[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:31

assebassie schreef:
Ze krijgen bij mij mineralenbikkels van subli en dat geef ik ook als snoepje

Die geef ik ook als snoepjes. Ze is al even de acute fase voorbij (stond eind december 2018 bevangen). In de acute fase kreeg ze niets. Behalve onbeperkt graszaadhooi en pijnstillers. Gelukkig is dat laatste ook als snoep voor haar. Dus toch een blije pony. Drugsverslaafde.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:08

In de acute fase ook niks gegeven, maar ze krijgt nu wel eens snoepjes van de metezoa (broxx geloof ik), dat zijn puur vitamines zonder suiker en ze vind ze heel erg lekker.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:08

hwn schreef:
Wat is een aanvaardbaar suikergehalte eigenlijk op dagbasis voor een gevoelig paard?

Ik quote mezelf maar eens, omdat ik nergens antwoord vind op die vraag. Of iemand die een idee heeft van het suikergehalte in zijn hooi, en de hoeveelheid dat zijn paard eet.

En bijkomende vraag: wat als fructaanindex 0 is? Durven jullie dan je paarden langere tijd op het gras laten? Hier speel ik met vuur door na amper 2 weken weeral een 4tal uur weidegang aan te bieden (2x 2u). Ze rent echter al in volle galop de wei op, dus blijft zich goed voelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:16

Fructaan index houdt gene rekening met neerslag of droogte dus zou er niet teveel aanhangen.

Qua hvh binnen krijgen geen idee eigenlijk. Even snel gekeken. Hooi dat ze eerst kreeg getest en 76-100 suiker. Dus 7,6 tot 10%. Dit kreeg ze onbeperkt. Stel ze eet 5 kilo op een dag. Dan is dat 500 gram suiker. Best een hoop nog voor 170 kilo pony. Ze is er op afgevallen, geen dikke manenkam gehad en geen problemen gegeven verder. En naast hooi nog Dailey complete en care4life. Maar dat laatste is niet noemenswaardig. Denk 2 eetlepels totaal :=

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:00

Bedankt Tancreda, dan ben ik met mijn paard van +500 kg en beperkt hooi van 8% toch behoorlijk safe. Al vind ik 7,6% en 10% suiker wel een wijde range. Maar gras blijft idd natuurlijk een gevaarlijke factor: niet alleen kan je suikergehalte niet inschatten, ook geen flauw benul hoeveel kg een paard binnenspeelt.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:32

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:13

Ja, aan de hand van de uitslag, waar idd bij staat dat het goed is voor HB paarden, heb ik toch nog even gevraagd of dat ook voor onbeperkt voeren geldt. En dat was het geval werd mij verteld.

Ze staat er onbeperkt op sinds ze bevangen is geweest en dat gaat goed. M'n grote is er 50 kilo op afgevallen. Die moet er wel echt ooo ander hooi naast krijgen. Gelukkig is zij heel groot en heb ik een diepe hoge bak. Kan de grote wel bij, maar de kleine niet. En de paar sprietjes die ze opeet van het knoeien is niet zo erg.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:32

dus om verder in te pikken over krachtvoer/vitaminekorrel... Mijn paard staat nu 1 week op stal na diagnose hoefbevangenheid in 1 voet of kanteling door kneuzing in de voet...? Ze krijgt nu een groot hooinet voor 1 dag (ikga het straks even wegen). 1 schep bietenpulp. deze meng ik met de medicatie die ze nu krijgt.

ik lees op verschillende fora dat het bijgeven van mg goed zou zijn voor HB paarden. Zou ik dit dan best ook doen? Wat raden jullie voor mijn paard aan van vitamine korrel? nu beweegt ze zeer weinig en moet 60 kg afvallen van de DA...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:10

Wat is de oorzaak? Magnesium is volgens mij niet bewezen maar schijnt veel paarden wel te helpen.

Is de boxrust verplicht? Gewend om op stal te staan? Geen kleine paddock bijv beschikbaar?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:48

Hier ook te horen gekregen van bekapper dat magnesium zou helpen tegen die harde manenkam. Hij had me Pavo Nerv Control aangeraden voor mijn hengst omdat die zo gespannen was (lentekriebels wss, gelukkig blijft ie super hanteerbaar), maar die lust het niet, dus geef ik het nu aan mijn HB merrie.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:22

Blue_flower schreef:
Wat is de oorzaak? Magnesium is volgens mij niet bewezen maar schijnt veel paarden wel te helpen.

Is de boxrust verplicht? Gewend om op stal te staan? Geen kleine paddock bijv beschikbaar?

Dierenarts zegt dat het al jaren bezig is door voeding (wat ik nochtans heel goed in het oog houdt) Hoefsmid zegt dat het door de kneuzing komt (was eerste diagnose van mijn paard door hoefsmid en DA) en dat doordat het weefsel helemaal kapot was/is het hoefbeen gekanteld is.

Neen geen kleine paddock beschikbaar momenteel. Ik ben er één aan het bouwen bij mijn ouders samen met een mobiele schuilstal. Hier kan ze vanaf 1 juli in.

Ik had nog mg liggen dus heb het vandaag toch al maar gegeven in de hoop dat het gaat helpen _/-\o_

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:40

Qua voer: ik voerde Bonpard Colon tijdens de slechte periode, om de gifstoffen in de darmen te temmen.
Een jaar weer terug op m'n normale muesli (Mijten Gerstemix) inmiddels. En ze loopt goed, staat normale uren op de wei, krijgt onbeperkt voordroog, is netjes op gewicht en krijgt sinds kort Subli Omega Mix bij omdat ze veel kilometers maakt. Het is geen dooreter, ze stopt vanzelf. Maar het gaat niet slecht voor een paard wat op de Uithof kon blijven!
Maar ja, ik heb de mazzel dat suiker of overgewicht niet de grootste trigger was.
Lijkt me heel lastig om precies te weten waar de grens zit qua voer, omdat het maar een van de factoren is. Ik vind dat HB nog steeds een puzzel, het kan ineens spaak lopen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:20

Afbeelding
We zijn nu een jaar verder links was net voordat mijn pony vorig jaar bevangen werd. (ze stond dus veel te dik) rechts is gisteren.
Ik heb wel behoorlijk wat gewisseld qua management.
Ben van stal verhuisd, pony krijgt glucobalance, aangepaste ijzers, veel beweging, staat nu 8 uur per dag op gras met graasmasker.
Verder nog 3 maal daags een portie hooi, en Metazoa.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:55

Ze ziet er heel mooi uit Eliane..super fijn dat ze ht zo goed doet en ook lekker nog van gras kan genieten!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:03

Ja al vond ik dat nog wel heel spannend, en dus heel rustig opgebouwd.
Ik hoop dat jullie pony's snel weer beter gaan het is zo'n rotziekte!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:40

Hier super blij: DA moest toch bij de buren langs, dus gelijk gevraagd of ze Belle nog eens kon checken op pulsatie (dat voel ik zelf niet) en zien hoe ze bewoog. Geen pulsatie te voelen, dan eventjes los in de longeercirkel laten lopen, en waar ze in acute fase amper paar stappen kon draven, ging ze nu lekker vooruit, sprong ook makkelijk aan in galop.

Ze mag de hele dag op een kale wei, liever dan een paar uurtjes, want dan vreten ze toch te gulzig zei ze. Phoeh, blij dat ze weer gewoon paard kan zijn.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:39

Geven jullie je paarden die hoefbevangen zijn geweest nog snoepjes en zoja welke?

Met mijn bijrijdpaard gaat het inmiddels als een stuk beter. Van de week een paar dagen voor de helft op de pijnstillers en sinds gisteren zonder. Ze liep eerst wat voorzichtig met het stappen maar na het koelen liep ze al een stuk beter.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:34

Ik heb voor straks de Vitalbix Healthy Horse Treats besteld! Heel weinig suiker en zetmeel. Ik raadt wel aan om de mini treats te bestellen. De gewone vind ik eigenlijk te groot....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:12

Hier sinds vandaag gestopt met de buut, na zo’n twee en een halve week (inclusief afbouwen). Hij loopt nu nog wel gevoelig op het harde, maar een stuk minder dan dat het was.

Dit zijn zijn voorhoeven op dit moment. Hoe vinden jullie dit beeld?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:49

xxxmh schreef:
Geven jullie je paarden die hoefbevangen zijn geweest nog snoepjes en zoja welke?

Met mijn bijrijdpaard gaat het inmiddels als een stuk beter. Van de week een paar dagen voor de helft op de pijnstillers en sinds gisteren zonder. Ze liep eerst wat voorzichtig met het stappen maar na het koelen liep ze al een stuk beter.

Ja ik geef van metazoa de broxx, vind ik heel fijn en zitten vooral vitamines in en geen suiker en zetmeel.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:17

Romy1234 schreef:
xxxmh schreef:

Ja ik geef van metazoa de broxx, vind ik heel fijn en zitten vooral vitamines in en geen suiker en zetmeel.

Ja die geef ik ook. Tevreden over

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:50

Smotz schreef:
Qua voer: ik voerde Bonpard Colon tijdens de slechte periode, om de gifstoffen in de darmen te temmen.
Een jaar weer terug op m'n normale muesli (Mijten Gerstemix) inmiddels. En ze loopt goed, staat normale uren op de wei, krijgt onbeperkt voordroog, is netjes op gewicht en krijgt sinds kort Subli Omega Mix bij omdat ze veel kilometers maakt. Het is geen dooreter, ze stopt vanzelf. Maar het gaat niet slecht voor een paard wat op de Uithof kon blijven!
Maar ja, ik heb de mazzel dat suiker of overgewicht niet de grootste trigger was.
Lijkt me heel lastig om precies te weten waar de grens zit qua voer, omdat het maar een van de factoren is. Ik vind dat HB nog steeds een puzzel, het kan ineens spaak lopen.

ok bedankt voor de tip! dit ga ik eens bekijken momenteel krijgt ze enkel hooi 7kg/dag en bietenpulp ongeveer 1kg/dag.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:50

Vandaag was de laatste dag dat mijn paardje pijnstilling/ontstekingsremmers krijgt. nu sprak ik met de eigenaresse van stal en als ze mijn paard verzet om de stal ui te mesten mankt ze nog steeds heel erg. Ze staat nu al 1.5 week stil. er is nog steeds pulsatie maar de voet is niet meer warm. Ben ik nu te pessimistisch als ik denk dat dit niet meer goed komt :( ik blijf natuurlijk er alles aandoen om ze in orde te krijgen! ik wou gewoon even mijn angsten op schrijven |( -O-

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:54

Nana_x0x schreef:
Vandaag was de laatste dag dat mijn paardje pijnstilling/ontstekingsremmers krijgt. nu sprak ik met de eigenaresse van stal en als ze mijn paard verzet om de stal ui te mesten mankt ze nog steeds heel erg. Ze staat nu al 1.5 week stil. er is nog steeds pulsatie maar de voet is niet meer warm. Ben ik nu te pessimistisch als ik denk dat dit niet meer goed komt :( ik blijf natuurlijk er alles aandoen om ze in orde te krijgen! ik wou gewoon even mijn angsten op schrijven |( -O-

Tussen de stallen zullen wel stenen liggen, voor ze daar goed op kunnen lopen ben je vaak meer tijd kwijt. Als kan op een zand paddock zetten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:05

Nana_x0x schreef:

Hier zijn we nu drie weken (2 weken volle pijnstilling, 1 week afbouwen) verder en hij begint nu pas een beetje oké op het harde te lopen. Het heeft echt tijd nodig!