[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dre1968

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:10

Dat leek mij nou ook, ze is heerlijk ah scharrelen in het stro. T is mooi geel stro en ik zie niet veel granen zitten. Ik hou gewoon haar ontlasting in de gaten en dan komt t vast goed

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:27

Stro is juist fijn. Dik worden ze er niet van, hooguit buikig.

Vlas vind ik juist ellendig. Snel nat en vies, geeft vaker hoefzweren dan stro (en bevangen paarden zijn daar al gevoeliger voor), niets om te knabbelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:47

Hier slaapt ze buiten in de paddock, maar ik voer zelfs wat stro bij zodat ze wat extra te knabbelen heeft. Ik voer haar wel een beetje lijnzaad, om verstopping te voorkomen. Maar ik weet dat sommige (vooral oudere) DA'en een paard echt zouden laten uithongeren bij HB, hier 25 jaar geleden ook voorgehad met mijn pony. Die was echter te erg verzwakt dan, en brak zo zijn been toen ie eens steigerde.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:52

Als een paard voldoende beweging krijgt dan kan stro als bodembedekking prima. Als een paard 2 weken op stalarrest/rust staat en stuk minder hooi krijgt omdat het drastisch moet afvallen, dan kun je ze beter op houtkrullen zetten. Anders heb je echt kans op verstopping en koliek. Dat wil je ook niet.
Dus zou echt meten wat er aan suiker in hooi en kuilvoer zit. Gewenst gewicht van je paard/pony volgens meettabel opzoeken en dan daarvan 1,5% in kg droge stof aan je paard/pony voeren.
Anders gok je maar dat je het goed doet, en weet je het niet zeker.
Als dit niet mogelijk is zou je altijd het hooi een paar uur kunnen weken in water, dan neemt het suikergehalte ook af.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:05

Wat is een aanvaardbaar suikergehalte eigenlijk op dagbasis voor een gevoelig paard? Enig idee hiervan? Ik vind voor bijna alle parameters behoeftentabellen terug, maar van suikers niet (wss omdat ieder paard er sowieso genoeg/teveel binnen krijgt)

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:11

Heb nu idd een testkit besteld om het hooi te testen. Zodat ik dadelijk ook goed kan bespreken wat ze moet gaan krijgen totaal. Gelukkig is ze niet insuline resistent wat t iets makkelijker maakt. Voor nu staat ze op half vlas/half stro en 6 kg hooi en boxrust.

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 03:19

als een paard hoefbevangen is,kun je dan het beste het hooi weken? of als er kans is op bevangen raken,is het dan ook handig? mijn fjord staat overdag op het weiland en snachts in een schuilstal met padock,naast haar staan ook paarden maar ze heeft haar eigen eten
en als je dat weekt,zou dat ook in de sloot kunnen? in een voernet misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:08

Hoe doen jullie dat met hooi testen?
Ik sta op pension en de stal eigenaar haalt wel altijd hooi bij dezelfde leverancier maar is natuurlijk niet elke keer hetzelfde hooi, kan ik wel testen maar dan blijf ik bij elke nieuwe baal dat doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:36

jumala schreef:
als een paard hoefbevangen is,kun je dan het beste het hooi weken? of als er kans is op bevangen raken,is het dan ook handig? mijn fjord staat overdag op het weiland en snachts in een schuilstal met padock,naast haar staan ook paarden maar ze heeft haar eigen eten
en als je dat weekt,zou dat ook in de sloot kunnen? in een voernet misschien?

Hangt af van de oorzaak van bevangenheid! Maar als ze gevoelig is voor insuline en al aan de dikke kant is, is het zeker aan te raden. Wel vitaminebrok met laag zetmeel/suiker bijvoeren, want naast suiker spoel je ook nutriënten weg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:32

Romy1234 schreef:
Hoe doen jullie dat met hooi testen?
Ik sta op pension en de stal eigenaar haalt wel altijd hooi bij dezelfde leverancier maar is natuurlijk niet elke keer hetzelfde hooi, kan ik wel testen maar dan blijf ik bij elke nieuwe baal dat doen.

Ik heb gebeld naar mijn leverancier en gevraagd of het mager hooi allemaal van dezelfde partij land was. Was gelukkig wel het geval, kwam van een land van 40 hectare, dus normaal ben ik nu wel safe (als hij tenminste niet gelogen heeft).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:10

hwn schreef:
Ik heb gebeld naar mijn leverancier en gevraagd of het mager hooi allemaal van dezelfde partij land was. Was gelukkig wel het geval, kwam van een land van 40 hectare, dus normaal ben ik nu wel safe (als hij tenminste niet gelogen heeft).

Mag ik weten wie de leverancier is ? Armer hooi interesseert mij ook wel :D

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:58

Wat voeren jullie je paard allemaal? Deze vraag is hier vast al een paar x gevraagd. := Kan niet heel veel erover terug vinden. Ben erg benieuwd!
Mijn paard krijgt alleen hooi en marstall Vito met lijnzaadolie. Hij moest veel afvallen, maar vind hem nu wel op de grens. Hij hoeft niet meer kwijt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:31

Mijn shet krijgt onbeperkt gedorst hooi, een mini plukje weidehooi voor de lekker (suiker onder de 12%), en dan dagelijks Vitalbix daileycomplete, een mini handje Care4Life, magnesium en vitamine E. En nu ze een zandkuur krijgt, zitten er 2 handen Safe & Sound bij met olie anders eet ze het niet op.

Ze mag soms met masker hooguit 20 minuten op het gras. Maar met de nattigheid durf ik dat even niet.sowieso vind 8k dat heel eng. Maar ze wordt er zo blij van... Dus af en toe als beloning na gedane arbeid

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:59

Tancreda4 schreef:
Mijn shet krijgt onbeperkt gedorst hooi, een mini plukje weidehooi voor de lekker (suiker onder de 12%), en dan dagelijks Vitalbix daileycomplete, een mini handje Care4Life, magnesium en vitamine E. En nu ze een zandkuur krijgt, zitten er 2 handen Safe & Sound bij met olie anders eet ze het niet op.

Ze mag soms met masker hooguit 20 minuten op het gras. Maar met de nattigheid durf ik dat even niet.sowieso vind 8k dat heel eng. Maar ze wordt er zo blij van... Dus af en toe als beloning na gedane arbeid

Met alles bij elkaar opgeteld, krijgt de shet dan niet alsnog veel suiker en zetmeel binnen?

En wij mensen zien gras als een beloning, maar als het niet goed voor ze is. Waarom dit dan door blijven voeren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:14

Misschien wel idd. Daarom doe ik het ook liever niet en niet lang/vaak. Het is geen standaard uitje dat dagelijks voorkomt. Maar heel af en toe eventjes. Denk dat het vaak niet eens noemenswaardig is. Ik laat dr met masker naar het land rennen (ze weet de weg hihi), ruim dan de sulky en het tuig op en maak voer klaar en haal dr dan alweer op.

Qua voer verder ga ik er vanuit dat het wel meevalt. Het hooi zit niets in, dus ze moet sowieso worden bijgevoerd om tekorten tegen te gaan. Daarnaast ben ik vitamine E bij gana voeren omdat ze dat tekort kwam. Ik heb het idee dat ze veel meer is opgebloeid sinds ik dat ben ga bijvoeren.

Safe & Sound is ook voor HB paarden veilig. En het zand uit de darmen krijgen is dan even belangrijker dan dat ze tijdelijk meer voer krijgt. Ben allang blij dat ik nog niet de appelmoes hoef open te trekken.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:31

Tancreda4 schreef:
Misschien wel idd. Daarom doe ik het ook liever niet en niet lang/vaak. Het is geen standaard uitje dat dagelijks voorkomt. Maar heel af en toe eventjes. Denk dat het vaak niet eens noemenswaardig is. Ik laat dr met masker naar het land rennen (ze weet de weg hihi), ruim dan de sulky en het tuig op en maak voer klaar en haal dr dan alweer op.

Qua voer verder ga ik er vanuit dat het wel meevalt. Het hooi zit niets in, dus ze moet sowieso worden bijgevoerd om tekorten tegen te gaan. Daarnaast ben ik vitamine E bij gana voeren omdat ze dat tekort kwam. Ik heb het idee dat ze veel meer is opgebloeid sinds ik dat ben ga bijvoeren.

Safe & Sound is ook voor HB paarden veilig. En het zand uit de darmen krijgen is dan even belangrijker dan dat ze tijdelijk meer voer krijgt. Ben allang blij dat ik nog niet de appelmoes hoef open te trekken.

Wat voor hooi voer je als ik vragen mag? Gras zit toch van nature suiker in?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:34

Hier krijgen ze graszaadhooi gemengt met weidehooi. Marstall force voor de vitamines en in de winter en het najaar grasbrok omdat Amber anders invalt met lijnzaadolie

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:40

Tancreda4 schreef:

Mag ik vragen waar je de Safe & Sound koopt? Kan het hier in de buurt niet echt vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:22

René wielens verkoopt het (online)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:48

Soms haal ik het bij voer handel in Zoetermeer als ik daar toevallig in de buurt ben. Maar normaal bestel ik het online bij Rene wielens.

Ik voer gedorsen hooi/graszaad hooi. Er zit wel wat suikers in maar relatief laag. Qua andere voedingswaarde zit er niets in (pavo hooi test)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:05

Dre wat bedoel je met een testkit voor hooi ? , nooit van gehoord :o? .

Ik laat ons hooi altijd testen bij Pavo, het suiker gehalte wordt aangegeven als g/kg, van ongeveer 50 g tot 150 gram per kilo droge stof.
Bij meer dan 75 g per kilo wordt het als ongeschikt voor gevoelige paarden betiteld.
Dus van 5 tot 7 % wordt als goed aangemerkt, dit klopt ook wel met de verschillende krachtvoeders.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:28

Nou dat bedoel ik dus, de quickscan van pavo, das toch een test voor je ruwvoer.
Vandaag is het opgestuurd dus ik ben benieuwd wat er in zit.

Daarnaast gaan we voor de vitamine brok van victorious secret.

Geven jullie nog wel eens n snoepje? Wij gaven altijd iets als we kwamen en gingen (wortel of appel) maar dat mag nu niet meer. We hebben n week komkommer gegeven maar dat wil ze nu niet meer. Ik zag bij Pavo ook snoepjes met een heel laag suikergehalte.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:07

Ik geef nu even geen snoepjes tot dat we voorbij de ergste fase zijn. Dan ga ik weer wortel geven.
Ik geef nu overigens 300gr gastro om de dag en daar sprokkel ik wat vanaf als snoepje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:52

assebassie schreef:
Dre wat bedoel je met een testkit voor hooi ? , nooit van gehoord :o? .

Ik laat ons hooi altijd testen bij Pavo, het suiker gehalte wordt aangegeven als g/kg, van ongeveer 50 g tot 150 gram per kilo droge stof.
Bij meer dan 75 g per kilo wordt het als ongeschikt voor gevoelige paarden betiteld.
Dus van 5 tot 7 % wordt als goed aangemerkt, dit klopt ook wel met de verschillende krachtvoeders.

Wow, da's wel heel laag, ik vond het mijne met een goede 8% al prima. Mijn luzernehooi scoort dan weer wel goed, maar luzerne is dan weer te ijzerrijk voor eentje met ijzer teveel. Maar ik voer niet onbeperkt, en ze is ook niet extreem gevoelig. Ik wil ook haar krachtvoer (Sport Mix Zero van Aveve) niet afbouwen, krijgt maar half kilootje daags en heeft snel tekorten, die scoort toch ook wel 10% aan suikers en zetmeel denk ik.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:53

Ze krijgen bij mij mineralenbikkels van subli en dat geef ik ook als snoepje