[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:09

Idd tijd geven
En vooral niet te snel stoppen/afbouwen

Gull was maar licht bevangen vorig jaar
Maar heeft sowieso 2 weken volle dosering pijnstilling gekregen en een dikke week afgebouwd
Daarna heeft het nog even geduurd voor ze op het harde ook weer echt goed liep

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:35

Hoe lang krijgt hij pijnsrillers al? Zolang hij nog niet beter loopt, zou ik nog moet stoppen voorlopig. Mijn pony heeft wel 3 a 4 weken pijnstillers gehad. En die liep redelijk snel beter maar moest wel door gaan met geven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:40

Zijn hier ook Belgische bokkers? Valt me op dat de aanpak in België en Nederland toch nogal verschilt: hier mocht ze normaal maar een weekje op pijnstiller (heb er zelf 10 dagen van gemaakt), en nu na 3 weken, waarvan een goede 10 dagen zonder pijnstiller, mag ze weeral gelijk hele dagen een kale wei op, en terug aan het werk.

Terwijl ik van veel HB paarden toch een veel langer verhaal lees, of zou het zijn omdat ik er telkens vroeg bij ben? Gelukkig een lichtgeraakt paardje met een lage pijngrens, scheelt ook een pak qua diagnose.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:11

hwn schreef:
Zijn hier ook Belgische bokkers? Valt me op dat de aanpak in België en Nederland toch nogal verschilt: hier mocht ze normaal maar een weekje op pijnstiller (heb er zelf 10 dagen van gemaakt), en nu na 3 weken, waarvan een goede 10 dagen zonder pijnstiller, mag ze weeral gelijk hele dagen een kale wei op, en terug aan het werk.

Terwijl ik van veel HB paarden toch een veel langer verhaal lees, of zou het zijn omdat ik er telkens vroeg bij ben? Gelukkig een lichtgeraakt paardje met een lage pijngrens, scheelt ook een pak qua diagnose.

Ja, ik ! :D
De DA wilde mijn merrie inslapen 8 jaar geleden toen ze hoefbevangen was, dus aan mij heb je niks :+

Ik heb ze 10 dagen Equioxx gegeven want buut deed bijna niks, ze heeft 2 weken in haar box gestaan want ze geraakte niet buiten.
Ze staat nu nog altijd op een compleet kaalgevreten stuk land waar ze winter en zomer oploopt. Vanaf juni tot oktober mag ze grazen. Elke dag 50cm op 50cm lang gras erbij :P Daarna de kanten van de piste en dan mijn tuin.
Ze is nu 27, dus toen ook al met pensioen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:07

Ik ben ook van België. Ik had voor twee weken buut gehad. Een week 2x per dag en dan een week 1 per dag. Aan het werk mocht ook weer na drie weken, maar de smid en paardlief zelf vonden dat niet lang genoeg gelukkig. Pas na een maand of drie gaf ze aan weer een stukje te willen buiten wandelen.
Draven enzo deed ze in de paddock wel

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:08

@Pandora, hier geef ik ook Previcox (vergelijkbaar met Equioxx), heb gelukkig nog altijd over van een artrosemerrie die ik 2 jaar geleden liet inslapen, zijn nog niet over datum.

Misschien is dit wel een beter product voor HB? En veel beter voor de maag, die artrosemerrie heeft denk ik wel 5 jaar Previcox gehad. Ik merk dat mijn dierenartsen dit nu ook makkelijker gebruiken/voorschrijven nu ze via mijn vroegere merrie weten dat het zo lang kan gegeven worden, hier nog pensionpaardje gehad die dit na sarcoid operatie kreeg als pijnstiller.

Ik heb de mijne al iets vroeger licht aan het werk gezet: ik liet haar al af en toe op de wei voordat het mocht, maar checkte altijd eerst aan de longe of ze niet kreupel was. Op steentjes zal ze altijd gevoelig blijven, want ze heeft sowieso dunne zolen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:46

Mijne reageerde haast niet op de buut. Enkel slechter eten, maar dat was de bedoeling niet :+
Buut is natuurlijk stukken goedkoper, dus als het werkt des te beter.
Die Equioxx was 15euries per spuit ofzo :P Maar kun je idd over een lange tijd blijven geven.

Mijn merrie moet sinds de hb wel ijzers vooraan. Zonder loopt ze na een dag of 3 stokkreupel en dat willen we niet natuurlijk :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:52

Mijn shet heeft geen buuf gehad. Die reageerde goed genoeg op inflacam/metacam.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:55

Die metacam is nog zoiets wat hier in Belgie nog niet echt ingeburgerd is voor paarden :+
Enfin, toch niet hier in de buurt. Ik hoor enkel over buut en eventueel previcox/equioxx praten.

Voor mijn poezels of een hondje is dat dan weer wel heel gebruikelijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:45

Metacam is voor paarden enorm duur,daarom word het minder gegeven.Ik heb het wel gehad paar jaar terug maar kwam op 100 euro een flesje.

Mijn paard staat ook plots heel licht hoefbevangen.Blijkbaar heeft ze ook cushing en ze heeft ook Ir.Dus nu is het zoeken hoe ik ze ga houden.
Momenteel loopt ze in de piste met wat hooi. Ik ga zo dadelijk een portie graszaad hooi halen.
Ze is nooit geen goede eter geweest,maar ze doet nu 3 dagen met een kleine baal hooi. zo'n 15 kg baal. Is dat niet veel te weinig?
Het is wel een klein paard 1.63. Ik moet zeggen dat ik het allemaal wat spannend vind ze heeft geen typische hoefbevangings verschijnselen maar wel pulsatie op 4 benen en warme hoeven en gevoelig op de druk test .
Bloedwaardes waren allemaal goed enkel acth waarde bleek dus dat ze cushing had. De DA moest eigenlijk enkel komen omdat ze stijf bleef lopen van achteren na een val.
Nu moeten we van alles aan gaan passen want normaal gezien loopt ze 24/7 in een kudde op de wei.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:52

Metacam varieert ook gruwelijk qua prijs
De ene keer moest ik 85 euro afrekenen
De andere keer 100+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:12

Ik ga dit topic voorlopig even ontstippen. Veel beterschap met jullie paardjes.

De dierenarts komt vanmiddag om Grietje in te laten slapen. Helaas is het niet gelukt haar pijnvrij te krijgen. Ik weet dat ik alles geprobeerd heb wat in mijn macht ligt maar toch voelt het ergens als falen. Ik had mijn meisje nog een mooie oude dag gegund.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:22

capopjekop schreef:

De dierenarts komt vanmiddag om Grietje in te laten slapen. Helaas is het niet gelukt haar pijnvrij te krijgen. Ik weet dat ik alles geprobeerd heb wat in mijn macht ligt maar toch voelt het ergens als falen. Ik had mijn meisje nog een mooie oude dag gegund.

Verdrietig dit ;( Soms is het helaas niet anders. Het is zeker geen falen.
Veel sterkte.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:24

beatje schreef:
Metacam is voor paarden enorm duur,daarom word het minder gegeven.Ik heb het wel gehad paar jaar terug maar kwam op 100 euro een flesje.

Mijn paard staat ook plots heel licht hoefbevangen.Blijkbaar heeft ze ook cushing en ze heeft ook Ir.Dus nu is het zoeken hoe ik ze ga houden.
Momenteel loopt ze in de piste met wat hooi. Ik ga zo dadelijk een portie graszaad hooi halen.
Ze is nooit geen goede eter geweest,maar ze doet nu 3 dagen met een kleine baal hooi. zo'n 15 kg baal. Is dat niet veel te weinig?
Het is wel een klein paard 1.63. Ik moet zeggen dat ik het allemaal wat spannend vind ze heeft geen typische hoefbevangings verschijnselen maar wel pulsatie op 4 benen en warme hoeven en gevoelig op de druk test .
Bloedwaardes waren allemaal goed enkel acth waarde bleek dus dat ze cushing had. De DA moest eigenlijk enkel komen omdat ze stijf bleef lopen van achteren na een val.
Nu moeten we van alles aan gaan passen want normaal gezien loopt ze 24/7 in een kudde op de wei.

15kg hooi op 3 dagen is wel weinig ja. Met graszaadhooi gaat dat zeker niet beter worden ben ik bang. Hier is er ééntje die dat helemaal niet wil vreten :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:27

Sterkte Capopjekop :(:)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:50

Pandora2 schreef:
beatje schreef:

15kg hooi op 3 dagen is wel weinig ja. Met graszaadhooi gaat dat zeker niet beter worden ben ik bang. Hier is er ééntje die dat helemaal niet wil vreten :+

Ik ga een poging wagen,het voordeel is dat ze allang suikerarm eten krijgt. Ik ben wel nieuw eten gaan halen een soort slobber op basis van brandnetel,gelukkig vind ze dat heerlijk. Zal veel brandnetel maaien worden vrees ik. Ik heb een graasmasker geprobeerd,dat adviseerde de Da,maar dat werd een drama. Een hysterisch paard wat niet te benaderen is.
Het is wel enorm zoeken,want ze staat nu alleen op de piste en zo afgezet dat ze een stal in kan.Enkel gaat de kudde nu ook de wei niet op die blijven in het gangpad bij de kuddeleidster staan .

Cacaokoje heel veel sterkte,dit is altijd het ergste wat er is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:11

Capopjekop....heel veel sterkte vandaag en een dappere, wijze, verstandige maar oh zo moeilijke beslissing!!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:50

Capopjekop, onwijs veel sterkte. Wat is het ook een nare ziekte ;(

Ik ga morgen naar Utrecht om nieuwe imprints eronder te laten zetten bij banjer. Wel spannend ben sinds een paar dagen gestopt met ascal en buut. Daar stond hij echt al maanden op, nu met andere medicatie lijkt t nog goed te gaan.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:58

Capopjekop, heel veel sterkte, soms helpt er gewoon niks helaas.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:17

Capopjekop veel sterkte!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:19

Capopjekop is verre van falen, je hebt zoveel gedaan! Héél veel sterkte!! Vreselijk dit.....

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:08

Ik kom uit Nederland en Faith staat al 4 weken op pijnstilling. 2 weken 2 zakjes buut per dag en Daarna 1 zakje per dag. Ook 2 weken op ascal en 3 weken op gips.
Pas na het gips ging ze pijnvrij lopen. Morgen gaan we naar de kliniek en gaat ze op ijzers. Worden ook foto’s gemaakt dus spannend hoever de kanteling is.
Daarna vertrekken we gelijk naar de nieuwe stal waar ze kan gaan wennen aan haar uitloop ❤️
Ook inmiddels de vitaminebrok van victorious secret binnen wordt t hooi bij pavo getest.
En nu maar duimen voor morgen!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:23

Wel apart dat er zoveel verschillende manieren zijn om de behandelen. Mijn bijrijdpaard stond 2 weken geleden licht bevangen, net op tijd erbij. Bevangen door te vers hooi. Ze heeft 1.5 week voor 550 kilo novacam gekregen, stond tijdelijk apart op de paddock, hadden zand in de stal gelegd ter verlichting ipv stro en we koelen 3 keer per dag, laatste 2 dagen een halve dosis novacam gehad. Nu zonder pijnstillers en de hoefsmid is vandaag geweest en vond de hoeven netjes eruit zien en morgen gaat de eigenaar weer beginnen met longeren. Staat sinds vrijdag weer in de kudde op de paddock.

Ze krijgt nu 3 hooinetten per dag met 2 tot 2.5 kilo hooi. Ochtend, middag en avond en we voeren gluco balance met 2 handjes muesli. Verder staat ze nu op vlas ipv stro omdat ze de hele stal leeg eet en ze af moet vallen. Ze staat overdag buiten op de paddock.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:28

capopjekop schreef:

Heel veel sterkte! Een aantal jaar geleden volgde ik jouw verhaal met grietje al door de episode die ze toen had. Ook toen deed je er onwijs veel aan. Onwijs jammer dat jullie samen het gevecht hebben verloren. De ziekte is zo onvoorspelbaar.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:48

Ik kan het me niet meer herinneren vd vorige keren, maar hoe lang voelen jullie pulsatie bij je paard?
Na 4 weken was er hier een weekend zonder pulsatie. Opluchting. De smid is geweest en wees drie hoefzweren aan. Sinds die dag ook weer pulsatie afwisselend in beide voorbenen, vandaag beide.

Ik word daar toch altijd wat moedeloos van. Kan dit door de zweren komen of is de ontsteking verergerd? Smid geeft aan dat t vd zweren kan zijn.
Mijn paard heeft moeite met zn afvalstoffen afvoeren. Zijn buik blijft ook wat boller staan bij de flanken. Maar ik weet even niet of ik nu wat moet, of dat ik het even kan laten gaan omdat het bij de zweren hoort.

Anyone?