[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:49

De mijne maakte ik me ook weer zorgen, maar zal de warmte geweest zijn, ze heeft ook wat longemfyseem, dus wss wat benauwd door de hitte, maar tijdens graastijd te gulzig om de schaduw op te zoeken. Maar ik heb zopas laatste hooinet voor de nacht gaan geven op de paddock, en ze was erg vlot en hondsbrutaal tegen haar weidemaatje. Valt me op dat mijn jonkie (nou ja, 10, maar nog steeds niet zadelmak :) ) tijdens haar HB de leiding overgenomen had, nu is dat dus totaal niet meer het geval, zij zwaait de scepter.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:30

Dat is wel een goed teken hwn. Als t zo warm is zijn ze toch slomer en lijkt het soms of ze niet fit zijn. Scheren heeft hier wel goed geholpen ze oogt nu veel fitter . Ze eten dan ook meestal minder, hier wel althans

Afbeelding

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:48

Hallo allemaal,

Na al een pony verloren te hebben aan Cushing is mijn ergste vrees nachtmerrie geworden en mijn merrie is hoefbevangen geraakt dit voorjaar.

Nog nooit voorgehad met haar, in eerste instantie was de diagnose een zoolkneuzing maar is dan volgens da ontaard in hb.

Intussen is ze aan de beter hand,en is de fysio ook langs geweest omdat ik gewoon zag dat haar lijf tijdens de ziekte enorm afzag.

Zoals verwacht last van de achterhand spieren aangezien ze al haar gewicht naar daar zoveel mogelijk had verplaatst maar ik mocht terug rustig aan beginnen met stapwerk en losmaken.
Nu zag ik vandaag dat ze op rechtsachter echt last blijft hebben en licht mankt soms. zou dit een pijnlijke spier kunnen zijn of overbelasting ?

De fysio heeft achteraan niet helemaal kunnen onderzoeken omdat ze er nogal lastig op reageert maar zo is ze altijd dus is niks nieuw.

Als dit aanhoudt bel ik da, maar ben nu al in paniek en heb alle doemscenario's al laten passeren in mijn hoofd.

Groetjes

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:58

@Idifix, is de pijn in de voeten over? Krijgt ze nog pijnstiller? Ze kunnen ook bevangen zijn op de achterhoeven, de mijne ontlastte achter meer dan voor, op het eerste zicht leek ze gewoon kreupel rechts achter, tot ze continu begon te wisselen van voet. Anderzijds: als het in jouw geval van een kneuzing voortkomt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat het op de andere hoeven overslaat (tenzij idd de overbelasting).

Hier heel tevreden over hoe mijn "madam" beweegt, echter minder happy dat ze zich nu zo moeilijk laat vangen. Ik heb gelukkig een overdekte roundpen (tent), had die wat beregend tegen het stof, en ze heeft super netjes aan de longe gelopen, zelfs nog bijna te voorwaarts ondanks de hitte. En haar weidemaatje was aan het flippen omdat ze verdwenen was, die rende als een gek in de buitenbak/paddock. Gelukkig is dat een arabiertje, die kunnen die hitte wel aan, en was ideale gelegenheid achteraf om hem wat te wennen aan de tuinslang en water.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:48

Bedankt voor je reactie.

Ja de pijn is wel over heb ik het idee. En is sinds begin vorige week al van de inflacam af. Zie ze ook al eens terug een drafje maken op het land dus.

Ze is ook beslagen al 2 weken terug.
Ik weet wel dat rechts vooraan de pijnlijkste voet was. En het is nu rechts achter dat moeilijk doet.

Rechts is dan zowiezo al haar moeilijkere kant. Ze is wel zover geweest dat ze echt van voet stond te wisselen bij het bevangen zijn gelukkig is dat voorbij !

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:51

Ik ga morgen de Da opbellen, ze blijft onregelmatig rechts achter. Ik hoop maar dat het nog goed komt ☹️

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:32

Mijn ruin is vorig jaar voor het eerst hoefbevangen geraakt op 4 voeren. Alle 4 gekanteld. Waarschijnlijk achteren begonnen hij had steeds rechtsachter een hoefzweer en linksachter is het ergste gekanteld + had op de foto al een afstompte punt. Wat volgens mijn da betekende dat die voet als eerste was of al eerder bevangen was geweest aan die voet.

Het heeft toch wel een behoorlijke tijd geduurd voordat hij weer helemaal goed liep. Denk zeker een week of 6 voordat hij ook in draf in het zand goed liep. Op het harde goed lopen zonder medicatie is zeker 3-4 maanden overheen gegaan.
Hij is niet beslagen geweest, na elke bekapbeurt heeft hij de eerste 9 maanden een paar dagen wat stijf gelopen.

Dit voorjaar was het weer prijs. Nieuwe hoefsmid had hem gekapt. Volgens de dierenarts was het 5 voor 12. Er was pulsatie te voelen in beide voorvoeten en bochten op het harde liep hij heel traag/kreupel. Direct op Bute en daar liep hij met 3 dagen alweer goed mee op het harde in stap. In draf nog licht onregelmatig.

Bevangenheid kan dus zeker wel heel lang duren.

Mijn ruin was verkeerd bekapt. De hielen stonden te laag waardoor de witte lijn open ging staan en daardoor steeds hoefzweren. Naast dat hij ook zeker te dik was, niet moddervet maar zeker te dik.
Helaas kan de hoefsmid niet meer komen die hem weer op het goede pad heeft geholpen. Nu komt deze week een hoefsmid op aanraden van de dierenarts. Gezien de vorige keer vind ik het wel heel spannend.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:45

Ja, een goede bekapper/smid is onontbeerlijk bij HB. Die van mij staat nu op een bekapinterval van 3 weken. Mijn bekapper is voorstander van heel regelmatig bijhouden van de hoeven: zijn maximum interval is 4 weken, heeft speciaal tarief voor 3 weken (zodat het voor de klant op dezelfde prijs komt), en neemt geen klanten aan die langere intervallen wensen.

Mijn madam voelt zich weeral lekker: stroom stond niet op, haar weidemaatje glipte tussen de linten en trok zo het bovenste lint los, en ik vermoed dat zij dan maar over het onderste lint gesprongen is.

Vandaag weer nog grondwerklesje gehad, heb nog wat huiswerk gekregen, en volgende les ga ik weer in het zadel. Paard kan het al lang weer aan, maar ik heb een schrik te overwinnen, vandaar dat ik professionele hulp ingeroepen had.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:06

Wat fijn dat het zo goed gaat!

We zijn begonnen elke 3/4 weken direct na bevangenheid.
Dat is afgebouwd na 9 weken. Smid kwam elke 3 weken op stal en keek dan of hij wel/niet gedaan hoefde. Maar hij stond toen 24/7 in een kudde met een verharde paddock. Snachts en in de winter stonden ze alleen op de paddock en een " modder" wei maar daar gingen ze alleen de benen af en toe strekken.

Nu staat hij op stal en overdag in een paddock. Dan loopt hij hooguit 10m over het harde. Nu zal hij wel vaker moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:55

Ik zit hier met een twijfelgevalletje, paard loopt al paar weken na even stilstaan onregelmatig in de bocht.
Vandaag smid er bij gehad, die ziet een iets verbrede witte lijn maar weet niet zeker of ze dat vorige keer nou ook had, ben er toen ook niet bij geweest.
Geen warme hoeven of andere tekenen, geen pulsatie of wat dan ook.
Hij denkt niet hb, maar omdat de hoeven giga droog en hard zijn en het hoefmechanisme minder goed werkt dat dat de oorzaak van het soms onregelmatig lopen is.
Moet er ook bij zeggen dat ze 27 is en wat stijver wordt op haar leeftijd, wellicht door artrose?

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:30

@Romy1234 misschien als het zo blijft nog even een check door de DA?

Hier een update van Fatih; al 2 weken op special beslag met zool en silicone, sinds afeglopen weekend ook zonder pijnstilling. RV iets gekanteld hoefbeen en LV niet. Verhuist naar de stal met uitloop wat ze zalig vindt en waar ze continue in en uit loopt. Redelijk afgevallen dus we geven nu 7 kg hooi en ze krijgt een vitamin brok erbij. DA twijfelde aan hoeveel beweging en besloot alleen in de uitloop tot de volgende beslag beurt (5 aug). Maar ik ben toch begonnen met 5-10 minuten per dag met haar op het zachte een beetje te wandelen. Gaat prima en ze loopt goed. Weten jullie waarom ze zo behoudend zijn met beweging als ze pijn vrij zijn? Kan het hoefbeen bv toch nog meer kantelen? Wat doen jullie met beweging?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:51

Mijn paard loop 24/7 op de track, dus die bepaalt zelf hoeveel hij beweegt. Ik heb vanuit de dierenarts nooit het advies gekregen om hem minimaal te bewegen.
Wel kan ik me voorstellen dat wanneer ze nog veel pijn hebben, je ze niet midden in de kudde zet om gedwongen lopen te voorkomen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:43

Ik denk dat ze willen voorkomen dat de eigenaar er te snel te veel mee gaat doen. Je moet ook alleen wat gaan doen als het echt goed gaat en vooral niet te snel willen gaan, gewoon je gezonde verstand gebruiken. Fijn dat t goed gaat dre!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:36

Juangi schreef:
Nana_x0x schreef:
Vandaag was de laatste dag dat mijn paardje pijnstilling/ontstekingsremmers krijgt. nu sprak ik met de eigenaresse van stal en als ze mijn paard verzet om de stal ui te mesten mankt ze nog steeds heel erg. Ze staat nu al 1.5 week stil. er is nog steeds pulsatie maar de voet is niet meer warm. Ben ik nu te pessimistisch als ik denk dat dit niet meer goed komt :( ik blijf natuurlijk er alles aandoen om ze in orde te krijgen! ik wou gewoon even mijn angsten op schrijven |( -O-

Hier zijn we nu drie weken (2 weken volle pijnstilling, 1 week afbouwen) verder en hij begint nu pas een beetje oké op het harde te lopen. Het heeft echt tijd nodig!

ja ondertussen is ze verhuist naar mijn schuilstal en ze mankt niet meer *\o/* maar wel nog steeds een beetje pulsatie. ze beweegt nu meer in deze stal dus heeft zich een beetje overzet denk ik...

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:38

hwn schreef:
Zijn hier ook Belgische bokkers? Valt me op dat de aanpak in België en Nederland toch nogal verschilt: hier mocht ze normaal maar een weekje op pijnstiller (heb er zelf 10 dagen van gemaakt), en nu na 3 weken, waarvan een goede 10 dagen zonder pijnstiller, mag ze weeral gelijk hele dagen een kale wei op, en terug aan het werk.

Terwijl ik van veel HB paarden toch een veel langer verhaal lees, of zou het zijn omdat ik er telkens vroeg bij ben? Gelukkig een lichtgeraakt paardje met een lage pijngrens, scheelt ook een pak qua diagnose.

ik ook! mijn paard heeft 20 dagen pijnstillers gehad, laatste 10 dagen afgebouwd. Nu geen pijnstilling meer en enkel speciaal beslag aan de voorvoeten. Wel nog steeds streng dieet en weinig beweging..

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:54

Afbeelding

Afbeelding
Voor de geïnteresseerde, het nieuwe optrekje van mijn paard om te revalideren. *\o/*

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:57

Helaas lopen we hier na 6 weken nog niet goed.

Aan het begin van de bevangenheid puur gevoelig op beide benen, warm en pulserend. Direct in paddock, hooi en Buut+ ascal. Na twee weken afgebouwd en liep hij vrij goed. Na een heel goed weekend waar ie ook op het harde goed in draf liep, is hij waarschijnlijk in de paddock uit zijn plaat gegaan. Ik had het stukje vergroot in de hoop dat ie zelf wat meer kon bewegen. Helaas loopt hij nu links voor slecht op het harde.

Dierenarts komt morgen voor foto’s en vind het erg spannend.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:54

@juangi ai hopelijk valt het mee! ik durf mijn paard ook nog niet op een groter stuk zetten... Blijven duimen en hopen!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:03

Mijn paard is onder tussen weer onder het zadel,ik moest juist weer zorgen dat ze veel bewoog. Dus ze staat op een paddock met een pad er aan van 150 meter. En dan zijn we ze zoveel mogelijk aan de hand gaan stappen en daarna draven.

Ze mag nu een uurtje op de wei,ik blijf het eng vinden. Gelukkig lang gras en geeft de fructaan index laag aan. Het daarna terug vd wei halen is wel een dingetje,dat ziet ze niet zo zitten en gaat onder protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:25

Hier ook elke dag panisch alles aan haar checken sinds ze op de wei staat.
Ze staat wel met graasmasker maar vind het helemaal niks, echt op dr teentjes getrapt hoor, ze weet dondersgoed hoe het werkt maar gaat uit protest in dr paddock staan en niks eten.
Weet niet zo goed hoe daarmee verder, is speciaal paardengras gelukkig, gisteren omdat de index laag was zonder masker gezet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:29

Foto’s gemaakt en gelukkig aan beide hoeven geen kanteling te zien. Opluchting. Maar nog wel gevoelig, dus de dierenarts dacht aan voorijzers. Wat is jullie ervaring mee?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:45

Ik zou zelf kiezen voor hoefschoenen. Zo hebben wij weer opgebouwd. Kon er gewoon gewandeld worden, zonder pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:50

Ja ijzers, hangt geheel van de situatie af...
Die van mij staat wel op ijzers voor maar dat is ze dr hele leven al gewend.
Als die van jou het niet gewend is vind ik het al anders, en wat wil je bereiken?
Minder gevoelig lopen? Zou ij denk ik toch eerder voor hoefschoenen gaan

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:54

Die van mij heeft idd 1x op ijzers gestaan, wat een drama ook om te wennen na het eraf halen. Weken gevoelig gelopen, kwam nauwelijks vooruit op t harde. Dus daarom zou ik er niet zo snel weer aan beginnen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:55

Hebben jullie de hoefschoenen dan altijd aan of alleen op het harde?