[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:17

hoi Sodeletuut :wave:
ik denk niet dat er echt verschil is tussen rijden met een paard met artrose op de trailer dan een ander paard. misschien ligt het wel aan waar de artrose zit bij jouw paard of een trailer rit zwaarder is dan voor gezonde paarden.

ik geloof niet dat een trailer rit nu zwaarder is voor mijn paardje met kogel artrose dan het was daarvoor.

waar heeft jouw paard artrose?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:57

Hoi! Dankje voor je reactie! Mijn paard heeft ook artrose in de kogel. Ik heb zelf het idee dat door het constant moeten corrigeren van het evenwicht een flink gewicht op de benen komt. Dat, in combinatie met weinig recente training -wat waarschijnlijk ook zal bijdragen aan balans op de trailer - maakt het misschien dan best zwaar lijkt me.. Of zie ik daar verkeerd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:03

Hutch84, nee hoor ik ben niet tegen een hoog vetdieet ! Maar wel tegen zonnebloem en maisolie. That's all !
Van subli hebben ze idd ook een mix zonder granen, maar dat hoef je niet te weken. = dieetmix

Geeft niet hoor Mister01 dat je er een voertopic van maakt. Wist je dat er een hele stroming is in de "mensenwereld" die ervan uit gaat dat artrose gemakkelijk is op te lossen door het stoppen van eten van oa granen !!!? En echt er zijn mensen die na een paar weken amper meer last hebben van artrose als ze die richtlijnen volgen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:05

oke ik kreeg dat idee.

heb je trouwens informatie wat ik na kan lezen over dat zonnebloem olie? want ik voer het wel advies was maiskiemolie maar met 3 paarden werd dat gewoon te duur .. wel hebben we als proef op de som norton van de olie af gehaald want stel dat je de waarheid spreekt ( niet dat ik bedoel dat je liegt ) kan het misschien helpen bij norton
want zonnebloem en maiskiemolie is plantaardige olie
http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... vangenheid

mister01 ( toevallig ook een bokker?) je voer schema ziet er zo goed uit hoor wel een intresse vraag waarom brok vorm luzerne ? is het dan niet makkelijekr gras brok te voeren? is dan volgens mij iets goed koper en het zelfde?

sodeluut .. een trailer moet je vergelijken met een stap rit ( 1,5 uur trailer is een stap rit van 1,5 uur) en dan link door stappen..( deze info heb ik gekregen toen ik met een paard naar de kliniek was wat een breuk had in haar knie ( stukje bot afgebroken)
het kan dus zijn dat hij zich overbelast heeft. hoe lang loopt hij al kreupel ??

mister ik heb hutch ook gereinigd hoor dat haal je het restje melkzuur en rommel uit zijn lichaam.. ik had die van de silverlinde met groende leem..

hier vandaag lekker met mijn paard gereden ik zit met een pubber paard die zijn zin door wil drijven en dan gaat vervellen en het niet snapt en moeilijk vind .. en als er dan nog een aantal bij mij in de bak rijden dan lukt het gewoon niet..
maar vandaag eindelijk maar tevredenheid kunnen stoppen
moet ook wel want ik heb de intensie om 12 mei met hem op wedstrijd te gaan om hem weer eens te kunnen rijden op vreemde locatie ( hij moet nog wel wat beter gaan luisteren maar dat komt hopelijk nog goed )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:35

Ik zal eens zoeken voor een link mbt zonnebloemolie voor je !

Dit is wel een goede :
http://www.fonteine.com/omega6_vetzuren.html

en deze over maisolie :
Perhaps the biggest failing of corn oil and the reason for its decline in popularity, is the high omega-6 and low omega-3 content, which has been found to promote inflammatory processes in the body. When added to a diet composed entirely of hay and grain, corn oil can grossly imbalance the omega-6 to omega-3 ratio, which makes tissues vulnerable to inflammation.

http://blog.smartpakequine.com/2010/01/ ... -corn-oil/ kijk ook eens naar die tabel hoe het zit met omega 3 en 6 ratio in zonnebloemolie en maisolie !!!

Lijkt me zeker een heel goed idee om bij een paard met artrose te stoppen met zoveel zonnebloemolie !! Lijnzaadolie daarentegen kan wel. In engeland wordt dat ook heel veel gegeven aan paarden met artrose juist omdat het ontstekingsremmend is.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:56

maris ik heb er een topic over geopend
ik begrijp niet dat een dierenarts het zou adviseren terwijl het dan blijkbaar niet goed is
niet om jou af te vallen maar mijn intresse is groot naar dit

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:02

Mijn ervaring is dat artsen of het nu mensen- of dierenartsen zijn ook niet alles weten. Die gaan echt niet elke dag alle publicaties langs en deze ook nog op waarde schatten....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:09

De meeste dierenartsen ( maar ook huisartsen idd ) weten weinig van voeding helaas.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:13

toevallig denk ik de uitzondering op de regel te hebben aan dierenarts . mijn dierenarts is ook manueel therapeut en denkt niet altijd in de medische middelen
zo ver ik weet moet het iets zijn van universiteit utrecht ? van niet zo lang geleden..

wel wil ik je vertellen dat het niet mijn bedoeling is je te kwetsen ik wil graag weten of ik dan over meot op een andere olie of dat het mee valt en zo nodig is op te vangen met andere middelen

het zou een slechte dierenarts zijn als hij niet met regelmaat tijdschriften lees bij houdt de mijne doet dit wel netjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:17

Je kwetst me helemaal niet hoor. Ik vind het alleen maar super dat je je erin verdiept ! +:)+
Het is alleen zo jammer dat dus heel veel mensen hun paard wel die olieen geven helaas.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:19

wat dan ook moeilijk is is dat er weinig echt weteschapelijk nieuws is.. en dan in het nederlands..
ik vertaal de teksten altijd en dan krijg je van die vreemde verhalen.. zo kan ik qua nederlandse lectuur
en dan gefilterd echt op paarden niets vinden.. als alleen dat stukje wat jij gaf alleen dat is gericht op mensen van zonnebloem olie..

hutch84 @ [VS] maiskiemolie vs zonnebloemolie voor de mensen met intresse

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:21

Ik wil nog wel zoeken voor je hoor. Maar de vertering werkt bij mensen wat dat betreft hetzelfde als bij paarden.
teveel arachidonzuur ( wordt uit omega 6 gevormd ) is gewoon niet goed.
Zoek je dus echt een nederlandse link en dan mbt paarden ?

hier al eentje : http://www.horsefoodforthought.nl/paard ... nten/olien
En deze ( mbt de werking van omega 3 vetzuren ) : http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=209

Hier op Bokt :
Assiepassie schreef:
Lijnzaadolie heeft een omega 3/6 verhouding die nog het meeste lijkt op die van gras, namelijk meer omega 3 dan 6.
Dat is een goede zaak.
Omega 6 kan zeker vanaf bepaalde hoeveelheden ontstekingsbevorderend werken en dat wil je net niet.

Vet als energiebron voor paarden is omstreden.
Voor sommige paarden is het zelfs een risico faktor, bijv insuline resistente paarden.
Vanaf ik meen 300ml (of was het nou 500ml) moet je echt extra vit E bij gaan geven, iets wat meestal zowieso al nodig is.

http://www.balancedequine.com.au/nutrition/linseed.html

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:32

maris om dit topic niet te vervuilen denk ik dat we in de andere kunnen verder kletsen ik ga je link even bekijken en dan kopieren naar het andere topic als je dat niet erg vind

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:43

hutch84 schreef:
maris om dit topic niet te vervuilen denk ik dat we in de andere kunnen verder kletsen ik ga je link even bekijken en dan kopieren naar het andere topic als je dat niet erg vind

ik vind het goed hoor, maakt me niet uit.
Maar het is wel goed voor een paard met artrose om omega 3 bij te voeren. Dus wat dat betreft hoort het hier ook wel thuis.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:16

is ook zo .. ik zit er ook over te denken gezien de vitamin e ( alleen lees ik dan weer geen selenium op de verpakking ) om hem dat van de winter te geven .. nog een paar weken e ik stop toch met brok voeding omdat ze dan 24/7 de wei op gaan

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:27

ik ben vanmiddag wezen shoppen bij de molenaar :D :j :=

en ben goed geslaagd voor:
luzerne brokken (ZONDER melasse geperst!!!)
vitamine E Plus supplement van Pavo (dit lijkt wel hagelslag, en Mister eet dat veel beter dan poeder)
zeewier (op dit moment nog even ipv magnesium, maar hier ga ik eens even een topic over starten wat ik beter kan doen hiermee)

Hutch: ik heb brokken genomen omdat dit gewoon wat beter handelbaar is en makkelijker te voeren qua hoeveelheid dan losse luzerne. ik heb uitgezocht dat ik luzerne tussen de 0,5 en 1,5 kg per dag moet geven, dus dat is geperst veel makkelijker te doseren dan wanneer het los is, en ook is de hoeveelheid wat fijner.

ik heb het in zijn bak gegooid voor vanavond, 0,3 schep om mee te beginnen en dan die vitamine E en zeewier erbij, en helaas kan ik het niet zien als hij eraan begint, maar ik ben wel heel benieuwd of hij het lekker vind := hij zal wel een gekke bek trekken, want hij zal wel biks verwachten _O-

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:02

mister vitamine e plus nog nooit van gehoord
ga ik eens op zoeken wel fijn dat je zo goed geslaag ben.. op die manier heeft brokken weer voor delen inderdaad

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:20

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:32

zeewier niet te lang geven he, ivm jodium dat erin zit.
En waarom moet je 0,5 tot 1,5 kg lucerne geven dan , waarom die hoeveelheden ?
Oeps weer voervragen...... :o ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:54

Maris schreef:
zeewier niet te lang geven he, ivm jodium dat erin zit.
En waarom moet je 0,5 tot 1,5 kg lucerne geven dan , waarom die hoeveelheden ?
Oeps weer voervragen...... :o ;)

uhh dat MOET ik niet geven, maar staat aangegeven als maatstaaf, zoals er op muesli ook staat dat je bv 100 gr moet geven per 100 kg lichaamsgewicht. het is een richtlijn.

ohh god ja, dat zeewier is weer iets wat je maar tijdelijk mag geven, daar had ik even helemaal niet meer aan gedacht :o

hmmm, dan kan ik weer verder met die zoektocht, want ik moet wel iets hebben wat ik hem dagelijks kan geven om aan zijn behoeften te voldoen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:47

sterkte de komende tijd mvermeulen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:50

mvermeulen heel veel sterkte met deze zware dag .. hopelijk kan je stil staan bij de mooie dingen die jullie meegemaakt hebben

annelieke92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:45

Mvermeulen hoe is het gegaan vandaag? Heel veel sterkte in deze moeilijke tijf!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:51

Heel veel sterkte de komende tijd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:04

mvermeulen :(:) heel veel sterkte !