[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:23

Bah, wat een drama toch altijd met die bevangen dieren..Nadat mijn pony laatst ontsnapt was en zich de hele nacht tegoed had gedaan aan vet gras zag ik de bui al hangen..hij was al te dik dus dan weet je het wel. Hij staat vanaf donderdag al in de bak,en ik dacht dat het wel meeviel. Maar toch vandaag de veearts gebeld omdat het niet echt wilde vlotten. Toch bevangen,en dus ontstekingsremmers,en de komende tijd op streng dieet. Het gaat nu wel een stuk beter door de medicatie, dus hopen dat het aan het eind van de week echt verbeterd is! Ik bel liever te vroeg de veearts dan te laat, je moet hier echt mee oppassen!

flappie2

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:46

Ik begin zo onderhand moedeloos te worden. Mei dit jaar is mijn paard HB geworden, nu bijna 4 maanden later is hij nog steeds niet goed. De ene dag lijkt hij wel weer goed te lopen en de volgende dag kan hij weer ineens gevoelig lopen. Hij was aan alle 4 de voeten bevangen. Achter lijkt hij weer goed te zijn, voor loopt hij nog steeds gevoelig rechts iets meer dan links. De ene dag zijn z'n voeten warm de andere dag weer niet. Op het zachte loopt hij beter dan op het harde maar dat is logische. Kwa voeding kreeg hij vanaf het moment dat hij HB raakte geweekt hooi en een handje lucerne metforce en een scheutje olie. Het handje lucerne heb ik inmiddels ook weg gelaten en krijgt nu dus alleen nog 50gram force.

Vandaag viel het mij op dat hij nadat hij had gedraaft in de bak hij op het harde ineens slechter (gevoeliger) liep dan voor dat hij had gedraaft.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik snap er helemaal niks meer van. We zijn nu bijna 4 maanden veder en de HB lijkt maar niet over te gaan.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:48

Mijn pony is een half jaar hb geweest en ik rij nu weer vrolijk rond! Er is hoop! Dat wou ik je even laten weten :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:55

Merell123 schreef:
Mijn pony is een half jaar hb geweest en ik rij nu weer vrolijk rond! Er is hoop! Dat wou ik je even laten weten :)

Dank je :-)

Het is nog eens extra frustrerend omdat hij nu al ruim een jaar niet goed is. Vorig jaar augustus kreeg hij erg last van z'n luchtwegen (had daarvoor al chronische bronchitus) 8 maanden lang heeft hij flink staan hoesten en voelde zich niet goed. Vervolgens gaat het met z'n luchtwegen weer goed en dan raakt hij HB en ook daar zijn we al weer 4 maanden mee bezig. Dus hij zit nu al een jaar niet goed in z'n vel. Hij is net 6 jaar dus nog in de bloei van z'n leven hij zou vrolijk en vol energie moeten zitten i.p.v pijn hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 06:59

@flappie2
zijn er recent rontgenfoto's gemaakt van de hoeven? Wat zegt de hoefsmid? Geen losse hoefwand?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:48

@flappie2, mijn pony is 8(!) maanden hb geweest, daarna ging het langzaam aan terug beter. Dit jaar terugval gehad na een nachtje eetfestijn, maar snel kunnen reageren en nu rijden we ook terug met haar.
Dus de moed nog niet opgeven ! Sterkte ! :(:)

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:53

Hallo allemaal,

Eerder in dit topic had ik al geschreven dat er bij mijn paard hoefbevangenheid geconstateerd was. In het begin riep dit veel vraagtekens op omdat het geen typisch hoefbevangen paard is. (niet te dik, weinig krachtvoer etc)
Nu heeft mijn dierenarts gezegd dat dit is gekomen door een infectie die hij aan zijn been had/heeft.

Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee??

Hij is al in de kliniek geweest, daar dachten ze dat hij vernageld was (hij is de ochtend voordat hij HB werd beslagen) Maar de hoefsmid heeft dit de dag daarna ontkracht door alle hoefnagels te visiteren en geen enkele reactie te krijgen. Op de dag dat we naar de kliniek zijn geweest had hij al pijnstilling en ontstekinsremmer gehad, dat heeft het beeld dat hij gaf natuurlijk wel vertekend. (hij liep loepzuiver..)

Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen, want zijn hoefbevangenheid is toch wel een beetje een raadsel voor mij....

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:04

Ik heb trouwens wel een vraag.. En sorry als het antwoord al in het topic staat..

Ik ben dus weer vrolijk aan het rondrijden met mijn ex-hb paard.. Die tevens IR heeft. En eigenlijk wil ik ijzers want lange afstanden maken is wat zij moet doen.. (met hoefschoenen niet zulke goede ervaringen) maar wat zouden jullie doen... De witte lijn is nog wel wat verbreed.. Ga het ook aan m'n hoefsmid vragen maar was wel even benieuwd naar jullie reacties/ervaringen..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:01

janouk schreef:
@flappie2
zijn er recent rontgenfoto's gemaakt van de hoeven? Wat zegt de hoefsmid? Geen losse hoefwand?

Nee er zijn geen foto's gemaakt. De hoefsmid heeft hem 2 weken terug bekapt. Zijn verzenen zijn erg gesleten doordat hij z'n gewicht naar achter heeft verplaats. De verzenen moeten weer wat bij groeien omdat de voetas nu niet meer recht is. Veder heeft hij bij zijn voorvoeten 2 bollingen in z'n hoef zitten. Als je vanaf de kroonrand naar beneden gaat dan voel je vlak bij de kroonrand de eerste bolling daarna loopt de hoefwand recht en ongeveer 3cm vanaf de onderkant zit ook een bolling (eenden snavel) de witte lijn is nog niet echt verbreed maar de zal nog wel gaan gebeuren als die bollingen er uit gaan groeien. Rechtsvoor zijn de bollingen groter dan linksvoor, achter heeft hij het niet. Het is opvallend dat z'n straal enorm hard groeit, 2 weken terug zijn ze bij gesneden door de hoefsmid omdat de straal hoger was dan de hoefwand en zool. Gister heb ik ze weer bij gesneden omdat ze weer hoger lagen dan wand en zool. Daarna liep hij wel iets beter. Er zaten ook flinke flapen straal los, het lijkt er op dat de straal zich razend snel aan het vernieuwen is. De hoeven zelf lijken op het moment erg langzaam te groeien. De hoefsmid zij dat z'n hoeven te hard zijn en wat soepeler moeten worden zodat de veerkracht van de hoeven beter worden. Maar ja hoe doe je dat, die hoeven soepeler maken. De grond natmaken rondom de waterbak lukt niet echt, hij staat op het zand en als ik dat nat maak dan is de bovenlaag met dit weer zo weer opgedroogt, bovendien denk ik dat die paar minuten in nat zand ook niet echt veel zal helpen. Dus als iemand hier nog tips voor heeft?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:07

Merell123 schreef:
Ik heb trouwens wel een vraag.. En sorry als het antwoord al in het topic staat..

Ik ben dus weer vrolijk aan het rondrijden met mijn ex-hb paard.. Die tevens IR heeft. En eigenlijk wil ik ijzers want lange afstanden maken is wat zij moet doen.. (met hoefschoenen niet zulke goede ervaringen) maar wat zouden jullie doen... De witte lijn is nog wel wat verbreed.. Ga het ook aan m'n hoefsmid vragen maar was wel even benieuwd naar jullie reacties/ervaringen..

Goede ijzers kunnen wonderen voor een paard doen.
Goed na laten kijken en de ijzers goed aan laten meten!
Veel succes :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:19

Hallo, na een héle tijd meld ik me weer,
Chico is dus sinds mei met pensioen. We hebben ijzerloos geprobeerd maar met name zijn HB linkervoetje vond dat niet leuk. Hij moet dus gewoon op ijzers blijven. Helaas liggen mijn weilanden erg laag en onder andere door de artrose zet hij zijn voorvoeten niet snel genoeg weg waardoor hij de ijzers aftrapt.
Vele soorten beslag geprobeerd waaronder bananas die erg gebogen waren en andere zaken maar zomder succes.

Nu hebben we wat nieuws geprobeerd, we houden toch het gevoelige in gedachten en hij móet dus iets onder zijn voetjes.
Dit is het reslutaat: een gewone leren zool met speciale nagels. Zonder ijzer dus!!!
En het werkt, inmiddels 4 weken verder, geen afgetrapte zooltjes, staat inmiddels helemaal naar de vorm van de voet. Het leer werkt niet en blijft perfect zitten. Het is niet glad maar stroef, hij glijdt niet uit.
Een goed oplossing voor mijn HB pensionado.....

Afbeelding
Afbeelding

Goede smid is wel een veriste, er moet nl "blind" genageld worden....dus vernagelen is zó gebeurt of te los in de wand...
Zal later foto's plaatsen van hoe het er nu uitziet.

Dit is dus van het net eronder plaatsen zo'n 4 weken terug.
Het is nu bijna zwart van kleur en helemaal naar de onderkant van de voet gevormd.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:20

Ik meld me hier ook maar..

Maandag was mijn paardje niet goed toen ik haar uit de paddock haalde ( toen ik haar erin zette was er niets aan de hand.. ) Dus gestapt en ze liep op het harde recht uit gewoon goed. Been aan de binnenkant wel dik dus gekoeld en weer in stal gezet..
Dinsdag niet beter, maar ook niet slechter.. Er zat een scheur op haar hoef dus het vermoeden was een hoefzweer.. Zelfde gedaan, gekoeld en gestapt.
Woensdag avond was het in ene mis.. Ze liep met beide voorbenen heel kort. Toen viel het kwartje.. Manenkam was wel hard, maar niet extreem. Paard is ook niet bijzonder dik en staat niet met de voorbenen naar voren.
Donderdag zou ze niet het land op gaan en donderdag ochtend kwam het arme beestje gewoon haar stal niet meer uit. Ook waren nu beide voorbenen dik en de straal was warm.. Ze was in het begin van de week al van het biks afgegaan en woensdag avond ook van het kuil af.
Donderdag middag was ze nog steeds zo slecht en heb bij de DA een potje Metacam opgehaald en Tranqigel. Moest het aankijken tot maandag en als ze niet verbeterd was wilde de DA toch langskomen.
Gelukkig is ze al een heel eind verbeterd :)
Bochtjes draaien gaat nog erg moeilijk maar op het rechte stuk zie je er bijna niets van.. Vandaag heeft ze voor 200 kg metacam gehad. Heb eventueel voor morgen nog staan, maar kijk dat morgen ter plekke even aan.

Ze staat de hele dag in de paddock, loopt daar lekker te scharrelen en krijgt 2 keer daags oud hooi. Verder staat ze op een enorme laag zaagsel en ze kijkt gewoon vrolijk.

Donderdag komt de smid. Hoop dat hij wat kan vertellen over de mate van bevangenheid want maak me toch wel zorgen om het hoefbeen wat eventueel gekanteld zou kunnen zijn. Bij twijfel laat ik daar nog even foto's van maken maar zelf ben ik 32 weken zwanger dus het gaat allemaal wat minder makkelijk :+

Al met al is ze waarschijnlijk bevangen geraakt door de hydrocortiderm ( wat ik net weer een weekje 1 x daags smeerde tegen de mok ) want ze is absoluut niet dik. Arme paard is nu zelfs onwijs ingevallen, maar het is even niet anders.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:27

ElCamino schreef:
Hallo, na een héle tijd meld ik me weer,
Chico is dus sinds mei met pensioen. We hebben ijzerloos geprobeerd maar met name zijn HB linkervoetje vond dat niet leuk. Hij moet dus gewoon op ijzers blijven. Helaas liggen mijn weilanden erg laag en onder andere door de artrose zet hij zijn voorvoeten niet snel genoeg weg waardoor hij de ijzers aftrapt.
Vele soorten beslag geprobeerd waaronder bananas die erg gebogen waren en andere zaken maar zomder succes.

Nu hebben we wat nieuws geprobeerd, we houden toch het gevoelige in gedachten en hij móet dus iets onder zijn voetjes.
Dit is het reslutaat: een gewone leren zool met speciale nagels. Zonder ijzer dus!!!
En het werkt, inmiddels 4 weken verder, geen afgetrapte zooltjes, staat inmiddels helemaal naar de vorm van de voet. Het leer werkt niet en blijft perfect zitten. Het is niet glad maar stroef, hij glijdt niet uit.
Een goed oplossing voor mijn HB pensionado.....

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Goede smid is wel een veriste, er moet nl "blind" genageld worden....dus vernagelen is zó gebeurt of te los in de wand...
Zal later foto's plaatsen van hoe het er nu uitziet.

Dit is dus van het net eronder plaatsen zo'n 4 weken terug.
Het is nu bijna zwart van kleur en helemaal naar de onderkant van de voet gevormd.

Ik had er nog nooit van gehoord maar helemaal top dat het werkt voor jouw dier :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:28

Merlinde schreef:
Ik meld me hier ook maar..

Maandag was mijn paardje niet goed toen ik haar uit de paddock haalde ( toen ik haar erin zette was er niets aan de hand.. ) Dus gestapt en ze liep op het harde recht uit gewoon goed. Been aan de binnenkant wel dik dus gekoeld en weer in stal gezet..
Dinsdag niet beter, maar ook niet slechter.. Er zat een scheur op haar hoef dus het vermoeden was een hoefzweer.. Zelfde gedaan, gekoeld en gestapt.
Woensdag avond was het in ene mis.. Ze liep met beide voorbenen heel kort. Toen viel het kwartje.. Manenkam was wel hard, maar niet extreem. Paard is ook niet bijzonder dik en staat niet met de voorbenen naar voren.
Donderdag zou ze niet het land op gaan en donderdag ochtend kwam het arme beestje gewoon haar stal niet meer uit. Ook waren nu beide voorbenen dik en de straal was warm.. Ze was in het begin van de week al van het biks afgegaan en woensdag avond ook van het kuil af.
Donderdag middag was ze nog steeds zo slecht en heb bij de DA een potje Metacam opgehaald en Tranqigel. Moest het aankijken tot maandag en als ze niet verbeterd was wilde de DA toch langskomen.
Gelukkig is ze al een heel eind verbeterd :)
Bochtjes draaien gaat nog erg moeilijk maar op het rechte stuk zie je er bijna niets van.. Vandaag heeft ze voor 200 kg metacam gehad. Heb eventueel voor morgen nog staan, maar kijk dat morgen ter plekke even aan.

Ze staat de hele dag in de paddock, loopt daar lekker te scharrelen en krijgt 2 keer daags oud hooi. Verder staat ze op een enorme laag zaagsel en ze kijkt gewoon vrolijk.

Donderdag komt de smid. Hoop dat hij wat kan vertellen over de mate van bevangenheid want maak me toch wel zorgen om het hoefbeen wat eventueel gekanteld zou kunnen zijn. Bij twijfel laat ik daar nog even foto's van maken maar zelf ben ik 32 weken zwanger dus het gaat allemaal wat minder makkelijk :+

Al met al is ze waarschijnlijk bevangen geraakt door de hydrocortiderm ( wat ik net weer een weekje 1 x daags smeerde tegen de mok ) want ze is absoluut niet dik. Arme paard is nu zelfs onwijs ingevallen, maar het is even niet anders.

Veel sterkte en top dat je er zo snel bij was !

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:28

Elcamino, dat ziet er goed uit zeg, lijkt me een mooie oplossing.

Merlinde, hier zijn eigenlijk nooit foto's gemaakt. Het kan wel meer duidelijkheid geven. Maar omdat het hier ook allemaal niet zo makkelijk gaat heb ik het toen niet laten doen.
Wel fijn dat het alweer beter lijkt te gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:29

Creatieve oplossing, maar gaat dat niet broeien onder dat zooltje? Of staan die van jou nooit in het natte zand/blubber.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:40

11a11 schreef:
Ja hoevenkrabben gaat prima hoor. Maar zodra de hoefsmid in de buurt komt is het mis. Komt omdat ze al heel veel gedoe heeft gehad met haar hoeven.
Ik heb vandaag voor de zekerheid toch maar even de dierenarts gebeld.
Het leek wel al wat beter geworden maar ik ben er toch niet helemaal gerust op.
Bel liever een keer te vaak de dierenarts dan dat ik straks te laat ben.
Hij komt morgenmiddag langs dus ik ben benieuwd

Dierenarts is vandaag geweest en ze was toch licht hoefbevangen.
Ze moest eigenlijk op stal en op streng dieet maar aangezien ze niet op stal kan omdat ze dan de hele stal afbreekt, staat ze nu in een klein paddockje waar ze ook niet veel lopen kan.
Het hoefbeen was nog niet gekanteld maar zat wel los. Weten jullie wat dat inhoud en wat ik me daarbij voor moet stellen?
Ze heeft een spuit met metacam gehad en ik heb ook nog metacam gekregen wat ik haar de eerste paar dagen moet geven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:56

Het betekent dat het bot in de hoef los zit.
Als je paard de hoef teveel kantelt kan het bot meekantelen.
Dat is erg vervelend. Snel afvallen en goed vitamines blijven geven!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:06

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:59

ElCamino: wat super dat dit wel werkt zeg!

ik heb nog een vraagje:
wie voeren er gzh ? en hoe is jullie ervaring ermee?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:16

Bedoel je graszaadhooi?
Ik, maar ook nog steeds beperkt omdat ze anders uit elkaar klappen (bij guur weer wel wat meer dan normaal). Met wat stro er bij voor het knabbelen.

Whitney is vandaag 2 weken onderweg en van de pijnstillers af. Ze hersteld goed, is ook maar 1 dag onregelmatig geweest op het harde. Ze draafde vanmiddag ook probleemloos over het harde (nog niet zo ruim als dat het geweest is, maar wel uit zich zelf, zuiver en voorwaarts).

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:22

fijn dat whitney weer de betere kant op gaat !

ja ik bedoel indd graszaadhooi

tango gaat terug op hooi, ditmaal voor de lange termijn (omdat t voordroog nu bij ons op stal te rijk is, en daar is het nu dus ook mis gegaan vermoed ik)
maar ik twijfel of ik weidehooi (krijgt hij nu geweekt) bestel
of gzh ( nu heb ik ook nog niet uit gezocht of het hier in de omgeving uberhaupt te krijgen is)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:23

Ik heb een tijd m'n weidhooi geweekt. Maar was daar wel zat van (voor 10 pony's, 's winters ook). Dus over gegaan op graszaadhooi, dat vonden ze eerst maar vies :P. En toen het vies weer was m'n restje weidehooi er in weg gemengd.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:04

capopjekop schreef:
Op deze site staat het uitgelegd met plaatjes: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm

Zijn er foto's gemaakt?

Bedankt, daar staat veel informatie op :D
Nee er zijn geen foto's gemaakt. Was volgens de dierenarts niet nodig om ze maar licht hoefbevangen was.

Wat voor vitamines geven jullie? Ik heb normaal gesproken die pavoo koeken maar daar zit ook best veel suiker in toch?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:59

Heej,

Ik heb ook een klein vraagje ivm cronische bevangenheid.

Enkele maanden terug liep mijn paardje rechts voor kreupel (enkel in draf)been niet dik en niet warm..Na enkele dagen ging het beter maar het was nog niet weg dus toch maar DA gebeld want ik wilde zeker zijn.
beugproef enz gedaan niets aan te zien, maar toen zei ze dat ze een klein beetje pulsatie voelde in dat been (enkel rechtsvoor)
Nu zei de DA dat mijn paardje waarschijnlijk wat gevoeliger is voor bevangenheid aangezien ze het eerder al eens gehad heeft en dat ze dus waarschijnlijk cronisch bevangen is, dus paard meteen van de wei gehaald en op paddock gezet (24/7) ze heeft 1 week pijnstillers en ontstekingsremmers gekregen en na die week is DA komen controleren en voelde geen pulsatie meer in haar rechter been dus ook gestopt met pijnstillers, paardje liep ondertussen ook weer normaal en ook na het stoppen met de pijnstillers bleef ze goed lopen)

na 3 weken mocht ik kleine rechte stukjes proberen te draven en ook dit ging goed, verder heeft ze ook geen speciaal beslag gekregen ( zonder ijzers vooraan is geen optie ivm platvoet en een vroegere operatie ) en hoefsmid zag ook niets speciaal aan haar hoeven en ze reageerde ook niet anders bij het beslagen.

Maar nu mijn vraag. Da raad mij aan niet veel piste werk meer te doen en zeker niet meer te springen ( ok springen kan ik verstaan, paardje is ook al 18) maar voor de rest rij ik gewoon recreatief en het liefst van al gaan we wandelen.. wat is jullie mening mag ik echt geen piste werk meer doen met haar ? het is niet dat we serieus dressuur rijden, gewoon voor het plezier en om haar toch wat soepel te houden enz. paard geeft ook niet aan dat ze pijn heeft en huppeld ook weer vrolijk rond. Volgende maand verhuisd ze voor alle zekerheid toch naar familie waar ze 24/7 op de paddock komt met onbeperkt hooi ipv 24/7 op de wei.

(Sorry voor het lange verhaal :p )