Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:51

ik zweer bij traumeel s gel. ook gebruikt bij mijn veulen toen ze een botbreuk had.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:54

Roxxiejj schreef:
Ik ben het stappen met die knol van mij wel zo zat. Zojuist wel hele terrein over gesleurd omdat er ergens verderop ze met een trekker bezig waren. Meneer vond het heeeel eng (als in staart erop en baasje op de buik achter je aan slepen) en ik was het snel zat. Dacht ff in de binnenbak te gaan stappen, maar dat werd um ook niet, want meneer dacht dat de kerstversiering hem op ging vreten. Sta je dan te spinnen als een westernpaard. Dacht laat maar, op stal weer met je...

Mijn scan is volgende week. Ik ben heel erg benieuwd, want ernaast stappen doe ik dan ook echt niet meer. Hij gaat of de wei op, of onder het zadel. Klaar. Blegh. Stomme peesblessures...

Die van mij is precies zo. Daar heb ik geen trekker voor nodig..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:51

Die irritatie komt bij de schieffel vandaan. Ze konden alleen niks tegen de schieffel doen vanwege de pees, en de pees bleef geïrriteerd door de schieffel. Het was dus maar de vraag wat eerder klaar was... Heb de schieffel met ekyflogyl ingesmeerd en daardoor is de schieffel inactief geworden, waardoor zijn pees nu ook voldoende hersteld is om weer op te gaan bouwen.
Hij loopt nu superfijn en los door zijn lijf, dus ben blij waar hij nu is!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:34

Nou, de veearts is geweest. En die kon een verschil zien en wat een verschil!
Hij zei de beste vooruitgang dat hij ooit heeft gezien op zo'n korte periode. *\%/*
Ik mag erop en stappen. Ook in de piste maar met mate. Wij hebben wel een top piste. Anders had het niet gemogen zei hij.
Buiten is te riskant... Ook met een ander paard. Jammergenoeg. Voor de blessure waren we bezig met haar te 'leren' buitenrijden. Aan de hand is het goed te doen. Af en toe een explosie maar makkelijk te hanteren.
Hier wel geen gaten of scheuren in de pees. Hij noemde het gerafeld. Geen idee wat hij daarmee bedoeld.
Wat je nu op de scan kon zien is dat de pees nog opgezet was in vergelijking met de gezonde pees aan het ander been.
Na een maand komt hij terug en dan zien we verder.
Bij mij waren de therapieen. Prp, koelzakken, die ekyflogyl en stappen.
Nu mag ik stoppen met de ekyflogyl en start ik met de ice vibe boots. En verder stappen en ga een 2 tal keer per week erop in de piste. De rest gewoon op de parking stappen.
Ben echt super blij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:39

goed nieuws dus

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:45

Fijn nieuws dus!!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:25

Zo, dat is snel genezen Choco! Ik hoop dat de pees het houdt. Uit ervaring weet ik dat als de veearts zegt dat je weer mag beginnen, je beter nog even een aantal weken kan wachten.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:17

Liedjuh2: balen zeg, hoop dat het weer snel genezen is. Ik ben blij dat ik niet zo'n bom van een paard heb, de mijne is echt super cool, daar kan ik na een half jaar gewoon weer opstappen zonder gekke dingen, maar dat wil niet zeggen dat hij suf is of zo, hij is gewoon cool in de kop.
Choco: fijn nieuws!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 02:01

Mijn aap zal ook 1000 maal braver zijn onder het zadel. Ziet dan wel spoken, maar zet het niet op een rennen. Moet wel wat ronder langs bijzondere dingen, maar och, verder wel redelijk losjes.

Ik ga het voorstellen volgende week bij mijn da. Ondertussen waarschijnlijk toch rustig gaan kijken naar een nieuw paard voor erbij... Stiekem... Hoewel mijn moeder het ook hard mist om mee te gaan op wedstrijd, ghehe

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:24

Noa: we mogen nog niets meer. Enkel mag ik erop. De scan was eigenlijk om te zien als er nog verdere behandelingen nodig zouden zijn.
De mijne is net omgekeerd erop is ze veel stouter...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:19

ChocoBesnier schreef:
Noa: we mogen nog niets meer. Enkel mag ik erop. De scan was eigenlijk om te zien als er nog verdere behandelingen nodig zouden zijn.
De mijne is net omgekeerd erop is ze veel stouter...

Oh sorry, dan had ik het verkeerd begrepen :Y) Fijn dat je er zo snel alweer op mag!

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:35

Mabootje, je laatste verhaal geeft iig weer meer hoop, ik hoop met je mee!
Vonneke wat fijn dat je weer lekker aan de slag bent en dat het been goed blijft! Dat is vast een hele opluchting :)
ChocoBesnier, goed nieuws zeg! Jouw paard had ook achter een blessure toch, aan welke pees?
Roxxiej hopelijk mag je er weer op van de DA, want dat wegschieten zal idd ook niet echt bevordelijk zijn voor de genezing

Ik haalde mijne op 1e kerstdag met 2 onwijs dikke en pijnlijke achterbenen uit stal, lopen gaat nu helemaal niet meer van harte.. Snap alleen helemaal niks van deze terugval want zijn benen zijn nooit warm/dik geweest. Tijdens het stappen en in stal is hij rustig dus ook weinig rare bewegingen oid :?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:58

Heb jij toevallig ook de ijzers eronderuit gehaald? Want de mijne had dat ook en was dus heeeeel gevoelig. Daar kreeg hij zelfs ook dikke achterbenen van (kogel naar beneden). Buiten dat heerst er ook weer een (dikke benen) virus.. ;-(

De 1e 3 maanden met het ernaast lopen vond ik ook de ergste (nu al 19 maanden onderweg),. toen ik erop mocht was ik zoooo blij,...

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:02

Nee hij heeft nooit op achterijzers gestaan. Een virus heb ik ook al aan zitten denken idd, dat hoop ik nu maar eigenlijk :\
Pff al 19 maanden! Gaat het wel goed nu?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:07

Het ging eigenlijk redelijk goed. Zijn blessure zat RV. Nu heb ik hem achter voor de winter en gladdigheid maar van de ijzers afgehaald (voor mag ie niet meer zonder ijzers), maar dat deed hem schijnbaar zo zeer dat ie heel vreemd ging lopen. Dacht eerst help, die heeft iets met zijn rug of wat dan ook, weer wat erbij, maar hopelijk is het gauw weer goed nu zijn ijzers er weer onder zitten. Wij hadden er al 3 met dikke achterbenen op stal,.. heerst wel weer,.. en meestal zeggen ze dat als 2 benen dik zijn het een virus is,.. kan met een paar dagen weer over zijn. Is te hopen voor je Jill....

Nadat de blessure over zou zijn kreeg hij deze zomer een dikke schieffel erbij (die als ie te groot zou worden op de pees ging drukken, dus foute plaats dan), waardoor we weer 5 maanden extra rustig aan gedaan hebben. Hopelijk kunnen we nu weer (opnieuw) opbouwen.

Je wordt er best moedeloos van,.. maar die momenten zal iedereen wel eens of vaker hebben tijdens zo'n blessure... :+ :o

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:21

Oh ook al een schiefel erbij, dat heeft mijne afgelopen zomer ook opgelopen. Dat blijven ook rotdingen als ze in de buurt van een pees zitten. Hopelijk kan je in het nieuwe jaar echt weer aan de slag na al die ellende.

Meerdere dikke benen dik is idd vaak een virus, alleen helaas heeft hij in beide benen ook een blessure, dus dat is voor nu even moeilijk te onderscheiden. Maar ik ga het maar weer aankijken en hopen dat het over een paar dagen weg is.

Moedeloos word je er zeker van, zeker als de blessures elkaar maar blijven opvolgen.. Maargoed we weten waar we het allemaal voor doen ;)
Laatst bijgewerkt door Jill_ op 29-12-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:23

Dikke (stal)benen zet ik altijd een nachtje in de koelende klei :j helpt bij mijne erg goed :j

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:33

ach jee, heeft ie aan beide achterbenen een blessure? Wat een dikke pech zeg.
We weten idd waar we het voor doen he ;-),..

Roxxiejj ik gebruik idd ook weleens klei, dat helpt idd wel wat!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:04

Ze heeft inderdaad achter de blessure, in de diepe buigpees.
Pfft vandaag met stappen wel een stuiterbal. Een mens: bok, een fiets: bok.
En het regende niet dus alle paarden stonden in de wei... Die vonden dat ook heel leuk dat ik telkens op de parking aan het paraderen was. Heb maar gestopt een beetje laten grazen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 21:42

Ach jee,...

Hahah hele spul natuurlijk gek ;-). Soms wel vervelend lijkt me dat als ze zo aan het stuiteren zijn. Gelukkig is de mijne over het algemeen vrij cool in zijn koppie. Heeft in het begin ff geduurd voordat ie zich erbij neer gelegd heeft maar daarna was ie heel braaf. Scheelt natuurlijk ook dat ie al 15 is. Ouder,.. wijzer ;-) Ahum,.. ook niet altijd haha

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:54

Ik geloof dat ik toch een andere mening heb als je van de ene blessure in de andere valt... Want... Waar doe je het dan voor? Het paard wordt er echt niet beter van... Het klinkt misschien hard, maar ik ga dat mijn paard echt niét aandoen, steeds maar revalideren en niet kunnen doen wat hij graag wil, altijd maar voorzichtig zijn en als je weer terug bij af bent wéér aan t handje rondjes lopen tot e.e.a. zich weer zover herstelt heeft dat je misschien weer een tijdje kunt rijden tot t volgende komt.
Begrijp me goed: ik zou t liefste de rest van mijn leven samen met hem doorbrengen, hij is zo bijzonder, maar ik ga hem niet op t aardse houden ter wille van mij, omdat ík hem niet kan missen...
Zal vast een lading kritiek over me heen krijgen, maar dat maakt niet uit, ieder zijn eigen mening en gevoel... Maar sommigen zijn al jaren aan t revalideren of kwakkelen. Wat heeft dat voor zin vraag ik me dan af?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:13

Ik ben het wel met je eens Mabotje.
Ruim 20 jaar geleden zei mijn hoefsmid tegen me: als je een paard niet kan gebruiken waar voor je het hebt dan moet je het wegdoen. En wegdoen werd dan uitgelegd als verkopen of voor de dood (indien niet goed/gezond). Ik was toen echt boos op hem en hij was bijna hoefsmid af.
Maar hij had wel gelijk.
Een paard is te duur en vraagt te veel tijdsinvestering om er zomaar bij te houden staan zonder er optimaal van te kunnen genieten.
Ik merk nu al dat ik mijn paardje alleen broodnodig borstel bv. Raar maar waar. Komt dat paard dat je in de wei zet niet je aandacht tekort?
En reken eens uit wat een paard in 10 jaar kost. Als je dat bedrag bij de staatsloterij wint dan loop je dagen/weken te stuiteren van geluk.

Ik heb er ooit 1 weg moeten brengen (kerngezond maar levensgevaarlijk tussen de oren). Dat was voor mij en mijn familie 1 van de rotste dingen die ik heb moeten doen. Maar het paard heeft daar echt niet door geleden. Sterker nog ik denk dat ik hem door hem niet door te verkopen een ellendig leven heb bespaart.
Beslis hierover dus niet uit angst voor de pijn en verdriet die zo'n beslissing meeneemt.
Aldus mijn mening.

Mocht mijn paard zijn pezen dus ook niet goed komen dan is het einde verhaal voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:16

Ik denk er hetzelfde over. Paard is nu 'genezen' en opbouwend. Maar wanneer hij weer geblesseerd raakt aan zijn pezen gaat hij per direct weg voor de dood

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:02

Qizz, hij heeft inderdaad aan beide achterbenen een blessure aan de tussenpees.

Ach Mabotje, ik ben het helemaal met je eens. Ik zeg al meer dan een jaar dat als er nog een blessure komt dat het dan ophoud, dan kap ik er mee. Maar als het moment daar is, en de arts geeft het nog een kans, dan wil ik niet degene zijn die de handdoek in de ring gooit. Ik weet nu al dat ik er nooit meer mee kan wat ik er mee wil en ook ik vraag mij natuurlijk wel eens af waar ik het dan nog voor doe. Maar hij verdient nog wel een kans.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:09

Ik denk er hetzelfde over, op mijn stalling had ik toen ook gezegd. Als mijn paard na een jaar revalideren nog niet goed is, wordt ze dan ook überhaupt wel weer goed? Dat is ook een afweging die ik dan moet nemen, kan een paard wel op de weide zetten. Wordt ze vast hartstikke gelukkig, maar ik niet. Ja heerlijk om je paard dan te zien genieten, maar ik heb een paard om te rijden... Ze wordt mij dan veelte duur in het onderhoud om alleen als grasmaaier te dienen. Wanneer ze aan huis zou kunnen staan is het een ander verhaal, maar op een pensionstalling... Ga geen 300 euro p/m in de put gooien.