[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:43

Hoefsmid vandaag teruggeweest en nog een blein uitgesneden... Hopelijk loopt ze nu snel wat beter.
Volgende week komt hij nog eens terug want haar hoeven moeten nu echt bijgewerkt worden en dit ging nu niet door die zweren. (Ik schrok wel van de holte in haar hoef na het uitsnijden ervan)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:30

SpikyBlue schreef:
Al met al klinkt/lijkt het alsof het paard nog wel degelijk last heeft van de hals/schoft, aangezien het paard ook scheef is en bovendien de verzenen ontlast, zelfs toonlandt.

Wil je mij het verband hiertussen eens uitleggen ? ;)
Ik snap dat als er een verkramping in de borstspier zit dat dat de beweging belemmerd , maar de combinatie hals/schoft versus ontlasten van de verzenen en toonlanden zie ik niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:31

nouksjens schreef:
Heb zelf al ff rond gegoogled en vertrouw het toch niet zo.
Heb net Krommerijnstreek gebeld en die komen zo even kijken.
Wil echt niet dat Sox de rest van het weekend nog met pijn moet lopen |(
Bedankt voor jullie advies!

Wat zei de DA ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:33

Yoika schreef:
Hoefsmid vandaag teruggeweest en nog een blein uitgesneden... Hopelijk loopt ze nu snel wat beter.
Volgende week komt hij nog eens terug want haar hoeven moeten nu echt bijgewerkt worden en dit ging nu niet door die zweren. (Ik schrok wel van de holte in haar hoef na het uitsnijden ervan)

Had ze ook al een tweede zweer ? :(:)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 01:19

lolclub schreef:
Wat zei de DA ?

Helaas toch echt bevangen..
Hij krijgt nu pijnstillers en bloedverdunners en we moeten het een dag of 5 aankijken, veel blijven stappen en weinig voeren. De da vond het zorgwekkend dat hij er al op zo'n jonge leeftijd last van heeft, betekend toch dat hij erg gevoelig is of iets niet goed zit.

Sox heeft wel weer even zijn karakter getoond :)
De hele dag loopt hij met veel pijn, stapje voor stapje.
De da is erbij en ik moet even showen hoe hij loopt: Niets te zien. Daarna flink gedraafd op het harde, meneer liep keurig 8)7 Dus de da riep al dat hij echt niets nodig had, viel allemaal mee, had ook tot maandag kunnen wachten bla bla en we lopen naar de auto waar Sox ons niet meer kan zien en toen ging ie weer stapje voor stapje met vooruitgestrekte beentjes :(:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 01:27

Ik snap niets van het stapgedoe, kwelling. Wij hebben 3 maanden boxrust bij elkaar en natuurlijk weinig voeren en bute. Elke DA en kliniek lost het zelf op, maar stappen met een paard wat zulke zere voeten heeft, snap ik echt niet.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:03

Je stapt ook niet in de acute fase, dan kun je veel kapot maken. Maar daarna stap je wel om de doorbloeding in de hoef te verbeteren. Grietje heeft heel lang slecht gelopen terwijl de kanteling wel mee viel. Met haar heb ik ook niet gelopen, alleen haar zelf haar beweging laten zoeken. Doorbloeding van de hoef is belangrijk voor het herstel.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:12

Mag ik hier even "spammen"? Ik lees al een poosje mee maar kon de moed niet opbrengen om wat neer te zetten. Mijn oude dibbes gaat de strijd niet redden en morgen neem ik de zéér moeilijke beslissing om hem zijn rust te gunnen en hem pijnvrij naar de groene weides te laten gaan. Ik ben al heel lang aan het tobben, maar de Cushing heeft wéér een aanval van hoefbevangenheid gegeven, en ondanks dat hij goed op de Pergolide reageerde is dit de druppel. Afgelopen vrijdag zijn er nog foto`s gemaakt en zijn hoef is dus 1 grote doorgebroken onsteking. Hij staat nu stijf van de Buut nog van het zonnetje in de wei te genieten, maar ik wil hem na morgen niet verder pijn laten lijden. Nog 1 dagje genieten van elkaar, en dan rest alleen nog de herinnering aan het meest lieve, moedige, geweldige paard wat ooit op mijn pad is gekomen.

Maargoed, in een laatste poging heb ik nog verschillende dingen gehaald, en ik zou het vreselijk zonde vinden als het hier maar bleef staan. Bij deze dus mijn advertentie.
[EA-TK-AP] Formula4feet, Marstall Vito ( Cushing/hoefbevangenheid )

Ik wil trouwens iedereen vreselijk veel succes toewensen in de strijd tegen die rotziekte, ik heb ronduit bewondering voor de kennis van sommige. Ik heb er heel veel aan gehad!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:34

@femiaans
Heel veel sterkte. Soms is houden van ook loslaten. :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:39

janouk schreef:
@femiaans
Heel veel sterkte. Soms is houden van ook loslaten. :(:)

Ik had het niet mooier kunnen zeggen.
Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:44

Dankjullie wel, en ik weet het, ik doe het dan ook echt uit liefde dat ik hem laat gaan. Maar het is zó vreselijk moeilijk..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:45

femiaans, wat een vreselijke beslissing, maar misschien inderdaad wel de beste.
Verwen je paardje vandaag nog maar flink.
Hopelijk vind je er snel rust bij en het is idd wat jij zegt een rotziekte die je paard in veel gevallen blijft achtervolgen.
Heel heel veel sterkte en kracht.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:56

lolclub schreef:
Y schreef:

Had ze ook al een tweede zweer ? :(:)

Ja, maar deze morgen stapte ze eindelijk goed terug door ! Oef ... ! :)
Nu nog nieuwe hoefijzertjes en dan mag ik beginnen stappen.

@ feiaans : heel veel sterkte gewenst bij deze moeilijke, moedige beslissing. :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:07

@Femiaans

Meis,
heel veel sterkte morgen :(:)

Telkens weer een aanval van hoefbevangenheid is zo slopend voor zowel jou als voor je paard.
Geniet nog even van elkaar vandaag... ik leef met je mee

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:08

setteke schreef:
Ik snap niets van het stapgedoe, kwelling. Wij hebben 3 maanden boxrust bij elkaar en natuurlijk weinig voeren en bute. Elke DA en kliniek lost het zelf op, maar stappen met een paard wat zulke zere voeten heeft, snap ik echt niet.

Hallo Setteke,

Wat een binnenkomer...
Vertel eens wat meer over je paard ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:09

De cyclus van het leven, Femiaans.. de cirkel is bijna rond. Voordat de cirkel zich sluit is er pijn die door je ziel snijdt, verdriet.. maar bedenk: de lijn komt vanzelf weer uit bij alle liefde en zorg die je je oudje gegeven hebt. Wij mensen hebben een verleden en het "nu" en we denken een toekomst te hebben. Een paard heeft alleen het "nu" - en van daaruit zal de paardenziel opvliegen als een vlinder, naar grote hoogten waar alleen nog maar goede dingen zijn en geen pijn meer is.
Als de strijd niet meer te winnen is, heb je een goede beslissing genomen.
Ik wens je geen sterkte want kracht en moed heb je - ik wens je liefde om los te laten en een troostende arm om je heen voor dat moeilijke moment van afscheid nemen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:15

nouksjens schreef:
lolclub schreef:
Wat zei de DA ?

Helaas toch echt bevangen..
Hij krijgt nu pijnstillers en bloedverdunners en we moeten het een dag of 5 aankijken, veel blijven stappen en weinig voeren. De da vond het zorgwekkend dat hij er al op zo'n jonge leeftijd last van heeft, betekend toch dat hij erg gevoelig is of iets niet goed zit.

Helaas dus toch...

Misschien kunnen we je helpen met het opstellen van een voerschema voor je paard, ik krijg het gevoel dat hij heel gevoelige darmen heeft omdat je ook al aangaf dat hij van 1 hap kuil een week aan de diarree is.
Als eerste tip... stop met al die extra olie die je voert (citroenolie, jeneverbesolie enz) en de leemkuur, de darmen van je paard zijn nu het beste af met eenvoudig "oer" voer, dus droog hooi en water.
Niet je paard al te streng op dieet zetten hoor, dat geeft weer andere problemen.
Sox is in de groei dus die heeft zeker 1 1/2 tot 2 % droge stof/gewicht paard per dag nodig.

De pijnstillers kun je het beste in een spuit in de mond geven, dan weet je zeker dat er niks van verloren gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:24

Mijn schatje heeft weer eens besloten haar ijzer af te gooien.. straks maar weer als Sherlock Holmes over de wei struinen om het verloren ijzer weer terug te vinden.. *D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:27

Ja, sorry, ik lees al heel lang mee, omdat ik in hetzelfde schuitje zit. Dus daarom kwam de vraag van het stappen met een HB paard. Wij moeten het tegenovergestelde, boxrust (bij elkaar wordt het 3 maanden ;( ). Nu snap ik wel, dat elke dierenkliniek een andere behandelmethode heeft. Maar ik mag dus echt niet stappen.
Mijn paard had een andere blessure, collateraalbandjes en is na 4 weken (mocht toen wel stappen) acuut hoefbevangen geworden. We waren op de kliniek voor controle van zijn collateraal bandjes, maar hij kon niet eens meer lopen, dus ik kon hem op de kliniek achterlaten. Daar heeft hij 2,5 week gestaan. Nu is hij dus thuis, staat aan de bute en op dieet.
Ze weten nog niet waardoor het gekomen is, ze willen hem nog testen op de ziekte van Cushing. Hij heeft geen insulineresistentie, was alleen aan de dikke kant. Hij liep niet op de wei en zover ik weet, voerde ik niet teveel krachtvoer. En het is een KWPNer, 1.73m, 9 jaar en liep wedstrijden, we wilden voor de blessure de overstap maken naar de ZZ-zwaar (hadden bijna 30 winstpunten in het ZZ-licht).
Mijn vorige paard ben ik verloren aan deze ziekte, dus ik slok alle info op die ik maar kan vinden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:30

@femiaan
Heel veel sterkte vandaag. Het is "gelukkig" een mooie zonnige dag...

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:44

@Femiaans, heel veel sterkte morgen, het zijn moeilijke beslissingen maar het enige dat je nog kunt doen voor je paard.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:50

Leedebee schreef:
@femiaan
Heel veel sterkte vandaag. Het is "gelukkig" een mooie zonnige dag...

Morgen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:34

femiaans schreef:
Mag ik hier even "spammen"? Ik lees al een poosje mee maar kon de moed niet opbrengen om wat neer te zetten. Mijn oude dibbes gaat de strijd niet redden en morgen neem ik de zéér moeilijke beslissing om hem zijn rust te gunnen en hem pijnvrij naar de groene weides te laten gaan. Ik ben al heel lang aan het tobben, maar de Cushing heeft wéér een aanval van hoefbevangenheid gegeven, en ondanks dat hij goed op de Pergolide reageerde is dit de druppel. Afgelopen vrijdag zijn er nog foto`s gemaakt en zijn hoef is dus 1 grote doorgebroken onsteking. Hij staat nu stijf van de Buut nog van het zonnetje in de wei te genieten, maar ik wil hem na morgen niet verder pijn laten lijden. Nog 1 dagje genieten van elkaar, en dan rest alleen nog de herinnering aan het meest lieve, moedige, geweldige paard wat ooit op mijn pad is gekomen.

Maargoed, in een laatste poging heb ik nog verschillende dingen gehaald, en ik zou het vreselijk zonde vinden als het hier maar bleef staan. Bij deze dus mijn advertentie.
[EA-TK-AP] Formula4feet, Marstall Vito ( Cushing/hoefbevangenheid )

Ik wil trouwens iedereen vreselijk veel succes toewensen in de strijd tegen die rotziekte, ik heb ronduit bewondering voor de kennis van sommige. Ik heb er heel veel aan gehad!

jakkes...wat een rot beslissing!
Soms kun je niet anders!
Sterkte morgen... :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:15

@femiaans....wens je vandaag nog een mooie zonnige dag samen en heel veel sterkte morgen bij het afscheid. :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:10

setteke schreef:
Ja, sorry, ik lees al heel lang mee, omdat ik in hetzelfde schuitje zit. Dus daarom kwam de vraag van het stappen met een HB paard. Wij moeten het tegenovergestelde, boxrust (bij elkaar wordt het 3 maanden ;( ). Nu snap ik wel, dat elke dierenkliniek een andere behandelmethode heeft. Maar ik mag dus echt niet stappen.
Mijn paard had een andere blessure, collateraalbandjes en is na 4 weken (mocht toen wel stappen) acuut hoefbevangen geworden. We waren op de kliniek voor controle van zijn collateraal bandjes, maar hij kon niet eens meer lopen, dus ik kon hem op de kliniek achterlaten. Daar heeft hij 2,5 week gestaan. Nu is hij dus thuis, staat aan de bute en op dieet.
Ze weten nog niet waardoor het gekomen is, ze willen hem nog testen op de ziekte van Cushing. Hij heeft geen insulineresistentie, was alleen aan de dikke kant. Hij liep niet op de wei en zover ik weet, voerde ik niet teveel krachtvoer. En het is een KWPNer, 1.73m, 9 jaar en liep wedstrijden, we wilden voor de blessure de overstap maken naar de ZZ-zwaar (hadden bijna 30 winstpunten in het ZZ-licht).
Mijn vorige paard ben ik verloren aan deze ziekte, dus ik slok alle info op die ik maar kan vinden.

Wat naar joh, in ieder geval nogmaals welkom ;)

Zoals je al zegt hanteert iedere kliniek zijn eigen protocol, maar heel belangrijk is dat er gekeken wordt naar de kreupelheidsklasse waarin je paard verkeert.
Toen ik met die van mij de eerste keer op de kliniek kwam omdat ze onder het zadel niet lekker door de wending kwam,
werd ik weer naar huis gestuurd met de opmerking : kom maar terug als ze wel kreupel is, ze had glansrijk door een klinische verkoopkeuring gekomen op dat moment.

Een maand later stond ik er weer, nu viel ze in graad 2, oftewel, in stap en draf nog prima op de rechte lijn, op de verharde volte niet meer rad inmiddels. Ze ontlaste beide voeten niet en aan HB werd ook helemaal niet gedacht op dat moment.
Pas bij de rontgen zagen we een kanteling op RV...

Die van jou kon niet meer lopen zeg je, dan is het protocol ook heel anders want het paard vertoont veel meer pijn.
Stalrust hoefde die van mij niet te hebben maar ik heb het haar wel zoveel mogelijk gegeven, ook ivm de bute die eventuele pijn maskeerde.
Nadat de bute eraf was, bleek mijn merrie gewoon weer rad te zijn en bij de derde keer kliniek kreeg ik zelfs al het advies om weer wat met haar te gaan doen.

Door dit topic en de vele kennis van de mensen hier heb ik echter mijn eigen(wijze) kop gevolgd en heb ik de merrie niet vol aan de bak gezet.
We zijn nu een aantal maanden verder en ze is weer onder het zadel, nog heel speels en elementair maar ze loopt weer en ze voelt beter aan als ervoor.

ook ik voerde niet veel krachtvoer (2x daags 1/2 gemengd met lucerne) maar blijkbaar voor haar was dit wel het verkeerde krachtvoer, er zat een groot aandeel mais in en dat zette enorm gewicht aan bij mevrouw, nu staat ze op aangepast voer en wat ik nooit verwacht had gebeurde toch, ze zit veel fijner in d'r vel en ze is actiever en energieker als toen met krachtvoer.

Volledige stalrust soms tot 8 maanden aan toe is in Engeland het normale voorgeschreven protocol, in de USA zijn ze echter al van mening dat juist beweging veel beter is. In Nederland schipperen ze er vaak wat tussendoor en de ene arts zegt boxrust en de andere roept: bewegen met dat paard.
Ikzelf vind dat een paard met pijnstillers in zijn lijf alleen gecontroleerde en beperkte beweging op de zachte grond mag hebben, maar daar zullen gerust genoeg mensen anders over denken ;)
maar nogmaals het hangt helemaal af van de uitkomst van de rontgen en de kreupelheidsklasse waarin het paard verkeert wat voor advies je krijgt .

Hoe waren de rontgen van jouw paard en staat ze op aangepast beslag ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 10-10-10 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt