CherokeeChum schreef:Hallo!
Ik zat al een tijdje op mijn handen...
Dunne zolen,genetisch? ja ook, maar ook omstandigheden zoals dagelijks gebruik en bodemgesteldheid hebben invloed.
Wij hebben een hengst staan die in de opfok veel last had van een te dunne,gevoelige zool.
Het dier stond een groot deel van het jaar in een zand paddock met grof wit zand en sleet daar zijn zolen zeer dun mee.
Inmiddels staat hij op diverse ondergronden en werkt hij op diverse ondergronden,zoals gras,manegebodem, bospaden, zwart
zand,paden met grind,asfalt etc zonder probleem en zijn de zolen
zo'n 1.5 cm dik. Das best veul voor een kwartje.
Die zandpaddock deed het hem. Miljoenen schuurmachientjes.
In Nederland waar ruimte op de bon is en veel mensen hun weiland sparen zal dit best vaak gebeuren.
Toen de omstandigheden veranderden,veranderden de zolen van briefkaart dun naar een goede dikte in een paar maanden.
Soms zijn oplossingen zo simpel....
Deze mening bestrijd ik, nou ja bestrijden... bij wijze van spreken dan he CherokeeChum
Het is frustrerend dat je alles eraan doet om je dunne-zool-paardje te helpen en dat er dan iemand schrijft "Soms zijn oplossingen zo simpel".... het kan wellicht overkomen dat je zelf ergens faalt in je eigen aanpak.
Daarnaast bij dit soort NB-meningen, kan er een idee bij mensen (die een paard-met-dunne-zolen hebben) onstaan dat er dus een manier is om de zolen dik te verkrijgen zodra ze met hun paardje over grind en asfalt heenhuppelen.
Waarschijnllijk is de hengst en CherokeeChum de grootste uitzondering die de regel bevestigd.
Wij hebben dat overigens ook gedaan/geprobeerd met onze dunne-zool-paarden zonder wenselijk effect.
De zool werd harder, niet dikker en zodra ze in een meer-dan-20-km-training stonden, werden de hoefjes pijnlijk gevoelig.
Kortom er is zeker wat te bereiken met afharden over grind, maar er is absoluut een grens en die grens ligt duidelijk daar wanneer het paard pijnlijk is/wordt.
En duidelijk is dat die grens bij ieder paard verschilt. De hengst van CherokeeChum kan inmiddels 10 km over grind? Onze dunne-zool-paarden paarden een max van 8 km grind zonder pijnlijk te worden.
Onze overige paarden kunnen 20 km over grind. En vanaf 60 km "zand-grind-asfalt-de ardennen-en ook zuid limburg" moeten zelfs de dikke-zool-paarden op ijzers, om niet gevoelig te worden en lekker vrij te kunnen blijven bewegen zonder dat de hoeven een belemmering gaan vormen.
Maar nogmaals mijn Johan Cruijff-uitspraak: een zool is pas dun indien er klachten van die zool ervaren wordt. Geen klachten = geen dunne zool.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 22-05-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt