[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:11

Jannepauli schreef:
Mijn schatje heeft weer eens besloten haar ijzer af te gooien.. straks maar weer als Sherlock Holmes over de wei struinen om het verloren ijzer weer terug te vinden.. *D

domme domme Pauli... :(:)
Was ze zo aan het spelen geweest ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:28

Lolclub, de röntgenfoto's geven een kanteling (en zinking) aan van 3 a 4 graden en dit is alleen rechtsvoor. Linksvoor is er niet veel gebeurd. Hij is stabiel en met het monsteren afgelopen week, was hij rad :D .

Hij heeft inderdaad aangepast beslag. Wel een normaal ijzer, maar met zooltjes en van dat 2 componenten spul ertussen. Hij had op de kliniek gips onder alle 4 de voeten gekregen en na een krappe 2 weken is er dus dit beslag onder gekomen.

Wat jij beschrijft over je paard, dat ze al wat langer niet goed aanvoelde, dat heb ik eigenlijk ook gehad. Er zat ook wat vocht op het been RV, maar er werd op de kliniek een blessure aan de collateraalbandjes vastgesteld.
Toch heb ik het gevoel, dat hij dus al langer tegen de bevangenheid aanzat.

Ook vind ik het opvallend, dat hij veel minder plast (en dus drinkt).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:05

Idem dito ;) ,

We zijn begonnen met het idee dat het een zoolkneuzing was door de ijzige bodem van de winter, ze was rad maar trok het niet helemaal op een losliggende steen, na het onderleggen van een ijzertje was dit probleem weg.

Toch had ik het gevoel dat er iets niet klopte, zo had de kogel RV een galletje en de slijmbeurs bij het checkligament was wat opgezet.
DA erbij op zijn knieen, maar die zag niet zoveel en adviseerde een weekje stappen.

De week erna wilde ik toch een scan en zijn we naar de kliniek gegaan, dit was de eerste keer dat we daar dus waren en ze bleek dus gewoon rad te zijn.
Ondanks dat ik aangaf dat ze niet fijn aanvoelde in de wending en niet wilde doorbuigen in de zijgangen.

Ongeveer een maand erna werd ze minder en zag ik voor het eerst wat pulsatie na het werk, dit vertrouwde ik niet en heb wederom een afspraak gemaakt op de kliniek.
Uit dit onderzoek kwam dus de kanteling op RV en LV een kleine tik.

We zullen nooit echt weten waarom het zolang geduurd heeft voordat het eruit gekomen is maar de DA gaf aan dat hij dit jaar al meerdere paarden ervoor had gehad die door een mechanische oorzaak (de ijsbodem) licht HB waren geraakt van de winter, waarschijnlijk heeft de mijne in mei/juni dus een opflakkering gehad door het weinige werk wat ze deed op dat moment, het beetje krachtvoer, haar overgewicht en het fructaan in het gras en was dit de reden om toen pas zichtbaar kreupel te worden.

Dit laatste klinkt ook logisch omdat er op de hoef RV een diepere ring zit van mei/juni en een ondiepe eronder van rond februari/maart.

De laatste foto's gaven gelukkig aan dat de nieuwe afgroei parallel groeit, dus we hopen op een goede afloop en een terugkeer in de sport ;)

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:56

Heel veel sterkte morgen femiaan, moedige beslissing heb je moeten nemen.

JP wat jij zegt vind ik heel mooi :) Wel balen dat Pauli nu haar ijzer kwijt is.

Een tip voor iedereen, ga nooit na een feestje en wat borreltjes je paarden nog wat hooi voeren. Dat deed ik gisternacht, maar blijkbaar heb ik de haak niet goed op de stal gedaan. Dus ik werd vanochtend gebeld door een buurtgenootje dat de staldeur open stond en dat Hans erin stond. Daar staat al mijn voer enzo. Nou Grietje stond op een pallet van het hooi te eten, ze hadden het kleine laagje safe and sound op dat nog in de bak zat en al mijn troep lag door de hele wei. Nu even kijken of ze er niks aan over heeft gehouden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:57

@DD: mooi zo, malse biefstukbillen willen we zien! ;)

lolclub schreef:
SpikyBlue schreef:
Al met al klinkt/lijkt het alsof het paard nog wel degelijk last heeft van de hals/schoft, aangezien het paard ook scheef is en bovendien de verzenen ontlast, zelfs toonlandt.

Wil je mij het verband hiertussen eens uitleggen ? ;)
Ik snap dat als er een verkramping in de borstspier zit dat dat de beweging belemmerd , maar de combinatie hals/schoft versus ontlasten van de verzenen en toonlanden zie ik niet.

Scheve hals, problemen bij de schoft (klinkt een beetje algemeen, maar ja ik weet dan ook niet exact wát er mis is daar)... Kan ik me bij voorstellen dat het paard het been er niet echt 'uit' kan gooien (paard wordt onzeker) en dus op de toon moet landen. Paard ontlast de verzenen als het de benen onderstandig onder het lichaam plaatst en de achterbenen naar voren plaatst. Bij een 'standaard' HB houding zie je deze houding van de achterhand ook, maar plaatst het paard de voorbenen liever meer naar voren. Zelfs in deze situatie kiest het paard van DD ervoor om dit niet te doen. Maar zoals ik al zei: het zal ook de bouw van het paard zijn ;)
Pin me hier niet op vast hoor, ik ben geen DA/fysio, maar dit is wat ik eraan zie.

@femiaans, veel sterkte morgen...

@setteke: het verschilt inderdaad per paard... Sommige zet je acuut stil, anderen zijn goed genoeg om mee te stappen. Sterkte met het herstel.

@Jannepauli: succes met zoeken :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:00

capopjekop schreef:
Heel veel sterkte morgen femiaan, moedige beslissing heb je moeten nemen.

JP wat jij zegt vind ik heel mooi :) Wel balen dat Pauli nu haar ijzer kwijt is.

Een tip voor iedereen, ga nooit na een feestje en wat borreltjes je paarden nog wat hooi voeren. Dat deed ik gisternacht, maar blijkbaar heb ik de haak niet goed op de stal gedaan. Dus ik werd vanochtend gebeld door een buurtgenootje dat de staldeur open stond en dat Hans erin stond. Daar staat al mijn voer enzo. Nou Grietje stond op een pallet van het hooi te eten, ze hadden het kleine laagje safe and sound op dat nog in de bak zat en al mijn troep lag door de hele wei. Nu even kijken of ze er niks aan over heeft gehouden.

:D Dat heb je met slimme pony's...die hebben alles meteen door!
Mijn fries is zo 'dom'....die heeft het nieteens door als zijn staldeur wagenwijd open staat :o
Hopelijk houdt ze er niet aan over!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:34

Femiaans: heel veel sterkte !!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:41

Pfff, wat blijft dat toch moeilijk zeg.
Nigito gaat al weer een paar dagen beter, maar de laatste dagen weidegang zijn aangebroken, daarna gaan ze tot april weer op de zandpaddock.
Er staat eigenlijk bijna niks meer op de wei en ze kunnen ook geen volle happen mee pakken doordat de wei laatst kapot gelopen is met het natte weer en nu staat er dus overal een sprietje.
Nigito heeft de afgelopen dagen alleen in de rijbak gestaan soms met een ander erbij, maar hij stond er zo zielig en sneu bij dat ik hem vanmiddag bij de rest heb gezet.
Hij was zo blij dat hij er weer bij stond.
Meteen een compleet andere blik in zijn ogen.
De eerste drie uur is hij niet eens naar de wei gelopen, maar is op de paddock gebleven.
Dit is zo moeilijk met hoefbevangeheid, je pony lichamelijk gezond houden maar het geestelijk ook een beetje leuk houden.

capajokopje: hopelijk houd je pony er niks aan over.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:45

Femiaans: Ook ik wil je heel veel sterkte wensen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:14

Femiaans: ook van deze kant heel veel sterkte.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:37

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Mijn schatje heeft weer eens besloten haar ijzer af te gooien.. straks maar weer als Sherlock Holmes over de wei struinen om het verloren ijzer weer terug te vinden.. *D

domme domme Pauli... :(:)
Was ze zo aan het spelen geweest ?

Hahaha zoooo herkenbaar:D! Ik liep er onlangs met een hark rond te dwalen, en OVERAL in te krabben! Waarna ik het opgaf (maar terwijl was ik zeker dat ik zowat elk plekje gehad had!), dus ik besloot maar even in de stal te kijken maar tevergeefs. Toen dacht ik AHA! misschien in de mesthoop en plots klingelde mijn riek (of hoe jullie het noemen :D) nogal! Had ik even geluk zeg, Sherlock had weer een daad opgelost :+ !

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:03

Ook nog sterkte gewenst aan Femiaans.

Jee, Lolclub, heel veel overeenkomsten. Wij dachten in eerste instantie, toen hij dus bevangen aan het worden was, aan een zoolzweer. Zijn been was RV een beetje opgelopen en had pulsatie, maar dat kan dus ook bij een zoolzweer (en lichte verhoging, 38).

Verder heb ik nog een vraag, mijn paard moet nog getest worden op de ziekte van Cushing (al is hij daar wel jong voor). Nu heb ik gelezen, dat dat kan dmv bloedtesten, maar ik moet urine inleveren (en dan nog het liefst ochtendurine).
Nu staat er al bijna een week een grote beker naast zijn box, maar hij plast beduidend minder. Dus als ik aankom met de kruiwagen en hem zie plassen, laat ik alles uit mijn handen vallen, trek de box los en houdt hoopvol de beker klaar ;) . Alleen het is me dus nog steeds niet gelukt. Hij kan plassen op commando, maar dat is hij even vergeten :o .
En het zijn zulke kleine beetjes, dat hij dus al klaar is voordat ik in de box ben.
Hebben jullie nog tips?

En het ijzer al gevonden?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:10

capopjekop schreef:

hips...lje mjoet nliet dlonken du paartjies willu voeru...hips

ohhh slimme doerakken heb je, hebben ze er nog last van gekregen ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:21

Vandaag 3e hoefzweer gevonden nu bovenaan de hoef (andere 2 zaten in de zool), geen wonder dat ze mank was ...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:23

setteke schreef:
Jee, Lolclub, heel veel overeenkomsten. Wij dachten in eerste instantie, toen hij dus bevangen aan het worden was, aan een zoolzweer. Zijn been was RV een beetje opgelopen en had pulsatie, maar dat kan dus ook bij een zoolzweer (en lichte verhoging, 38).

Verder heb ik nog een vraag, mijn paard moet nog getest worden op de ziekte van Cushing (al is hij daar wel jong voor). Nu heb ik gelezen, dat dat kan dmv bloedtesten, maar ik moet urine inleveren (en dan nog het liefst ochtendurine).
Nu staat er al bijna een week een grote beker naast zijn box, maar hij plast beduidend minder. Dus als ik aankom met de kruiwagen en hem zie plassen, laat ik alles uit mijn handen vallen, trek de box los en houdt hoopvol de beker klaar ;) . Alleen het is me dus nog steeds niet gelukt. Hij kan plassen op commando, maar dat is hij even vergeten :o .
En het zijn zulke kleine beetjes, dat hij dus al klaar is voordat ik in de box ben.
Hebben jullie nog tips?

Jaaaa.... :D

Ik heb mijn oude paard vorige winter ook op cushing laten testen, en had dus inderdaad hetzelfde .
Er is eerst bloed afgenomen en ik kreeg een beker mee naar huis voor ochtend urine,
Ik zag ze wel lachen toen ik ze verzekerde dat het wel ging lukken en dat ze wellicht morgenochtend de beker gevuld en wel terug hadden.

Wij hebben de stal aan huis en als het licht in de keuken aangaat weten de paarden dus dat er gevoerd gaat worden,
dan zou ik zeker te laat zijn geweest want het dagritueel begint s'morgens vroeg met het legen van de blaas.

Dus beker klaargezet en in het pikkedonker en muisstil naar stal geslopen, op het moment dat ik bij de box van paardlief zou zijn, zou mijn man het licht aandoen.
100% zekerheid dat hij dan zou gaan plassen en dan zou ik de beker eronder kunnen houden.
Het lukte ook daadwerkelijk in één keer en de kliniek had om 8 uur s'morgens een volle beker urine op de balie staan...
Verbaasde blikken daar, dat wel :D

Paard had trouwens geen Cushing...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:30

Haha Lolclub, super en je hebt je aan je afspraak gehouden en het paard had gelukkig geen Cushing :D .
Ik was een week geleden ook erg zeker van mijn zaak, maar ik merk, dat het dus niet mee gaat vallen

Bij ons gaat dat niet lukken (lichtje aan in de keuken), want de stal ligt circa 75 meter van het huis. Ik zie hem wel plassen, maar omdat het zo weinig is, ben ik nooit op tijd. Morgen maar eens een andere strategie, beetje hulp van iemand waarvan hij het niet verwacht misschien ;) . Ik wil het dinsdag graag inleveren, want dan moet ik met een ander paard naar de kliniek.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:32

Yoika schreef:
Vandaag 3e hoefzweer gevonden nu bovenaan de hoef (andere 2 zaten in de zool), geen wonder dat ze mank was ...

tjee, die van jouw krijgt het wel voor de kiezen :(:) ,

Heb je haar voet nog wel in de biotex gezet ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:32

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

hips...lje mjoet nliet dlonken du paartjies willu voeru...hips

ohhh slimme doerakken heb je, hebben ze er nog last van gekregen ?

Niet dlonken, een beetje tipsy :D Maar slim zijn ze wel, want die deur klemt enorm en hij zat wel dicht. Alleen de haak er niet goed op. Maar ja ze zijn nogal van het friemelen enzo.

Daarstraks liepen ze gewoon nog oke, maar dat is mss nog te vroeg om er iets over te zeggen?

Haha ik zie je al kruipend door de stal heen gaan, maar het lijkt me best wel een lastig klusje om plas op te vangen. Dat spettert toch enorm?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 23:33

Gelukkig waren de paarden gisteren alleen maar op de winterwei geweest - die is klein en overzichtelijk dus na wat lijntjes lopen hadden we het ijzer al snel gevonden. Snap niet hoe ze het heeft kunnen verliezen, alle zes nagels zaten nog keurig in 't ijzer, de hoefwand is niet beschadigd en ja.. ze loopt tien keer beter zonder ijzer.. :?
Ze zal wel gespeeld hebben, mevrouw is in erg goede doen op het moment. Vanmiddag had ik Jilske al op stal voor het avondmaaltje en Pauli was nog op de wei toen ze opeens doorkreeg dat haar vriendin al aan de lekkere hapjes was. Ze kwam in volle vaart aan gallopperen en gaf voor het hek een rondje rodeo weg. Raar beest.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:37

Capopjekop, hopelijk valt de nachtelijke snackactie van je beestjes mee :D .

Ik heb maar een klein beetje nodig, dus beker eronder, plasje erin en klaar. Het klinkt kipsimpel, maar zo eenvoudig is het dus niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:50

Jannepauli schreef:
Gelukkig waren de paarden gisteren alleen maar op de winterwei geweest - die is klein en overzichtelijk dus na wat lijntjes lopen hadden we het ijzer al snel gevonden. Snap niet hoe ze het heeft kunnen verliezen, alle zes nagels zaten nog keurig in 't ijzer, de hoefwand is niet beschadigd en ja.. ze loopt tien keer beter zonder ijzer.. :?
Ze zal wel gespeeld hebben, mevrouw is in erg goede doen op het moment. Vanmiddag had ik Jilske al op stal voor het avondmaaltje en Pauli was nog op de wei toen ze opeens doorkreeg dat haar vriendin al aan de lekkere hapjes was. Ze kwam in volle vaart aan gallopperen en gaf voor het hek een rondje rodeo weg. Raar beest.

hahaha...Pauli solliciteert voor een plekje in het reining team

maarre...was ons niet een filmpje beloofd van Jilske als het mooi weer was O:)
Heb je Pauli alweer eens onder het zadel gehad ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:06

setteke schreef:

Mijn paard was 8 toen er PPID ( Cushing) werd vastgesteld op de kliniek na herhaalde testen met tussentijd van een half jaar. De urine is bij beide testen op kliniek afgenomen met catheter . Ik geloof dat het mij ook niet zou lukken om tijdig met een beker klaar te staan, volgens mij zal ze denken zout op met je beker haar kont omdraaien en naar haar eigen gezeik staan luisteren ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 00:12

Qua kleurtjes ( bont) zou ze wel in de westernsport kunnen lopen maar qua formaat? Bovendien, ik kan op zo'n lomp zadel helemaal niks.. wat dat betreft ben ik geen Anky!

Als ik tijd kan vrijmaken, komt er deze week (met mooi weer) een filmpje!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:14

Dat is wel erg jong, EstherHegt. Behalve hoefbevangenheid, wat waren de symtomen dat ze gingen testen op Cushing?
De mijne heeft geen krullen, maar wel vleugen in zijn haar. Zo noem ik het, het lijkt wel alsof hier en daar het haar de andere kant op groeit. En hij zit veel en veel dikker in zijn haar, dan de andere paarden hier (zelfs die dag en nacht buiten lopen).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:28

setteke schreef:
Dat is wel erg jong, EstherHegt. Behalve hoefbevangenheid, wat waren de symtomen dat ze gingen testen op Cushing?
De mijne heeft geen krullen, maar wel vleugen in zijn haar. Zo noem ik het, het lijkt wel alsof hier en daar het haar de andere kant op groeit. En hij zit veel en veel dikker in zijn haar, dan de andere paarden hier (zelfs die dag en nacht buiten lopen).

Nee mijn paard was niet hoefbevangen!!! Ze heeft wel wat krulletjes maar niet extreem, ze had onverklaarbaar gevoeligheid op de vacht, gewichtstoename en excessief zweten, er was geen vinger op te leggen. Paard is ook niet IR.
De vleugen herken ik wel, ook wat vreemd kleurverschil? Ik heb een IJslander, loopt dag en nacht buiten en bij haar kun je het wel aan de benen zien, een ander soort haar zeg maar.
Ik lees en reageer soms in deze draad omdat juist PPID ( Cushing) paarden ook een groot risico lopen op HB, maar helemaal niet IR hoeven te zijn. IR kan een complicatie zijn van Cushing maar dat hoeft niet. Dat systeem is nog niet duidelijk.

Hahaha een foto van 2 jaar terug toen ze zo begon te zweten hadden we een coupe speciaal voor haar, inmiddels kunnen we beter scheren!!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 11-10-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt