Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:32

Ik heb besloten, met pijn in mijn hart, om onder de voeten van mijn paard ijzers te laten zetten. Na het zien van foto's, die vandaag gemaakt zijn, zijn de zolen nog steeds schrikbarend dun. Na vier jaar ben ik er klaar mee, ik heb nog hulp gezocht voor hoefschoenen maar op de een of andere manier lukt het niet, dus volgende week laat ik mijn paard beslaan. Ik vind dat ik er inmiddels alles aan gedaan heb om mn paard blootvoets door het leven te gaan, maar de grens is bereikt. Geen verbetering na vier jaar, verschillende ondergronden, NB en TB, ik weet het niet meer. Dus kies ik nu voor het pijnloos lopen van mn paard. Niet de oplossing die ik wil, maar een andere zie ik op dit moment niet.

Leerzaam topic dit trouwens. Lees het allemaal graag, inclusief de discussies.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:09

ff een complimentje voor scoxxx tussendoor. Vind het top dat je altijd zo uitgebreid reageert, je mening geeft en zeer duidelijk uitlegt.

zoekt klopje op schouder smiley.......niet gevonden dus dan deze maar +:)+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:25

Sleeper schreef:
Ik heb besloten, met pijn in mijn hart, om onder de voeten van mijn paard ijzers te laten zetten. Na het zien van foto's, die vandaag gemaakt zijn, zijn de zolen nog steeds schrikbarend dun. Na vier jaar ben ik er klaar mee, ik heb nog hulp gezocht voor hoefschoenen maar op de een of andere manier lukt het niet, dus volgende week laat ik mijn paard beslaan. Ik vind dat ik er inmiddels alles aan gedaan heb om mn paard blootvoets door het leven te gaan, maar de grens is bereikt. Geen verbetering na vier jaar, verschillende ondergronden, NB en TB, ik weet het niet meer. Dus kies ik nu voor het pijnloos lopen van mn paard. Niet de oplossing die ik wil, maar een andere zie ik op dit moment niet.

Leerzaam topic dit trouwens. Lees het allemaal graag, inclusief de discussies.

ik kan je begrijpen. het zou bij mij ook met pijn in het hart zijn, maar op een gegeven moment ben je het beu en als je er niet in slaagt om die hoeven beter te krijgen (en je hebt zo te zien wel degelijk lang genoeg geprobeerd), dan zij het zo...
ik denk eerlijk gezegd dat, moesten we mijn paardje met zn dunne zolen in de toekomst meer mee op wandeling willen nemen dat ik het ook zou overwegen hoor; toch als hij maar blijft strompelen en gevoelig lopen terwijl je er toch vrij intensief mee bezig bent...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:46

Lappie_Lap schreef:
edit:
De strekking van FaberSmid zijn verhaal is dat het ijzer meer garnituur moet hebben, en dan de zijkanten en takken wat bol slijpen ivm het aftrappen.

Faber Smid schreef:
Even snel tussendoor uw foto's bekeken, veel ruimte met garnituur en takken krijgen de hoeven niet.
Als u het breedste deel van uw hoeven neemt en dat evenredig naar de vorm door trekt, geeft dat de garnituur aan. Uw hoefsmid zou meer garnituur kunnen geven en dan iets bol slijpen, zodat het afglijden bij op het ijzer treden makkelijker gaat. Zodat het ijzer niet zo snel word afgetrapt zijlings of achter met de takken net zo. De takken mogen tot einde versenen.
Foto's kunnen vertekenen, dus het is en blijft gokken maar persoonlijk zou ik meer ruimte geven met garnituur en takken geven.

Lappie_Lap wat ik van u niet kan begrijpen, dat u zichzelf tegen doet schrijven? De ene keer vol lof over uw hoefsmid en dan weer slecht schrijven? Genoeg garnituur, takken en ruim ijzer en dan weer te weinig garnituur, takken en te klein ijzer? Veterinair gezond en wel en dan gal en blessure?

Lappie_Lap schreef:
Terwijl er bij het bezoek v/d hoefsmid echt netjes een stukje ijzer overblijft tov de hoef (garnituur noemen jullie dat volgens mij?).
Na bezoek v/d hoefsmid gaat dat verschil wel, omdat van LV in z'n geheel ingekort wordt en van RV worden de verzenen iig niet korter gemaakt. Maar dat niveauverschil in hoogte ontstaat al vrij gauw weer (3 weken ong.), ik vind het niet fijn voor z'n gewrichten/banden/pezen ed.

Hij is laatst wel RV op de foto geweest (kogel) voor z'n blessure, maar dat was allemaal gaaf. Is op de kliniek toen ook niets over z'n hoeven gezegd.

Nee, die met de korte verzenen. Er zit daar sinds z'n 4e jaar (is nu 6) ook een stevig 'galletje' net boven de kogel ... weet alleen niet zeker of dat ermee te maken heeft.
Blessure is btw uiterst licht, na mijn aandringen gevonden ... men vond het maar gek dat ik dacht dat er een blessure zat. 0,1mm verdikking ringband en sesampeesschede iets overvuld.
Harde volte niet kreupel, zachte niet kreupel, buigproeven niet kreupel, rontgen goed ... alleen de echo was na lang zoeken iets te vinden.
Hoefsmid ligt netjes ijzer vrij ruim en ook de takken lang genoeg, en toch gaat de hoef vrij gauw aan de zijkanten over het ijzer heen en wil die achter er ook overheen zakken

Overigens heeft de hoefsmid afgelopen november er een maat groter ijzers onder gehad en die lagen er om de haverklap af.
Terwijl ze er anders nooit af liggen.

Ik vind ze zo ook te klein ogen.
Maar echt, als die gedaan is dan steekt het ijzer aan de achter en zijkanten uit.
Zie bijv. de achterbenen.

Dat doet onze smid ook idd: bij het ophalen en weer wegbrengen 't spul bekijken

Ik vind het trouwens ook niet gepast en incorrect om negatief over een hoefsmid en zijn werk te spreken op basis van een verhaal en foto's. Misschien heeft betreffende hoefsmid wel een verklaring of achterliggende gedachte?

Ik vind bij mijn paard ook dat er anders bekapt kan worden. Maar aan de andere kant, onze smid heeft en doet heel goed werk met de hoefbevangen hoeven van de pony's en de enorm slechte hoeven van m'n moeders Friezen, al tientallen jaren.

scoxxx schreef:
Sjesus, wat slecht Lappie-Lap.... veels te korte takken!
Geen wonder dat er een blessure ontstaat op dit beslag!
De laan uit die smid! Dit is om te huilen.
Bij iedere stap die dit paard doet, komt er een 2de zeer onnatuurlijke beweging bij te weten een extra doorzakking van de hoefballen + gebiedje daaromheen over de takken van dit ijzer. Extra onnodige spanning op m.n. de diepe buiger/hoefkatrolgebied en alle bijkomende pezen/bandennetwerkje natuurlijk ook. Kwestie van de zwakste schakel: ergens komt er dus een keertje een knappen/rafelen/gatje erin en zit je met een peesblessure.

Lappie_Lap schreef:
Dat vind ik ook.

Maar hoe wil je het ijzers eronder doen om de boel te ondersteunen op de plek aan de buitenkant v/d hoefballen? Dat raakt de grond/ijzer nl. niet.
Of moet die mini'draagwand' weg, zodat ze weer gelijkop naar beneden kunnen groeien? En dus gelijke druk op hetzij de grond/ijzer uitoefenen?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:13

Ik vind het een beetje lastig lezen FaberSmid, maar dit is uw vraag/constatering dus?

"Lappie_Lap wat ik van u niet kan begrijpen, dat u zichzelf tegen doet schrijven? De ene keer vol lof over uw hoefsmid en dan weer slecht schrijven? Genoeg garnituur, takken en ruim ijzer en dan weer te weinig garnituur, takken en te klein ijzer? Veterinair gezond en wel en dan gal en blessure?"

Ik schrijf mezelf niet tegen, ik geef alleen feiten en waarheid.
Als het ijzer eronder komt zit er ruimte op de zijkanten en takken v/h ijzer. Maar, zoals ik al verschillende keren aangegeven heb, is dat na ong. 3 weken nihil geworden.
Er kan dan idd meer garnituur bij het verleggen gedaan worden, maar dat is bij het hoefsmidbezoek niet duidelijk te herkennen.
Ik twijfel momenteel idd aan de smid. Aan de ene kant omdat ie door de jaren heen hele goede dingen heeft gedaan bij onze paarden en sommige er echt weer bovenop geholpen heeft. Maar, bij dit geval, zit het me niet helemaal lekker.

Ik kan er trouwens niets aan doen dat er op de foto, buigproeven ed. niets te zien is en hij toch een minimale blessure heeft op de echo.
Een gal hoort idd niet, maar kan ook onschuldig zijn. Het werkt normaliter (3 jaar) niet, behalve dan een paar maand geleden .. toen ik dus naar de kliniek ben gegaan, en daar liep ie nogmaals zuiver en correct op de harde/zachte volte en de buigproeven.

Ik zit in twijfel en wil dus van alle kanten informatie en meningen horen zodat ik hopelijk voor mezelf een duidelijker beeld en plan kan vormen.

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:18

Waarom zegt u dit dan niet aan uw hoefsmid en stelt u uw vragen? Denk dat het gesprek met uw hoefsmid aan gaan wel zo zinnig is? En als u dan twijfel blijft behouden, gaat u toch informeren bij anderen hoefsmeden en des nood via klinieken bij de interne smederijen?
Denk dat deze wijze niet aangenaam is voor uw hoefsmid, maar ook niet voor u?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:26

Ik ben er vaak niet zelf ter plekke bij, ben aan het werk. M'n ouders zijn dan thuis. Heb het er wel 'licht' over gehad, maar niet heel doortastend omdat m'n ma dat niet zo terecht vind.
Dus ik dacht, als ik wat meer van de zaakjes op de hoogte ben, dan kan ik ook een wat nuttiger gesprek met hem voeren de volgende keer :)

Maar je hebt gelijk, en dat heb ik ook al in m'n pb gezegd, je kunt niet vanaf het internet een diagnose en concreet behandelplan aannemen. Maar wel informatie inwinnen en deze filteren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:21

Logisch, ergens moet je beginnen met je kennis op te bouwen/uit te breiden.
Je kan een niet-hoefsmid absoluut niet kwalijk nemen dat er dingetjes niet correct beschreven c.q. aangegeven worden. Beloningswaardig is zeker de twijfel van Lappie-Lap en haar pogingen antwoorden te vinden. You go girl! ;-)

Internet is in principe niet altijd betrouwbaar natuurlijk. Een ieder heeft het recht en de mogelijkheid om zijn/haar mening op internet te kwakken.

In ieder geval, ik weet al bijna zeker het antwoord van smid van Lappie-Lap: "ja hallo, die hoef is al plat en dan wil je dat ik die hielen korter maak en dus nog platter?!!!"
Nou, hoef wordt platter juist door die hielen die te lang zijn en naar voren groeien en niet omhoog.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:12

Ik zal de voeten van mijn paard ook even laten zien. Ik neem aan dat er maar 2 plaatjes gewoon te zien mogen zijn :)

Korte inleiding, mijn paard is een draver, staat nu eindelijk 24/7 buiten op gras. Bekapper is van de week geweest om het weer bij te werken. Haar achterhoeven slijten schuin af, omdat ze heel erg draait tijdens het lopen (dronkemansgang). Dit ik het afgelopen half jaar al heel erg verbeterd en kan dat terug zien in haar hoeven. Vroeger was de gehele hoef incl straal schuin, dit is nog wel een beetje zichtbaar maar lang niet zo dramatisch weer. Goed, eerst foto's, als er vragen zijn hoor ik het wel ;)

Voor
Achter
Achter

LV, LV zijkant,
LV onderkant, LV onderkant

RV,
RV onder, RV onder, RV onder, RV onder

LA,
LA,
LA onderkant
Afbeelding,LA onder,LA onder

RA,
RA,RA,
RA onderkant
Afbeelding,RA onder,RA onder,
RA onder

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:20

Apart die a-symetrie in de achterhoeven! Ik ben benieuwd of je dat er ooit nog helemaal uitkrijgt. Je ziet namelijk aan de hoef dat je op dit moment niet verder zou kunnen corrigeren.
De voorvoeten vind ik echt heel slordig. De straal van linksvoor is echt heel erg smal en de stralen van beiden voorvoeten zijn rommelig. Wellicht kun je ze behandelen tegen rotstraal en in het vervolg vragen of de smid ze bijwerkt?

Ik had een vraagje. Ik vijl de hoeven van mijn paard zelf bij en de smid doet het snijwerk e.d. en houdt het toezicht (zoals jullie ondertussen wel weten :P ). Ik denk dat mijn paard 2 maanden terug naar de smid geweest is en dat dus de laatste keer is dat de smid er ook daadwerkelijk iets aan gedaan heeft. Hij vond het nu nog niet nodig.
Maar nu is het zo dat ik normaal het rommelige van de hoefwand/witte lijn gewoon wegvijl wanneer ik alles ongeveer tot aan de zool vijl, alleen nu is dat niet zo. Die lijn blijft rommelig, maar het kan ook zijn dat ik er gewoon wat meer vanaf moet halen. Als mijn smid meekijkt, of hem bijwerkt vijlt HIJ het in elk geval wel korter. Ik heb de smid nog niet gevraagd wat dit is of wat ermee moet gebeuren, hij komt van de week, maar ik dacht ik vraag het alvast hier :)

De foto's laten denk ik wel zien wat ik bedoel
RV voor en na bijvijlen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KAMGBOKV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8MN4KIS.jpg (deze foto gaat het vooral om)

lv heeft het minder (is vanuit zichzelf ook altijd korter, dus misschien is toch gewoon de hoefwand wat te lang rv) maar deze heeft weer scheurtjes in de hoefwand lijkt het wel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJB8QHGE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6TZQX6A.jpg

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:19

RianneH schreef:
Ik zal de voeten van mijn paard ook even laten zien. Ik neem aan dat er maar 2 plaatjes gewoon te zien mogen zijn :)

Korte inleiding, mijn paard is een draver, staat nu eindelijk 24/7 buiten op gras. Bekapper is van de week geweest om het weer bij te werken. Haar achterhoeven slijten schuin af, omdat ze heel erg draait tijdens het lopen (dronkemansgang). Dit ik het afgelopen half jaar al heel erg verbeterd en kan dat terug zien in haar hoeven. Vroeger was de gehele hoef incl straal schuin, dit is nog wel een beetje zichtbaar maar lang niet zo dramatisch weer. Goed, eerst foto's, als er vragen zijn hoor ik het wel ;)

Wat een typische bekapper?
De hoeven zitten bijzonder erg vol, zeg maar. Vermoed zelfs dubbele zool.... maar na de droogte en 1 dagje regen zullen die dingen er als gesmolten ijs wel uitvallen. Kan je de dubbele zolen er al uit flupsen met je hoevenkrabber? Als het goed is is het nu vrij zwak materiaal.

Dravers hebben, naar mijn ervaring, als zwakke punt de achterknietjes + spronggewrichten. Het gehele achterbeen komt in een soort O-standje te staan, waarbij de buitenkant hoeven het meest dragen (gewicht dus). Hoorn is traag vloeibaar/wijkt voor druk.... dus krijg je dit te zien in de hoeven. Daar zijn de achterhoeven van jouw draver een mooi voorbeeld van.

What to do? Hoeven zo recht al mogelijk bekappen.
Daar hoorn traag vloeibaar zijn, zullen bij "onrechte" bekapping de hoeven steeds schever vloeien zeg maar. Sommige smeden zeggen: hoeven bekappen zoals ze zijn, anders overbelast je de gewrichten. Ikzelf vind dit niet correct... omdat door scheve bekapping hoeven uiteindelijk steeds schever groeien/vloeien en aldus de gewrichten inderdaad juist (!) onnodig belast worden.

Als ik binnenkort tijd heb zal ik fotootjes trekken van mijn draverd.... daarbij zie je een soortgelijk proces, echter mét rechte achterhoeven ;-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:59

Ah, ik vrees dat ik wat onvolledige informatie heb gegeven wat betreft de achterhoeven. Dit paard is zo´n 10 jaar terug verlamd geweest in de achterhand en heeft daarna een typisch loopje ontwikkeld. Dit was zo erg dat haar hoeven uiteraard de beweging meevolgden en nog een keer zo scheef groeiden als dat ze nu zijn. Helaas heb ik van die tijd geen foto´s gemaakt.
Drie jaar terug besloten met deze bekapper (daarvoor was het paard al minstens 2 jaar niet regelmatig bekapt) om het proces niet in de hoeven te veel te verbeteren maar het vanuit het lijf te laten komen. Daarnaast was er ook weinig ruimte om te verbeteren, want de hoeven waren niet lang genoeg om te corrigeren gezien ze ze zelf zover af sleet.
Nu ze het afgelopen half jaar in houding, lopen en stand in verbeterd kan ik dat ook heel erg terug zien in haar hoeven. Zo goed en 'recht' als ze er nu op staat, zo goed zijn ze nog nooit geweest. Betekend niet dat we er nog niet zijn, maar ik kies in dit geval zeker niet voor drastisch corrigeren aan de hoef, maar drastisch corrigeren van het lijf.

Wat betreft de voorvoeten, ja, die zijn idd rommelig. Ik was er zelf niet bij deze keer, maar het is me wat tegen gevallen. Hoewel hij wel graag meer aan de onderkant wil laten zitten omdat dat zichzelf wel 'verwijderd' had dit netter gemogen. Zeker wat betreft (en dat vermoed ik ook) die dubbele zool, maar die gaat nog niet zo gemakkelijk los als dat ik hoopte. Wat betreft die 'gaten', we hebben een grof kiezelpad naar het weiland lopen en ik denk dat hij een paar steentjes heeft moeten verwijderen. Was ik erbij geweest dan had ik hem zeker het netter laten afwerken, maar tenzij iemand anders weet, dramatisch is het niet lijkt mij.
Wat betreft de rommelige straal, die is vrij oppervlakkig. Nogmaals, hij laat het graag zo veel mogelijk zoals het is, alleen grote stukken of rottige stukken verwijderd hij. Dat gaat de afgelopen jaren nog altijd goed, dus ik heb er vertrouwen in. Rotstaal houd ik goed in de gaten, maar deze stralen zijn niet zorgwekkend.
En, shame on me, ik heb de hoeven niet echt schoongemaakt van te voren, dus er zit nog wat klei in de straal...

Euhm, dat was het eerst wel weer denk ik... Maar alvast bedankt voor de beoordelingen ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:12

Alle fotos mogen gewoon zichtbaar zijn!
Vind het vreselijk irritant om die links steeds te openen!
Lees anders het begin en dan lees je dat het mag!!!!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:19

scoxxx schreef:
Vermoed zelfs dubbele zool....

Wedden *D ??

Annetje, wat is nu je vraag precies? Of je ze korter mag vijlen? Ja, dat mag. ;)

Zack, 1 uitroepteken is wel voldoende hoor.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:10

@AM
Zou je denken he?
Inmiddels is het ook al 10x vermeld dat alle fotos zichtbaar geplaatst mogen worden, zou ook genoeg moeten zijn?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:58

Aardig toontje zack ;) Ik vond het niet nodig de foto's zichtbaar neer te zetten.
Je MAG je foto's zichtbaar plaatsen, je bent het niet verplicht hoor.

AM vraag was vooral wat het precies is, dat rommelige op de foto. De smid komt donderdag, dus ik denk niet dat ik er nog aan ga fröbelen, maar het is toch goed om het voor de volgende keer te weten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:36

Ik had het ook niet over jou.
Al zou dat ook handig geweest zijn ter vergelijking van de hoeven.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:53

Ik ben vandaag eindelijk met mijn paard bij de kliniek geweest voor verder onderzoek.
Hij kreupelt al zo'n 3 maanden, eerst steevast rechts en daarna wisselend links en rechtsvoor.
Na kreupelheidsonderzoek bleek dat het in de ondervoet zat thv het hoefgewricht, op de röntgen niks te zien dus stelde de DA dat het in de weke delen zat.
Advies was nog 3 weken op rust en anders echografie.

Bij de kliniek opnieuw kreupelheidsonderzoek, direct viel het verkeerd plaatsen van de voorvoeten op, links erger dan rechts.
Hij zet de voet eerst lateraal en dan mediaal (zeg ik 't goed?) neer, dit is me LV eerder opgevallen, RV was het wel iets minder.
Na uitverdoven en verbetering opnieuw röntgen en daarop was een overvulling van het hoefgewricht te zien, hoogstwaarschijnlijk door verkeerde belasting, echografie had geen zin aldus de specialist want dit was overduidelijk.

En nu de relevantie voor dit topic :+ de smid moet hier uiteraard een oplossende factor gaan zijn.
Paard staat lateraal hoger en komt daar dus eerst neer, hoefbeen lag ook 'scheef' in de hoef (omhoog wijzend richting de toon).
De arts stelde voor mijn hoefsmid te laten bellen, zodat hij hem uitleg kon verschaffen over wat nu de bedoeling was; paard moet dus (voorlopig althans) op ijzers *zucht, al dat werk voor niks :+ * met hogere opzet, afgeronde toon voor goed afrollen, dubbele lip en een leren zool om het gewricht te onlasten.
Juist, alles waar ik nét vanaf was, maar dat zal me nu even een zorg zijn.
Punt is dat ik wel wat teleurgesteld ben in m'n hoefsmid, hij had dit toch moeten zien?
(Overigens heeft mijn DA er ook niks over gezegd, maargoed de arts ging hem nog bellen).
Volgens de arts zouden we hem even wat moeten 'sturen' maar dat is uiteraard niet goed voor mijn vertrouwen.
Ik als leek kan niet controleren of mijn paard 100% juist op de voeten staat, en om nou iedere keer een DA erbij te halen..

Ik zit dus even met de handen in 't haar.
Ik wil sowieso mijn smid bellen en hem contact laten opnemen met de kliniek.
Misschien wil hij zich er niet eens aan wagen, maar dat wil ik dan wel van hem horen.
Mijn vertrouwen is gewoon even weg, dit moet gewoon goed gebeuren om het paard weer rad en pijnvrij te krijgen, en het feit dat mijn smid het paard scheef heeft gezet/laten staan maakt mij onzeker wb de komende bezoeken.

Excuses voor het lange verhaal, maar ik ben op zoek naar ongezouten meningen!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:09

Kunt u de hoefsmid van de kliniek niet vragen, dan kan het bekappen en beslaan in samenwerking met de dierenarts. En is er controle onderzoek na beslaan mogelijk ter plaatse, zie het als r foto's maken na gipsen of operatie.
Zeg het uw hoefsmid eerlijk zoals u hier doeten vraag om eerlijke uitleg en antwoord.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:12

De kliniek is helaas een uur rijden, dat was namelijk ook mijn eerste optie geweest.
Als ik nu zelf auto & trailer had zou ik zonder moeite iedere 6 weken rijden, maar dat zit er helaas niet in.

Ik ga morgen inderdaad mijn hoefsmid bellen en het verhaal vertellen.
Zal hem ook vragen de kliniek te bellen voor overleg zoals de arts gevraagd heeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:18

Bedoel voor het eerste beslag, dan kan uw hoefsmid ook zien welk beslag gewenst is. En bent u zeker dat uw paard met bekappen gecorrigeerd is naar wens dierenarts en het beslag ook in orde is. Daarbij kan de dierenarts ter controle gebruik maken van bijvoorbeeld r foto('s) ter plaatsen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:08

Gimli_ schreef:
... direct viel het verkeerd plaatsen van de voorvoeten op, links erger dan rechts.
Hij zet de voet eerst lateraal en dan mediaal (zeg ik 't goed?) neer, dit is me LV eerder opgevallen, RV was het wel iets minder.
Na uitverdoven en verbetering opnieuw röntgen en daarop was een overvulling van het hoefgewricht te zien, hoogstwaarschijnlijk door verkeerde belasting, echografie had geen zin aldus de specialist want dit was overduidelijk.

Paard staat lateraal hoger en komt daar dus eerst neer, hoefbeen lag ook 'scheef' in de hoef (omhoog wijzend richting de toon).
De arts stelde voor mijn hoefsmid te laten bellen, zodat hij hem uitleg kon verschaffen over wat nu de bedoeling was; paard moet dus (voorlopig althans) op ijzers *zucht, al dat werk voor niks :+ * met hogere opzet, afgeronde toon voor goed afrollen, dubbele lip en een leren zool om het gewricht te onlasten.

Excuses voor het lange verhaal, maar ik ben op zoek naar ongezouten meningen!

Jeetje, ffkes voor mijn begrip... je bedoelt met lateraal buitenlangs? Dus de buitenkant van de hoef? Of bedoel je dat de hoef eerst op de hielen landt en dan afrolt naar de teen
En lateraal hoger, bedoel je daarmee dat zijn hielen te hoog staan of bedoel je daarmee dat de buitenkant van de hoef hoger staat en de binnenkant van de hoef lager????

Indien dat laatste, is jouw huidige hoefsmid wel heel erg laks! Stom zeg van hem. De laan uit! Hielen te hoog, OK onwetendheid.... maar echt schots en scheef bekappen... das bijna "opzet".
Er zijn helaas nog smeden die laks bekappen indien eigenaar aangeeft geen hoefijzers te willen... "karreknol" of iets dergelijks (???) wordt er dan gedacht. In ieder geval met minachting en ook met een zodanigheid bekapt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:25

Scoxx, hij belastte inderdaad eerst de buitenkant en dan het midden van de hoef.
Op het patiëntenverslag staat 'Dier belast hoef eerst lateraal dan mediaal'.
Hij moet nu dus 'lateraal zakken' (aan de buitenkant dus) zodat de hoef weer normaal belast wordt, hij belast 'm nu 'in tweetakt' zeg maar.
Op den duur moet hij ook steiler gaan staan, heb daar wel m'n twijfels bij, maar op de röntgen was te zien dat het hoefbeen nu ietwat scheef lag en rechter zou liggen wanneer de hoef steiler (en dus de hielen ietwat hoger) gezet zou worden.

Heb vandaag met mijn smid gebeld en die wilde het graag oplossen.
Heb 'm uitgelegd dat ik 't erg jammer vond dat 't allemaal zo gelopen is en dat ik nu verwacht dat hij ontzettend secuur te werk gaat.
Hij gaat met de specialist van de kliniek bellen zodat die hem haarfijn kan uitleggen wat de bedoeling is.
Ook vroeg hij of ik mijn DA wilde bellen zodat die erbij kon zijn en hem evt wat suf kon maken.
Paard is niet zo'n gezelligerd bij de smid de laatste jaren, maargoed dit hele gebeuren is daar imo een verklaring voor.
Smid gaf aan dat hij, met een suf paard, zo secuur mogelijk zou bekappen & beslaan.
Hij vijlt nu altijd half onder het paard hangend, want wanneer hij het paard 'aan de benen trekt' gaat die enorm lopen klieren.

Ik hou mijn smid geen hand boven het hoofd, paard belastte de voet al raar bij mijn vorige smid en deze is waarschijnlijk op diezelfde voet doorgegaan.
Hij is absoluut geen smid om ijzers 'aan te smeren' maar hij is gewoon onnauwkeurig geweest en dat is niet goed te praten.
Ik hoop dat hij met een beetje sturing van de kliniek en in het bijzijn van mijn DA (die dit overigens ook niet gezien heeft, of waarschijnlijker er niks achter gezocht heeft want zelfs ík zag de scheve belasting) het paard weer recht op de voeten krijgt.
Valt het me tegen haal ik direct een andere smid erbij. Sowieso wil ik hem na ong. 2 bekapbeurten weer op de röntgen hebben.
Vind het gewoon jammer dat zowel mijn vorige als mijn huidige smid, beide met een enorm klantenbestand en zeer goede naam, mijn paard scheef hebben laten lopen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:26

FaberSmid schreef:
Bedoel voor het eerste beslag, dan kan uw hoefsmid ook zien welk beslag gewenst is. En bent u zeker dat uw paard met bekappen gecorrigeerd is naar wens dierenarts en het beslag ook in orde is. Daarbij kan de dierenarts ter controle gebruik maken van bijvoorbeeld r foto('s) ter plaatsen.

Achteraf was dat waarschijnlijk ook het beste geweest, maar omdat dat niet voorgesteld werd door de artsen (die zeiden direct mijn smid te laten bellen) heb ik daar verder niet bij nagedacht.
Stom, maar helaas. Hopen dat met wat sturing van de specialisten mijn smid dit op een goede manier kan oplossen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:56

Ik breng dit interessante topic maar weer eens onder de aandacht.

Inmiddels ruim 2 weken verder is mijn paard beslagen om te corrigeren (zie eerdere pagina's, overvuld hoefgewricht door verkeerde belasting van de hoeven).
RV is hij weer rad, LV nog niet en belast hij de voet ook nog niet recht, dwz eerst aan de buitenkant (hij moet dus buiten 'zakken').
Ik heb de afgelopen weken paardenhoeven bestudeerd (je moet wat) en mijn paard ging met de dag slechter staan. :+
Heb vandaag een hele tijd gekeken en in mijn ogen heeft mijn smid dit niet al te best gedaan.
Ik heb hem de kans gegeven het paard te corirgeren; waar mensen werken worden fouten gemaakt en ik wil niet van de ene naar de andere smid, maar ik wil zeer zeker geen slechte smid en van wat ik kan zien is dit geen goed werk.
Aldus besloten de kliniek te bellen en foto's te sturen zodat zij me duidelijkheid kunnen geven en evt een goede smid kunnen aanraden.
Ik word er een beetje moedeloos van, mijn vorige smid liet mijn paard de voet scheef belasten en deze gaat er op door, krijgt vervolgens advies van de kliniek hoe te corrigeren en gooit er volgens mij een te klein ijzer onder.
Bovendien schaam ik me enigzins; wellicht had een andere smid dit beter gekund, maar een gediplomeerde hoefsmid met een enorm klantenbestand en goede naam betwijfel je natuurlijk niet snel.

Voor geïnteresseerden wil ik de foto's wel plaatsen (er staat immers geen naam bij, ik ben hier niet om anti-reclame te maken).
Er is hier vast niemand uit zuid-Limburg die mij een degelijke smid kan aanraden?
Van elke smid zijn wel mindere verhalen te horen natuurlijk, maar ik wil niet nog eens de mist in gaan..