[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:12

Ik snap die maisolie ivm spieren niet ???
Ik weet niet of olie dan heel anders werkt, maar ik ken een paard dat binnen 2 weken spierbevangen was door het bijvoeren van een heel klein beetje mais...

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:25

euh pin me er niet helemal op vast maar mn zus kan zeker aanvullen of veranderen.
dap zeeland adviseerd op advies hoge pief utrecht om spier problemen bij quarters. op te lossen met hoge dosering maisolie in combi met vit e de olie zorgt ervoor dat de vit e beter opgenomen wordt. plus is de olie langzaam opneembaar verwerkbaar. vooral quarters schijnen het heel goed te doen op olie rijke voeding omdat de verwerking veel langer duurd. nu krijgen al onze paarden olie en spieren voelen bij alle 3 goed spoel.

mbt spierbevangen en mais geven nog nooit van gehoord en wij geven onze paarden toch regelmaig kuil mais. nog nooit geen last mee gehad. maar 1ne paard is ander paard niet tenslotte

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:32

mais is niet goed verteerbaar ( zeker niet in snijmaïs ) als het onbewerkt is voor paardendarmen. Plus mais is heel hoog in suikers, ook niet goed ivm spierbevangenheid etc.

maar het klopt dat vit E gegeven moet worden in combi met olie. Vit E is namelijk vetoplosbaar.
ik zou het dan alleen samen met lijnzaad(olie) voeren......

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:33

Maris schreef:
Is dat echt zo ? dat er in quarter voer minder vit E ( en sel ) zit als in ander voer ? Wat gek !
Ook in marstall quarter of equifyt quarter b.v. ?
Via voervergelijk kan je wel zoeken op voer wat hoog is in vit E trouwens !
maar dat zal voor de zomer geen optie zijn voor mister omdat je hem dan ( bijna ) geen krachtvoer geeft begreep ik.

edit : even voor je gezocht hoe je dat ook al weer moest vinden op voervergelijk ---> http://www.voervergelijk.nl/voerchecker ... 10000/desc

ik heb pas geleden equifit quarter eens vergeleken met de muesli die ik wil gaan geven horsefood kruidenmuesli en het scheelt 48 mg/kg, dus dat is best veel!!
ik ga die andere merken ook eens vergelijken....

als hij niet iets anders krijgt is het idd geen optie om Mister zonder krachtvoer te zetten, maar ik zit er nu wel serieus over te denken om die koeken of kernmix van horsefood (dat schijnt een beetje hetzelfde te zijn, maar dan in biks vorm) te geven met vit E supplement erbij en verder helemaal niks meer.

edit: ik kreeg wel van de DA te horen dat je heel goed zonnebloemolie kan geven wanneer je je voeding zo aanpast dat de olie de energy bron wordt en niet speciaal de vitamine bron. dan kan je, zeker bij quarters, dit opvoeren tot 500 ml per dag!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:36

48 mg verschil in vit E ? Das niet zoveel hoor ;)
Pavo vital bevat 7500 mg vit E zag ik net , per kilo dan. Daarvan geef je 100 gram , dus dan 750 mg vit E. Om maar een voorbeeld te noemen.

Olie , dus idd ook zonnebloemolie is een prima vervanger voor suikers als energiebron bij paarden. Nadeel van zonnebloemolie is dat het veel omega 6 bevat en dat is ontstekingsbevorderend. Lijnzaadolie bevat veel omega 3 en dat werkt juist tegen ontstekingen. Alleen is lijnzaadolie veel duurder en adviseren ze daarom zonnebloemolie ....

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:59

ja dat zei ze ook idd over die olies.
ik geef nu lijnzaadolie, maar een scheut per maaltijd en geen 500 ml ofzo, daar is het echt een beetje te duur voor.

ik heb manlief op pad gestuurd om vitamine E te halen, zodat ik het vanaf vanavond kan bijvoeren. kwaad kan het zowiezo niet, en niet geschoten is altijd mis.

ik ga nog eens even die andere quarter mixen met elkaar vergelijken qua vitamine gehaltes.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:52

mister01 dat is inderdaad wat ik bedoelde..
ik hou zo veel van norton en ook van mijn zus dat ik mezelf sloop met de tranen die ik steeds zie..
en ook buiten kan je een paard trainen wijkend schouder binnen afbuigen enz dus daar in zie ik geen problemen

jullie hebben veel gepost dus moet ik even terug lezen hoe en wat

annelieke fijn dat je op je oude pony kon rijden en dat dante zuiver liep

chalinka fijn dat jou oudje het nog zo goed doet. ik mag hopen dat het bij norton ook tijdelijk is.
want wij hebben echt het best met hem voor.
linnie50 een strand rit ik heb er ook zin in maar moet maar even wachten tot volgend jaar wil eerst mijn paardje terug in wedstrijd ritme krijgen en er worden niet veel wedstrijden hier n de buurt georganiseerd dus als het aan te reizen is wil ik gaan.

weet je al iets van je zus?

om terug te komen op het spierbevangen zijn ..

je verhaal komt mij met mijn quarter erg bekend voor..
je geeft aan dat hij last van zijn rug had ? en dat je daardoor hem in de paddock gegooid heb om hem te laten spelen ?
last van zijn rug kan een oorzaak zijn in combinatie met wat bokken sprongen om in 1 keer verzuurd te staan je had het banketstaaf gezegd niet kunnen voorkomen. ook even een sprintje trekken met te koude spieren kan er voor zorgen dat hij spier bevangen staat..
maar mij is verteld dat hij dan ook in de toekomst makkelijker verzuurd.

mijn dierenarts adviseerde gelijk beginnen met vitamine e in combinatie met selenium, want in de winter kan een paard ( geen enkele dus ook niet kwpn ) vitamine e op nemen. en dien je dit te geven via een supliment doe je dit niet werk je verzuring in de hand.
voor quarters is het extra belangrijk vitamine e te krijgen omdat die een net iets andere spier constructie hebben. ( denk maar aan de slidings stops en spins jong quarter hebben vaak al veel meer body dan hun leeftijd genoten van andere rassen .

goede keuze gelijk de dierenarts te laten komen want het doet pijn bij hem.. ( kan ook de komende dagen flinke spier pijn hebben
zijn lichaam heeft een top sport geleverd
ik zou heb morgen nog een keer laten masseren om het melkzuur er goed uit te krijgen.. des noods borstel je hem zelf in met spier spullen ( moest ik ook doen )

opzich kan je voer verandering zo kort ( je bent nog geen week geleden geminderd ) in mijn ogen dit nog niet veroorzaken.
wel wil ik je adviseren voor volgende winter ook vitamine e bij te geven de vloeibare hij kost iets van 60 euro maar bij dagelijk gebruik doe je er 2 maanden mee.( ik moest het dagelijk geven ) terwijl het advies op de verpakking is 2 a 3 maal per week

te veel vitamine e is ook niet goed voor je paard dus overleg ook met je dierenarts.

te vette quarters hebben al moeite met allerlei dingen hutch was ook te vet en plots stond hij spierverzuurd ( geen spier bevangen )
lees je niet te veel in.. ik gaf hem te weinig olie rijke voeding voor zijn spieren.
weet je of hij uit een van de pssm lijnen komt ?? hij is toch ook nog erg jong ?

uit ervaring ga ik je het volgende zeggen pak een rust tijd ook niet te lang ( melk zuur moet bloed en uit het lichaam)
stap over op mais olie en ga hem dat eens geven .. de spieren van een quarter verzuren sneller door hun structuur al sje ze vetter ga voeren kunnen de spieren deze vetten gebruiken als brand stof.. maar ook de melk zuren worden makkelijker weg gewerkt.. je meot er alleen rekkening mee houden dat je hem eerst goed warm rij voor je de zwaardere oefeningen ga doen..
hou hem laag in suiker laag in granen. maar vet rijk en vitamine rijk..
als je olie ga voeren moet je dit langzaam op voeren anders schijt hij zich leeg

er zit verschil tussen mais en mais olie .. mais is vele zetmeel en dat is er bij de olie volgens mij uit .( ook heb je suiker mais en mais is veel suiker )

de ervaringen van uti de universiteit zijn juist dat je vitamine e in combinatie met spieren o moet lossen met mais olie en geen lijnzaad olie is te schraal namelijk
m vermeulen mooie foto ik denk veel aan je sterkte hoor

vergeet alleen niet dan 500 ml gelijk staat aan 2 kilo brokken.. zonnebloem olie kan je op over stappen als hij niet meer verzuurd is maar zeker even 2 maanden geven.
in zonnebloem olie zit namelijk ook weer vitamine e

mocht je paard op de wei gaan zou ik geen vitamnine e meer bij voeren mits hij niet meer vrzuurd is

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:07

ik zit nu echt een beetje te denken waar ik nu goed aan doe.

ik was van plan om van pavo condition en nature's best over te stappen naar horsefood kruidenmuesli en kernmix.

maar lees nu in dat topic wat maris gequote had dat bijna alle quarters het het beste doen op losse granen en luzerne en daar een supplement bijgeven.

het banketstaaf is alleen dat die kernmix van horsefood speciaal voor mij besteld wordt, dus die kan ik niet zomaar afzeggen nu.

help!!! wat kan ik nu het beste doen???
ik heb wel gevonden dat ik bij onze molen van hippostar een mix van alleen maar granen kan kopen en los kan ik die luzerne kopen, dus dan nog een supplement erbij en dan zou ik klaar zijn met zijn schrale dieet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:09

het voer van horsefood is gecanceled, en ik ga alles op mijn gemakje nog een keer uitzoeken waar ik nu goed aan doe. ook zal ik straks de DA gaan bellen om een voedingsadvies voor mijn paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:28

En helemaal geen granen geven , maar wel vit en min ? Is dat een optie ?
Vit en min mix kan je dan door lucerne of grasbrok geven.
Of er zijn sinds kort ook een aantal muesli - mixen zonder granen ---> care4life van pavo, dieetmix van subli en fiberforce van cavalor. en misschien nog wel een paar hoor.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:28

mister niet bedoeld om je nog meer aan het twijfelen te brengen maar misschien is het een optie om eerst dit topic te lezen .. pssm is een vorm van spier verzuring / spierbevangenheid kan dus ook een teken zijn
die vaak voorkomt bij quarters en je moet er op testen om uit te sluiten dat je paard het heeft.

en dan nog zit er een groot verschil tussen het snel verzuren of de ziekte hebben.
[WN-AM] quarters of paints met pssm?
in dit topic geven eigenaren van paarden ( quarter juist aan geen graan produkten te gebruiken )
graan word omgezet in koolhydraten en die weet in suikers.

luzerne is dan weer goed maar dan moet je niet de standaard kiezen maar ook weer letten op de suiker waarde
let op ik wil je niet bang maken maar je informatie verschaffen

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:09

ik ben helaas bekend met pssm.
ik heb Smoke erop laten testen toen ik in de zoekperiode zat en niet wist wat hij had. het komt nl in Smoke zijn bloedlijnen voor.

nu is het wel zo dat Mister verder niet aan de symptomen van pssm voldoet (gelukkig!!!) ik heb me er toen heel erg in verdiept, en alles leek te kloppen met Smoke, maar heb zulk soort dingen nog nooit bij Mister opgemerkt. pssm is een ziekte die ze hebben of ze hebben hem niet, het is niet dat ze die op latere leeftijd kunnen krijgen.

maar ik ga zeker het topic nog eens doornemen voor voer advies. thanx!!

@ maris: je bedoelt alleen luzerne met een vitamine supplement voeren? ja dat zou op zich wel kunnen denk ik. ik heb dat nog nooit gedaan terwijl ik hem aan het werk had eigenlijk. hij heeft een tijd op die summerfit koeken gestaan, en op de weide, maar toen werkte hij niet.
nu krijgt hij weer alleen summerfit koeken, maar denk dat ik idd beter kan overstappen op luzerne met supplement, dat is alweer minder suiker.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:23

hij hoeft ook niet de ziekte te hebben he .. ik wilde je alleen niet ongerust maken .. ik heb hutch ook laten testen er op om dat hij verzuurd was . mijn dierenarts gaf als antwoord tussen de ziekte en snel verzuren zit verschil
om het makkelijker te zeggen je paard kan aanleg hebben om snel te verzuren maar toch niet deze ziekte hebben klopt ze dragen het gen of ze hebben het niet..

mijn dierenarts gaf het advies voor hutch hem over te zetten op marshall voer vor quarter of de quartro van ... ik heb dat niet gedaan omdat ze bij ons al spoedig de wei op zouden gaan van de winter ga ik die hem wel bij geven als hij gewerkt heeft

hopelijk vind je het voor jou goede voer hou je me op de hoogte

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:45

ja ik bedoelde idd alleen lucerne ( of grasmix of .... ) met vit en min brokje erdoor heen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:50

ik ben aan het rondzoeken op internet en kom zooooveeeel verschillende mogelijkheden tegen die me allemaal wel goed in de oren klinken eigenlijk.

er zijn mensen die alleen granen en een supplement geven, en luzerne erbij. dus die kopen alleen de gemengde granen en voegen zelf wat toe.
er zijn verschillende leveranciers die dat leveren, oa hippostar heeft daar een 4 granenmix van.

dan is er het idee om hem op alleen hooi en een supplement te zetten. dus anders of summerfit koeken, of een vitamine preparaat met eventueel wat luzerne om te geven.

westernmixen die speciaal voor quarters zijn, maar daar loop ik nu niet meer zo warm voor als ik kijk naar de vitamine E gehaltes tov andere voeren.

en dan zijn er nog andere mixen die me op wel aanspreken zoals ( en dan heb ik even eentje gekozen om nu te noemen) de havens Kentucky Lite E.
volledig voer, simpel in zijn toevoegingen, en een hoog vitamine E en selenium gehalte.

het valt echt niet mee hoor! er zijn zoveel verschillende mogelijkheden! ik ga ook maar eens overleggen met de DA wat zij er van denkt en adviseert.

waar zouden jullie voor kiezen uit deze keuzes???

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:51

Maris schreef:
ja ik bedoelde idd alleen lucerne ( of grasmix of .... ) met vit en min brokje erdoor heen.

en welk vit en min brokje zou jij dan adviseren???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:59

oefff das best een moeilijke vraag.
Ik kan je wel een paar opties geven, ik weet uit mijn hoofd niet in welke de meeste vit E zit....

- GKM van st hippolyt ( te bestellen bij rene wielens, kost niet duur aan verzendkosten )
- force van Marstall ( maar daar ben ik niet helemaal fan van vanwege enkel anorganische mineralen , zal bij pavo ook zo zijn misschien )
- pavo vital
- ursonne van dr schaette

En dan een beetje olie erbij voor de betere opname van vit E

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:05

geen idee mister01 .. ik heb je al mijn info gegeven die ik wist en dat in verband met mijn eigen paard.
ik ben voorstander van het olie dieet maar ik kan zo niet oordelen of dat ook voor jou paard het best is
ik ben brokken /meuslie blijven voeren wegens de vitamine s en mineralen ( zo hoef ik geen dure suplimenten te kopen)
en ik voer in de winter vitamine e bij.

jij moet nu de keuze maken en met je dierenarts overleggen hoe en wat vergeet niet dat een quarter een koudbloed

de merken die maris noemt ken ik zo niet op pavo na

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:11

vandaag heb ik Mister weer eens heerlijk gemasseerd, en hij heeft ervan genoten!!!
gelukkig merk ik dat zijn spieren elke dag wat losser zijn en dat het minder zeer doet als ik hem aanraak.

ook heb ik de DA gebeld om te vertellen hoe het was, en ze zei dat ik hem goed in de gaten moest houden. de metacam heb ik nog voor een dag of 2 en als het daarna weer minder zou gaan moest ik een nieuwe lading halen bij de praktijk.

ook hebben we het even over voer gehad. zij adviseert op dit moment een voer speciaal voor oudere paarden, waar alles in zit, maar niet dik maakt, en weinig energie, maar om de energie toe te voegen in de vorm van zonnebloemolie. ik mag tot 500 ml olie per dag toevoegen als energie bron.

dus ik ga vannacht eens zoeken naar speciale voeren voor oudere paarden en ze dan eens naar haar sturen per email en eens kijken wat haar advies hierin is.

maar het is echt een pak van mijn hart dat hij het weer ietsje beter doet!!! en duidelijk minder pijn heeft in zijn spieren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:26

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:14

ja daar ben ik ook nog niet helemaal zo van in de wolken eigenlijk!
zowel voor het dikke lijfje en voor die artrose is die zonnebloemolie nu niet zo denderent. nu is het wel zo dat ik hem ammenooitnie 500 ml olie per dag ga geven natuurlijk!
ik weet echt wel dat het goed is voor zijn spieren, dus flink wat is geen probleem, maar geen halve liter per dag.

het volgende opstakel waar ik tegenaan loop is dat ik hier toch best een beetje beperkt ben qua merken voer die ik makkelijk te pakken kan krijgen.
noem me lui, maar ik ga echt geen 20 km rijden om voer te halen of het bestellen via tnt ofzo hoor. ik heb bijna geen mogelijkheid tot opslag, dus ik kan ook niet een voorraad halen van een paar zakken.

maar zij was in ieder geval geen voorstander van de granen mixen zonder verdere toevoegingen vanwege de vele eiwitten die hierin zitten.

edit: de merken die ik wel makkelijk kan kopen hier zijn: cavalor, pavo (maar daar wil ik eigenlijk niet aan, de care4life werd ook aangeraden door de DA), hippostar, horsefood en havens.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:19

cavalor heeft sinds kort een vergelijkbaar product als Care4Life . Misschien is dat dan wat ? Fiberforce.

en als je olie bij wil voeren, denk dan eens aan subli omega 369. dat bevat lijnzaadolie ( :) ) kokosolie ( ook super gezond ) en hennepolie dacht ik.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:27

subli heeft zo een mix ( moet je wel weken ) heeft mijn dierenarts in het begin ook geadviseerd.. helaas was dat bij ons niet mogelijk omdat ik niet 3 bakjes geweekt klaar kan zetten..

mister ik hoor /lees een hoop dezelfde adviezen .. je gaat dus ook op een olie dieet over.
maak je niet te druk over de olie.. hij zal daar niet dik van worden als je het als brand stof gebruik.. verbruikt hij het
hutch loopt op 300 ml en doet hij er prima op,
senioren brokken kan je niet meer plaatsen onder kracht voer maar meer als vitamine korrel

over je voer subli is misschien wel te krijgen bij jou ?

maris ik krijg steeds meer het idee dat je tegen stander bent van olie dieet maar echt waar quarter en paints doen het daar erg goed op. en dan echt zonnen bloem olie maar liever mais olie

de olies die jij noemt zijn niet getest op dit probleem de mais olie is hier een officieel middel voro

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:18

ik ben nu ook niet echt zo'n fan van die olie hoor Hutch, en denk dat ik het eerst eens zo ga proberen en dan wanneer hij naar mijn zin te weinig energie heeft kan ik het altijd nog bij gaan geven.

ik heb net een vriendin gesproken die ook helemaal in-too de voeren is, en zij moet wel omdat ze paarden met pssm heeft staan, dus in zekere zin kan ik bijna haar voerschema overnemen omdat ik nu dus ook enorm op moet passen qua spier aandoeningen.

ik heb besloten om te gaan voeren:
hooi, welk van de 2 soorten die wij hebben moet ik nog even bekijken.
luzerne (liefst brokjes)
vit E
Magnesium
Selenium
lijnzaadolie (scheutje om de poeders te mengen of anders water)

olie ga ik eventueel pas toevoegen wanneer ik merk dat hij gebrek heeft aan energie, tot die tijd hou ik het hier even bij, hij krijgt dan voldoende van alles, en hopelijk is zijn gewicht dan wat makkelijker wat schraler te houden.

voorlopig ga ik ook nog even geen nieuw supplement voor zijn artrose bestellen, eerst eens even kijken hoe het nu zal gaan.

zou ik er trouwens verstandig aan doen om eer een soort van ontgiftingskuur doorheen te gooien??? of is dat onzin als ik gewoon overstap op dit komen die tevelen er vanzelf wel uit?

* sorry trouwens dat ik er nu bijna een voer-topic van aan het maken ben :o is niet mijn bedoeling, het zit me gewoon echt heel hoog! *

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:07

Mag ik binnen komen vallen? Ik heb een vraag. Mijn paard heeft artrose, dit is sinds haar 4de bekend (nu 9). Het gaat al jaren goed, eerst met glucosamine en daarna een hele tijd zonder. Nou moest ze afgelopen vrijdag 1,5 uur op de trailer en is ze opeens kreupel.. Ik baal zo! Het is zo lang goed gegaan, en die trailer ritten zullen elke maand zijn vanaf nu.. Dus maar Subli Gewrichtenmix gehaald en hopen op verbetering. We zijn nu een week op vakantie maar rijden gaat hem niet worden zo te zien..

Zijn er mensen met tips wb het rijden met de trailer?