Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:33

Gimli_ schreef:
Denk dat wij in hetzelfde schuitje zitten sleeper!
Mijn paard staat nu sinds 'n maand of 4 zonder voorijzers (achter zijn ze al meer dan 'n jaar eraf) en op de röntgen waren erg dunne zolen te zien.
Paard heeft wel harde hoeven, aldus smid en dierenarts.
Voor ik 'm kocht stond hij zonder dus ik hoop dat de zolen zodanig verharden dat de gevoeligheid afneemt.

Ben benieuwd of er verschil te zien is op de röntgen.
Ik laat mijn paard 1 juni nog 'n keer op de röntgen zetten, zal vragen of ik de foto's op cd mag hebben dan kan ik ze plaatsen.

Maar 4 maanden is nog niet heel erg lang(?) Ik ben dan wel benieuwd dat als je paard harde zolen heeft, zoals je smid en dierenarts aangeven, waarom je paard dan toch gevoelig loopt. Want dan zou het verhaal op gaan: dun maar wel hard en toch gevoelig. Aan de andere kant hij heeft al zonder ijzers gelopen, dus het kan wel?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:35

Sleeper schreef:
@zack, maar in vier jaar tijd zou je denken dat er eelt op gekomen moet zijn. Dat is wat je steeds hoort, ze moeten eelt kweken. Nou ik kweek al vier jaar en het eelt komt maar niet. Ik ben nu ook op het punt dat ik geloof dat ik me er maar bij neer moet leggen. (heeft wel even geduurd :) )

Ik denk dat dat ook genetisch bepaald is.
Wat voor ras heb je?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:37

Zack schreef:
Sleeper schreef:
@zack, maar in vier jaar tijd zou je denken dat er eelt op gekomen moet zijn. Dat is wat je steeds hoort, ze moeten eelt kweken. Nou ik kweek al vier jaar en het eelt komt maar niet. Ik ben nu ook op het punt dat ik geloof dat ik me er maar bij neer moet leggen. (heeft wel even geduurd :) )

Ik denk dat dat ook genetisch bepaald is.
Wat voor ras heb je?

Hannoveraan. Denk niet dat het daar aan ligt :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:00

Moderatoropmerking:
De discussie gaat inmiddels weer ontopic maar ik heb eerder weer een bericht moeten verwijderen. Graag wil ik jullie verzoeken om ontopic te blijven en geen persoonlijk aanvallen te plaatsen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:29

Sleeper schreef:
Aan de andere kant hij heeft al zonder ijzers gelopen, dus het kan wel?

Juist, en daar zat voor mij het knelpunt!
4 maanden in zeker niet lang, bij de achterhoeven heeft 't ook ongeveer 'n jaar geduurd maar liep hij nooit zo enorm gevoelig als op de voorvoetjes.
Mijn paard staat overigens wel flink in 't bloed, maar zoals ik al aangaf, hij heeft blootvoets gelopen, dus imo moet het gewoon (met 'n boel geduld) goedkomen. :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:30

Gimli_ schreef:
Fabersmid, U bent hoefsmid, ik zou het fijn vinden als u mij kunt vertellen of, in uw ogen dan ;) , een paard een dikkere zool kan ontwikkelen of dat de zool alleen harder/minder gevoelig wordt na verloop van tijd.
Dat was namelijk mijn vraag en ik vind t interessant hoe verschillend daarover gedacht wordt!

scoxxx schreef:
Fabersmid is een diplomaat in Hoevenland ;-) .... die zal niet 1-2-3 een harde uitspraak doen of eigen ervaringen delen. FS schrijft vaak in algemeenheden, verschillende opvattingen & ideeën en in vraagstellingen, zonder eigen mening en/of ervaringen.
Toch Fabersmid?

Als het zo simpel zou zijn zoals de mens zich doet wensen?
Mijn persoonlijke ervaring is:
Dat paarden met een gevoelige dunnen (hoorn)zool in erfelijke vorm, dat hun leven behouden en gevoelig blijven. Die paarden "kunnen" niet zonder beslag "normaal" functioneren, ook niet in de wei. Die paarden lopen en gaan met beslag paardvriendelijker en plezieriger.
Ook al ben ik als hoefsmid ook het liefst voor natuurlijke kale hoeven, niet bij dit soort paarden omdat het gewoon ten koste gaat van hun welzijn. Die paarden lopen zo ongemakkelijk en pijnlijk, de mens heeft het recht niet die paarden zo te laten lijden.
Het is voor de mens en paard te mooi om waar te zijn, dat alle paarden zonder beslag kunnen functioneren en met de tijd wel afharden? Hoe lang mag de mens zijn paard ongemakkelijk en pijnlijk laten lopen, in geloof op verharding en verbetering?
Andersom als een paard zonder ijzers kan zo ook na beslag, ben ik er ook ten zeerste op tegen onnodig te (blijven) beslaan.
scoxxx uw denken is zo gek nog niet, al is arabesk het geheel niet met u eens.

Olikea

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:33

Ik heb een vraagje voor jullie.
Mijn paardje staat vanvoor op ijzers, omdat de stand van zijn linker been iets gecorrigeerd moet worden ( De hoef staat iets naar binnen gedraaid)
Nu was dat gelijk wel handig, want bij mijn vorige stalling moest ik veel over de weg om op buitenrit te gaan.
Nu bij mijn nieuwe stalling sta ik na 400 meter in het natuurgebied.
Zou het corrigeren van de stand ook zonder ijzers kunnen.
(ik ga zowiezo over op een andere hoefsmid, want degene die hem beslagen heeft zijn moeilijk afspraken mee te maken)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:43

Als de afwijking niet te ernstig is en zo ook de slijtage van de hoef, kan men zonder ijzers corrigeren. Met bekappen wordt altijd gecorrigeerd, met uitzondering van de natuurlijke bekappers. Zonder beslag en alleen met bekappen beliefd ook mijn voorkeur, maar die keuze is voor mij al vaak gemaakt dat ik gedwongen wordt tot tijdelijk beslag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:11

Sleeper schreef:

Maar kweek je wel eelt in verhouding tot de belasting? Als je paard bij wijze van eelt kweken gewoon op de wei in het gras loopt 'train' je die voeten niet voor belasting onder het zadel bijvoorbeeld.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:50

Mijn merrie staat behoorlijk Frans, die kan ik zonder ijzers juist makkelijker corrigeren omdat ik het sneller kan bijwerken, bv elke 2 weken ipv de "normale" ijzerdragende tijd van 6 tot 8 weken.
Een ijzer slijt immers ook verkeerd af in die tijd en verliest daardoor vaak zijn corrigerende werking.

Ik heb tegen de gevoeligheid bij mijn merrie al meerdere dingen geprobeerd oa hoefverharder, alles zonder echt resultaat.
Nu hebben wij ons er gewoon toe neergelegd dat ze niet zonder hoefschoenen pijnloos kan lopen en ik rij dan ook altijd met.
Op de wei heeft ze af en toe ook last, vooral in de winter als de paddock hard en ongelijk is.
Ik zit er aan te denken om voor volgende winter de Easyboot RX erbij te kopen als ze te pijnlijk blijft.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:55

Hallo!
Ik zat al een tijdje op mijn handen...
Dunne zolen,genetisch? ja ook, maar ook omstandigheden zoals dagelijks gebruik en bodemgesteldheid hebben invloed.
Wij hebben een hengst staan die in de opfok veel last had van een te dunne,gevoelige zool.
Het dier stond een groot deel van het jaar in een zand paddock met grof wit zand en sleet daar zijn zolen zeer dun mee.
Inmiddels staat hij op diverse ondergronden en werkt hij op diverse ondergronden,zoals gras,manegebodem, bospaden, zwart
zand,paden met grind,asfalt etc zonder probleem en zijn de zolen
zo'n 1.5 cm dik. Das best veul voor een kwartje.
Die zandpaddock deed het hem. Miljoenen schuurmachientjes.
In Nederland waar ruimte op de bon is en veel mensen hun weiland sparen zal dit best vaak gebeuren.
Toen de omstandigheden veranderden,veranderden de zolen van briefkaart dun naar een goede dikte in een paar maanden.
Soms zijn oplossingen zo simpel....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:18

Dus was de slijtage te groot, maar is de zool door normale slijtage naar normale dikte. Maar niet ineens wonderbaarlijk dikker geworden, dan genetisch vererft.
Vandaar ook het geen ik voorheen beschreven heb, bij dat soort paarden zal er niks verandern behalve dat het kan verslechteren bij onthouden van beslag. Natuurlijk eerst de slijtage etc controleren, zo zijn er ook diente fanatiek uitkrabben en bekappen en op verharding rijden bijvoorbeeld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:03

CherokeeChum schreef:
Hallo!
Dunne zolen,genetisch? ja ook, maar ook omstandigheden zoals dagelijks gebruik en bodemgesteldheid hebben invloed.

Natuurlijk heeft de omgeving invloed.

Ik gaf in mijn visie de hoef aan, alleen gefocused op de zool zelf.

Maar alles heeft invloed, de manier van rijden, het voer, hoe wordt t paard gehouden, over welke ondergronden moet het paard lopen ( belast en onbelast), hoe is de weerstand. Dat spreekt voor mij allemaal voor zich. ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:33

@CC nu zeg je het eigenlijk zelf, het die had van nature dus genetisch een goede zooldikte maar door "omstandigheden" werden ze dun.
Haal die "omstandigheden" weg en de natuur gaat zijn gang.

Naar mijn idee dus nog altijd geen wondermiddel tegen dunne zolen :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:35

Shyla25 schreef:
Naar mijn idee dus nog altijd geen wondermiddel tegen dunne zolen :n

Een opligger keien doet wonderen ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:39

Bandida schreef:
Een opligger keien doet wonderen ;)

Ik woon in Limburg, er is geen pad zonder steentjes in verschilende formaten :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:24

Fabersmid, bedankt voor uw reactie!
Ik begrijp 't punt, maar het knelpunt zat er bij mij dat het paard voor ik 'm kocht (en zo 'slim' was om hem te laten beslaan) blootvoets prima heeft gefunctioneerd.
Daarom maak ik er ook zo'n punt van. :+ Buiten dat ik het een interessant onderwerp vind dan!

Shyla, ik woon ook in Limburg, de paden hier zijn om te huilen idd. :n

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:44

CherokeeChum schreef:
Hallo!
Wij hebben een hengst staan die in de opfok veel last had van een te dunne,gevoelige zool.
Het dier stond een groot deel van het jaar in een zand paddock met grof wit zand en sleet daar zijn zolen zeer dun mee.
Inmiddels staat hij op diverse ondergronden en werkt hij op diverse ondergronden,zoals gras,manegebodem, bospaden, zwart
In Nederland waar ruimte op de bon is en veel mensen hun weiland sparen zal dit best vaak gebeuren.
Toen de omstandigheden veranderden,veranderden de zolen van briefkaart dun naar een goede dikte in een paar maanden.

Deze mening bestrijd ik, nou ja bestrijden... bij wijze van spreken dan he CherokeeChum ;-) Het is frustrerend dat je alles eraan doet om je dunne-zool-paardje te helpen en dat er dan iemand schrijft "Soms zijn oplossingen zo simpel".... het kan wellicht overkomen dat je zelf ergens faalt in je eigen aanpak.
Daarnaast bij dit soort NB-meningen, kan er een idee bij mensen (die een paard-met-dunne-zolen hebben) onstaan dat er dus een manier is om de zolen dik te verkrijgen zodra ze met hun paardje over grind en asfalt heenhuppelen.
Waarschijnllijk is de hengst en CherokeeChum de grootste uitzondering die de regel bevestigd.
Wij hebben dat overigens ook gedaan/geprobeerd met onze dunne-zool-paarden zonder wenselijk effect.

De zool werd harder, niet dikker en zodra ze in een meer-dan-20-km-training stonden, werden de hoefjes pijnlijk gevoelig.
Kortom er is zeker wat te bereiken met afharden over grind, maar er is absoluut een grens en die grens ligt duidelijk daar wanneer het paard pijnlijk is/wordt.
En duidelijk is dat die grens bij ieder paard verschilt. De hengst van CherokeeChum kan inmiddels 10 km over grind? Onze dunne-zool-paarden paarden een max van 8 km grind zonder pijnlijk te worden.
Onze overige paarden kunnen 20 km over grind. En vanaf 60 km "zand-grind-asfalt-de ardennen-en ook zuid limburg" moeten zelfs de dikke-zool-paarden op ijzers, om niet gevoelig te worden en lekker vrij te kunnen blijven bewegen zonder dat de hoeven een belemmering gaan vormen.

Maar nogmaals mijn Johan Cruijff-uitspraak: een zool is pas dun indien er klachten van die zool ervaren wordt. Geen klachten = geen dunne zool.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-05-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:46

Ik vind die paadjes met die steentjes af en toe wel leuk, dan worden de steunsels bij mijn paard weer een keer weggehaald :P Gaat heel handig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:55

Zie u alle al grintpaden, verharde wegen, zandpaden in de wei aanleggen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:02

FaberSmid schreef:
Zie u alle al grintpaden, verharde wegen, zandpaden in de wei aanleggen.

Hebben we idd gedaan ;-)... desondanks blijft er een individuele grens, die iets te verleggen is.... maar een grens blijft. En dus, ga je werk aan je paard vragen die die grens overschrijdt, dien je hoefbescherming te gebruiken. Wij doen dat in de vorm van kunststof ijzers.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:08

Serieus of neemt u mij nu in de maling?
Dat is ook goed dat u de grens niet doet overschrijden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:15

Nee, serieus.... we hebben een stukje kinderkopjes, een stukje zandpaddock, een stukje verharding, stukje weiland de hele rim-ram.... zoals Jaimie Jackson ons leert via zijn Paddock Paradise.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:18

kent ieman dhier een goede NH bekapper? in NH. haha.
of doen jullie het allemaal zelf?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:49

CherokeeChum schreef:
Hallo!

Voor sommige is de oplossing misschien simpel. Maar mijn paard loopt en staat/werkt ook allerlei ondergronden. Het mag niet baten. Wel fijn dat het bij de hengst wel werkt.