Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Merell123 schreef:Mijn pony is een half jaar hb geweest en ik rij nu weer vrolijk rond! Er is hoop! Dat wou ik je even laten weten
janouk schreef:@flappie2
zijn er recent rontgenfoto's gemaakt van de hoeven? Wat zegt de hoefsmid? Geen losse hoefwand?
Merell123 schreef:Ik heb trouwens wel een vraag.. En sorry als het antwoord al in het topic staat..
Ik ben dus weer vrolijk aan het rondrijden met mijn ex-hb paard.. Die tevens IR heeft. En eigenlijk wil ik ijzers want lange afstanden maken is wat zij moet doen.. (met hoefschoenen niet zulke goede ervaringen) maar wat zouden jullie doen... De witte lijn is nog wel wat verbreed.. Ga het ook aan m'n hoefsmid vragen maar was wel even benieuwd naar jullie reacties/ervaringen..
ElCamino schreef:Hallo, na een héle tijd meld ik me weer,
Chico is dus sinds mei met pensioen. We hebben ijzerloos geprobeerd maar met name zijn HB linkervoetje vond dat niet leuk. Hij moet dus gewoon op ijzers blijven. Helaas liggen mijn weilanden erg laag en onder andere door de artrose zet hij zijn voorvoeten niet snel genoeg weg waardoor hij de ijzers aftrapt.
Vele soorten beslag geprobeerd waaronder bananas die erg gebogen waren en andere zaken maar zomder succes.
Nu hebben we wat nieuws geprobeerd, we houden toch het gevoelige in gedachten en hij móet dus iets onder zijn voetjes.
Dit is het reslutaat: een gewone leren zool met speciale nagels. Zonder ijzer dus!!!
En het werkt, inmiddels 4 weken verder, geen afgetrapte zooltjes, staat inmiddels helemaal naar de vorm van de voet. Het leer werkt niet en blijft perfect zitten. Het is niet glad maar stroef, hij glijdt niet uit.
Een goed oplossing voor mijn HB pensionado.....
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Goede smid is wel een veriste, er moet nl "blind" genageld worden....dus vernagelen is zó gebeurt of te los in de wand...
Zal later foto's plaatsen van hoe het er nu uitziet.
Dit is dus van het net eronder plaatsen zo'n 4 weken terug.
Het is nu bijna zwart van kleur en helemaal naar de onderkant van de voet gevormd.
Merlinde schreef:Ik meld me hier ook maar..
Maandag was mijn paardje niet goed toen ik haar uit de paddock haalde ( toen ik haar erin zette was er niets aan de hand.. ) Dus gestapt en ze liep op het harde recht uit gewoon goed. Been aan de binnenkant wel dik dus gekoeld en weer in stal gezet..
Dinsdag niet beter, maar ook niet slechter.. Er zat een scheur op haar hoef dus het vermoeden was een hoefzweer.. Zelfde gedaan, gekoeld en gestapt.
Woensdag avond was het in ene mis.. Ze liep met beide voorbenen heel kort. Toen viel het kwartje.. Manenkam was wel hard, maar niet extreem. Paard is ook niet bijzonder dik en staat niet met de voorbenen naar voren.
Donderdag zou ze niet het land op gaan en donderdag ochtend kwam het arme beestje gewoon haar stal niet meer uit. Ook waren nu beide voorbenen dik en de straal was warm.. Ze was in het begin van de week al van het biks afgegaan en woensdag avond ook van het kuil af.
Donderdag middag was ze nog steeds zo slecht en heb bij de DA een potje Metacam opgehaald en Tranqigel. Moest het aankijken tot maandag en als ze niet verbeterd was wilde de DA toch langskomen.
Gelukkig is ze al een heel eind verbeterd![]()
Bochtjes draaien gaat nog erg moeilijk maar op het rechte stuk zie je er bijna niets van.. Vandaag heeft ze voor 200 kg metacam gehad. Heb eventueel voor morgen nog staan, maar kijk dat morgen ter plekke even aan.
Ze staat de hele dag in de paddock, loopt daar lekker te scharrelen en krijgt 2 keer daags oud hooi. Verder staat ze op een enorme laag zaagsel en ze kijkt gewoon vrolijk.
Donderdag komt de smid. Hoop dat hij wat kan vertellen over de mate van bevangenheid want maak me toch wel zorgen om het hoefbeen wat eventueel gekanteld zou kunnen zijn. Bij twijfel laat ik daar nog even foto's van maken maar zelf ben ik 32 weken zwanger dus het gaat allemaal wat minder makkelijk![]()
Al met al is ze waarschijnlijk bevangen geraakt door de hydrocortiderm ( wat ik net weer een weekje 1 x daags smeerde tegen de mok ) want ze is absoluut niet dik. Arme paard is nu zelfs onwijs ingevallen, maar het is even niet anders.
11a11 schreef:Ja hoevenkrabben gaat prima hoor. Maar zodra de hoefsmid in de buurt komt is het mis. Komt omdat ze al heel veel gedoe heeft gehad met haar hoeven.
Ik heb vandaag voor de zekerheid toch maar even de dierenarts gebeld.
Het leek wel al wat beter geworden maar ik ben er toch niet helemaal gerust op.
Bel liever een keer te vaak de dierenarts dan dat ik straks te laat ben.
Hij komt morgenmiddag langs dus ik ben benieuwd
capopjekop schreef:Op deze site staat het uitgelegd met plaatjes: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm
Zijn er foto's gemaakt?