[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:02

Ze barst van de energie dus? Niet echt handig als je rustig wil rijden. Gelukkig valt het bij die van mij reuze mee, die ziet alleen veel meer spoken als hij frisjes is maar bokken/steigeren enz doet ie bijna nooit.

Ik baal wel ontzettend, vanaaf zouden we weer les hebben, de bak was gister echt pérfect, en nu is hij weer bevroren.....grrr

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:17

Goed teken toch PBA! ik zou ervan genieten!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:30

Ik had een vraagje.. Mijn paard heeft ook behoorlijke spat achter.. Helaas heeft ze nu weer een slechte periode waar ze dus eigenlijk alleen in stap echt goed loopt. Maar ze bruist dus echt van de energie! Nu dus mijn vraag of iemand ideeën heeft wat ik lekker in stap kan doen en wat niet belastend is voor der benen? Maar wat dus wel energie kost? :P
Ik maak natuurlijk al stapritten, soms wandelen en ik krijg binnenkort les aan de lange teugel voor het eerst, maar ik wil dus nog wat meer doen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:43

In de stap kan je niet zo heel veel oefeningen doen wat veel energie kost, en je kan soms wel oefeningen doen.
(maar dat gaat moeilijke als je de achterbenen niet wilt belasten) ;)

[b]PBA_[b/] Dat is lastig, het is fijn dat ze zo super actief is maar voor haar veiligheid en die van haar benen niet :n

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:10

Onze instructrice geeft ook les aan de hand, zeg maar net als dressuur maar dan loop je ernaast, alleen denk dat dat ook te belastend en inspannend is want dan moeten juist de achterbenen goed eronder komen.

Denk dat lekker stappen aan de hand of erop het beste is qua energie verbruik en ook voor de conditie.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:05

erpel, ik ben nu begonnen met mijn paard te beleren voor de wagen. Is natuurlijk geestelijk erg vermoeiend al die nieuwe indrukken maar mentaal kkost het ook kracht. Of het iets voor jullie is kan ik niet inschatten maar hier werkt het goed.

Splash is met zulke bokken bezig dat ik geregeld mijn beugels verlies door de hoge rare fratsen die ze uithaalt. Op dit moment denk ik even aan mijzelf maar verder is het top dat ze zich zo voelt, al mag het iets rustiger hoor.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:09

Hmm, dat wist ik niet TigerBD. Ik zal het in ieder geval een keer proberen..bevalt het niet dan houd ik het wel bij de stapritten :)

PBA_ Helaas is dat geen optie voor ons.. Ze is vroeger al een keer geprobeerd om voor de wagen te zetten (toen was ze nog niet van mij) maar dat was blijkbaar niet goed gegaan.. Verder heb ik daar ook de spullen en kennis niet voor. Jammer genoeg.

Toch bedankt alvast voor de ideeën :)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:16

Ohja voor de kar is ook een hele goeie, jammer dat het toen niet goed is gegaan, dan zal je het ook minder gauw proberen (logisch)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:17

Ik leen tot nu toe het materiaal en heb vroegah een paar men lesje gehad veerder gewoon gezond verstand gebruikt met beleren.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:22

Nja ik heb helaas helemaal geen ervaring met mennen. Als ik het al ga doen ooit, dan wil ik wel me men bewijs halen denk ik.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:43

Ik zou inderdaad wel eerst mijn menbewijs willen halen voordat ik het ga proberen.. Had al opgevraagd hoe duur het was, helaas heb ik er nog geen tijd voor.. Mijn ander paard kan wel voor de kar, dus altijd leuk om te kunnen :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:06

Ik ga wel lessen maar een koetsiers bewijs vind ik niet nodig. Heb mijn ruiterbewijs wel maar is net zo nutteloos. Maar lessen gaan we nog wel doen maar dan samen met splash.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:55

ik heb mn menbewijs ,en ik dacht dat je niet verzekerd bent zonder bewijs.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:56

ik had nog een ideetje , wat dachten jullie van een Spat topic stap rit/wandeling meeting in de lente?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:13

hoi hoi, ja idd je bent niet verzekerd zonder menbewijs, ik heb 'm ook ;)

spat topic lente ritje! klinkt leuk! Als ik van de DA mag, wil ik wel mee. We zijn gisteren bij de kliniek geweest voor een ander paardje bij ons op stal, en toen heb ik het even over Vario gehad met de arts. Heb er wel een heel goed gevoel over. Ik ben van plan om daar eind maart zo'n beetje met 'm naar toe te gaan, en de DA zei, dat het ook goed mogelijk zou kunnen zijn dat ik rijtechnisc misschien al een hoop kan helpen bij het herstel. We zullen zien ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:21

Uriah schreef:
ik heb mn menbewijs ,en ik dacht dat je niet verzekerd bent zonder bewijs.

Je hebt toch een WA verzekering? Dan ben je verzekerd.

Wat betreft een lente ritje. Klinkt erg leuk maar ik ben niet van plan om een eind met de trailer te rijden voor enkel wat stappen. Daarbij moet mevrouw zich wel gaan gedragen want anders gaan er meer paarden lopen klieren en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Misschien als we allemaal een stapje verder zijn dat we dit kunnen doen zodat we een rustig rondje kunnen maken met wat draf en misschien zelfs galop. Splash heeft wel een flink basis tempo hoor jongens (daarom ligt de endurance haar ook zo lekker)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:25

Met mennen is het bewijs net zo geldig als een rijbewijs van de auto ,dus zonder bewijs rij je in principe illegaal en dus ook onverzekerd.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:27

ik vind het trouwens geen probleem om een trailer rit te maken voor een leuke stap rit op een mooie lente dag, het is gezellig en je bent eens in een andere omgeving.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:58

Het gaat meestal toch echt over de WA verzekering als er wat gebeurd hoor.
Ik heb ooit een ongeluk gehad en ondanks dat ik een bewijs had, is het door de WA verzekering betaald ;)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:07

ja voor jezelf, maar als je iemand anders schade toebrengt zonder bewijs dan is het wel even anders!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:38

Bij een koetsiersbewijs pleeg je geen misdrijf als je deze niet hebt en bij een auto wel, dus dat werkt wel anders. Bij het ruiterbewijs werkt het precies hetzelfde en wordt gewoon je WA gebruikt (je kan wel die van het ruiterbewijs gebruiken maar wordt niet altijd gedaan). Als mijn paard schade toebrengt aan een ander ben ik verzekerd en dan maakt het niet uit op welke manier dit gebeurd. Kan uit de wei springen kan met rijden gebeuren maar ook met mennen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:05

Uriah schreef:
ja voor jezelf, maar als je iemand anders schade toebrengt zonder bewijs dan is het wel even anders!

Dit was geen schade van mezelf, maar aan iemand anders toegebracht hoor ;)

Inderdaad PBA :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:31

ik zou het toch even navragen want , op de mencursus voor het menbewijs hamerden ze er nogal op !

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:24

Ja dat doen ze bij allebei de bewijzen, zowel ruiter als koetsiersbewijs.
Natuurlijk is het altijd verstandiger om hem te hebben.

Maar als er wat gebeurd, gaat het meestal toch van je WA verzekering :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:31

Vroegah werd er ook op gehamerd dat je het ruiterbewijs moest hebben. Vind het een aanfluiting en dan heb ik hem ook nog eens. Er wordt gewoon gelesd en misschien gaat manlief voor zijn koetsiersbewijs maar ik vind het niet nodig. Als hij maar weet wat hij doet. Nederland is verzekeringsgeil.