooi dun! Niets meer aan te zien of te voelen! Merk alleen dat het veelvuldig koelen en spulletjes erop smeren niet helemaal goed is voor zijn huid, hij heeft toch een aantal kleine wondjes en beetje huidirritatie. Morgen ff direct wat halen, iemand een idee wat? Iets dat ook direct een koelende werking heeft, iets van calendulanzalf of zo?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:42

Die van mij is ook stukken makker in de kou! :=
Die staat gewoon heerlijk het ijs van alle blaadjes te likken. :')

En ik heb er van de week weer voor het eerst opgezeten!
Wat een vreemd gevoel.. En toch loopt ze nog niet zoals het moet, maar volgens de DA komt dat omdat ze het weer moet leren dragen..
Afbeelding

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:45

Mijne had dat ook, moet ook weer wennen aan gewicht op zijn rug. En daardoor krabbelt ie ook wat van voor, wat zwikkerig lijkt het..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:47

Ja zoiets leek het wel.
Maar op het harde was het alweer een stuk minder gelukkig. Dus ik denk dat ik voorlopig lekker de fietspaden onveilig blijf maken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:22

Fijn dat ze mak zijn!
Tor niet zo. Gister had hij een molen dagje. Die heeft hij goed onveilig gemaakt. Naja vrijdag was hij al behoorlijk uit zijn dak gegaan. Ga er straks weer eens opzitten. Wilde longeren, maar kan hier alleen buiten en dat is te hard. Dus mijn springzadel op en dekentje om en hopen dat meneer braaf blijft.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:31

Fijn dat het bij bijna iedereen goed gaat. Vandaag voor het eerst balkjes gedraafd, paard was helemaal gelukkig. Als die een hindernis ziet wil ze niks anders meer, jammer dat baas zo'n schijtluis is. Vanaf april wil ik weer af en toe een kruisje mee pakken. Eens zien hoe dat gaat. Daarna nog een stukje buitenom geweest, maar ze was echt een schijtluis. Overal van schrikken :+

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:31

je kunt op de bult promotion smeren daardoor wordt de bult kleiner en het werkt snel

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:36

Ik weet er wel iets van af.
Een pees krijgt de hardste klappen te voorduren in het spier-pees plaatje.
Mocht er een scheurtje in de pees komen, zal er doordat dat gerepareert moet worden
de ''deuren'' van de cellen verder open gaan staan waardoor er meer stoffen heen kunnen,
maar ook meer water. Hierdoor zwelt het allemaal wat op. Dit noem je een tendinose.
Waarneer er ook een ontsteking bij optreed zal er warmte, pijn, functie verlies, zwelling (en rode huidskleur) ontstaan.
Maar aangezien jij zegt dat je paard goed loop en niet warm is denk ik niet aan een ontsteking.
Het beste is onbelast blijven bewegen tot zwelling minder is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:05

Vandaag bijna 1,5 uur buiten gestapt. Wad goed te doen. Sommige zandpaden waren wat hobbelig maar de paardendeken voorzichtig. Eerste 10 minuten was meneer echt niet lief. Daarna ging het prima!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:02

Ik heb 2 uur buiten gelopen in de vrieskou, ik was uhm... verdwaald in me eigen dorp. :')
Maargoed, we hebben ons wel vermaakt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:20

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:41

Ik heb afgelopen vrijdag goed nieuws gekregen ! De pees ziet er goed hersteld uit op de scan (1e peesscan in juni, de laatste afgelopen vrijdag). Komende 4 weken nog even rustig aan wat galopperen. De 4 weken daarna mogen we opbouwen tot de duur van rijden zoals we normaal doen, daarna mogen we ook kleinere wendingen en zijgangen weer gereden worden. Ik ben blij !!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:11

Super nieuws hartje!!!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:11

Lees veel goede berichten hier :D
Fijn hoor!

Ik heb besloten om Arlie zijn gang te laten gaan wat betreft het lopen op de uitloop en van en naar de paddock..Hij kwijnde helemaal weg, ging mest eten en verf van de muur krabben uit nijd..
Nu hij elke dag de paddock in kan, kan hij zelf bepalen hoe het gaat en het stappen op het harde doet hij op deze manier zelf..
Hij is tot nu toe nog maar 2x echt uit zn stekker gegaan, maar ik merk hoe goed het hem doet..Paddock kan ik verkleinen tot 1/3, net genoeg voor rollen en voor hem dus ook voor een paar gekke sprongen. Hij loopt nu helemaal niet kreupel meer...en hij zit lekker in zijn vel.
Nu maar hopen dat er de volgende keer wél voldoende verandering te zien is..