Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:08

Arabesk het was geen een foto en de foto's van natuurlijk bekappen en mustangs herkende u niet?
Gaat er niet om of ik het wel of niet eens ben, wil alleen wederom er op wijze dat het vanachter computer gemakkelijk is. En op vertekend beeld van foto's, zoals ik die destijds plaatste.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:44

FaberSmid schreef:
Shyla25 bent u dan zelf hoefsmid?
Ik kan niet over de gevallen oordelen waar u over schrijft en wil niet niemand veroordelen. Hoe kan ik of wie dat ook van achter zijn computer?

Ik heb geen diploma maar heb wel meegelopen met een Traditionele smid en ben daarna zelf onder begeleiding verder gegaan.
Nu bekap ik mijn eigen merrie en hier en daar help ik eens iemand want meer laat mijn rug niet toe.
Dit heb ik al meerdere malen verteld ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:31

Lappie_Lap schreef:
RV onderkant http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBXGHOUH.jpg
LV onderkant http://www.mijnalbum.nl/Foto-6MZMTLDQ.jpg sorry, dies niet schoongespoeld

OK, interessant.
Ten eerste rolt RV centraal af en LV buitenlangs. Binnenhielen LV lijken hoger dan buitenhielen LV? Het lijkt of LV op de buitenkant draagt ipv gewoon mooi verdeeld over de gehele hoef? Wellicht vertekend de foto.
In ieder geval, een vrij "apart" scheef paardje, geen doorsnee scheef.

Daarnaast zijn de hielen veel te lang en groeien naar voren (nog zonder om te klappen overigens... dan krijg je ondergeschoven verzenen-groei).
Maarrrr.... het punt van contact-hielen-met-de-grond ligt in het midden van de hoefcapsule ipv ter hoogte van de hoefballen. Hoef in onbalans dus.
Kortom, slecht bekapwerk.... het lijkt of er voldoende garnituur is bij nieuw beslag, maar dat is het niet. Slecht bekapt en dientengevolge een te klein ijzer. Groter ijzer kan dan ook niet meer, past niet.

Teen is vrij lang. De straal is slechts 50% lengte in de hoef.... je ziet liever dat de straal 2/3de aan lengte neemt in de hoef (onderkant), waardoor een mooi afrolmoment en dus niet al te lange teen.

Samenvattend, scheef paard met een afwijkende afrol op enkel LV en slecht bekapt waardoor alle hoeven in onbalans lijken te staan.
Oh ja edit: oorzaak verschil LV en RV? Waarschijnlijk/wellicht ligt de oorzaak wat hoger in het been (denk knie)... maar eigenlijk weetikookniet, ken het paardje niet.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:48

Arabesk schreef:
dat is één foto, maar op deze verschillende foto's is te zien dat het ijzer echt veel te klein is

Arabesk,

Het moet voor jou toch niet uitmaken of een ijzer te klein/te groot/ te scheef/te recht/te pas/te onpas is.... Ieder ijzer is, in jouw belevingswereld, toch incorrect? Of maak je voor een goed passend ijzer misschien toch een kleine uitzondering?....?

Hoeftniet

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:27

Ik denk dat het vrij logisch is dat als er een ijzer onder zit, dat die ook goed zit/past :)
Ongeacht of iemand een voorstander van ijzers is of niet.

Ik vind het trouwens ook niet gepast en incorrect om negatief over een hoefsmid en zijn werk te spreken op basis van een verhaal en foto's. Misschien heeft betreffende hoefsmid wel een verklaring of achterliggende gedachte?

@ scoxx ... Dat LV niet in het 'midden slijt' was mij ook al opgevallen, al heen lang. Kan zoiets niet liggen aan zijn beenstand? Hij is voor licht toontredend.
Ik heb nog even naar de verzenen gekeken, dat is op de foto's iets vertekend omdat meneer wat verdraaid staat en de grond iets afloopt bij de muur vandaan. De hoogte van de binnen- en buitenhielen van LV is nagenoeg gelijk, ik zou eerder zeggen dat dat bij RV mss iets afwijkt. Maar dat vind ik erg lastig te zien omdat de draagwand van de verzenen (dat deel wat op het ijzer rust) een paar cm eerder zit dan het soort van hoorachtig'kapsel' dat vanaf de hoefballen naar beneden loopt (dat is op de foto's het deel wat over het ijzer lijkt te vallen en wat aan de zijkanten zweeft).

Het middelste deel van de hoef wat de grond raakt (achterkant hoef) is oa ook de straal. Pin me d'r niet op vast, maar ik geloof dat de smid dat deel v/d straal graag in contact met de grond wil hebben.

De lengte v/d straal tov de lengte v/d hoef had ik ook al gezien idd. Ik heb er wel over gelezen en hier in dit topic erover meegelezen, maar is het echt zo dat een goede paardenhoef altijd de straal over meer dan 50% v/d lengte van de hoef moet hebben, altijd?

Ben je zelf ook hoefsmid scoxx?
Hoe zou jij dit paard bekappen (/beslaan)?
Of dezelfde vraag aan iemand anders?

Ik vind bij mijn paard ook dat er anders bekapt kan worden. Maar aan de andere kant, onze smid heeft en doet heel goed werk met de hoefbevangen hoeven van de pony's en de enorm slechte hoeven van m'n moeders Friezen, al tientallen jaren.

edit:
De strekking van FaberSmid zijn verhaal is dat het ijzer meer garnituur moet hebben, en dan de zijkanten en takken wat bol slijpen ivm het aftrappen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 06:57

Vraagje Lappie_Lap sta je wel open voor advies? zo komt het namelijk niet over :n

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:22

Ja hoor.
Waar zie je dat ik niet open sta voor advies? :?

Ik had een vraag, uiteindelijk ter verduidelijking toch maar foto's erbij gedaan.
Ik krijg feedback, geef reactie over mijn visie daarover of eventuele verdere uitleg en trek dan m'n eigen conclusies :)

Ik vind 't niet realistisch om alles klakkeloos voor waar aan te nemen wat een anoniem iemand op een forum schrijft :o
Tevens geldt dat ook voor dingen wat DA's, hoefsmeden, of andere dergelijke personen zeggen ...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:44

Lappie_Lap schreef:
Ik vind het trouwens ook niet gepast en incorrect om negatief over een hoefsmid en zijn werk te spreken op basis van een verhaal en foto's. Misschien heeft betreffende hoefsmid wel een verklaring of achterliggende gedachte?

Ben je zelf ook hoefsmid scoxx?
Hoe zou jij dit paard bekappen (/beslaan)?
Of dezelfde vraag aan iemand anders?

.

Doel van dit topic is om incorrecte werkzaamheden van hoefsmeden onder de loep te nemen ;-) Te vaak wordt er sneu werk geleverd door de heren hoefsmeden.
Kennis en herkenning van en over slecht hoefsmidwerk is de rede geweest voor mij om dit topic op te starten.

Zelf zou ik beginnen met een poging de hielen korter te krijgen bij jouw paardje. Hoe dat exact bekapt dient te worden, is afhankelijk wat je als hoefsmid "tegenkomt" tijdens de bekapwerkzaamheden en is voor mij heel moeilijk om via internet goed uit te leggen.
Er zijn smeden die hoge hielen "niet erg" vinden en deze niet echt 1-2-3 aanpakken.

Oorzaak verschil LV en RV is moeilijk zo via internet, maar ik vermoed dat de oorzaak hoger in het been ligt thv de voorknie.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:49

Maar dan zou je dus alleen LV de hielen (hele hoef) korter moeten maken, aangezien er RV maar mini-hieltjes zitten?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:59

Lappie_Lap schreef:
Maar dan zou je dus alleen LV de hielen (hele hoef) korter moeten maken, aangezien er RV maar mini-hieltjes zitten?

Nee, was het maar zo makkelijk ;-)
Ik kan op jouw foto's niet zien wat de "kwaliteit" van RV mini-hieltjes zijn. Een mogelijke aanpak kan nml zijn om slechte kwaliteit mini-hieltjes weg te vijlen zodat goed materiaal de kans krijgt terug "aan te groeien".... beetje plastisch uitgelegd, maar een eventuele aanpak komt daar wel op neer.
Tijdens deze aanpak is de beenstand dan wel tijdelijk gebroken/niet 1-2-3 wenselijk... maar wordt dus gezien de tijdelijkheid ffkes gedoogd.
Daarnaast dien je ook mee te nemen alle andere hoefonderdelen van RV, die kan je niet zomaar niet-aanpakken.

Kortom, e.e.a. is erg afhankelijk aan wat de hoeven in real live "te bieden" hebben, zeg maar.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:03

Lappie_Lap schreef:
Ja hoor.

Zo komt het niet echt over, je duikt naar mijn idee in de verdediging maar ook ik kan het fout zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:04

Shyla25 schreef:
Lappie_Lap schreef:
Ja hoor.

Zo komt het niet echt over, je duikt naar mijn idee in de verdediging maar ook ik kan het fout zien.

is echt jouw interpretatie Shy, zo komt Lappie totaal niet op me over.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:25

scoxxx schreef:
Kortom, e.e.a. is erg afhankelijk aan wat de hoeven in real live "te bieden" hebben, zeg maar.

Zat nog ffkes na te prakiseren... na een correcte/betere bekapping zou je beter kunnen kiezen wellicht voor equilibrium-ijzers (indien je je paardje daadwerkelijk op ijzers wil natuurlijk).
Het CoP (Centre of Pressure; wat in het midden van de hoef dient te liggen iets voorbij het uiterste puntje straal) ligt bij equilibrium voordeliger dan gewoon rim-beslag, waardoor de (te) lange teen minder kan hinderen eventueel.
Daarbij is vrije afrol e-s-s-e-n-t-i-e-e-l !!!! (vind ik) bij het scheve paardje van haar/jou.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:15

@ Shyla25 .. dat verbeeld je je idd :)

@ scoxxx ... wat versta jij onder slechte kwaliteit verzenen? broos oid?
Volgens mij is dat niet het geval bij die van mij ... ik moet denk ikj toch eens een goede close-up maken van die verzenen RV. Dan kunnen jullie duidelijker zien wat ik bedoel met de 'draagwand' en het 'hoornachtige kapsel', ik vind die nl. wat apart .. ipv dat het nou 1 geheel is zoals bij LV.

Die afrol, samen met het hoogteverschil in de verzenen, zijn de dingen wat me het meeste bezig houd.
Equilibrium waren toch negatieve verhalen over, dat het meer slecht deed dan goed ... of was dat Cytek?

Eigenlijk had ik hem ook voor van de ijzers af moeten halen afgelopen winter ... ik zou het wel doen, maar was in de verondestelling dat die stand van RV daar slechter van zou worden ... toen zou ik, maar kwam die vorst. Beetje sneu om hem er toen af te halen, hoewel ik wel erg geneigd was om ze er zelf onderweg te halen ... dat constante sneeuwgehak kostte nogal wat tijd en ergenis :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:21

...is cytek ja. Equilibrium geeft alleen maar lyrische reacties van gebruikers en is op wetenschappelijk niveau getest op Faculteit Diergeneeskunde Utrecht.
De nieuwste meettechnologiën om de manier van bewegen en belasten van het paardenbeen in beeld te krijgen... afwikkelpatronen, CoP (Centre of Pressure), patronen, belasting hoefgewricht-hoefkatrol-pezen rondom hoefgewricht, piekbelasting...kortom de hele rim-ram is zorgvuldig gemeten bij equilibrium ten opzichte van gewoon beslag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:25

Lappie_Lap schreef:
Eigenlijk had ik hem ook voor van de ijzers af moeten halen afgelopen winter ... ik zou het wel doen, maar was in de verondestelling dat die stand van RV daar slechter van zou worden ... toen zou ik, maar kwam die vorst. Beetje sneu om hem er toen af te halen, hoewel ik wel erg geneigd was om ze er zelf onderweg te halen ... dat constante sneeuwgehak kostte nogal wat tijd en ergenis :o

Anders haal je je ijzers er toch standaard af 's winters? Doe ik ook. Zo min mogelijk op ijzers, knappen die hoeven echt keigoed van op!
Beslag heeft toch wel een beetje -sorry TB-vrienden ;-) - negatief effect op hoeven.... vergt dan een verd*md scherp oog tijdens bekappen om de negatieve effecten van beslag weer in proporties te krijgen/duwen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:05

scoxxx u bent bekend met hoe hoefsmeden over onnodig beslaan denken, net als u tegen dus waarom excuses?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:26

scoxxx schreef:
...is cytek ja. Equilibrium geeft alleen maar lyrische reacties van gebruikers en is op wetenschappelijk niveau getest op Faculteit Diergeneeskunde Utrecht.
De nieuwste meettechnologiën om de manier van bewegen en belasten van het paardenbeen in beeld te krijgen... afwikkelpatronen, CoP (Centre of Pressure), patronen, belasting hoefgewricht-hoefkatrol-pezen rondom hoefgewricht, piekbelasting...kortom de hele rim-ram is zorgvuldig gemeten bij equilibrium ten opzichte van gewoon beslag.

ja en niet ten opzichte van een blote voet

Ze hebben wel geconcludeerd dat een blote voet niet per se over te toon afrolt en hebben op basis daarvan een ijzer ontwikkeld en vergeleken met normale ijzers.

Maar een onderzoek naar natuurlijk bekappen versus traditioneel bekappen versus ijzers is NIET gedaan.

Onderzoek is dus aardig; want het geeft aan dat een blote voet het natuurlijkst afrolt, maar verder is het compleet zinloos. En er moet nog bij vermeld worden dat het hele onderzoek gefinancierd is door Mustad een hoefijzer fabrikant :)* en wat willen die níet horen? Juist dat een blote voet béter is. Er moet dus hoe dan ook uitkomen dat een ijzer dat zij produceren veel beter is dan ijzer X of ijzer Y. :7

Dat is mijn bezwaar tegen dit equilibrium-onderzoek >;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:32

Arabesk toch, is uw schrijven nu echt nodig op deze wijze u zo te laten kennen?
Wat let u een onderzoek persoonlijk te regelen bij utrecht?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:20

Wat een scherpe opmerkingen hier altijd :+

Ik zal me eens meer inlezen op equilibriumijzers.
@ scoxx ... achter had ik hem ook van ijzers, voor had ik dus niet omdat ik dacht dat het dan juist weer alle kanten behalve de goede ging groeien (RV wil graag breeeeeeeeed gaan) :o
Volgende winter gaat ie gewoon op 4 benen blootsvoets, laat de winter dan maar weer komen :P

Ik heb nog even geprobeerd zo goed mogelijk de 'mini-verzenen' van RV op de foto te krijgen. Zijn wel iets onscherp geworden helaas.

buitenkant RV. De oranje lijn is dus het deel wat ik de draagwand v/d verzenen steeds noem. Die loopt naar de grond, of ijzer in dit geval. Hij gaat hier nu idd net over het ijzer heen.
Het deel wat daarboven zit is wat ik steeds noem het hoornige kapsel. Dat lijkt op de andere foto's de grond te raken ... in het midden doet het dat ook. Echter, hier op de zijkant zweeft het dus.
Dit hoort toch ook nog bij de verzenen? Ik vind het zo raar 2 delen, daar kun je dus ook geen ijzer krijgen aangezien dat dus niet 'draagt' maar (nog) zweeft.
Doordat ik het been in deze positie houd is het lastig te zien, het oranje deel loopt hier in een kleine hoek en niet parallel met de 'grond'.
Afbeelding
RV buitenkant onderzijde http://www.mijnalbum.nl/Foto-3YLH68FN.jpg

Op de foto's van de binnenkant zijn die 2 delen wat duidelijker te zien:
Rv binnenkant zijkant
Afbeelding
Rv binnenkant onderzijde
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCIZD63K.jpg

Het deel v/d verzenen wat ik met het oranje streepje heb aangegeven groeit dus bijna niet. Het 'kapsel' is sinds afgelopen winter wel een stuk naar onderen gegroeid.
LV lopen deze 2 delen gewoon in elkaar over en is het oranje streepje gedeelte veel langer, die groeit gewoon na elke bekapbeurt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:02

Dat ziet er in mijn ogen uit als serieus erge ondergeschoven hielen... dat ijzer is ook echt veel te kort op de takken naar mijn mening.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:14

Sjesus, wat slecht Lappie-Lap.... veels te korte takken!
Geen wonder dat er een blessure ontstaat op dit beslag!
De laan uit die smid! Dit is om te huilen.
Bij iedere stap die dit paard doet, komt er een 2de zeer onnatuurlijke beweging bij te weten een extra doorzakking van de hoefballen + gebiedje daaromheen over de takken van dit ijzer. Extra onnodige spanning op m.n. de diepe buiger/hoefkatrolgebied en alle bijkomende pezen/bandennetwerkje natuurlijk ook. Kwestie van de zwakste schakel: ergens komt er dus een keertje een knappen/rafelen/gatje erin en zit je met een peesblessure.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:37

Dat vind ik ook.

Maar hoe wil je het ijzers eronder doen om de boel te ondersteunen op de plek aan de buitenkant v/d hoefballen? Dat raakt de grond/ijzer nl. niet.
Of moet die mini'draagwand' weg, zodat ze weer gelijkop naar beneden kunnen groeien? En dus gelijke druk op hetzij de grond/ijzer uitoefenen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:05

Inimini-hieltjes eraf ja... dat is toch geen porum-kwaliteit en takken dienen ruim te stoppen onder de hoefballen en zelfs nog net ietsjes meer ivm ruim garnituur.
De gehele hoefschoen dient ondersteund te worden... dus óók het achterste deel van deze hoefschoen!

De buitenlangs-afrol voet heeft overigens veel baat bij vrije afrol = geen gedwongen centrale afrol, want dat gaat overbelasten (daar dit aangeboren is). Maar wees voorzichtig met het terugbrengen van het afrolmoment: een te vroeg afrolmoment kan nml het toontredige gangetje verergeren. Hoef rolt eerder af en de (toontredige) beweging maakt een "grotere zwaai".

Als ik jou was Lappie-Lap, zou ik met dit paardje een keertje langs gaan bij Faculteit Utrecht... de smid met de bruine haren (andere is kaal) heb ik zelf hoog zitten. Van Nassau zou ook geen slechte zijn (maar ik heb werk van hen ook gezien dat ik dacht "tja, niet fraai").
Je zou kunnen overwegen tot full-support bij deze hoefjes tijdelijk. Full-support is iets van de Faculteit Utrecht: zij proberen zoveel mogelijk de blote hoef na te bootsten bij equilibrium-beslag door het hele beslag op te vullen met vettec.
Maar goed, dat is beter te beoordelen bij dit paard life natuurlijk.

Kweeteigenlijk niet of de smeden van Faculteit Utrecht beslaan zonder doorverwijzing? Da is wellicht een probleem?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:31

Kijk, nu heb ik al veel informatie. Zal eens kijken wat er te regelen valt met met name mijn moeder.
Ik betaal het wel allemaal zelf, maar op papier is zij nog altijd de eigenaar ... en diegene die heilig geloofd in de huidige smid.

Bedankt :)