Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:43

Graag foto's plaatsen, altijd leerzaam en interessant ander werk te zien.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:57

Komen ze:

RV buitenkant
Afbeelding

RV binnenkant
Afbeelding

LV buitenkant
Afbeelding

LV binnenkant
Afbeelding

RV onderkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QKEPGQ7B.jpg

LV onderkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6B74DENJ.jpg

RV achteraanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JIZ84YT.jpg

LV achteraanzicht
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AISS6TZ8.jpg

En vooraanzicht beide hoeven (paard staat frans)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ONBRUTH.jpg

Hopelijk is eea te zien.
Wat mij (als leek) opvalt is dat het ijzer te klein lijkt, met name op de foto's vanaf de binnenkant bezien.
Bovendien moest het paard lateraal zakken maar staat nog steeds hoger, wellicht moeilijk te zien op de foto's (LV achteraanzicht, het leertje loopt daar ook scheef).
Vind het erg vreemd allemaal, ik wil graag objectieve reacties (hoefsmeden hier vinden hun eigen werk allemaal beter dan dat van anderen) en de foto's worden ook opgestuurd naar de kliniek.

Overigens is dit paard 2 weken geleden beslagen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:51

Ik heb de foto's op aanraden van een vriendin ook doorgestuurd naar van Nassau, heb begrepen dat zij ook goed werk leveren dus wil wel eens weten wat zij ervan zeggen.
Ik wil nu gewoon weten waar ik goed aan doe, paard is al bijna 4 maanden geblesseerd en ik al bijna 4 maanden moedeloos. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:57

griebels, wat een verschrikking die hoeven, de hielen zijn te lang en ook nog eens ondergeschoven, helemaal niet zo raar dat dit paard van alles en nog wat mankeert. De hoeven zijn ook nog eens scheef, de druk is volledig verkeerd verdeeld in deze hoeven

Afbeelding

hier kan je lezen wat hoge hielen o.a. veroorzaken http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/hielhoogte.htm dit is wel een hele samengevatte weergave hoor. In het boek staat het uitgebreider uitgelegd.

Mijn advies: van de ijzers halen, nog even niet laten bekappen, de hele zomer op de weide gooien en over twee tot vier weken laten bekappen door een natuurlijk bekapper en tot zeker het einde van de zomer op de weide laten staan mét regelmatig hoefonderhoud.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:43

Arabesk schreef:
De hoeven zijn ook nog eens scheef, de druk is volledig verkeerd verdeeld in deze hoeven.

En dat is het ergste, want dat moest juist opgelost worden!
Ik vind 't ontzettend frustrerend dat ik als eigenaar constant gefixeerd naar die hoeven moet zitten kijken met het gevoel dat het totaal niet klopt, maar vervolgens geen hoefsmid kan vinden die er ook daadwerkelijk iets aan doet en mijn mening serieus neemt.
Ik ben ook ietwat huiverig geworden hoor, heb werkelijk geen idee bij welke smid nu aan te kloppen, maar het moet nu een keer afgelopen zijn.
Je geeft zoiets uit handen (met goede reden, ik ben geen hoefsmid) en vervolgens klopt er helemaal niks van, waardoor het paard al 4 maanden niet normaal kan lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:42

Ik zou echt niet ineens dit paard spontaan laten zakken in de hielen. Hij lijkt kort en stijl gekoot. Als je die ineens naar beneden zet komt hij in de problemen. Je kunt door de zooltjes de wand niet zien, maar ik denk wel dat de teen te lang is. Dat zou eerder een mooi begin punt zijn om wat aan te doen in mijn ogen. Als hij zonder ijzers kan lopen zonder kreupel te gaan dan dan zou ik eerst eens rustig kijken wat zijn eigen gewenste slijt patroon is voor dat je drastisch gaat zitten hakken.
Die zooltjes zien er echt ontzettend ongemakkelijk uit, helemaal in combinatie met die korte ijzertjes.
Wat een ellende als je geen goede smid voor handen hebt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:55

In mijn ogen ook een paard wat een iets stijle hoef nodig heeft en nu gewoon een mega veel te lange teen heeft.
Dit gaat tijd kosten, misschien wel langer dan 1 jaar zoals ik het zie.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:08

Bedankt voor de reacties allemaal!

Dit is een foto van de laatste keer dat hij bijgevijld is:
Afbeelding

Deze foto's zijn van de keer daarvoor, toen was ik er niet zo blij mee.
Hier is ook te zien dat hij een lange teen heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zaten er nog wat nagelgaten in de hoef, heb 'm begin februari van de ijzers gehaald.

Het geheel met die zool en dat krappe ijzer beknelt hem duidelijk.
Er zijn een heleboel goede smeden hier in de buurt Sizzle, dit is al mijn 2e 'goede' smid.
Op stal komt een orthopedisch hoefsmid maar daar heb ik ook al dingen van gezien waar ik niet vrolijk van werd, die gooit gemakkelijk een ijzer met 4 lippen eronder als de eigenaar klaagt over loszittende ijzers. :n

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:14

Goed passende ijzers is net zo belangrijk als correct bekappen en goed bekappen en correct beslaan gaan tesamen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:19

Absoluut Fabersmid!
Maar omdat ik hier enorme twijfels over heb, wil ik graag weten wat andere 'kenners' ervan zeggen.
Foto's worden morgen naar de kliniek gestuurd en gisteren heb ik ze naar van Nassau gestuurd.
Wat zou U in deze situatie voor dit paard doen als ik vragen mag?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:31

Met bekappen beter begeleiden, voorkeur zonder beslag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:36

Hihi.... U is voor onze Here en u is voor mensen die je beleefd wilt aanspreken ;-)
FS is (nog) geen God, toch Fabersmid? Bijna.

Maar goed. Het is idd een groot frustratie te zien dat er iets mis gaat met je paardje maar er (zelf) niet 1-2-3 een oplossing voor kunnen vinden.
Daarnaast zie ik dat je in Zuid Limburg woont? Nabij Maastricht? Dat is een crime om daar blootvoets buiten te rijden, zo niet bijna onmogelijk... iig niet verder dan 10 km: de grond is daar keihard en vol stenen.

Voorts denk ik dat je heel goed weet wat wel en wat niet goed beslag is, toch?
PB Nina-Rex eens en vraag naar haar hoefsmid-naam (Maastricht en omgeving). Haar paarden staan altijd heel netjes op de ijzers (kunststof en rim-beslag).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:39

Scoxxx ben maar mens, humor dat u schrijft dat ik nog geen god ben. Uw verwachting van mij zijn wel te veel en te groot.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:49

scoxxx : onmogelijk? Ik denk het niet! Alleen zul je de moeite moeten nemen om het dier de tijd te gunnen blootvoets aan zulke ondergronden te wennen.
Sterker nog.... ik denk dat er nog heel veel kan verbeteren aan voeten als je regelmatig over harde ondergronden rijdt.
Onmogelijk? Nee.... zoals je kunt zien woon ik zelf in Portugal en rij blootvoets over alle ondergronden.
En reken maar dat hier niets vlak is.... en alles bezaaid is met stenen.
Ook onze paarden komen oorspronkelijk van vlakke, zachte Nederlandse weilanden!

Het kan dus wel degelijk.
Verder sluit ik me bij FaberSmid aan. Goede begeleiding met bekappen en dit paard gewoon de tijd gunnen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:00

countrygirl schreef:
scoxxx : onmogelijk? Ik denk het niet! Alleen zul je de moeite moeten nemen om het dier de tijd te gunnen blootvoets aan zulke ondergronden te wennen.
Sterker nog.... ik denk dat er nog heel veel kan verbeteren aan voeten als je regelmatig over harde ondergronden rijdt.
Onmogelijk? Nee.... zoals je kunt zien woon ik zelf in Portugal en rij blootvoets over alle ondergronden.
En reken maar dat hier niets vlak is.... en alles bezaaid is met stenen.
Ook onze paarden komen oorspronkelijk van vlakke, zachte Nederlandse weilanden!

Het kan dus wel degelijk.
Verder sluit ik me bij FaberSmid aan. Goede begeleiding met bekappen en dit paard gewoon de tijd gunnen!

Ja onmogelijk, tenzij je het paard in een weiland zet bezaaid met stenen... en helaas kan dat niet in NL, ook niet in Zuid Limburg.
Maar goed, dit zijn discussie's die al uit en te na gevoerd zijn... word er een beetje moe van. ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:02

Oh ja... country girl: heb ook NL-paarden die over stenen in het buitenland moeten presteren. Maar helaas geen weiland vol stenen... maar zachte NL-klei. Onmogelijk om dit soort dieren dus over stenen te laten presteren zonder ijzers.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:07

FaberSmid schreef:
Scoxxx ben maar mens, humor dat u schrijft dat ik nog geen god ben. Uw verwachting van mij zijn wel te veel en te groot.

Was ook als grapje bedoeld... heb altijd al rare humor gehad ;-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:39

Kan uw humor wel waarderen, hopelijk u mijn humor ook.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:00

Dat U gaat toch altijd automatisch bij mij. :D

Scoxx: de paden hier zijn inderdaad bezaaid met kiezels, niet geweldig met buitenrijden.
Ik ben voorzien van goed passende hoefschoenen en maak zelden ritten van langer dan 2 uur (wegens niet welwillende stalgenoten :D ) dus dat was wel te doen toen paard geen ijzers had.
Daar gaat ook mijn voorkeur naar uit (zonder beslag), paard loopt dan veel beter vanuit de schouder, alleen nog gevoelig op 't harde (dunne zool, gezien op röntgen).

Ik zal Nina-rex eens PB'en, heb van Shyla25 ook de naam van een smid gekregen, bij toeval één waarvan een oud-stalgenoot al jaren tevreden klant is.

Iedereen bedankt voor de reacties!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:12

Wat een toeval, mooie reclame.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:25

Hopen dat 't ook terechte reclame is. ;)
Imo zal een goed smid bij het zien van de hoeven van dit paard het probleem moeten herkennen en aan de hand daarvan bekappen.
Althans, dat is waar ik op hoop. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:34

Tegen de voetas en anatomie in bekappen is in ieder geval nietde bedoeling. En uw paard zal met zijn hoeven toch echt de grenzen doen aangeven.
Maar foto's kunnen een vertekend beeld geven in vergelijk met het echte zicht. Zoals de foto's die ik een keer geplaatst had, dus voorzichtigheid is dan wel verstandig.
En als hoefsmid zijnde kan men zich al snel branden.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:05

Uiteraard, foto's geven in dit geval een 'idee'.
Feit is wel dat het paard er gewoon niet goed op loopt, maar ik heb goede hoop dat met een degelijke smid en veel geduld dit helemaal goedkomt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:17

Graag gedaan ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:17

Ik heb weer nieuw kijk-en-vergelijkvoer voor jullie.

Zo zagen de voeten van mijn merrie er half juli 2009 uit:
Hilli @ [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik vanwege de afstand een andere smid moeten nemen. De eerste was niet zo'n succes, de tweede wel. Het verschil met de smid op de foto's van vorig jaar is het materiaal (toen: Werkman, nu: Kerckhaert) en de manier van beslaan (toen: warm, nu: koud). De dikte van de ijzers is bij beide smeden gelijk, 8 mm.

Ik heb foto's gemaakt, maar eigenlijk kan ik dat beter eens opnieuw doen om het een en ander er nog beter op te krijgen. Voor het idee alvast de eerste plaatjes.

Voor, vanaf rechts:
Afbeelding

Achter, vanaf links:
Afbeelding

Rechtsvoor, onderkant:
Afbeelding

Rechtsachter, onderkant:
Afbeelding

Alle voetjes:
Afbeelding