[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:01

Ja je hebt gelijk. Wikipedia zegt dat het de mens vitamine D uit zonlicht haald, dat zal bij een paard ook wel zo zijn.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:12

Nado schreef:
Victory-boy. In plaats van die pavo-koeken, zou je er ook aan kunnen denken om pavo vital bij te voeren. Daar heb je minder van nodig om dezelfde vitaminen etc te voeren en er zit niet een grote hoeveelheid zetmeel/suikers in. Ik weet een aantal IJslandermensen die dit bijvoeren, vooral voor de jonge en oude paarden die echt alleen maar op hooi staan in de winter. http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html

Bedankt voor de tip! Ik ga straks nog even het hele topic doorkruisen wat betreft voeding voor hoefbevangen pony's. Stom dat ik dat niet ergens opgeschreven heb, maar ik dacht niet dat ik Victor ooit iets anders dan hooi zou durven voeren... Nagelbijten / Gniffelen
Deze link heb ik in ieder geval maar even opgeslagen op de computer.... Clown

Zit op dit moment op het postautootje te wachten, terwijl ik eigenlijk moet slapen. Als het goed is komt m'n testzadel vandaag al en als ik een postbode tref die het pakket níet in de garage legt, dan moet ik mogelijk tot maandag wachten. En daar heb ik geen zin in. Dus heb ik al mest geruimd, een wasje gedraaid, oud papier aan de weg gezet en speel ik wat spelletjes op de computer....ik hoop niet dat ie erg laat komt, anders val ik echt in slaap. Slapen Dromen Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:17

Persoonlijk gevoel hoor maar ik heb op de 1 of andere manier niets met PAVO. Ik vind ze te commercieel, roepen vanalles over hun voer; weinig suiker, weinig eiwit, geschikt voor hoefbevangen paarden en als je dan goed de boel bestudeert dan zit er wel weer veel zetmeel dus suiker in. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:21

Isapaardje schreef:
Vitamine D maken ze toch aan via zonlicht?

Yep....dat dacht ik ook!
Overigens dat van de mest wist ik wel. Victor had al een hele tijd (eerste bevangenheid) een wat zurige, slappe mest. Toen wist ik niet wat het betekende -ik dacht dat het gewoon door het gras kwam-, maar m'n DA zei toen dat ik daaraan de tekenen van de hoefbevangenheid kon zien aankomen. Helaas was het toen dus al veels te laat, hij was al bevangen. Ik weet niet meer of ie de tweede keer ook slappe mest had, denk het niet want ik let er sindsdien als een havik op. Ben ook altijd weer gestressed als hij een beetje aan de dunne is... Nagelbijten / Gniffelen

@Kymalin: Dat heb ik eigenlijk ook een beetje, maar ik sla toch even de link op -just in case-.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:31

Begrijp wat jullie bedoelen met Pavo. Maar Pavo vital zijn kleine vitaminekorreltjes, soort kleine biksjes, waar je ongeveer 25 tot 50 gram per dag van geeft, dat is een klein handje, hierover heb ik nooit mijn twijfels gehad, zou ik elk paard durven geven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:34

De vital komt op mij beter over dan de summerfitkoeken eigenlijk.
Enige wat ik niet begrijp is het gehalte "ruwe as" die is 41%. Wat is dit precies, weet iemand dat?
In ieder geval staat bij de pavo koeken speciaal nog de suiker&zetmeel gehaltes, die komt blijkbaar niet voor in de vital brokken.

Ik ben het wel eens met iedereen dat Pavo dingen zegt die niet kloppen. Maar er zijn wel makkelijk ingredientenlijsten te vinden. En ik vind het nog steeds het best verkrijgbare alternatief voor de echt "goede" voeders.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:19

Ik heb hier nog de emmer van Pavo Vital staan (waarvan ik de inhoud heb kunnen weggooien dus omdat madame het niet vrat). Zal straks eens kijken wat er precies inzat.

Pavo is zeker commercieel, maar ja mede daarmee wel makkelijk aan te komen overal. Als het kon gaf ik liever dus de stal cq weidekoek van Marstall, maar meer vanwege de natuurlijke ingrediënten. Aan zetmeel/suiker zit er ook 30% in (eens nagevraagd bij hen):
http://www.marstall.nl/pdf/Stalkoek.pdf

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:16

Net gekeken: Staat niets van op de emmer. Ook niet op de website.
Pavo-liga staat er wel op: http://www.pavo.nl/brokken/pavo-liga.html

Hier nog de directe link naar de weidekoek van Marstall: http://www.marstall.nl/pdf/Weidekoek.pdf

Subli, Havens, Garvo ... er zijn wel meer voederfabrikanten die voer: speciaal voor robuuste rassen, laag eiwit, enz. aanbieden.
Ik heb me er vorig jaar wat in proberen te verdiepen, maar raakte het spoor volledig bijster.

Ben dik tevreden nu met Safe en Sound, mede omdat ik van dit voer zeker weet dat er over na is gedacht en het veilig gegeven kan worden aan een (ex) bevangen paard.
Zelfde geldt voor Happy Hoof van Spillers. Zie lijstje een paar pagina's terug voor andere voeders.

nadeel is; je moet er iets meer moeite voor doen om het aan te kunnen komen, want de "veevoederhandel om de hoek", heeft het (vaak) niet.

Ben net nog even bij Marstall op de site aan het kijken en zie dat zij toch diverse leverpunten door heel Nederland hebben.
Hun voer "Vito" (sommigen van jullie wel bekend) is voor (ex)bevangenpaarden:
http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

Zie http://www.marstall.nl/main_contact.html voor leverancier in jouw buurt.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 12-04-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:22

Victory-Boy: waar ligt Veelerveen precies? Is toch in Drenthe. Als je interesse hebt mag je ook Spillers van mij komen proberen. Ik zit vlak bij Havelte/Diever.
Ik voer naast de Spillers, Formula4Feet (the first non GM hoof and laminitis supplement to be made worldwide) kleine 'biksjes' met appelsmaak waar je per dag ongeveer een handje van geeft, goedgekeurd door de Laminitis Clinic.

Waarschijnlijk ga ik na deze partij Spillers over stappen op voer van Rene Wielens, dus Dodson and Horrel of St. Hyppolyt.
Ik heb met hem kunnen afspreken dat hij vanaf 20 zakken gratis aan huis levert.
Dus als er mensen zijn die interesse hebben.....

Ik heb het eerlijk gezegd ook gehad met Pavo.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:37

gemske schreef:
De vital komt op mij beter over dan de summerfitkoeken eigenlijk.
Enige wat ik niet begrijp is het gehalte "ruwe as" die is 41%. Wat is dit precies, weet iemand dat?
In ieder geval staat bij de pavo koeken speciaal nog de suiker&zetmeel gehaltes, die komt blijkbaar niet voor in de vital brokken.

Ik ben het wel eens met iedereen dat Pavo dingen zegt die niet kloppen. Maar er zijn wel makkelijk ingredientenlijsten te vinden. En ik vind het nog steeds het best verkrijgbare alternatief voor de echt "goede" voeders.

Ruwe as alles wat niet verbrand als je voer gaat verhitten. Dat zijn dus de zouten (mineralen) maar ook bijvoorbeeld vervuiling van zand oid. Dat daar 41 % ruwe as in zit, komt doordat het een mineralenrijk product is.

Vandaag heeft de DA nog even naar Wessel gekeken. Die was er voor de koeien, dus heb meteen even gevraagd wat ie van Wes vond. Hij zei dat ie er super uit zag en nu niet te dik was. Was wel erg blij om dat te horen! Ik zie die pony elke dag, voor mij is het dan lastig te zien of hij nu echt afgevallen is of niet. Maar we gaan dus de goede kant op! Lachen

Edit, wat betreft pavo, ik vind het prima voer. Je moet alleen zelf blijven nadenken en niet klakkeloos aannemen wat ze beweren. Maar dat vind ik bij elk voer. Elk voeder maakt gebruik van verkooppraatjes, dat heet marketing Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:06

Idd erg lastig om te beoordelen over je eigen pony. Ik vind Grietje eigenlijk nog steeds te dik, terwijl de smid vindt dat ze er nu prima uit ziet. Maar ze heeft op het moment nergens last van, rent meer en langer dan vroeger, dus het zal wel goed zitten met haar.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:29

Kan iemand me nog eens kort uitleggen wat de harde manenkam te maken heeft met hoefbevangenheid? Tenzij het op de eerste pagina's staat, dan zeg dat maar gewoon, maar ik heb weinig tijd om alles door te lezen - helaas. Ik ga wel de komende jaren rond hoefbevangenheid werken voor mijn studie, ik kijk er erg naar uit Lachen dus ooit zal ik dit topic moeten doornemen, geen 'wetenschappelijke' literatuur maar ook zoveel waard! Dus niet té snel posten he Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:04

Quote van Isapaardje op pagina 56
Hier staat duidelijk uitleg gegeven over de "vetbulten" op billen en manenkam. Bron is site Hippolyt Duitsland.

-------

EMS (Equine Metabolic Syndrom) – rond gevoerd, ziek gevoerd?

Paarden en vooral pony’s zijn goede voedselverteerders die vroeger ook met karig voer gezond en productief bleven.
Tegenwoordig kennen de meesten geen honger meer, ze hoeven meestal niet lang te werken en zien er zelfs aantrekkelijk rond uit door hun duidelijke vetafzetting. Vroeger of later kan zo’n paard toch gaan lijden aan EMS.
Er bestaat nu risico voor:
- Een verhoogde kans op hoefbevangenheid
- Vruchtbaarheidsstoornissen bij fokmerries
- Gewrichtsplinters (OCD) en andere afwijkingen aan de ledematen bij veulens in overconditie met gestoorde insulinewerking.
- Blijvende vervormingen (omgevallen manekam bij hengsten).
- Verhoogde kans op chronische ziekteverschijnselen.

Vetafzetting kan op vele plaatsen zichtbaar zijn: manenkam, borst, schouders, lendenen, bovenop de croupe, rond de staartwortel,aan de flanken en om de penisschede bij ruinen. Een insulinespiegel boven de 300 picomol pro dl. na 5 uur nuchter houden geeft daarnaast zekerheid. Bij langer aanwezige EMS kan de bloedsuikerspiegel bij nuchterheid ook nog verhoogd zijn.
Een erfelijk bepaalde, goede voedselconversie samen met gebrek aan gerichte beweging zijn de hoofdoorzaken van EMS. Adipokinehormonen worden door de vetcellen uitgezonden, o.a. het stresshormoon cortisol en een heel stel ontstekingsbevorderende boodschapper stoffen. Zij zouden een insulineresistentie kunnen veroorzaken. Daardoor kan een te hoog bloedsuikergehalte ontstaan, want de bloedsuikeropslag wordt bemoeilijkt. Ook als er geen sprake is van overvoedering maar de voedselvoorziening in hoge mate wordt gedekt door granen vindt er een afname van de inwerking op de bloedsuikers door insuline plaats. Ook veelvuldige stress veroorzaakt dit via een verhoogde cortisolbloedspiegel. Beide problemen komen vooral bij sportpaarden voor. Op lange termijn kan ook overproductie van insuline de afname van de bloedsuikeropslag in de cellen niet altijd meer compenseren.
Dan blijft ook de bloedglucose voortdurend verhoogd. Overmatig hoog bloedsuikergehalte dat tot diabetes mellitus kan leiden komt echter zelden voor.
Het staat nog niet vast of EMS op zichzelf hoefbevangenheid kan veroorzaken. De klassieke hoefbevangenheid via voedering ontstaat zoals bekend niet door EMS maar door een overmatige bacteriële gifafscheiding vanuit de darm.
Oorzaak daarvan is meestal een verkeerd gistingsproces door overlading van de dikke darm met teveel zetmeel, fructan of suiker. Deze soort hoefbevangenheid die met heftige pijnen, kreupelheid of geheel loslaten van de hoefwand gepaard kan gaan treedt in veel gevallen al na een of twee dagen op bij graanovervoedering of te rijke weidegang. Bij verscheidene EMS paarden werden echter vergevorderde hoefveranderingen die op hoefbevangenheid leken aangetroffen zonder dat er duidelijk sprake was van pijnverschijnselen. Dit kan wijzen op een aparte sluipende ontwikkeling die leidt tot hoefbevangenheid die typerend is voor EMS. Bij veel gevallen van hoefbevangenheid is natuurlijk ook het samenvallen van verschillende oorzaken denkbaar (achterblijven van stukje nageboorte, lokale overbelasting van bepaalde aard enz.).
EMS kan tot hoefbevangenheid leiden en daarvoor worden drie oorzaken genoemd: insulineresistentie, te hoog bloedsuikergehalte en invloed van het vetweefsel. Zij bevorderen op verschillende wijze:
- Vernauwing van de bloedvaten in en boven de hoeven.
- Verdikking van het bloed in de hoeflederhuid.
- Productie van zuurstofradicalen en ontstekingsbevorderende boodschapperstoffen.
- Oplossing van weefsel door cortisol en afbraakenzymen.

De ontwikkeling van de hoefbevangenheid wordt zo door de belemmering van de bloedcirculatie in de hoeflederhuid aangezet en verder door de bevordering van ontstekings- en ontbindingsprocessen bij de verbindingsstructuren tussen hoefbeen en hoefhoornkapsel. Door EMS kunnen hormoonontsporingen voor een verandering van de oestrogeencyclus verantwoordelijk gesteld worden. Bij merries met overgewicht kan dat tot verstoring van de vruchtbaarheid leiden.
Hormonale onevenwichtigheden door insulineresistentie benadelen zichtbaar ook de ontwikkeling van gewrichten en pezen bij bepaalde jonge paarden.

Verbetering

Men kan vermoedelijk een bestaand geval van EMS op zijn minst verregaand terugdringen.
Hoofddoel is de verbetering van de insulinewerkzaamheid, het afbouwen van de vetopslag, vermijden van hoefbevangenheid en andere gevolgen en dat is waarschijnlijk bereikbaar. Daarvoor dient zich zowel een voeder- als een bewegingsprogramma aan. Elk van beide programma’s kan reeds in enkele weken tot een meetbare afbouw van de insulineresistentie leiden. Combinatie van deze maatregelen heeft het meeste effect.

Wat moet er gevoerd worden? Een krappe dekking van de individuele energiebehoefte geeft de meeste zekerheid voor afbouw van de vetopslag. Omdat hooi of weidegang meestal de basis voor de energievoorziening zijn moet bij het afvallen dagelijks niet meer dan 1% van het gewicht van de pony aan hooi gegeven worden.. Ook het aanvullende krachtvoer moet voor goede voedselverbruikers eerder arm aan calorieën zijn. De gezamenlijke toevoeging van energie- en voedingsstoffen kan dan grofweg berekend worden en aangepast aan een werkelijk gerichte vermindering van het vetweefsel.. Net zo belangrijk als het regelen van het gewicht is het verminderen van het zetmeel- en suikeraandeel in het totale rantsoen tot waarden onder 10%. Daarmee kan men de insuline-activiteit aantoonbaar verbeteren. Bij grashooi moeten daarom de sneden vóór de bloei evenals klaver en luzerne gemeden worden.
Silage en weidegang zijn wat betreft energie- en koolhydraatbijdrage moeilijk te bereken en daarom dringend te vermijden. Ook bij het aanvullende krachtvoer moet men een aandeel van zetmeel plus suiker onder de 10% nastreven.
Haver, gerst, mais en spelt zijn dus taboe evenals muesli’s met graanhoeveelheden waarvan de percentages in de dubbele cijfers lopen. De benodigde energietoevoeging voor paarden in training kan zonder probleen door aangepaste hoeveelheden oliezaden, plantaardige olie en goed verteerbare ruwstoffen zoals bietpulp of rijstzemelen geleverd worden. Voor een zo goed mogelijk vet- en suikerstofwisseling zijn mineralen envitamines noodzakelijk. Omdat de gehaltes in hooi moeilijk te schatten zijn moeten deze stoffen ter bevordering van het lichamelijk functioneren voor een groot deel via hoogwaardige aanvullende voedermiddelen toegevoegd worden. Mineralen en sporenelementen die bij de verbetering van de suiker- en insulinetoestand een bijzondere rol spelen zijn magnesium (vaak tekort), kalium, zink, mangaan, driewaardig chroom en vanadium. Een belangrijke rol bij de verbetering van de suikerhuishouding vervullen bovendien de vitamines B2, B6, niacine, panotheenzuren en biotin. Ook biergist behoort tot het EMS dieet.
Bij het voorkómen van hoefbevangenheid bevorderende ontstekingen en weefselschade hebben o.a. zink, mangaan, koper, selenium, vitamine E, vitamine C, beta-caroteen, plantaardige phenolen en omega-3 vetzuren een bijzondere betekenis.
De beperking van zetmeel en suiker is ook voor paarden met Cushing syndroom, spierbevangenheid, polysaccharideopslagmyopathie (spierziekte door problemen met opslag van meervoudige suikers), maagzweren en reeds bestaande hoefbevangenheid van grote betekenis.

Hoeveel beweging is nodig?

Een dagelijks strikt volgehouden training kan de insuline-activiteit duidelijk verbeteren. Volgens onderzoek is daarvoor bv. dagelijks 30 minuten losjes draven aan de longe genoeg. De beweging stimuleert blijkbaar de glucose-opname in de spieren. Negatieve stress en gespannen geforceerde bewegingen zijn daarentegen ontraproductief.
Spontane beweging van het paard in de uitloop en de wei is meestal niet voldoende voor een duidelijk effect op het bloedsuikergehalte.

Bron: Futterjournal-Moll (Samenvatting)[/quote]

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:34

Bedankt voor de diverse voederlinks en voedertips! Heb ze dit keer allemaal opgeslagen. Haha!
Ik ga nog even door met het topic doorlezen, blijft altijd interessant.

@romeorowan: Veelerveen ligt in Groningen, in het mooie Westerwolde.

Heb gisteren m'n testzadel ontvangen. Schrok toch wel even....wat een joekel, zeg! Ik ga hem vandaag even uitproberen, hopelijk bevalt ie wel.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:08

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:41

Vandaag is de bekapper geweest. Ik dacht dat ik de voetjes mooi kort hield, maar de toon was toch veel te lang. Er is weer een flink stuk af om de druk weg te nemen op de plaats van de scheuren.

Foto hieronder; ene voetje (voorste) is bekapt, andere moest nog:
Afbeelding

Vooraanzicht voorhoeven direct na bekapping:
Afbeelding

Onderaanzicht ... je kunt zien dat de in de toon tot de zool de wand is weggehaald:
Afbeelding

Hieronder nog een foto van een andere shetlander waar duidelijk ringen in de hoeven zichtbaar zijn. Maar ... Deze shetlander is nooit bevangen geweest, heeft geen medicijnen oid gekregen. Het zijn dus "normale" groeiringen (dat ze zo duidelijk zijn is hoogstwaarschijnlijk door de overgang hoefijzers/blote voeten vorig jaar augustus/september):
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:06

Hopen dat de druk nu zo van de scheuren af is, dat ze er zo uit kunnen groeien. Vijlt hij ze ook nog rond bij, afwerken zeg maar, of laat hij het zo.
Wat zei hij verder over de scheuren?
Let goed op dat er in de scheuren geen schimmeltje komt, of te wel white line disseas. Eventueel kun je er af en toe imaverol in spuiten. Indiana heeft vorig jaar, toen haar voeten nog in de herstelfase zaten een schimmel in de voeten gehad en ik moest dat heel erg goed bijhouden anders gaat dat steeds verder naar binnen. Schimmel kun je herkennen door met een hoefijzernagel een beetje te poeren (voorzichtig). Als het dan poederig is dan zit er schimmel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:21

Bedankt Isapaardje!!

M'n ruintje is vorige week bekapt, de scheur is bijna volledig weg en het ziet er weer schitterend uit Lachen .

romeorowan: ik heb de ervaring dat 'gewoon weke' hoeven ook witbrokkelig/poederig kunnen zijn, maar het kan inderdaad een indicatie voor schimmel zijn.

Nettere hoefjes op de foto Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:07

Ik heb de foto's gelijk na bekapping gemaakt. Als laatste is er inderdaad nog even een vijl overheen gegaan, en is de hoefsmid nog even met Isabella gaan lopen over het harde (in stap en draf) en later ook nog even over het zachte en op een volte. Ik dacht het gefilmd te hebben, maar ik had alleen de stukjes tussen het lopen in (dus camera kennelijk pas aangezet toen ik juist dacht dat ik hem had uitgezet Clown). Daarna ben ik gelijk met hem in de bus gesprongen op weg naar de andere pony's. Later waren de voeten door het zand al weer dermate vies, dat er geen mooie foto's meer te maken waren zonder ze weer helemaal eerst schoon te schrobben. Dus jullie moeten het hier mee doen haha.

Over schimmels en bacteriën had ik het ook nog. Mede omdat ik na de bekapping twee harde stukken hooi uit een van de gaten trok (die kwamen toen te voorschijn). Duidelijk teken dat het open is en dat er daarmee lucht bij kan. Hierdoor zouden schimmels/bacteriën niet kunnen gaan groeien. Ik ga er maar vanuit dat dit zo is. Ik heb wel "hoef en zool" nog staan van de paardendrogist. Is tevens ontsmettingsmiddel. Kan nooit kwaad dat voorlopig even 2x daags op de hoef te smeren lijkt mij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:11

maakt de bekapper geen overdwars geultje boven in de scheur van de voetjes van isabella? Dat doen ze hier wel ,om de scheur te stoppen,en ik denk dat mijn hoefsmid zelfs de scheur had uitgevlakt om allerlei schimmels te voorkomen.
Verder deed de manier mij denken aan pablo's voeten,flink wat van de teen weg,zodat je het wit van de witte lijn ziet...
Ik vind dat ze keurige voetjes heeft hoor!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:16

Die dwarse inkeping schijnt wat achterhaald te zijn.
Andere mogelijkheid is nog een plaatje met schroeven erop.
Dicht "purren" met spul wordt ook nog wel eens gedaan.
Maar we zien wel of dit afdoende is. Ze loopt nu voor totaal niet op de wand. Geen druk is geen verdere scheur.

Verder krijgt ze deze week van de homeopaat nog pilletjes voor verbetering van de celdeling (of zoiets dergelijks). Dit zou oa de cellen in de hoef steviger moeten maken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:30

Wel een groot verschil, zeg, Ingrid, na het bekappen. Ik duim dat de scheuren er nu gaan uitgroeien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:53

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:46

Interessante link en dan valt die scheur bij Isabella nog wel mee Haha!

Hieronder de link naar het enige stukje film dat ik had:
http://nl.youtube.com/watch?v=3zKKE85dipg

Is echt erg kort maar je ziet wel dat ze met haar korte voeten niet gevoelig loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:01

ze loopt prima,het wel een wakkere dame ....!