Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:25

Roxxiejj schreef:
Mijn merrie, ook 16 destijds, kreeg dezelfde 'behandeling', maar het zou voor altijd een zwakker plek blijven. Ik heb haar toen met pensioen gedaan. Veel naar buiten, wel goeie vlakke wei. Daar gaat het nu erg goed mee.

[naam]: dat idee heb ik ook, dat 'we proberen maar wat met de behandeling'. Toch wel raar dat er voor bijna alles een duidelijke behandeling is, behalve voor peesblessures lijkt het..

Het is gewoon heel moeilijk om aan te tonen of iets ook echt werkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:48

Hoi hoi!

Ik ga niet al de vorige topics en post lezen :+
Volgende maand start ik met mijn nieuwe merrie aan een behandeling voor een blessure aan de aanhechting van haar pees.
Als eerste gaan we opnieuw echo's laten nemen om te zien of er al iets verbeterd is aangezien de blessure al enkele maanden aanwezig is.
Ze heeft nu rust gekregen en we zouden nu dus (volgens de dierenarts) kunnen beginnen aan een behandeling doormiddel van inspuitingen.
Geen idee wat dit allemaal inhoudt en dat zal ik pas te weten komen na haar echo.

DUS... februari starten we!!
Op naar een goede start van 2013 en hopelijk kan ik 2014 melden dat we blessuur vrij zijn (volgens de dierenarts) :j :D

Nog een fijn 2013 gewenst aan iedereen! Dat al jullie blessures netjes mogen genezen en jullie nog veel kunnen genieten van jullie viervoeter en natuurlijk beste vriend! /3

ChocooPrins

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:20

Yeye: welkom zou ik zeggen. Jammer dat je nieuwe merrie te kampen heeft met een blessure.
Waarom pas starten in februari met revalideren?

Ongeveer op de plaats van de blessure bij mijn merrie komt er nu opeens een harde zwelling. Heb de da gebeld en volgens hem kan dat het bindweefsel zijn die nu aan het vormen is. Wat daarna peesweefsel zou moeten worden. De zwelling is niet warm, gewoon hard en verder geen vocht.
Hebben jullie dat ook? Of al meegemaakt tijdens de genezing hiervan?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:35

Yeye, helaas welkom. Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig.
Choco: Mijn paard had dat ook, bult is wel minder geworden maar nooit volledig weg gegaan. Helaas!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:24

Omdat ze er blijkbaar al een hele tijd mee rond loopt en ze gaat verhuizen (naar een goedkopere stal) dus wachten we tot ze op haar nieuw plekje staat :) Bedankt voor het welkom!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:55

yeye: mijn pony heeft het op dezelfde plek! Ik houd jou behandeling even in de gaten, dan kan ik dat evt ook bij mijn DA aankaarten :j
Succes met de behandeling en hopelijk gaat het helpen!

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:27

Jaa dit heb ik ook wel eens meegemaakt bij een paard.
Je gaat naar een tijdje van dieren arts naar dierenarts en dan vind je degene die goed is
Als er een wond zit(sorry zovveel om te lezen dat ik het niet bij houd)
Dan helpt honing zalf goed
Die van mij had een (grote) wond bij zijn buik en binnen een week was die weer genezen!!! en dat was echt een grote wond want die was gehecht en toen weer gesprongen

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:38

dan zal ik mij ook maar eten voorstellen ik Marjan en in het bezit van een 15 jarige fries x draver en een 8 jarig fjordsel. De 15 jarige kwpn merrie van een vriendin beschouw ik ook als of 't mijn eigen is. Deze merrie heeft een maand geleden een acute pees blessure aan 't linker voorbeen, verhaal staat hier boven. Vandaag na een maand eerste controle gehad en 't gat was al 3 kwart kleiner!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:48

tomnaat schreef:
hallo allemaal

Misschien kunnen jullie mij advies geven?

Ik heb sinds 26 november een welsh x arabier van 17 jaar oud.
Deze heeft 15 jaar op een manege gestaan.
Daarna 3 weken op een handelstal waarna ik hem gekocht heb.
Toen hij bij mij kwam heb ik de dag erna gelijk een smid laten komen aangezien hij veelste lang stond voorijzers eraf incl 5 cm hoef.
Deze man heeft niet geveild en achter niet aangeraakt.
Ik gevraagd moeten zijn ijzers niet terug en waarom hij voorijzers zou kunnen hebben.
Met als antwoord en advies laat hem een dag staan zodat hij kan wennen aan zijn nieuwe beenstand.
Nu heb ik hem toen 3 dagen rust gegeven voor de zekerheid.
Ook vanwege dat hij een beetje wankel op zijn voorbenen stond.
Daarna heb ik een klein straatje op en af met hem stappend gereden.
Toen viel mij op dat hij heel hoog met zijn hoofd liep en soms een misstap zette.
Nu kon dit natuurlijk omdat hij heel alert was alles was nieuw en eng.
2 dagen later ben ik weer met hem gaan rijden en weer alles eng en misstapjes.
dag later weer staprit nu ging het hardstikke lekker ik kreeg hem overal langs maar toch die misstapjes.
Zijn hoeven zaten mij niet lekker dus ik heb een andere smid laten komen en de zelfde vragen gesteld als aan de andere smid.
Deze smid keek hem gelijk goed na en constateerde na een tijdje dus een peesblessure aan het linkervoorbeen.
Hij staat nu dus 2 weken op stal en iedere dag eruit voor een wandel naar de hoofdstal om daar zijn been te koelen.
Alleen nu het probleem het is een bom aan het worden.
Drentelen bokken steigeren aan de hand.
Hij is in de 2 weken met zijn hoofd gaan zakken tijdens het wandelen en in dat opzicht veel relaxer.
Hij moet eigenlijk nog 2 weken zo verder maar ik ben bang dat er ongelukken gaan gebeuren.

Aangezien jullie meer van dit soort dingen afweten was dus de vraag.
Kan ik de wandel naar de hoofdstal en terugweg misschien niet beter op zijn rug doen aangezien ik dan waarschijnlijk meer controle over hem heb?
Zelf weeg ik nog geen 50 kilo met mijn 1.68 dus veel in de weg zal ik hem niet zitten denk.
Over 2 weken komt de smid weer om te kijken of we hem dan weer op voorijzers zetten.

Het blijkt na navraag te doen dat hij op de manege vanaf de zomer al kreupel stond ze hebben hem nooit gekoeld alleen 22 uur op stal en dan 2 uur los gegooid dus als het het zelfde was heeft dat nooit kunnen genezen natuurlijk.

graag hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
heb je wel een scan of foto's laten maken om te kunnen zien of 't een pees blessure is of mischien wat anders? Want vind 't knap dat een hoefsmid vanaf de buitenkant kan melden dat 't een pees blessure is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:18

Zonder te scannen kun je vaak wel constateren dat het een peesblessure is, maar verder dan dat kom je niet. Daarvoor zul je moeten scannen.

Morgen komen ze voor mijn zadel. Ben benieuwd.

Ben er ergens nog steeds niet gerust op dat hij heel blijft...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:32

Ja klopt maar om 't zeker vast te willen stellen zal er een scan gemaakt moeten worden. Paard van kennis had een ernstig pees blessure, was aan de buitenkant niks te zien, paard liep dan weer goed en dan weer slecht maar geen verdikkingen. Na de scan kwam die pees blessure eruit. Nu met deze merrie was 't zonder scan al aardig duidelijk, Maar toch heb je de scan nodig voor de behandeling. De ene blessure is de andere niet. Wat is er met je zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:33

Een nieuwe ;)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:49

ook maar weer eens een berichtje van ons,... ik ga volgende week donderdag naar Annika ten Napel van Den Hoek (praktijk van Laarakkers, De Bilt). Laat mijn paard helemaal nakijken, alle organen, ruggewervels, pezen, spieren, alles, voer, zadel, hoofdstel,.. ben bang dat de problemen van de schiefel af komen. Hoop nu echt dat er wat uit komt. En wellicht dat ie zijn blessurebeen ontziet, en daardoor iets anders overbelast... of dat de afvalstoffen niet goed weg willen,... oid
Been wordt nog regelmatig heel dik na grotere inspanning wat niet zou moeten, aangezien het op echo goed genezen is.

Na een keer boos worden heb ik nu eindelijk de 2 foto's van de schieffel gratis op de mail gekregen (tenzij de rekening nog komt ;-). De echobeelden zouden niet gaan,.. dacht dat ze tegenwoordig wel zo modern waren dat ze dat zo even op een schijfje konden zetten,..

Net zoals hierboven vind ik het ook erg jammer dat het net lijkt of er maar zo wat gedaan wordt bij een peesblessure,.. het kost je klauwen met geld, heel veel tijd en geduld,.. en dan krijg je gewoon weer een antwoord als: ik weet het niet zeker, maar ik DENK dat het dat is,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:01

Vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt!!

Het was zo'n schitterend weer dat het echt een moest ;)

Heel veel gestapt en een eind gedraafd over een vrij hard pad. Hij had er zin in!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 23:32

Heerlijk weer he.. zonnetje erbij.

Mijn paard heeft al even een galopprobleem Als hij aan moet springen twijfelt ieheeeel erg op welk been. Je ziet m denken en soms blijft zn achterbeen wat hangen.. vind dat echt niet leuk..denk echt dat ie ergens last van heeft. Maar ja.. nog een weekje wachten. Dit had ie voor zijn blessure rv nooit.
Ook aan de longe trouwens...
Je ziet hem denken. Hij is de kluts een beetje kwijt..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:43

Vervelend zo een galopprobleem. Bij Toran is die juist opgelost. Voor zijn blessure sprong hij continu om en overkruist. Nu galoppeerd hij echt super. Nog wat slap met zijn grote lijf. Sowieso heeft deze verplichte 4 maanden vakantie hem goed gedaan. Hij anderhalf jaar onder het zadel en van 5 maanden onder het zadel ineens veel harder aan het werk. Toen verplichte vakantie en nu op het moment super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:45

Ik mag eigenlijk vanaf vandaag galopperen. Zit er alweer een maar op! Maar wacht nog even.
Hij krijgt medicijnen voor zijn bloedarmoede. Eerst dat maar even voeren zodat zijn energie wat meer wordt!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 01:04

Qizz schreef:
Heerlijk weer he.. zonnetje erbij.

Mijn paard heeft al even een galopprobleem Als hij aan moet springen twijfelt ieheeeel erg op welk been. Je ziet m denken en soms blijft zn achterbeen wat hangen.. vind dat echt niet leuk..denk echt dat ie ergens last van heeft. Maar ja.. nog een weekje wachten. Dit had ie voor zijn blessure rv nooit.
Ook aan de longe trouwens...
Je ziet hem denken. Hij is de kluts een beetje kwijt..

Die van mij heeft ook galop problemen. Ze had rechtsvoor haar blessure en sprong daardoor (toen nog niet duidelijk was dat ze een peesblessure had) continu over in de rechter galop. Nu nog steeds. Alsof ze dat maar zo in haar systeem heeft geplaatst. Rechts is sowieso haar moeilijk kant, maar kan alleen maar op de volte galopperen rechtsom. Zodra we rechtdoor gaan springt ze weer over. Omdat ik er nu op reken ga ik ook echt als een debiel op m'n paard zitten waardoor ze sowieso over springt :+
Hopelijk kom je er snel achter waar die van jou last van heeft!

Vonneke: fijn dat je weer mag galopperen en lekker een buitenritje gemaakt hebt. Super is dat he :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 07:44

Het is dus wel echt iets dat bij de blessure hoort?...
Wel gek want het is echt iets van de laatste tijd.
Eerder had ie dat niet. Hij is ook groot en slap dus dat zal zeker meespelen. Er zit vast iets niet lekker. Maar kan me nu al druk maken. Moet 2 uur rijden en er komt dinsdag weer sneeuw :-( rij tegenwoordig zo weinig met de trailer dat ik er echt tegenop zie. Zeker met gladdigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:07

Ik vind niet dat het iets is wat bij een blessure hoort!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:12

nee ik eigenlijk ook niet. Paard van vriendin heeft geen galop problemen met de pees blessure. Mijn fjord geen pees blessure, Maar wel giga galop probleem gehad. Dat is nu wel over. Liet hem paar dagen geleden even los en viel mij ineens op dat ie niet fijn lijkt te lopen. Is alleen zo moeilijk te zien...

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:45

Fijn dat jullie weer zo aan het rijden zijn!
Mijn paard wordt vandaag op de thermografie foto's gezet.
Ben heel benieuwd wat daar uitkomt!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:58

Mijn paard is na de blessure alleen maar beter gaan galopperen. Ik denk dat áls het blessuregebonden zou zijn dat je paard overspringt, dat het dier nog ergens last van heeft. Misschien niet van de pees, maar wel van de rest van zijn lijf (stijver) omdat hij zijn pijnlijke been heeft proberen te ontlasten.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:02

Mijne is ook na zijn blessure alleen maar beter gaan galopperen. Moet alleen als ik rechtsom galopeer, goed de linkerkant erbij houden en af en toe bijtikken dat hij oplet. Als het hem dan teveel kracht kost, dan wilt hij nog wel eens een wisseltje springen omdat linksom makkelijker is voor hem.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:03

Ik heb net even met mijn huidige "peesDA" gebeld hoe hij dat nu ziet met dat grote prijsverschil met de eerder genoemde andere DA (huidige is 3 x zo duur).
Naast de verwachte argumenten (ervaring, schoing, up to date aparatuur) heb ik eigenlijk niets nieuws gehoord.
Maandag nog even met de andere bellen maar ik neig toch geloof iik om naar de andere over te stappen. Al vind ik het doodeng.