Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Zonnig en warm ook niet.
Isapaardje schreef:Diverse topics hou ik bij op oa bokt en mij valt op dat een "magnesiumtekort" heel vaak voorbij komt, en dan voor allerlei uiteenlopende zaken. Hier bij "bevangenheid", maar ook bij zomereczemers, nerveuze paarden, te dikke paarden die niet kunnen afvallen, enz.
Magnesium is dus een wondermiddel tegen vele kwaaltjes, lijkt wel
Vraag is alleen, hoe komt het toch dat het moderne paard zo veel vuldig een magnesium te kort heeft.
Ik heb boeken uit de jaren 60/70 van iemand overgenomen die altijd in de paarden heeft gezeten en daar staat in vele boeken dat magnesium te kort bij paarden nauwelijks voorkomt.
Nu lijkt het dus wel of het bij vrijwel ieder paard voorkomt.
Heeft onze manier van voeren daar wat mee te maken?
Is het hooi/grasland tegenwoordig van dermate slechte kwaliteit dat er te weinig magnesium in zit?
Of is het hele magnesiumtekort misschien een 'hype' aan het worden?
Ergens moet het aan liggen, want het is gewoon opvallend (vind ik dan)
Isapaardje schreef:En over "hype" gesproken. Wat te denken van paardenbrokken ...
Had je vroeger basisbrok en sportbrok, heb je nu bijna tig duizend verschillende brokken en muesli's en supplementen en weet ik veel wat al niet meer.
Victory-Boy schreef:Voor wie het interessant vindt, hier het stukje uit de Bit nummer 143 (april 2007) over magnesium:
Citaat:“Het is volgens mij niet een kwestie van wat paarden te weinig krijgen, maar van wat ze teveel binnen krijgen, waardoor de magnesium niet wordt opgenomen. "