[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:53

Bron: http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html

Magnesium is een uiterst belangrijk bestanddeel van chlorofyl, het pigment dat planten groen kleurt, en groene groente/algen zijn een goede bron van magnesium. Het hoogste percentage chlorofyl (bladgroen) kun je vinden in algen zoals Chlorella en Spirulina

MAGNESIUM-RIJKE VOEDING
Cacao (bevat, naast tarwezemelen, het tot nu toe hoogst gevonden magnesiumgehalte!), tarweproducten (-zemelen), sojaproducten (tofu), noten (vooral amandelen, pecannoten en cashewnoten), pinda's, bonen, granen, zaden (zonnebloempitten, sesamzaad), roggebrood, bananen en abrikozen, volle rijst, kokos, vele groene groenten en schelpdieren

Er staat nog veel meer op deze site. Best interessant (al is het dan op mensen gericht ... bovenstaande voedingsmiddelen bevatten magnesium en zijn deels ook aan een paard te geven Haha!)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:44

En meteen een hele goede reden om veel chocolade te eten Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:50

Maar dan wel zonder toegevoegde suiker, want dan is het gezonder Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:27

ongeloofelijk,ik heb al 3 dagen migraine,sta stijf van de pillen...helpt dus niets,neem ik vanavond een magnesium bruistablet,weg migraine.
Weer een bewijs dat tekorten wel degelijk voor problemen kunnen zorgen,bij paarden vast ook.
(moet wel even erbij vertellen dat ik slecht eet,ben een weekje alleen dus koken doe ik nu helemaal niet...)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:31

Goh, dat is apart Geerke!!

Ik had al een hoefbevangen pony, nu een spierbevangen paard... Zojuist bij het rijden ging het mis. Ze begon wat te krabbelen, ben meteen afgestapt en een deken omgegooid. DA is geweest, medicijnen gekregen en nu knapt ze wel weer wat op. Weten jullie in hoeverre hoefbevangenheid en spierbevangenheid met elkaar te maken hebben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:38

nou,mijn paard is ook hoefbevangen geweest en ik dacht altijd dat het een veel te maken had met het ander.
Alleen zijn urine was normaal,en in geval van spierbevangenheid is die rood/bruin,of misschien niet altijd?
In mijn geval heb ik altijd gedacht dat door de pijn van de hoefbevangenheid mijn paard ook spierbevangen is geworden,hij was totaal verkrampt.
Wat vervelend dat je paard spierbevangen is!
De da zal het wel gezegd hebben,maar uitkijken met krachtvoer/granen,sterkte!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:43

Dank je!
Ze kreeg al geen krachtvoer meer, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Wel liep ze bijna onbeperkt op de wei en wilde haar hooi niet meer eten. Ik vermoed dat ook voor dit paard gras de boosdoener is, net als bij mn pony. Ik denk daarom idd ook dat het met elkaar te maken heeft... haar urine heb ik trouwens nog niet gezien.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:45

He jak, spierbevangen. Wel heel goed gereageerd! Sterkte met haar.

Gems haar Aurora was geloof ik vorig jaar tegelijkertijd spier als hoefbevangen, maar het fijne ervan kan ze beter zelf vertellen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 00:29

Wat balen Wesselady, beterschap voor je paard!
En Geerke beterschap met je hoofdpijn.

Inderdaad dacht ik vorig jaar een paar keer dat Aurora ook spierbevangenklachten had. Vanwege de stijve achterhand vooral. Maar het is niet zwart op wit vastgesteld. Net als de insulineresistentie waar ik nooit op heb laten testen.
Maar nu er weer hele kussens haar afkomen is pas duidelijk hoe dun ze is geworden... ik krijg er zelfs al commentaar op. Dat is dan wel in vergelijking met Saros, die nog steeds een bol wol is, maar toch.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:20

Indiana is ca. 2 jaar geleden spierbevangen geweest na een aantal dagen koliekerig zijn. Niet hele heftige koliek, maar het bleef sluimeren. Aantal keren de da erbij gehad en medicijnen heb ik verzocht om een bloed te laten onderzoeken, met het idee dat ze misschien wel een darmontsteking had.
Bleek ze dus flink spierbevangen, een CK van 2771.
Of ze nu spierbevangen is geworden van de koliek (opstaan en liggen en verkrampt staan) of juist andersom heb ik nooit antwoord op gekregen.

Ik heb het al eerder aangehaald, er is een topic op western over PSSM en spierbevangenheid, maar daar doen ze niet moeilijk over gras, terwijl ik juist gelijk denk aan fructaan.

Wesselady: heel veel succes met je paard.
En Geerke: sterkte met de migraine.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:15

Spierbevangen komt heel vaak voor zonder hoefbevangen toch? Ik denk dat de relatie spier/hoefbev. onstaat door wat Geerke zegt, dat ze spierbevangen raken omdat ze zo verkrampt staan en lopen als ze hoefbevangen zijn. Zag bij Tyra ook een volledig verkrampte achterhand toen ze acuut was.

Over hoofdpijn: ik heb al bijna vier weken flinke hoofdpijn. Snap er niets van, heb anders haast nooit hoofdpijn. Nu ben ik wel vorige week heel erg verkouden erbij geworden, dus misschien was de hoofdpijn een voorbode daarvan, en verdwijnt ie als de verkoudheid over is?

Migraine heb ik gelukkig geen ervaring mee. Geen chocola eten dacht ik. Maar wel magnesium blijkbaar. ; )

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:16

Geerke; hier nog een migrainegevoelig persoon. Ik denk dat het door het eetpatroon komt. Ik merk dat als ik anders eet/drink dan ik normaal door de week doe, het op komt zetten. Als je door de week bijvoorbeeld met 2 koppen koffie en 2 plakken brood begint om 8 uur, en in het weekend pas om 10 uur dan en geen of 1 kop koffie dan merk ik dat het op begint te zetten. Dus eigenlijk moet je zorgen dat je eet en drinkpatroon altijd hetzelfde is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:01

Weer slecht nieuws over haffy.
Zijn wond is weer open gebarsten als het waren. Baal er zo van. Ook zijn hoef begint nu te scheuren. Had vorige week de hoefsmid al gebeld maar die heeft het zo druk. Ik hoop dat hij me vandaag belt dat hij kan komen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:02

@ Geerke en Kymalin
hier nog een migraine patient. Alleen ik weet wanneer ik het krijg, want bij mij is het hormonaal. De laatste paar maanden heb veel meer last dan voorgaande maanden.
Toch wel heel toevallig: migraine patienten en hoefbevangen paarden. Zal er een relatie zijn Haha! ?

Maar zo'n magnesium tablet is zeker de moeite waard van het proberen. Want vorige maand was ik 5 dagen de pineut, waarvan 2 dagen in het donker gelegen. Dus alles wat helpt, probeer ik.

Update Image
Image staat nu al elke dag 1 uur buiten op het moment dat de fructaanindex aangeeft dat het risico laag is. En klop, klop, klop, (heel veel afkloppen) vooralsnog gaat het goed. En ze vindt het zo fijn. Als ik de lijnen ga spannen van de bak richting de wei, springt ze zowat over het hek. Ze kan niet wachten tot ik het hek opendoe. Ik houd mijn hart vast. Ze is voorheen ZZ springen geweest en ik weet dat ze over het 1.60m hek met gemak springt. Maar met haar dure hoefje hoop ik toch echt dat ze dat nooit doet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:57

Vroeger op mijn werk als ik overliep van "denkzaken" had ik wel eens migraine. Sinds ik het op dat gebied rustiger aan deed, had ik er nauwelijks last van. Vorig jaar echter had ik het om de haveklap. Ik denk dat ik me te veel zorgen maakte om Isabella en vooral me suf piekerde waarom ik niet met haar uit die acute fase kwam. De aanvallen waren toen echt opvallend en vaak zelfs als ik net aan een therapeutische wandeling met mijn paardje begon (en dus zelf terug moest om even te gaan liggen).
Wel raar dat wij de eigenaren, ook al dezelfde symptomen gaan vertonen haha.

Fijn Janouk dat het goed gaat met Image.
Hier nog zo'n paard dat me iedere keer duidelijk maakt dat ze het gras op wil. Kijken of ik "oogcontact" met haar maak en dan in volle galop richting het stukje draad dat "open kan" in haar ogen Clown (of zoals net mij buiten bijna onderste boven trekken omdat ze eetbaar gras zag in de verte Haha! )

@OoHafoO; wat vervelend van die wond zeg. Toch gekomen met het gekke gespring? Hoe hou je dat dan tegen hè. Succes ermee en hopelijk geneest het weer goed.
Wat bedoel je met hoeven scheuren? Kun je niet zelf een beetje van de hoef vijlen om de scheur vrij van dracht te leggen totdat de hoefsmid komt?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:28

De hoef schuurt naar boven zegmaar.
Ik zal er dadelijk een foto van maken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:40

hier ben ik ook weer,migraine is weg...valt ook niet mee als je net ergens varkentjes en schaapjes moet voeren,omdat die vrouw weg was,en pony's bij mijn vriendin weer 15 km de andere kant op.(het is weer achter de rug,de migraine en de verzorging..)
Gelukkig is het bij mij niet zo erg dat ik echt op bed moet liggen,alles gaat alleen heel traag!!!,bij mij is het ook hormonaal,3 of 4 dagen per maand,wat een feest,ik verheug me op de overgang,ze zeggen dat het soms wegblijft...
Wat vervelend dat de wond weer open is...foto!Wat nu?
En een scheur van bovenaf?klinkt eng...
Ben ook blij dat image weer goed gaat,maar krijg de kriebels bij het idee van de wei uit springen met dat open voetje....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:31

Waarom heb ik nog paarden?

De smid kwam vandaag en wat blijkt de pony van 21 heeft losse hoefwanden deze zijn vandaag weggesneden en staat nu ook op speciaal beslag moet nu elke dag met honing insmeren dat schijnt de bacterie en schimmel te vernietigen, arme pony. En mijn smid komt elke 8 weken, onverstelbaar hoe hard een bacterie/schimmel het aangevreten had hoefwanden zijn net tot 10 cm onder de kroonrand verwijderd.

paarden houden zuigt aan je portemonnee is de een net beter komt de ander Rolleyes

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:36

Ach nee toch, dynamiek, wat een ellende. Ja paarden houden zuigt aan je portemonnee en het is een aanslag op je gemoedsrust. Pffff, hoop dat het gauw overgaat. Honing schijnt daarvoor idd heel goed te zijn, las ik. Heeft de pony pijn? Loopt dus niet kreupel neem ik aan, anders had je moeten zien dat er wat mis is. En beide voorhoeven, begrijp ik? Beterschap hoor.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:41

Pony loopt wel kreupel en helemaal toen de smid klaar was, wat overigens ook te begrijpen is na zo'n behandeling.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:57

Ok, dus 't was wel te merken. Ach gut, en nu doet 't nog meer pijn, maar ja 't is wel voor het goede doel, maar dat snapt 't arme beest natuurlijk niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:03

Och gut dynamiek, wat vervelend.
Mijn ervaring met imaverol tegen/voor white line disseas is ook goed.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:06

ah dynamiek, Zeker niet leuk nee. Sterkte er mee zeg Boos!

Vandaag heb ik mijn besluit genomen. Haf was zo vrolijk op het land hij had het zo naar zijn zin. Vorig jaar mocht hij het land niet op en leek een stuk ongelukkiger.
En toen ik hem vandaag zo zag met zijn masker lekker gras eten heb ik besloten dat hij deze zomer met een laag en gemiddeld frutaan gehalte gewoon lekker het land op mag.
Hoop dat ik het beste kies.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:55

Jee Dynamiek; niet leuk inderdaad. Beterschap ermee.
Heb je ook een idee wat de oorzaak is? Ook een "oude" bevangenheid oid?
En van die portemonnee ... ja vandaag heb ik een drankje gekregen voor Isabella voor over het voer. Goed voor wat energie en antioxidanten toevoer (voor oa goede leverwerking). Fles kost slechts 90 euro (duhuh ... nu maar hopen dat madame het lust. Heb ook nog 2 dozen pillen gekregen (slechts 60 euro) waar ze er per dag maar 33 van hoeft te slikken tot ergens in november). Dit alles zou overigens de eindmedicatie moeten zijn.
We zullen wel zien Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:54

@ Dynamiek
Balen: white line disease is echt heel vervelend. Honing helpt goed. Voor meer info
www.hoofcare.nl onder hoefproblemen en dan white line Disease. Ik weet niet of je deze site kent.

Ach mijn portemonnee: die is de laatste maanden echt geplunderd. Image hersteloperatie aan het gekantelde hoefbeen heeft inmiddels meer dan 2500 euro gekost. Had ik toch een verrekte leuke nieuwe haflinger voor kunnen kopen. Maar ja, als ik dan Image vanmorgen in volle galop richting de wei zie spuiten: geniet ik zo. (ondertussen biddend, hopend en duimend dat ze voorzichtig is met die ultra dure hoef).

En dat is nog alleen maar wat Image me dit laatste half jaar heeft gekost. Praat ik nog niet over Janouk, de honden, katten, kippen en schapen Boos! .

Gelukkig heeft Radio 538 vorig jaar de eerste rekening betaald van Image. Toch mooi 560 euro Pling zeer welkom kadootje. Haha!