[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:54

Dag Havanna, het ga je goed, heel veel sterkte Riona.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:26

Swift schreef:
Ik heb een vraag aan jullie als experts (tegen wil en dank). Ik heb een shetlander overgenomen die in het verleden hoefbevangen is geweest. Volgens haar vorige eigenaresse is er geen hoefbeenkanteling opgetreden (foto's gemaakt). Toen we haar overnamen liep ze stijf maar ze stond toen ook door omstandigeheden bijna de hele dag op stal terwijl ze gewend was om buiten te staan. We dachten dat het stijve lopen daarvan kwam.
Nu is ze alweer een aantal maanden bij ons en staat 24/7 buiten op de paddock met arm hooi in slowfeeders en ze mag dagelijks een uurtje grazen. Het stijve lopen blijft echter, ze loopt van achter erg stijf en wijdbeens. Nu heb ik wel een filmpje gevonden van een shet die hoefbevangen was geweest die op dezelfde manier liep en heb in de beginpost van 1 van jullie eerdere topics er ook een kort stukje over gevonden. Maar ik vraag me nu wel af of we hier nog verbetering in kunnen verwachten en of het zinvol is om er extra op te trainen of dat we juist rustig aan moeten doen (dat doen we nu). En is een osteopaat bijvoorbeeld ook zinvol in dit geval?

Ik ben heel benieuwd naar een filmpje van hoe je pony loopt. Het zou bevangenheid kunnen zijn, maar door wat je beschrijft van haar achterhand doet het me denken aan een vroegere verzorgshet van me. Deze pony had (waarschijnlijk door een bevalling) ook een raar loopje achter. Stijf, soort wijdbeens...
Deze pony had baat bij het rustig opbouwen van training, het bleek onder andere een spierkwestie. Iets met een instabiele/verrekte/kapotte pees... Geen idee wat het precies geweest is, al heb ik op bokt ooit één ander topic gezien van een paard dat hetzelfde had. Ik denk dat het ook van vast liggen in een stal zou kunnen komen.

Als de pony geen andere symptomen/risicofactoren van bevangenheid heeft (warme voeten, pulsatie van de kroonrand, afwisselend voeten ontlasten, harde manenkam, overgewicht) zou het misschien inderdaad zinvol zijn een fysio, osteopaat of chiropracter er bij te halen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:39

Bedankt voor je reactie Safiera, 'fijn' dat je het herkent. Het is ook al vaker door mijn hoofd geschoten dat er iets niet goed zit in haar bekken, dat zegt mijn gevoel eigenlijk. Ik weet dat ze bij de vorige eigenaresse een veulen heeft gehad, ik weet niet hoe lang dat geleden is.
Ik heb op youtube een filmpje gevonden van een shet die op dezelfde manier loopt, die was chronisch hoefbevangen en is dan net op een nieuw adres. Maar ik heb het idee dat die shet verbeterd (ze hebben een paar filmpjes erop staan waarop je het verloop kunt volgen) en dat is met die van ons dus niet zo.
De pony is momenteel niet bevangen, ik weet waar ik op moet letten (heb er zelf indirect vaker mee te maken gehad en me goed ingelezen) en de hoefsmid houdt het ook in de gaten en die is net geweest. Daar ben ik opzich dus niet zo heel erg bang voor en het doet me daar ook niet aan denken ze loopt niet op eieren maar echt stijf en heel wijdbeens.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:29

Ik zou mij ook graag willen melden.
Mijn pony, Jisper, lijdt al 8 jaar aan chronische hoefbevangenheid.
Het is bij zijn vorige eigenaar ontstaan, zij vond hem zielig dus veel gras en kuil.
En nauwelijks beweging. Gevolg moddervette hoefbevangen shet.
Na een jaar kon zij het niet meer aanzien en wilde hem naar de slacht doen.
Toevallig kwam ik hem op het spoor en heb hem gratis gekregen.
Jisper is 150 kg afgevallen (van 275 naar 125 kg) en hij doet het nu top!
Hij staat op vlas krijgt speciaal hooi en vitamineblokken, pavo summerfit.
Hij is ingereden, beleert vor de kar, doet aan vrijheidsdessuur, we longeren,
Af en toe wat balkes lopen en fietsen. Dat laatste is echt zijn hobby. Dan mag hij zich helemaal laten gaan! :)
Dus echt waar niet alle hoefbevangen ponys komen er slecht vanaf :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:36

Da's mooi nieuws Liespower! Inderdaad zijn er diverse gevallen bekend dat het paard er weer goed bovenop kan komen. Mijn paard is ook al diverse malen voor 'de dood' opgeschreven en nu gaat het gelukkig goed. Maar... het kan helaas ook zo zijn dat er géén oplossingen meer zijn en dan is het toch het meest diervriendelijk om afscheid te nemen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:19

Dat is zeker zo, maar zolang het goed gaat ben ik erg blij. :)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:44

Mijn pony loopt bij mijn paard in de weide,en hoewel ik probeer hem schraal te houden(omdat hij te dik is), vond ik hem enkele dagen geleden achter in de weide,in het vette gras....de omheining lag plat en mijnheer had zich duidelijk de hele nacht tegoed gedaan aan het malse gras. Ik balen,maar niks meer aan te doen. We zijn nu een paar daagjes verder en hij loopt nu toch op eieren. Ik denk dat het kantje boord is,want hij loopt nog wel vrij normaal,alleen als de bodem wat oneffen of hard is loopt hij stijf. Hij krijgt nu speciale druppels van de paardendrogist tegen hoefbevangenheid,en natuurlijk staat hij in de bak en komt niet meer in de weide,ook niet in de kale wei voorlopig. Hij krijgt 3 maal daags een beetje stengelig hooi,en dat vind mijnheer niet fijn. Bovendien mist hij mijn paard,die wel lekker in het gras staat te knagen.
Hoewel ze graag samen zijn denk ik dat het nu toch tijd is om ze apart te weiden in het vervolg,de pony krijgt duidelijk teveel gras,hoewel hij toch op afgevreten land staat. Maar het is zeer groeizaam weer,en mijn paard neemt wel eens pauze tijdens het grazen terwijl mijn pony lekker doorschranst,ik zal hem dus tegen zichzelf in bescherming moeten nemen,en heb direct een zwaardere stroomklok van de buurman geleend zodat hij niet in herhaling kan vallen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:18

Soms is het inderdaad beter om je pony in bescherming te nemen.
Niemand heeft er iets aan als hij straks echt ziek is..

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:13

Hoi allemaal

Misschien kunnen jullie mij helpen?
Mijn haflinger is woensdag bekapt en loopt sinds donderdag erg gevoelig op het harde.

Haar hoeven waren vrij lang en er is een heel stuk afgegaan dus in eerste instantie dacht ik dat ze te kort bekapt was en of dat ze gevoelig loopt omdat de stand door het bekappen toch een beetje veranderd is.
Maar ze is ook vrij dik en staat dag en nacht in het land dus nu twijfel ik of ze misschien toch niet hoefbevangen is.

Ze loopt kort en moeizaam op het harde. Ook het draaien op het harde vind ze niet fijn. Op het zachte loopt ze wel goed en als ze in de wei staat en ik roep haar dan komt ze ook uit zichzelf in draf naar mij toe. Als ik haar terugzet in de wei draaft ze ook weer heel hard naar achter. Ik heb haar in de bak eventjes kort gelongeerd om te kijken hoe ze dan liep en op de linkerhand loopt ze in stap draf en galop prima en op de rechterhand loopt ze in draf een beetje moeilijk en heb ik galop maar niet meer geprobeerd. Verder komt ze ook niet suf of ziek over. Maar haar linkervoorhoef voelt aan de binnenkant wel warm aan en haar manenkam voelt ook best hard aan. Hij is nog wel losjes en ik kan hem ook nog wel heen en weer bewegen.

Ik twijfel nu dus of ik de dierenarts moet bellen of dat ik het nog even kan aankijken tot na het weekend.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:32

11a11 schreef:
Hoi allemaal

Misschien kunnen jullie mij helpen?
Mijn haflinger is woensdag bekapt en loopt sinds donderdag erg gevoelig op het harde.

Haar hoeven waren vrij lang en er is een heel stuk afgegaan dus in eerste instantie dacht ik dat ze te kort bekapt was en of dat ze gevoelig loopt omdat de stand door het bekappen toch een beetje veranderd is.
Maar ze is ook vrij dik en staat dag en nacht in het land dus nu twijfel ik of ze misschien toch niet hoefbevangen is.

Ze loopt kort en moeizaam op het harde. Ook het draaien op het harde vind ze niet fijn. Op het zachte loopt ze wel goed en als ze in de wei staat en ik roep haar dan komt ze ook uit zichzelf in draf naar mij toe. Als ik haar terugzet in de wei draaft ze ook weer heel hard naar achter. Ik heb haar in de bak eventjes kort gelongeerd om te kijken hoe ze dan liep en op de linkerhand loopt ze in stap draf en galop prima en op de rechterhand loopt ze in draf een beetje moeilijk en heb ik galop maar niet meer geprobeerd. Verder komt ze ook niet suf of ziek over. Maar haar linkervoorhoef voelt aan de binnenkant wel warm aan en haar manenkam voelt ook best hard aan. Hij is nog wel losjes en ik kan hem ook nog wel heen en weer bewegen.

Ik twijfel nu dus of ik de dierenarts moet bellen of dat ik het nog even kan aankijken tot na het weekend.

Te kort bekapt kan natuurlijk. Wellicht dat je pony even moet wennen aan de stand van haar 'nieuwe hoeven'.
Echter begon het bij mijn pony wel op die manier. Bruut werd bekapt en liep de dagen daarna niet lekker op het harde.
Ook in dacht: te kort bekapt. Heb de pony eerst een weekje stilgezet, helaas geen verbetering. Toen de dierenarts laten komen, die dacht dat hij iets verstuikt had. Hij kreeg pijnstillers en weiderust. Helaas, kon hij na 2 dagen de stal niet meer uitkomen en was stokkreupel. Helaas toch HB (iets wat ik al die tijd al in mijn achterhoofd had en ook aangaf bij de DA).
Mocht het wel HB zijn, dan kun je er meestal zo snel mogelijk bij zijn. Ik heb de DA toen ook in het weekend laten komen, maar mijn pony was er toen wel slecht aan toe.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:35

Ik ben gisteravond nog langsgeweest en vandaag weer maar het is nog steeds hetzelfde.
Niet erger geworden maar ook niet minder.

Ik kijk het vandaag nog even aan en als het morgen nog steeds niet beter is geworden laat ik de dierenarts toch maar even langskomen.
Ik vind het best moeilijk in te schatten want als ze te kort bekapt is dan duurt het natuurlijk ook wel een tijdje voordat ze beter gaat lopen. Maar als ze hoefbevangen is zou het steeds erger moeten worden toch? Hoe snel gaat dat ongeveer?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:10

Ik heb geen idee hoe snel het erger wordt bij echte HB...

Maar zou als ik jou was wel de pony van het gras halen/op een beperkt stukje zetten.
Dat heb ik bij onze pony ook uit voorzorg gedaan toen zij na een bekapping erg gevoelig ging lopen. Nou was dat wel iets heftiger dan zoals het bij jou klinkt. Onze pony liep in de wei uit zichzelf niet meer. Misschien dat niets doen en afwachten in jou geval ook ok zou zijn.

Onze pony was wel ook te dik toen, warme voetjes... Op het harde wilde ze helemaal niet meer lopen. Gelukkig is het bij ons elke dag een beetje beter geworden, en liep de pony in 5 dagen weer normaal. Geen DA bij gehad, wel op dieet gezet en stukjes mee gestapt op het zachte voor de doorbloeding. Nu gaat alles gelukkig goed, al blijft er een lichte gevoeligheid in draf op asfalt (heeft ze al jaren). Daar maak ik me dus niet te veel zorgen om. Verder let ik de volgende keer met bekappen extra op: niet te veel er af! Ik houd het liever zelf bij, dan gaat het met enkele mm per keer :)

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:33

Ik weet niet of op een klein stukje mogelijk is. Ze staat op een pensionstal in de kudde.
Maar het gras is inmiddels wel kort dus veel gras eten kunnen ze niet meer.

Ze loopt in het weiland nog wel en loopt ook gewoon met me mee als ik haar ophaal.
Ik heb vandaag ook met haar gestapt om te kijken hoe dat ging en ze liep gewoon goed met me mee en ook korte wendingen waren geen probleem. Op het harde ging dat wel wat moeilijker maar wel beter dat gisteren (alhoewel ik me dat ook kan inbeelden omdat ik dat graag wil hoor)

Ik kan het bekappen helaas niet zelf bijhouden omdat ik dat niet kan en omdat ze absoluut niet braaf is bij de hoefsmit. Ze stijgert als een malle en kan alleen met een praam om bekapt worden. Lijkt me niet zo veilig om dat zelf te gaan doen :P

Ik hoop maar dat het echt aan het bekappen ligt en dat ze niet hoefbevangen is of wordt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:01

Hmm, nee niet echt handig dat je paard zo lastig is bij de hoefsmid.

Ik 'kap' ook niet echt zelf hoor, hanteer alleen de vijl en af en toe haal ik losse flapjes van de straal weg met een hoefmes.
Mijn smid heeft gewoon voorgedaan/uitgelegd hoe ik het beste kan vijlen, is niks moeilijks aan. De enige kunst is het been omhoog houden, maar ook daar wen je aan ook al blijft het vrij zwaar.
Kun je wel hoeven krabben bij je paard? Als ze dat toestaat moet een beetje vijlen ook wel gaan denk ik.

Maar dat gaat wel een beetje offtopic. Ik hoop ook dat het blijft beteren!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:14

11a11 schreef:
Ik weet niet of op een klein stukje mogelijk is. Ze staat op een pensionstal in de kudde.
Maar het gras is inmiddels wel kort dus veel gras eten kunnen ze niet meer.

Ze loopt in het weiland nog wel en loopt ook gewoon met me mee als ik haar ophaal.
Ik heb vandaag ook met haar gestapt om te kijken hoe dat ging en ze liep gewoon goed met me mee en ook korte wendingen waren geen probleem. Op het harde ging dat wel wat moeilijker maar wel beter dat gisteren (alhoewel ik me dat ook kan inbeelden omdat ik dat graag wil hoor)

Ik kan het bekappen helaas niet zelf bijhouden omdat ik dat niet kan en omdat ze absoluut niet braaf is bij de hoefsmit. Ze stijgert als een malle en kan alleen met een praam om bekapt worden. Lijkt me niet zo veilig om dat zelf te gaan doen :P

Ik hoop maar dat het echt aan het bekappen ligt en dat ze niet hoefbevangen is of wordt.

Je kunt het ook wel voelen aan haar voeten.
Als de pony hoefbevangen is, zijn de voeten ook warmer.
Kijk ook eens of ze beter loopt na hoeven koelen.
Anders gelijk de da bellen, dan kun je er beter snel bij zijn!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:15

helaas mag ik mij hier ook weer melden
13 maanden later, weer bevangen.
gelukkig weer in een vroeg stadium erbij.
maar baal wel enorm
vooral omdat ik erg voorzichtig ben geweest qua gras en voeding.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:17

_Elaine_ schreef:
helaas mag ik mij hier ook weer melden
13 maanden later, weer bevangen.
gelukkig weer in een vroeg stadium erbij.
maar baal wel enorm
vooral omdat ik erg voorzichtig ben geweest qua gras en voeding.

Veel sterkte gewenst!
Het gaat wel weer goedkomen, kop op!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:23

Whitney heeft net het laatste beetje metacam gehad, maar voor 25 kg. Ik ben benieuwd hoe ze het blijft doen komende tijd.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:24

Dat werkt idd wel goed.
De da had Sjiep geschat op 200 kg.
Blijkt dat hij maar 150 weegt, dus hij kreeg veel te verl meta!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:25

Whitney zit rond de 220 kg. Nu wel iets minder nu haar veulen haar leeg trekt. Ben op 200 begonnen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:26

Ohja, dat wil wel dan ;)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:40

liespower94; dank je wel
komt ook wel weer goed, heb geluk dat ik er weer zo vroeg bij ben

Dennis: balen dat whitney ook weer bevangen is.
jij had vorig jaar toch ook rond augustus bevangen pony's staan ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:42

Jups, vorig jaar ook rond deze tijd.
Nu alleen Whitney, na het enten 2 weken geleden.....
Ze is maar 1 dag onregelmatig geweest, kreupel wou ik het niet eens noemen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:49

tjee dat is ook wel toevallig dat t na t enten is.

maar wel fijn dat je de medicatie kuur af hebt nu
en indd spannend hoe ze t blijft doen nu

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:00

Safiera schreef:
Hmm, nee niet echt handig dat je paard zo lastig is bij de hoefsmid.

Ik 'kap' ook niet echt zelf hoor, hanteer alleen de vijl en af en toe haal ik losse flapjes van de straal weg met een hoefmes.
Mijn smid heeft gewoon voorgedaan/uitgelegd hoe ik het beste kan vijlen, is niks moeilijks aan. De enige kunst is het been omhoog houden, maar ook daar wen je aan ook al blijft het vrij zwaar.
Kun je wel hoeven krabben bij je paard? Als ze dat toestaat moet een beetje vijlen ook wel gaan denk ik.

Maar dat gaat wel een beetje offtopic. Ik hoop ook dat het blijft beteren!

Ja hoevenkrabben gaat prima hoor. Maar zodra de hoefsmid in de buurt komt is het mis. Komt omdat ze al heel veel gedoe heeft gehad met haar hoeven.
Ik heb vandaag voor de zekerheid toch maar even de dierenarts gebeld.
Het leek wel al wat beter geworden maar ik ben er toch niet helemaal gerust op.
Bel liever een keer te vaak de dierenarts dan dat ik straks te laat ben.
Hij komt morgenmiddag langs dus ik ben benieuwd