[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:28

setteke schreef:
Dat is wel erg jong, EstherHegt. Behalve hoefbevangenheid, wat waren de symtomen dat ze gingen testen op Cushing?
De mijne heeft geen krullen, maar wel vleugen in zijn haar. Zo noem ik het, het lijkt wel alsof hier en daar het haar de andere kant op groeit. En hij zit veel en veel dikker in zijn haar, dan de andere paarden hier (zelfs die dag en nacht buiten lopen).

Wat voor afstamming heeft de jouwe ?
Ik heb hier een paar met Sandro Hit bloed staan en die hebben ook allemaal lange kruinen en vleugen over het lichaam,
Nou is dit volgens mij echt genetisch bepaald en heeft het verder niks met Cushing te maken.

Ik zou trouwens wel eens een onderzoek willen doen naar gevoeligheid voor HB of IR in bepaalde bloedlijnen .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:35

Jetset en er staat een halfzusje van hem naast hem en die heeft een megamooi haarkleed.

De da's hadden bij de laatste controle twijfels over zijn vacht. Ik was trots op zijn gewichtverlies, maar ze verlegden mijn blijdschap naar een volgend issue.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:03

setteke schreef:
Jetset en er staat een halfzusje van hem naast hem en die heeft een megamooi haarkleed.

De da's hadden bij de laatste controle twijfels over zijn vacht. Ik was trots op zijn gewichtverlies, maar ze verlegden mijn blijdschap naar een volgend issue.

Wij hebben ook een Jetset (eigen fok en halfbroer van Hittie) en die is wel wat voller in het haar s'winters en heeft de neiging tot snel vervetten maar heeft verder geen vleugen of aparte kruinen.

Wanneer mag jouw paard weer wat gaan bewegen aan de hand ?

even terugkomende op dat vele plassen.. Ik kan me herinneren dat Hittie ook meer plaste toen ze in de acute fase zat,
toen kon ik echt bijna iedere dag de onderlaag uit de box scheppen.
Nu plast ze veel minder vaak en blijft het uitscheppen van de natte laag beperkt tot 1x per week.
Dat vele plassen kan misschien ook wel komen doordat het lichaam zo hard werkt om afvalstoffen af te voeren,
mijn oudje plaste extreem veel, vandaar de cushing-test, dat deed hij echter al jaren en op wedstrijd plaste hij soms wel 3 keer, zelfs vlak voor we de proef in moesten ging hij nog wijd staan en moest de jury soms wachten tot hij klaar was }> .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:16

EstherHegt schreef:
Hahaha een foto van 2 jaar terug toen ze zo begon te zweten hadden we een coupe speciaal voor haar, inmiddels kunnen we beter scheren!!
Afbeelding

hahaha, ik zie de foto die je bijgeplaatst hebt nu pas...

Moderne coupe, hippe Bjork...
Je had er wel een pijl van kunnen maken _O-

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:20

We hebben vele Jetsets, en ja, ze vervetten snel.

Voor de bevangenheid, haalden we de pisplek om de dag uit de box, nu hooguit eens per week. Weer herkenbaar dus. Heb menig wedstrijdproef verpest, door moeten plassen :D .

Nu nog 5,5 week afwachten en dan hopelijk mag hij weer wat gaan stappen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:29

Beetje off topic, maar ook wel on.

Nog een foto, ze was hier echt op haar zwaarst, op dat moment grepen we ook in na de diagnose PPID, ze had echt niet zwaarder mogen worden, maar op de foto's zie je ook dat dat ze soms niet weet of ze een dressuurponnie is, een IJslander is of doodgewoon denkt dat ze hengst is. ( jammer dat er geen geluid kan bij foto's) De andere pony in beeld was ouwe Falk, de moeder van Bret.
Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 05:36

off topic
voor het verliezen van ijzers heb ik 1 voordeel op jullie :D ik heb met mijn labrador jaren getraind bij de reddingshonden en daar hebben wij leren speuren. En dat is mega handig als je iets kwijt bent; Ronaldo heeft het zo gevonden.
Dus ik laat een ijzer zien en ruiken aan Ronaldo, geef het commando zoek en hij heeft het in no time gevonden. <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 08:27

Geweldig Janouk! Ik ga mijn man, die geacht wordt beroepshalve te kunnen speuren, meteen inruilen voor een hond. _O-

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:02

Jannepauli schreef:
Geweldig Janouk! Ik ga mijn man, die geacht wordt beroepshalve te kunnen speuren, meteen inruilen voor een hond. _O-

Weet je het zeker JP ? _O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:17

Jannepauli schreef:

is 'ie leuk?
Dan wil ik hem wel overnemen... :D

Wat ijzers betreft heb ik het geluk geen grond te hebben,dat was op mijn vorige woonplaats wel anders.
Daar liep ik geregeld in het land te zoeken naar de speciale gelaste ijzers van mijn pablo :(

Met pablo gaat het trouwens goed,gisteren stond ik hem te borstelen en toen ontlaste hij 1 voorbeen....er zat een enorme steen in :o
En dan heeft hij er met naar de stal lopen geen last van,maar staand op het beton wel.
Ik schrok even,omdat hij sinds een week of twee weer op de oude dosis levothyroxine staat als vijf jaar geleden toen ik begon ermee.
Het is maar een verschil van 400 microgram,maar toch sta ik op scherp :D
Ik vond hem een beetje druk en onrustig al een tijd.
Maar goed,een vrij temperamentvolle druktemaker was het altijd al :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:53

Tsja, ik denk niet, jp, dat jouw man op kan tegen mijn Ronaldo. Hij is knap, gespierd, prachtig zwart borsthaar, haalt, als ik thuis kom, mijn sloffen en brengt mijn schoenen naar de gang, haalt op zaterdag de boodschappen uit de auto en legt ze in de keuken, ligt altijd aan mijn voeten :Z en boven alles...................luistert goed. <3 :D kortom een ideale man.

alleen loopt hij op 4 poten, dat is dan wel weer jammer.

volledig off topic dit. hahaha maar moet even kunnen. Maar nu weer on topic.

aaanouk

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:13

Het gaat echt zo super goed met de pony's!

Sorry, ik ben een tijdje niet wezen updaten, maar sinds woensdag gaat het echt super met ze! We denken we over na om vanmiddag weer rustig aan te beginnen met een lesje. (Veel stappen, beetje draven enzo.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:27

*gaat nu een plan bedenken hoe mijn echtgenoot te trainen om pantoffels te halen. Nu heb ik geen pantoffels maar 't gaat om 't idee* :)*

Ziet er weer goed uit Aaanouk!

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:33

Wat denk je, zou ik vanavond weer een lesje kunnen proberen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:49

geerke schreef:
Wat ijzers betreft heb ik het geluk geen grond te hebben,dat was op mijn vorige woonplaats wel anders.

Weer een geniale uitspraak van je, in mijn gedachte zie ik Pablo al gewichtloos boven de aarde zweven _O-

geerke schreef:
Met pablo gaat het trouwens goed,gisteren stond ik hem te borstelen en toen ontlaste hij 1 voorbeen....er zat een enorme steen in :o
En dan heeft hij er met naar de stal lopen geen last van,maar staand op het beton wel.
Ik schrok even,omdat hij sinds een week of twee weer op de oude dosis levothyroxine staat als vijf jaar geleden toen ik begon ermee.
Het is maar een verschil van 400 microgram,maar toch sta ik op scherp :D
Ik vond hem een beetje druk en onrustig al een tijd.
Maar goed,een vrij temperamentvolle druktemaker was het altijd al :D

Fijn om te horen dat het goed gaat met Pablo <3 ,
Betekend het dat als hij zo druk en onrustig is dat hij waarschijnlijk teveel levothyroxine kreeg ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:50

janouk schreef:
Tsja, ik denk niet, jp, dat jouw man op kan tegen mijn Ronaldo. Hij is knap, gespierd, prachtig zwart borsthaar, haalt, als ik thuis kom, mijn sloffen en brengt mijn schoenen naar de gang, haalt op zaterdag de boodschappen uit de auto en legt ze in de keuken, ligt altijd aan mijn voeten :Z en boven alles...................luistert goed. <3 :D kortom een ideale man.

alleen loopt hij op 4 poten, dat is dan wel weer jammer.

volledig off topic dit. hahaha maar moet even kunnen. Maar nu weer on topic.

_O- :') , doe mij zo'n kerel....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:52

Moeilijk.... ik ben zelf een voorstander van langdurig 'eigen beweging kunnen volgen' - alles is nog zo kwetsbaar..
Na de HB van mijn eigen paard ( wat, in vergelijking met sommige anderen hier, maar met minimale kanteling was) kreeg ik van de kliniek toch het advies om minimaal twee maanden alleen aan de hand te werken-- rechte lijnen lopen. De paar seconden van jouw filmpje geven te weinig beeld van het totaal - ik zou je niet met zekerheid durven adviseren.
Je paard ziet er wel fris en energiek uit, maar soms is de som der delen meer..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:54

aaanouk schreef:
Wat denk je, zou ik vanavond weer een lesje kunnen proberen?

Hoe lopen de pony's over de straat ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:17

Ik laat de kinderen zoeken, wie het ijzer vind krijgt een beloning (maar de laatste keer hebben ze 4 keer over de weide moeten gaan om het te vinden ... :o )
Hoefsmid komt deze namiddag, haar hoeven krijgen nu een flinke opknapbeurt (Ze heeft al een uitgroei van ong 1,5cm, al zullen de huidige bleinen nu ook weer moeten uitgroeien...) Ben benieuwd.
Hoop ook met haar te kunnen beginnen wandelen daarna ... (haar zadel hangt al meer dan 2 maanden na de zomerschoonmaak in de kast en ik vrees dat het daar nog even zal blijven...)

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:20

Normaal, ze lopen eigenlijk zoals ze altijd normaal hebben gelopen.
Ze zijn echt super druk, als we ze even achter loslaten zijn ze alleen maar aan het spelen en rennen.

We laten ze los, omdat ze het in de stal zo zat zijn, dat ze ons gewoon over lopen van ongeduldigheid.

Ons idee was om het gewoon te proberen, ze hebben zo veel energie en zijn het zat om stil te staan. Wanneer we voelen/zien dat ze niet lekker lopen stoppen we gewoon.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:57

Yoika schreef:
Ik laat de kinderen zoeken, wie het ijzer vind krijgt een beloning (maar de laatste keer hebben ze 4 keer over de weide moeten gaan om het te vinden ... :o )
Hoefsmid komt deze namiddag, haar hoeven krijgen nu een flinke opknapbeurt (Ze heeft al een uitgroei van ong 1,5cm, al zullen de huidige bleinen nu ook weer moeten uitgroeien...) Ben benieuwd.
Hoop ook met haar te kunnen beginnen wandelen daarna ... (haar zadel hangt al meer dan 2 maanden na de zomerschoonmaak in de kast en ik vrees dat het daar nog even zal blijven...)

Wil je een paar foto's maken van de nieuw beslagen voeten ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:56

@aanouk: ziet er goed uit.

Wat denken jullie: met de kou van afgelopen nacht té link om op het gras te zetten ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:12

Mijn dames hebben hun twee uurtjes wei er al weer opzitten. Weliswaar op de winterwei waar speciaal paardengras staat (laag in suikers) maar ze hebben wel even van het zonnetje genoten. Jilske was zelfs zó aan het grazen dat ze nauwelijks te verleiden was om even filmster te spelen voor het filmpje.

Ik heb nog even naar het filmpje van Aaanouk gekeken: ik zie (minimale)haperingen in 't gangwerk - een keer op 0:13/14 in de galop, drie keer in de draf op 0:22, 0:29 en 0:33
LC, kijk jij ook nog eens, jij hebt ook arendsogen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:43

even off -topic...
Bah,zit helemaal in de stress. |(
Dandy mijn kruising herdertje net toch maar naar de da gebracht.
Dandy heeft naast haar anus een vetbult ter grote van en mandarijn,daar heeft ze geen last van en volgens de da kan het geen kwaad zolang hij heel blijft.
Dat was hij,tot vanochtend....een miniscuul wondje op een adertje.
Het bloed spoot eruit,snel vinger erop gedrukt en een tijdje zo gehouden.
Toen drukverbandje aangelegt,het bleef bloeden....wel iets minder maar toch.
Dus toch maar naar de dierenarts,hond en ik achterin ,vriend aan het stuur.
Dandy compleet in de stress |( ...dat was ook de reden dat de vetbult er nog zat. :o
Gepoept arme ziel...
Maar goed,kan vanavond bellen,morgenochtend kan ik haar ophalen....
Ik vind dit echt niets hoor... |(

Ach...en dan maakt het ook niet uit of het een paard of een hond is...in de stress raak ik toch :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:01

Sterkte Geertje, wordt de bult nu wel verwijderd bij de dierenarts? Het is altijd sneu als een dier ziek is, of het nu hond paard of kat is, de stress heb je zeker als er iets mis gaan. Ik hoop dat je snel de hond weer thuis hebt.