Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:00

Hallo dames!
Ik zie dit topic weleens voorbij komen, maar heb niet eerder gereageerd. Ik heb nu een aantal pagina's teruggelezen en zit met een vraag.
Mijn paard heeft sinds september een peesblessure, een groot gat in haar oppervlakkige buigpees LV. Half november hebben we weer gescand en toen was te zien dat er weefsel teruggroeit in het gat, helaas wel bindweefsel en geen peesweefsel. Om ervoor te zorgen dat het weefsel zich mooi structureert, moeten we stappen op het harde. En daar komt het probleem.
Mijn merrie is echt zonder overdrijven een heel heet paard. In september/oktober heb ik over het erf gestapt aan de hand tot ze geëxplodeerd is en bovenop mijn voet sprong waarna ik achteroverviel in het stroomlint... :x Vlak daarna ging ik op vakantie en is er niet met haar gestapt. Wel staat ze elke dag buiten in een kleine paddock. (Formaatje postzegel)
Na de scan heb ik vetranquil meegekregen (de muisjes) met advies om haar 4 schepjes te geven. Dit heeft een paar weken gewerkt, je zag echt dat ze stoned was. Maar sinds kort werkt het niet meer, zelfs niet als ik 5 schepjes geef. Heel veel meer wil ik niet geven want vetranquil is niet zonder risico en ook niet erg goedkoop. Ik ben er vrijdag op gaan zitten omdat ik dan meer controle heb, maar toen we de weg op gingen vanaf stal is ze zich kapot geschrokken van een hond die vanuit het niets uit de bosjes kwam en daarna gingen we in volle galop over de weg... -:(-
Dus nu weet ik even niet meer wat te doen. Niet stappen is minder schadelijk dan wel stappen met een dribbelen, dravend en zelfs galopperend paard. Ze staat natuurlijk buiten en in een paddockje beweegt ze hopelijk meer dan in een stal. Hebben jullie misschien nog tips??
14 Januari gaan we weer scannen. Wie weet heeft de dierenarts nog ideeen.

EllyC

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:05

rustig paard/pony meenemen bij het stappen?
of bijzetteugel erop zetten, dan heb je wellicht wat meer te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:09

Geen mogelijkheid om door stalgangen te stappen oid? Mits je op een grote stal staat?
Stapmolen misschien?

Als ze echt niet te handelen is ging ik niet meer stappen.

4 schepjes Vetranquil. Das nogal een dosering!! Veearts had je veel beter met 1 kunnen laten beginnen. Had je het veel langer kunnen gebruiken!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:17

Helaas maar kleine stal met ook maar een klein erf. Ook geen stapmolen.
Ander rustig paard mee durf ik ook niet aan, mijn paard moet en zal persé voorop lopen en met een ander paard wordt ze alleen maar lastiger vanwege die concurrentiestrijd in haar hoofd.

Volgens de dierenarts treedt er geen gewenning op bij langdurig vetranquil gebruik... mijn ervaring is wel anders.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:52

Je zou ook kunnen kijken naar zoiets als de concord leader. Ik heb die een tijd gebruikt bij ook zo een ontzettend hete. Dat werkte heel fijn. Dan loopt hij wel " ingepakt" maar ik had altijd de perfecte controle. Bij die van mij heb ik het niet nodig gehad dus ook niet gebruikt, maar had het zeker wel gedaan als het nodig was.
Raar van die muisjes. Die van mij is 650 kilo en moest ik in het begin 2 schepjes muisjes geven en dan was hij stoned. Ik ben al vrij snel naar 1 schepje gegaan en hij bleef super. Ik heb het bijna 4 maanden gegeven en maar heel af en toe dacht ik, dit werkt niet. 4 schepjes vind ik echt wel heel veel. Laat je het wel een uur "inwerken" voor je gaat stappen?

Hopelijk heeft de da anders een oplossing.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:59

Ik laat het inderdaad inwerken voor je we gaan stappen.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:59

Zou ik me ook mogen melden in dit topic? Ik wil graag weten hoe jullie met deze blessure omgaan!

Mijn draver staat sinds een week ook op boxrust met een peesblessure. Hij heeft een fikse tussenpees blessure RV en het is nog maar de vraag of hij ooit weer een koers kan lopen. De kans is wel groot dat hij een carrière kan krijgen als dressuur/recreatie paard, gelukkig :)

Hij staat nu op boxrust. Zijn pees wordt 1x per dag met koud water af gespoten en daarna even stappen op het harde. De rest van de tijd staat hij in z'n box en hij vermaakt hem wel.

Over 5 weken gaan we weer scannen, hopelijk is er dan al iets vooruitgang. ik moest rekening houden met minimaal 4 maanden rust. Hij wordt om de twee dagen ingespoten met celtherapie, wat het herstel van de cellen moet bevorderen en daarnaast speciale zouten voor het tegengaan van littekenweefsel.

Ik lees hierboven iets over Vetranquil? Is dat een soort verdovingsmiddel wat jullie (moeten) gebruiken om het paard rustig te houden?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:06

Niks moet! :) Zeker Vetranquil niet..
Maar het is wel een goed hulpmiddel.

Hoe ik ermee omga? Van dag tot dag eigenlijk.. := En heel nuchter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:17

Vetranquil, liever niet zelfs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:17

Vandaag weer los gedraafd. Hij vond het rete spannend maar denk dat hij door het kwade heen is.
Morgen weer!

Been houd zich nog goed

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:41

ik ga er volgende week weer voor het eerst op.
Omdat er geen spier meer over is in de bovenlijn begin ik maar eens met 10 min en als ie braaf is, krijgt ie eerst een wat lichter iemand op zich.
Ik verwacht geen problemen maar in dit revalidatieproces heeft ie al meer dingen gedaan de ik niet van hem verwacht had. Dus eerst maar even zelf aankijken voordat ik er iemand anders opzet.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:21

Ik heb vandaag met de DA gesproken. Had maandag een stapfilmpje opgenomen en doorgestuurd om te bekijken. De DA was erg tevreden over hoe hij nu loopt. Ik moet vanaf volgende week de Bute afbouwen en na 1 of weken ermee stoppen, mits het afbouwen goed gaat. Hij geeft het, zoals het er nu uitziet, 50% kans dat hij nog recreatief kan rijden, maar we deden toch al niet anders, dus dat maakt niks uit, tenminste.... buiten is hij dus nogal huhhhh... érg heet en dat zal hij in moeten dimmen. Maar goed, nu praat ik al érg, érg ver vooruit.
Eerstvolgende doel is een nieuwe echo over 2 maanden, dan moet er verbetering te zien zijn. Zo niet... dan blijkt dus dat zich niets herstelt en zal ik alsnog een beslissing moeten nemen. Hopen dus maar dat de pees zich enigszins herstelt. Ik heb overigens nog nagevraagd: het is geen acuut letsel, maar chronisch, wat dus zoveel wil zeggen als: slijtage. In de loop der jaren is zijn pees steeds wat slechter geworden, totdat een foute beweging de laatste peesvezels heeft doen knappen en er dus niets meer over was aan werkelijke structuur.
Maar goed, so far so good. Als de pees zich over 2 maanden enigszins herstelt heeft dan geeft hij zelfs meer dan 50% kans dat hij weer bereden kan worden. Hopen maar dat er in de tussentijd niks geks gebeurt. Mocht er wél iets gebeuren dan is het meteen einde verhaal.
Ik was toch wel enigszins opgelucht hoor, dat er nog hoop is én dat het slijtage is en het dus niet door iets geks gebeurd is, ik heb mezelf al zo vaak afgevraagd wat ik fout zou hebben gedaan. Maar ja, hij is 22 jaar en wij hebben er samen alles uitgehaald wat maar kon, aan plezier en ritten. We kunnen met een goed gevoel terugkijken op de 16 jaar die we samen gehad hebben, wat er dan ook gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:33

Ik hoop het voor je Mabo! Dat 2013 alleen maar beter wordt en dat je het straks top met hem kunt afsluiten!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 04:12

@Mabotje: Toch een beetje hoop dus, fijn.

@vonneke: fijn dat hij braaf is!

@jury: mooi dat je volgende week eens een poging erop gaat wagen. Duim voor je dat het goed gaat!!!

Hoezo zijn een aantal van jullie tegen muisjes hierzo?

Alsof wij nog niet genoeg pech hebben hierzo staat mijn paard nu achter ingepakt... Was gister aan het stappen, op een rustig laantje, draai ik bij de weg om, precies op het moment dat ik gedraaid ben, rijd een vrachtwagen achter ons die ontlucht. Dus Toran wilde omdraaien om te zien wat er gebeurde en staat daarbij op zijn been en nu heeft hij een stukje vlees los. Gelukkig hoefde het niet gehecht, maar wel in de bandage en iedere dag even eraf en weer met een schoon gaasje opnieuw een verbandje erom.
Mag wel gewoon rijden, hij loopt ook goed. Alleen wat stijf. Maar dat was ook wel te verwachten...
Laten we hopen dat 2012 een pech jaar was en we 2013 goed beginnen en goed eindigen.
Heb met hem een hele blessure geschiedenis die begonnen is op 1 januari 2012.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 08:40

Omdat het absoluut geen goed spul is!

Ik vind dat er hier zeer eenvoudig over gesproken wordt!

Het is niet voor niets in Nederland 'niet' te verkrijgen.
Als uiterst redmiddel kan het gebruikt worden maar niet als 'lekker makkelijk'

Ik heb het vorig jaar gebruikt bij mijn jomdat hij bij -15 echt niet te handelen was.
Na 3 dagen veearts gebeld omdat hij wel erg raar deed wanneer het spul uit ging werken.
Hij stond te brullen als een jonge hengst!
Op aanraden van de veearts (gerenomeerde praktijk) direct gestopt. Hij vertelde dat er zo ontzettend veel nare en rare bijwerkingen van waren! Hun adviseren het echt in uiterste nood omdat ze ook niet weten wat het op lange termijn doet na veelvuldig gebruik met het lichaam.

Ik heb verschillende veeartsen gesproken en allemaal vinden ze het in nood topspul maar zeker ook echte rotzooi.

Als ik dan lees dat mensen het advies krijgen om 4 scheppen per keer te geven... Dan vraag ik me ook af wat dat oa net hart, lever en nieren doet!

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:42

Dat spul lijkt me ook totaal niet fijn, vandaar mijn vraag ook. Kan niet anders dat er veel rotzooi in het lichaam komt als je het dagelijks geeft..

Wat een pech Liedje! Hopelijk geneest het wondje snel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:04

Hoi, ik meld me ook even.
Mijn paard heeft sinds een 2-tal weken plots een peesblessure LA.
De avond voordien nog gewoon kunnen rijden de dag nadien s'morgens een kemel van een been!
Da is komen scannen en een sterk beschadigde pees net boven de kogel. Da vermoede ook door trauma want het peesweefsel eromheen is nog van uitstekende kwaliteit. En de staleigenaresse had haar onmenselijk hard tegen de stalwand horen trappen (doet ze jammergenoeg vaak...)
Ze heeft een PRP behandeling gekregen en de zwelling en warmte is weg! (Hopelijk is dit goed nieuws)
En ben 2 weken aan het stappen. Wat niet zo evident is, aangezien ze steeds wil bokken.
En ook ben ik aan de slag met koelelementen. Ice vibe Boots heb ik aangeschaft maar wacht nog even tot ik de goedkeuring van de da krijg.
Vanavond komt hij opnieuw scannen. Dus ik ben razend benieuwd als er al verbetering is!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:03

Ik ga vanmiddag met een ander paard naar de dierenarts en zal eens vragen wat zij er van vind. Heb het van haar meegekregen. Ik heb dan ook een tank van een paard die bij de dierenarts die mensen met monsteren heel het terrein oversleurde. Dus misschien dat ze daarom makkelijk meegegeven heeft. Ik merk helemaal niks aan bijwerkingen of dat hij gek doet met uitwerken... Staat gewoon relaxt op stal, ik ben ook heel de dag daar... Hij krijgt sowieso geen 4 schepjes, maar wel genoeg om hem rustig te houden....

Jammer dat we weer nieuwe mensen moeten verwelkomen, maar toch welkom. Hopelijk kunnen ook jullie weer snel aan de gang.
Vind 2 weken wel heel snel om opnieuw te scannen. Waarom wordt dat zo snel alweer gedaan?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:24

Liedjuh2: Eigenlijk omdat de DA vermoed dat ze met de PRP weinig zal geholpen zijn. Hij stelde stamceltherapie voor. Maar dit vond ik te duur. Daarom hebben we besloten om na 2 weken nog eens scan te doen en dan te beslissen indien het al dan niet nodig is om de stamcel te doen.
Ik hoop heel erg van niet! En denk stiekem dat het ook niet nodig zal zijn want haar been is netjes slank en niet warm. Of is dit een normaal verloop dat het been er zo snel terug normaal uitziet en aanvoelt?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:03

Ik ben het stappen met die knol van mij wel zo zat. Zojuist wel hele terrein over gesleurd omdat er ergens verderop ze met een trekker bezig waren. Meneer vond het heeeel eng (als in staart erop en baasje op de buik achter je aan slepen) en ik was het snel zat. Dacht ff in de binnenbak te gaan stappen, maar dat werd um ook niet, want meneer dacht dat de kerstversiering hem op ging vreten. Sta je dan te spinnen als een westernpaard. Dacht laat maar, op stal weer met je...

Mijn scan is volgende week. Ik ben heel erg benieuwd, want ernaast stappen doe ik dan ook echt niet meer. Hij gaat of de wei op, of onder het zadel. Klaar. Blegh. Stomme peesblessures...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:55

Ik heb wel al die tijd onder het zadel mogen stappen... Dan bleef hij beter bij mij. Mocht ook 3 kwartier stappen op gegeven moment. Nou anderhalf uur per dag ernaast....

@chocobesnier: mijn dierenarts vind dat altijd te kort om te zien of er ook daadwerkelijk iets veranderd is. Ben 3 weken terug geweest en nu thuis, dus was makkelijker om nu te gaan, maar ze vond 3 weken te kort om te kijken.... Dus ga nu de 22ste maar op en neer nog een keer. Ben wel ruim 2 uur heen en weer 2 uur terug onderweg, maar hij is braaf op de trailer en is super makkelijk. Dus is niet zo erg....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:29

Liedjuh: Hij stelde zelf 2 weken voor... Welke behandeling heb je gehad?
Ikzelf merk ongeloofelijk veel verschil sinds de eerste dag en nu. In 2 dagen na de behandeling is het been van een warme olifantenbeen naar een mooi slank en niet warm beentje gegaan.
Hoe langer je ook wacht met de stamcel, hoe minder kans dat het aanslaat. Dus ik zie wat hij zegt. Hij komt gelukkig aan huis. Want op transport is niet erg bevordelijk voor blessures met haar. Slaat constant met haar achterbenen in de camion...

Normaal mag ik ook binnen een week of 2 schat ik erop en stappen. Wat doen jullie dan? Rijden jullie (grote) circels? Of enkel rechtuit? Nageefelijk of gewoon losjes. Buiten of in de piste?
Ik kan helaas niet op buitenrit want dit durft ze niet...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:50

Helaas, welkom voor iedereen die hier is binnen gekomen. Peesblessures zijn zeer nare blessures.
Roxxiej: Ik hoop dat je er op kunt. Volgens mijn DA maakte het niet uit of ik erop zat of er naast liep, beide was goed. Dus misschien kun je het eens voorstellen aan de DA?
Vonneke: Fijn dat het zo goed gaat! En een hele opluchting dat het been niet reageert, dat geeft veel hoop.
Liedjuh: Bij een behandeling als PRP of stamcel is het wel handig om er goed bovenop te blijven zitten, vandaar waarschijnlijk zo snel weer een scan. Dan weet je ook zeker of het aanslaat of dat je je geld gewoon in de put hebt gegooid.

Choco: Ik verwacht niet dat je na 2 weken er alweer op kan om te gaan stappen in de bak. Die van mij had een gat in de checkligament en heeft 5 maanden op stal gestaan/aan de hand gewandeld tot ik überhaupt op het erf erop ging stappen. Het beste is (mocht je er alweer op mogen) om rechtuit te stappen, ik hield mijn paard wel goed bezig qua nagevelijkheid anders zag ze overal spoken. Buiten op de harde weg is het beste, anders op het erf? Of aan de hand evt met ander paard mee?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:52

Ik heb hem geen therapieën gegeven. Zijn pees was ook niet stuk. Alleen een flinke irritatie.
Ik ben begonnen met lang en laag rijden en draf voornamelijk rechtuit en af en toe een grote volte. Na anderhalve week heb ik hem wat meer opgepakt. Was puur om even zijn spieren weer wakker te maken na 3 maanden stappen. Wilde hem zo snel mogelijk van zijn voorhand af. Zijn blessure been ontlasten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:34

En waar komt die irritate dan vandaan Liedjuh?