Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jumala schreef:als een paard hoefbevangen is,kun je dan het beste het hooi weken? of als er kans is op bevangen raken,is het dan ook handig? mijn fjord staat overdag op het weiland en snachts in een schuilstal met padock,naast haar staan ook paarden maar ze heeft haar eigen eten
en als je dat weekt,zou dat ook in de sloot kunnen? in een voernet misschien?
Romy1234 schreef:Hoe doen jullie dat met hooi testen?
Ik sta op pension en de stal eigenaar haalt wel altijd hooi bij dezelfde leverancier maar is natuurlijk niet elke keer hetzelfde hooi, kan ik wel testen maar dan blijf ik bij elke nieuwe baal dat doen.
hwn schreef:Ik heb gebeld naar mijn leverancier en gevraagd of het mager hooi allemaal van dezelfde partij land was. Was gelukkig wel het geval, kwam van een land van 40 hectare, dus normaal ben ik nu wel safe (als hij tenminste niet gelogen heeft).
Tancreda4 schreef:Mijn shet krijgt onbeperkt gedorst hooi, een mini plukje weidehooi voor de lekker (suiker onder de 12%), en dan dagelijks Vitalbix daileycomplete, een mini handje Care4Life, magnesium en vitamine E. En nu ze een zandkuur krijgt, zitten er 2 handen Safe & Sound bij met olie anders eet ze het niet op.
Ze mag soms met masker hooguit 20 minuten op het gras. Maar met de nattigheid durf ik dat even niet.sowieso vind 8k dat heel eng. Maar ze wordt er zo blij van... Dus af en toe als beloning na gedane arbeid
Tancreda4 schreef:Misschien wel idd. Daarom doe ik het ook liever niet en niet lang/vaak. Het is geen standaard uitje dat dagelijks voorkomt. Maar heel af en toe eventjes. Denk dat het vaak niet eens noemenswaardig is. Ik laat dr met masker naar het land rennen (ze weet de weg hihi), ruim dan de sulky en het tuig op en maak voer klaar en haal dr dan alweer op.
Qua voer verder ga ik er vanuit dat het wel meevalt. Het hooi zit niets in, dus ze moet sowieso worden bijgevoerd om tekorten tegen te gaan. Daarnaast ben ik vitamine E bij gana voeren omdat ze dat tekort kwam. Ik heb het idee dat ze veel meer is opgebloeid sinds ik dat ben ga bijvoeren.
Safe & Sound is ook voor HB paarden veilig. En het zand uit de darmen krijgen is dan even belangrijker dan dat ze tijdelijk meer voer krijgt. Ben allang blij dat ik nog niet de appelmoes hoef open te trekken.
Tancreda4 schreef:Misschien wel idd. Daarom doe ik het ook liever niet en niet lang/vaak. Het is geen standaard uitje dat dagelijks voorkomt. Maar heel af en toe eventjes. Denk dat het vaak niet eens noemenswaardig is. Ik laat dr met masker naar het land rennen (ze weet de weg hihi), ruim dan de sulky en het tuig op en maak voer klaar en haal dr dan alweer op.
Qua voer verder ga ik er vanuit dat het wel meevalt. Het hooi zit niets in, dus ze moet sowieso worden bijgevoerd om tekorten tegen te gaan. Daarnaast ben ik vitamine E bij gana voeren omdat ze dat tekort kwam. Ik heb het idee dat ze veel meer is opgebloeid sinds ik dat ben ga bijvoeren.
Safe & Sound is ook voor HB paarden veilig. En het zand uit de darmen krijgen is dan even belangrijker dan dat ze tijdelijk meer voer krijgt. Ben allang blij dat ik nog niet de appelmoes hoef open te trekken.
assebassie schreef:Dre wat bedoel je met een testkit voor hooi ? , nooit van gehoord.
Ik laat ons hooi altijd testen bij Pavo, het suiker gehalte wordt aangegeven als g/kg, van ongeveer 50 g tot 150 gram per kilo droge stof.
Bij meer dan 75 g per kilo wordt het als ongeschikt voor gevoelige paarden betiteld.
Dus van 5 tot 7 % wordt als goed aangemerkt, dit klopt ook wel met de verschillende krachtvoeders.