[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique68

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:12

Die van mij had pulsatie aan 1 kant vh been ve hoefzweer.denk dat ht ook aan 2 kanten kan ve hoefzweer maar weet ht niet zeker...by bevangen voelde ik ht aan 2 kanten vh been.
Hoop dat ht meevalt voor je

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:50

Ik voel altijd (een lichte) pulsatie, de dierenarts heeft gezegd dat als je weet hoe je de pulsatie kan voelen altijd een lichte pulsatie voelt en in geval van twijfel kan ik vergelijken met haar achterbeen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:55

Bij de hoefsmid de eerste keren goed oppassen, want wanneer de stand teveel aangepast wordt kunnen ze direct weer gevoelig lopen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:37

Ja, de hoefsmid past niet veel aan. Dat is me bekend idd.

Ik check altijd alle vier de benen. Alleen aan de buitenkant. Ik meet in de kootholte, maar je kan ook hoger meten toch? Weet iemand hoe je dan kan meten?

Overigens loop ik net tegen dit product aan: ECOstyle Pyrogenium. Dit is verdund slangengif wat het lijf stimuleert tot het aanzetten van witte bloedcellen en daarmee inwendige onstekingen sneller oplost.
Los van dat het slangengif is, klinkt dit toch iets als wat je juist hij HB of hoefzweer wil.
Ik ben ervaringen aan het lezen, maar niemand hier heeft dat ooit nog gebruikt denk ik?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:58

Hoefzweer kan idd pulsatie geven

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:28

Slmt9 schreef:
Ik check altijd alle vier de benen. Alleen aan de buitenkant. Ik meet in de kootholte, maar je kan ook hoger meten toch? Weet iemand hoe je dan kan meten?

Ik meet hoger, ik meet bij de aders die van d'r kogel naar d'r hoef lopen (aan de binnen en buitenkant van d'r been). ik zet mijn duim aan de ene kant van d'r been, wijsvinger aan de andere kant en mijn handpalm ligt dan aan de voorzijde van het been. Als ik het slecht kan voelen dan "druk" ik de ader wat dicht en daarna haal ik de druk eraf zodat ik de eerste slag beter voel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:37

Ik heb het ook meerdere keren geprobeerd maar ik kan geen enkele pulsatie voelen, blijkbaar doe ik het toch fout dan ofzo?
Heb filmpje erover opgezocht, meerdere manieren geprobeerd maar voel niks.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:01

gr_roos schreef:
Slmt9 schreef:

Ik meet hoger, ik meet bij de aders die van d'r kogel naar d'r hoef lopen (aan de binnen en buitenkant van d'r been). ik zet mijn duim aan de ene kant van d'r been, wijsvinger aan de andere kant en mijn handpalm ligt dan aan de voorzijde van het been. Als ik het slecht kan voelen dan "druk" ik de ader wat dicht en daarna haal ik de druk eraf zodat ik de eerste slag beter voel.

Dit snap ik niet :o

Dit plaatje vond ik online. De tekst geeft ook nog uitleg. Ik meet zelf bij de aders bij het rode cirkeltje.

Afbeelding

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:10

Ik meet ook bij de rode cirkel, maar ik dacht dat jij meer middenin de kootholte meet, bij de hoefballen zeg maar. Zo hoog als op de foto meet ik ook niet.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:15

zo hoog als op de foto voelt de DA bij de achterbenen, ik voel zelf ook laag bij de rode cirkel. ook zoals gr_roos het beschrijft :)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:56

Ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed. Pony is bevangen geraakt paar weken geleden door kort gestresst gras (iets anders kan ik niet bedenken) en gaat nu weer super goed. Ze krijgt nog magnesium met vit e en selenium. In de winter wordt het paard dat hij haar staat bijgevoerd met senioren priores en ik ben op zoek naar iets om de pony te geven waar ze lang over kan doen ( andere paard is oud en doet lang over zijn slobber) zodat ze geen slobber gaat stelen. Iemand een idee?

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:43

Ik geef red fibre van dr hoog met zemelen en scheutje water, is hij een eeuwigheid mee bezig

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:00

Mag ik me hier melden?

Zit wel met een probleem - Ze is "sub-klinisch" hoefbevangen wat mij betreft (harde oppervlaktes zijn iets moeilijker, bergaf op harde oppervlaktes is een hel, over grind en puin zullen we maar zwijgen) krijgt sowieso al strookbegrazing, maar met een masker krijgt ze te weinig binnen voor haar maagzweren (want ja, die heeft ze dus lekker ook, joepie) die maar langzaam genezen, maar wel op de goede weg zijn.

Een graasmasker is dus geen optie, wel 5-6 keer werken in de week voor gewichtsverlies, want ze is enorm.
Afbeelding

Heeft iemand nog tips voor buiten, voor haar hoeven? Ik heb floating boots, en ik zie een heleboel zooltjes die je in de schoenen kan leggen voor demping, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ze moet allesinds buiten sporten, het is niet dat ze echt mankt of slecht stapt, enkel dus ietsje korter op harde oppervlaktes en slecht als ze op harde oppervlaktes serieus bergaf moet. (Zonder hoefschoenen, hoefschoenen probeer ik vandaag terug uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:41

Is een ijzer met een leren zooltje niet iets?

Daar doet die van mij het heel goed op.

Ik heb vandaag mijn graasmasker binnen gekregen, lijkt best groot dus hopelijk past ie aangezien ze binnenkort de wei op gaan.
Vind het wel heel spannend, 1e keer na haar hb dus geen idee hoe ze er op gaat reageren.
Gelukkig wordt weidegang heel rustig opgebouwd en is het speciaal paardengras dus hopelijk gaat alles goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:55

Kirania schreef:
Mag ik me hier melden?

Zit wel met een probleem - Ze is "sub-klinisch" hoefbevangen wat mij betreft (harde oppervlaktes zijn iets moeilijker, bergaf op harde oppervlaktes is een hel, over grind en puin zullen we maar zwijgen) krijgt sowieso al strookbegrazing, maar met een masker krijgt ze te weinig binnen voor haar maagzweren (want ja, die heeft ze dus lekker ook, joepie) die maar langzaam genezen, maar wel op de goede weg zijn.

Zou het niet eerder dunne zool kunnen zijn? De mijne heb ik RX-foto's laten nemen na haar eerste bevangenheid, geen kanteling te zien, maar wel dunne zolen. Op steentjes loopt ze idd ook altijd moeizaam. Kan je wss alleen maar achterhalen via röntgen, tenzij een hoefsmid dit ook ziet/voelt.

Een ex-pensionklante van mij gebruikte het product Hoof Armor om een soort beschermlaag te leggen op de zool (aangeraden door bekapper denk ik), had hier goede resultaten mee. Moet je natuurlijk in tussentijd hoefschoenen of zo gebruiken op het harde, tenzij ze niet erg pijnlijk is en je maar kort op het harde gaat, zo kan je mss opbouwen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:04

@Romy, als ze ijzers opheeft slaat dat helemaal door mijn rug spijtig genoeg - de schokdemping is zo slecht dat elke keer ze haar hoef neerzet in stap of draf ik bijna een hernia krijg met mijn scoliose. Daarbij hou ik haar er liever vanaf, te hard gewerkt aan gezonde hoefjes :j

Met speciaal paardengras (laag in fructaan gok ik?) zal het wel goedkomen met een graasmasker!

@hwn, nee, lijkt mij dan dat het niet volledig zou genezen van tijd tot tijd. In de winter heeft ze nul problemen en als ze op haar andere weide staat hetzelfde. Van Hoof armor nog niet gehoord, wel keralit! Ik bekijk het zeker :)

De hoefschoenen hebben hun job prachtig gedaan vandaag - misschien dat er nog extra demping in mag, maar dan vrees ik dat ze niet meer voldoende passen en ze ze afschopt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:31

Hoe pakken jullie beweging weer op na bevangenheid? Hier loopt ie weer vrij goed, zowel in stap als draf en wil graag gaan beginnen aan langzaam wat beweging geven.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:07

Je kunt onbelast wandelen of aan de longeerlijn. Maar wel ook veel rechtuit en niet kort draaien. En als ze zelf willen kun je ook draven enz. Als dat goed gaat kun je er evt ook onder de man beweging geven. Zachtere ondergrond is in het begin fijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:26

Slmt9 schreef:
Overigens loop ik net tegen dit product aan: ECOstyle Pyrogenium. Dit is verdund slangengif wat het lijf stimuleert tot het aanzetten van witte bloedcellen en daarmee inwendige onstekingen sneller oplost.
Los van dat het slangengif is, klinkt dit toch iets als wat je juist hij HB of hoefzweer wil.
Ik ben ervaringen aan het lezen, maar niemand hier heeft dat ooit nog gebruikt denk ik?

Heb het niet gelezen, maar ik denk dat dat eerder bij verkoudheden of zo zou helpen. Ik denk niet dat de aanmaak van witte bloedcellen samengaat met hoefbevangenheid. Bij de mijne is bloedonderzoek gedaan, en witte bloedcellen waren heel normaal (terwijl ze bij het minste andere ziektebeeld wel verhoogde witte bloedcellen heeft).

Wel had de mijne bijna te weinig rode bloedcellen, mocht je hierover een supplement lezen zonder ijzer in, dan zou me dat wel interesseren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:32

Juangi schreef:
Hoe pakken jullie beweging weer op na bevangenheid? Hier loopt ie weer vrij goed, zowel in stap als draf en wil graag gaan beginnen aan langzaam wat beweging geven.

Aangezien het bij mij weer een acute situatie was, en de DA erop aandrong dat ze moest vermageren, laat ik haar zelfs meer werken dan voordien, momenteel aan de longe omdat ik zelf een tijd geleden een schrik gepakt heb onder het zadel. Ik maak de cirkel wel iets groter dan voordien (werkte vroeger vooral gymnastiserend, en vroeg dan vaak wat extra lengtebuiging) maar laat haar toch wel behoorlijk wat draven en galopperen. Ze doet alle overgangen naar een snellere gang echter op de eerste stemhulp, terwijl ze soms spontaan probeert aan te draven als ze moet stappen, vandaag haar wat gemotiveerd gehouden door balkjes te draven, dus ben heel tevreden met de evolutie.

Indertijd, +30 jaar geleden, toen mijn pony hoefbevangen was, moest ik hem ook snel weer aan het werk zetten. Maar blijkbaar zijn ook hierover zoveel meningen als er mensen zijn...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:41

En dat doen jullie zodra ze weer goed lopen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:19

Ik heb gewacht tot ze van de pijnstillers af was. Had haar voordien wel af en toe eens een rondje laten draven als ik haar eventjes op de wei wou zetten (mocht toen nog niet van de DA, vandaar dat ik het risico wat wou inschatten).

Maar mss veiliger om eens te overleggen met je DA, iedere situatie is anders, ik zou niet graag door mijn advies iemands paard de vernieling in helpen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:11

hwn schreef:
Slmt9 schreef:

Heb het niet gelezen, maar ik denk dat dat eerder bij verkoudheden of zo zou helpen. Ik denk niet dat de aanmaak van witte bloedcellen samengaat met hoefbevangenheid. Bij de mijne is bloedonderzoek gedaan, en witte bloedcellen waren heel normaal (terwijl ze bij het minste andere ziektebeeld wel verhoogde witte bloedcellen heeft).

Wel had de mijne bijna te weinig rode bloedcellen, mocht je hierover een supplement lezen zonder ijzer in, dan zou me dat wel interesseren.

Ik had het idd te simpel bedacht. Het helpt bij bacteriele infecties, zoals een hoefzweer bijv.
Bij verkoudheid helpt het ook alleen wanneer het van een bacterie komt, niet van een virus.
Je leest er goede reviews over, schijnt veel door boeren te worden gebruikt ipv antibiotica

Die van mij krijgt het nu ter ondersteuning omdat hij drie zweren heeft. Na 5 dagen gaan er over op de podcomp.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:50

Toch te vroeg gejuicht. Vandaag liep ie in draf op het harde weer een stuk korter dan voorheen.

Zou er een link zijn met de warmte van vandaag?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:13

Mijn pony vond ik ook verdacht. Kan er m'n vinger niet op leggen. Sinds het weekend. De smid is vrijdag ook geweest, maar vroeg mij ook al af of het se warmte zou kunnen zijn.