Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:54

scoxxx schreef:
Nee, serieus.... we hebben een stukje kinderkopjes, een stukje zandpaddock, een stukje verharding, stukje weiland de hele rim-ram.... zoals Jaimie Jackson ons leert via zijn Paddock Paradise.

Dat is dan een mooi pretpark voor uw paarden, ben wel benieuwd naar foto's om een beter idee te krijgen?

Shyla25

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:39

Hier in de buurt is ook een stal met zo'n paardenparadijs, ziet er erg grappig uit maar je moet er wel de ruimte voor hebben.
Wij hebben het zo opgelost door bij de ingang van de paddock en wei grind te leggen.
Ze moeten er elke keer overheen en vaak staan ze al op dat punt te wachten aan het einde van de dag :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:42

Alou schreef:
kent ieman dhier een goede NH bekapper? in NH. haha.
of doen jullie het allemaal zelf?

Annette Nielsen komt uit jouw buurt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:58

Shyla25 schreef:
Hier in de buurt is ook een stal met zo'n paardenparadijs, ziet er erg grappig uit maar je moet er wel de ruimte voor hebben.
Wij hebben het zo opgelost door bij de ingang van de paddock en wei grind te leggen.
Ze moeten er elke keer overheen en vaak staan ze al op dat punt te wachten aan het einde van de dag :j

Hebben we het bij ons op stal onbewust goed gedaan :+

Al klagen zoveeeel mensen over die grintpaden.
Ben 1 van de weinige die er blij mee is :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:33

hoi, ik had een vraagje.
mijn paardje heefd hele grote stralen omdat mijn hoefsmid er weinig tot niets afhaalt.
nu heeft hij rechtsvoor wel een hele grote straal die ook uitsteekt ten opzichte van de hoef, nu loopt hij ook juist met dat voetje gevoelig.
kan een paard ook te veel op zij straal lopen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:38

ik hou totaal niet van gritpaden. Ondanks dat mijn haf stevige hoeven heeft loopt hij er soms gevoelig op.

(me haf heeft geen ijzers)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:14

@Barbar
Ik denk het wel.. het is niet de bedoeling dat hij alleen maar op zn stralen loopt.
Heb je fotos?

@Plutolover
Als hij op een verkeerde manier erop loopt (lees: net een scherp puntje) dan is het logisch dat hij ff voorzichtig loopt ;)
Niks mis mee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:47

nee ik heb geen foto's.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:55

Soleguard van Vettec wil ook weleens helpen om weer wat zooldikte te kweken,daar het onderliggende niet slijt en het dier pijnvrij kan lopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:51

FaberSmid schreef:
Zie u alle al grintpaden, verharde wegen, zandpaden in de wei aanleggen.

Nou..wetende dat dat een oplossing is als je serieus onbeslagen wil buiten rijden, ja. Ik heb het ook niet over paadjes, maar over de hele dag op grind en keien. Met ze gewoon wat op het zand te laten lopen kom je nooit zo ver dat je ze echt blootsvoets kan belasten (als in endurance of zo, hier en daar vast eentje, maar de meeste niet). Dus dan is het of dat niet doen (niet rijden, schoenen aan doen of zo..), of erg opletten waar je ze laat lopen, of beslaan..
Pijnvrij laten lopen.. wat een horror, dat die term zelfs gebruikt wordt als het over gewoon rijden gaat, dat is een basisrecht vind ik.
Als dat niet/beperkt kan door de wijze waarop je je paarden houdt en belast, dan moet je wat doen aan een van beiden of beiden. Ze zijn op een zeldzame sukkelaar na allemaal met prima voeten op de wereld gezet, het zijn onze ambities op hun rug die voor de problemen zorgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:30

Alou schreef:

Ik neem geen nieuwe klanten meer aan want ik zit vol. Ik kan je wel verwijzen naar deze http://www.happyhoefjes.nl/

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:51

Ik val even binnen, hoop dat het niet erg is :o

M'n paard heeft altijd al een licht zo genaamd 'graasvoetje' gehad RV. Ik vind alleen sinds vorig jaar (paard is nu 6) dat beide voorbenen erg gauw ongelijk worden. LV groeit netjes zoals het hoort, zowel in de verzenen als de toon. RV heeft de neiging om een soort van achterover te gaan staan/hangen.
Ik begin het idee te krijgen dat de verzenen RV helemaal niet groeien, of iig niet 'verticaal' (echt ondergeschoven verzenen lijkt hij niet te hebben), de toon groeit daarentegen best. Ook wil die hoef graag wat breed gaan, waardoor de hoefwand na enkele weken al over de zijkanten van het ijzer wil zakken. Terwijl er bij het bezoek v/d hoefsmid echt netjes een stukje ijzer overblijft tov de hoef (garnituur noemen jullie dat volgens mij?).
Apart is dan dat RV van achter gezien wel nauwer dan LV lijkt, de hoefballen staan minder ver uit elkaar lijkt het.

Het probleem is alleen dat, vind ik, al vrij gauw het hoogteniveau van de achterkant v/d hoef (de hoefballen om maar een richtpunt te nemen) erg ongelijk wordt. Na bezoek v/d hoefsmid gaat dat verschil wel, omdat van LV in z'n geheel ingekort wordt en van RV worden de verzenen iig niet korter gemaakt. Maar dat niveauverschil in hoogte ontstaat al vrij gauw weer (3 weken ong.), ik vind het niet fijn voor z'n gewrichten/banden/pezen ed.

Kan dat? Dat van 1 been de verzenen niet willen groeien?
Is daar ook iets aan te doen, behalve regelmatig bijhouden?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:07

Hoi Lappie_Lap,

Is er ooit gekeken waardoor het zo komt?
Gebruikt hij die voet anders? Hoor je bv een ongelijk geluid als je over het harde rijdt?
Door druk op bv alleen de toon kan het zijn dat de rest slecht groeit maar dan is het toch echt een zaak van het vinden waarom hij dan zo loopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:11

Lappie_Lap schreef:
Kan dat? Dat van 1 been de verzenen niet willen groeien?
Is daar ook iets aan te doen, behalve regelmatig bijhouden?

zelf bijhouden is wel de beste optie om een constante stand aan te kunnen houden :j

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:46

het eerste dat ik doe als ik een stukje land van mezelf heb, is toch ook diverse ondergronden voorzien hoor! ik wil supergraag een grindpad en verharde voerplaats, maar op mijn huurweitje zal het sowiso blijven bij een stukje (ruwe) klinkers voor de stal...
ik heb trouwens zo'n geweldig gelukzakje dat over steenpuinpaden galopeert ondanks dat ze niet in een paddock-paradise gehuisvest staat. mijn andere is dus die dunzoligert die meteen het tegendeel bevestigt... die zou pas betere voeten krijgen als ik echt voor optimale condities zou zorgen. echter, nu komen er net 2 meisjes een keertje mee rijden in de bak en verder loopt hij met wat gezelschap op de weide. zijn hoeven zijn nu dus wel prima in orde om dat aan te kunnen, maar meer ook niet!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:29

@Shyla .. neu, als die over 't asfalt draaft klinkt het allemaal gelijk. Het enigste wat mij opvalt is dat ie dat been het liefst stukje naar voor heeft staan als die van de grond aan het eten is. Maar volgens mij heeft hij juist meer druk op de achterkant van z'n hoef, daar hangt ie nl. op achterover lijkt het. Hij wil nl. juist ook wel eens juist wat op z'n toon gaan staan en achter 'ontlasten', lijkt net alsof die heeeeeeeeel licht in de rust staat met RV (maar houd wel de gehele hoef op de grond).
@ arabesk ... zelf bijhouden wordt lastig, hij staat op ijzers :o

Hij is laatst wel RV op de foto geweest (kogel) voor z'n blessure, maar dat was allemaal gaaf. Is op de kliniek toen ook niets over z'n hoeven gezegd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:30

Zelf "geloof" ik niet in graasvoetjes. Mijn persoonlijke ervaring is dat het steile voetje altijd steil wordt door ontlasting van pijn/gevoeligheid. En het platte voetje de meeste belasting draagt.
Hoorn wijkt voor druk. Hoorn is dik vloeibaar, zeg maar.

Ik lees net dat er sprake was van een blessure in het been van het steile voetje?
Indien het steile voetje minder steil wordt, heeft het paard minder pijn/gevoeligheid/irritatie en is het minder steil worden ene goede indicatie van een mogelijk herstel.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:21

Nee, die met de korte verzenen. Er zit daar sinds z'n 4e jaar (is nu 6) ook een stevig 'galletje' net boven de kogel ... weet alleen niet zeker of dat ermee te maken heeft.

Nee, LV gaat prima en groeit als kool .. de verzenen groeien ook mooi. Maar RV willen die verzenen maar niet groeien en de toon groeit wel door, zo lijkt het beeld iig.
Blessure is btw uiterst licht, na mijn aandringen gevonden ... men vond het maar gek dat ik dacht dat er een blessure zat. 0,1mm verdikking ringband en sesampeesschede iets overvuld.
Harde volte niet kreupel, zachte niet kreupel, buigproeven niet kreupel, rontgen goed ... alleen de echo was na lang zoeken iets te vinden.

Ik wil zo graag die verzenen RV een schop onder hun hol geven :o
LV is overigens niet stijl, maar normaal. Rv is afwijkend en de voetas is iets gebroken. Nou vind ik dat nog a-la .. er ontstaat gewoon na x aantal weken een niveauverschil v/d achterzijde v/d hoef tussen beide voorbenen, wat me het meeste dwars zit.

Hoefsmid ligt netjes ijzer vrij ruim en ook de takken lang genoeg, en toch gaat de hoef vrij gauw aan de zijkanten over het ijzer heen en wil die achter er ook overheen zakken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:48

Arabesk schreef:
[***] schreef:

Ik neem geen nieuwe klanten meer aan want ik zit vol. Ik kan je wel verwijzen naar deze http://www.happyhoefjes.nl/

Dankje!
ik zat te kijken op de website, maar ligd het nou aan mij of hoe zit dat? ik kan helmaal nergens de plaats zegmaar vinden vanaf waar ze het Kilometer geld telt. haha

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:45

Lappie_Lap schreef:
Nee, die met de korte verzenen. Er zit daar sinds z'n 4e jaar (is nu 6) ook een stevig 'galletje' net boven de kogel ... weet alleen niet zeker of dat ermee te maken heeft.

OK, geen klassiek HiLo-beeld dus (High-Low hoefjes). Staan de voorknieen wel evenredig aan elkaar? Li-voorknie staat even hoog als de re-voorknie?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:56

Klinkt toch als iets wat niet helemaal in orde is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:37

Een vorm van overbelasting (blessure) doordat deze meer draagt (ook in beweging) van het platte voetje... is mogelijk.
Betreft de bolle kant van het paard die kant van het platte voetje? En de holle kant dus het steile voetje?
Paard is altijd ietwat scheef met een bolle en holle kant.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:04

scoxxx schreef:
Een vorm van overbelasting (blessure) doordat deze meer draagt (ook in beweging) van het platte voetje... is mogelijk.
Betreft de bolle kant van het paard die kant van het platte voetje? En de holle kant dus het steile voetje?
Paard is altijd ietwat scheef met een bolle en holle kant.

Want zo nee, een diagonale "ont-lasting" is ook mogelijk.... en maakt het hele beeld (en het eventueel herstel) nog complexer

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:42

Voorknieën lijken van voor gelijk, van achter lijkt de 'platvoet'kant ietsje pietsje lager.

Paard is niet echt enorm scheef, erg soepel ... tevens wisselt het wel eens van kant. Als ik er toch een bolle en holle kant aan moet plakken, dan is links de bolle kant en rechts de holle ... en RV is de 'platvoet'.
Hij loopt loepzuiver. Correct en verend.

Heb ff wat foto's gemaakt met de foon, benen zijn wel net afgespoeld.
Voorbenen zijn 4/5 weken geleden gedaan, achterbenen een week geleden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBESO7BG.jpg
Dit is RV, buitenzijde, Let wel: de dragende wand ligt nog wel op het ijzer. Dat wat 'erachter' hangt, hangt ook echt. Het lijkt net alsof het een soort van nieuwe schil om de hoef vanuit de hoefballen is. Maar wat nog niet helemaal tot op de 'bodem' is gegroeid. Die viel me afgelopen winter ineens op, erg apart.
En dan nog, ik vind het raar. Toen het het ijzer 4/5 weken verlegd is stak de tak ook een stukje naar achter uit, daar is na 3 weken niets meer van te zien. En dan gaat ie dus echt achterover hellen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MOYSTA7N.jpg LV buitenzijde
Is dus diegene waarvan de verzenen wel groeien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HXWJVCIX.jpg RV binnenzijde

Lv en RV Afbeelding
Samen achteraanzicht http://www.mijnalbum.nl/Foto-33ZXRUIE.jpg benen staan wat breed en niet recht gepostioneerd
Vooraanzicht http://www.mijnalbum.nl/Foto-QTQHB6UJ.jpg sorry de boel staat niet helemaal recht
Bovenaanzicht http://www.mijnalbum.nl/Foto-XGKZXJZ7.jpg idem

RV onderkant http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBXGHOUH.jpg
LV onderkant http://www.mijnalbum.nl/Foto-6MZMTLDQ.jpg sorry, dies niet schoongespoeld

Even voor de volledigheid, beide achterbenen http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3847SYQ.jpg

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:44

Ik vind zijn ijzers veelste klein..
Hij staat er volgens mij ook overheen.