Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:41

opala schreef:
Detour: Dank voor plaatjes. Kun je toch een "beetje" verschil zien tussen de hoeven van mijn en jouw paard.

SM en SN ... op die manier, oké.

Ik veroordeel je niet wanneer je paard ijzers heeft of een bit in heeft, maar het kan anders Clown

Dat weet ik hoor, maar ik vind het prima zo! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:41

SpikyBlue schreef:
Het is ook heel moeilijk om een juist antwoord te geven op "Wat is het zomer- en wintermodel?". Net zoals iemand mij laatst vroeg op Bokt: "Wat is het verschil in de bekapwijze tussen een Tinker en een Arab?". Wat voor antwoord moet je daar nou op geven?

Zelfs het zomer- en het wintermodel is per paard verschillend Pling

Dan hoef je je niet gelijk dom, aangevallen of in de tang genomen te voelen, er is gewoon geen perfect antwoord op te geven... Een foto misleidt, net als dat iedereen een getypt antwoord anders leest!
En over aannames gesproken... Nee, ik heb geen ervaring met paarden op Andalusische bodem, ze willen me daar helemaal niet, vinden de voorrijkosten te hoog Haha!

Ik vind getyp misleidender dan een foto. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:58

SpikyBlue schreef:
Nee, ik heb geen ervaring met paarden op Andalusische bodem, ze willen me daar helemaal niet, vinden de voorrijkosten te hoog Haha!

Bovendien rijden er hier in ónze omgeving twee prima hoefprofies die bij hun brede traditionele opleiding van mij een applicatiekursus hebben gehad met een door mij in boekvorm gegoten spaanse vertaling van de informatie van Marjorie Smith.

Op haar site staan verschillende fotos van bij verschillende omstandigheden aangepaste prima hoeven. Het is een illustratie van de veelvormigheid van prima hoeven. De context van ras, bodem en gebruik is dan irrelevant want er wordt geen manier van onderhoud aan verbonden.

hc

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:35

Arabesk schreef:
OJa hij heeft ook nog een artikel klakkeloos gekopieerd dat hij niet eens zelf geschreven heeft 'a look at the cult like world of barefoot trimming'

Kennelijk is niet alleen in NL de discussie zo heftig Clown. Kennelijk zijn er over de hele wereld steeds meer mensen die overstappen op NB.

Of inzien dat het niet altijd zo goed is en weer terug komen

Tong uitsteken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:59

Kymalin schreef:
Is in ieder geval nuttiger en leuker dan praten tegen windmolens Ja

Je hebt helemaal gelijk Haha!

Hoe zat het ook alweer was Don Quichotte nou Spaans of Portugees ?
Toch niet toevallig uit Andalusie Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:10

casperrr schreef:
Arabesk schreef:
OJa hij heeft ook nog een artikel klakkeloos gekopieerd dat hij niet eens zelf geschreven heeft 'a look at the cult like world of barefoot trimming'

Kennelijk is niet alleen in NL de discussie zo heftig Clown. Kennelijk zijn er over de hele wereld steeds meer mensen die overstappen op NB.

Of inzien dat het niet altijd zo goed is en weer terug komen

Tong uitsteken

Mensen in de Wésterse wereld Arabesk! en de discussies hebben uiteraard niets met het wel/niet overstappen te maken. Dat kan je zonder discussie gewoon doén.
Het verbazende is dat VER voor het ´natuurlijke´ erg veel paarden in alle opzichten probleemloos onbeslagen liepen.
35 jaar geleden al was dat beiden voor mij een helder punt en dat had ik niet van mezelf!
Oeroude standaardwerken over hoefonderhoud zijn er glashelder en conflictloos over, over wel/niet beslaan.
Is er wellicht het even snel dalen van het kennisniveau als explosief groeien van de ruiterij dat zowel het beslaan als het niet beslaan tot een discussiepunt leiden?
Is het wellicht de vermeend hoger moraal die aan het voelgoed van ´natuurlijk´ontleent wordt een bron van wrijving?

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:02

opala schreef:
Kymalin schreef:
Net zo duidelijk als alleen een foto van de onderkant zonder dat je de stand of wat dan ook kan beoordelen Clown Knipoog

Laat aan ons het oordeel over de onderkant van de hoef van jouw paard, wanneer je durft Duivel . Iemand die kritisch is naar anderen, zou geen seconde moeten dralen. Je wilt van iedereen en alles details weten, maar aan je eigen deur mag niet geklopt worden. Ik ben ook dol op plaatjes Cool

Ach gut Lieffie, denk je nu echt dat ik bang ben om een foto van mijn paard z'n hoef te plaatsen ROFL . Hetgene waar ik, na het zien van de voeten van jouw pony, toch wel het minst bang voor ben is jouw mening. MAAR ik heb jou zo vaak dingen gevraagd waarop ik nooit antwoord kreeg dus ik sta niet te springen op een verzoek van jouw kant en voel me dan ook niet geroepen om daar dan direct op te reageren Knipoog . Daarbij kwam dat ik toen ik die reactie plaatste toen ik op m'n werk zat en op m'n werkcomputer niet hoeffoto's ter beschikking had.

Jij houdt van spreuken he? Dan heb ik er ook eentje voor jou; zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:12

HC: Ik weet dat het bij jullie in de bergen kan vriezen in de winter, maar hoe is het weer daar verder?
En de grond dus? Is het er in de winter veel natter (blubberiger) of is de grond juist hard bevroren?
En 's zomers? Is de grond bij jullie hard en droog (rivierklei?), of is het juist meer stoffig, mul zand?

Je zegt steeds dat een paardenhoef gevormd worden door de omstandigheden waarin het leeft maar ik ben toch benieuwd wát welke omstandigheden nu precies met een paardenhoef doen. Antwoord kan ook per PB

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:15

SpikyBlue schreef:
Het is ook heel moeilijk om een juist antwoord te geven op "Wat is het zomer- en wintermodel?". Net zoals iemand mij laatst vroeg op Bokt: "Wat is het verschil in de bekapwijze tussen een Tinker en een Arab?". Wat voor antwoord moet je daar nou op geven?

Zelfs het zomer- en het wintermodel is per paard verschillend Pling

Het verschil tussen hoeven van div. rassen kan ik me heel goed voorstellen.
Zie ik de Tinkerhoeven van een kennis van mij, dan zijn die van onze fjord/friese meiden nog erg bescheiden.
Maar die zijn zelfs nog weer erg groot vergeleken bij de Trakhenerhoefjes van een vriendin van mij.

Maarrr... wat is dan het verschil tussen een zomer en winterhoef en hoe ontstaat het?
Ik merk nl. bij mijn meiden eigenlijk geen verschil.
Ook een eerdere opmerking in dit topic dat hoeven constant veranderen. Ook daar merk ik weinig van.
Zowel zomers als 's winters gaan ze hier 's nachts op stal op dezelfde tijden.
Alleen lopen ze 's winters de hele dag in de wei en zomers gerantsoeneerd.
Ze krijgen het hele jaar door dezelfde beweging op dezelfde terreinen.
Waarom zouden de hoeven dan zomers en 's winters moeten veranderen?

Ik kan me niet voorstellen dat een hoef 3/4 jaar van te voren 'denkt', ik moet me vast gaan aanpassen want over 3/4 jaar ben ik uitgegroeid vanaf de kroonrand en is het weer zomer of
winter Knipoog
Dusss... wat is dan de reden waarom het veranderd ? Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
Krijgt het paard minder beweging in de winter ?
Andere bodem kan ik me nauwelijks voorstellen met dat ietsiepietsie nachtvorst wat we af en toe nog hebben.
Nattigheid ?
Hebben we de laatste jaren zowel in de zomer als winter vrij veel.

En hoe zit het dan met de amerikaanse mustangs in de natuur.
Hebben die een zomer en wintermodel ?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:24

@Opala; ik heb nog een veel beter idee! Pling Kom gezellig eens een dagje bij me meeten in Drenthe, dan kun je de hoeven van alle kanten bekijken, en ik jou Vingers aflikken ! Wordt vast heel gezellig!!!!

Is ook veel objectiever, ik kan nl ook nu gewoon foto's van de hoeven van het paard van de buurman plaatsen, het blijft wel internet he? Daar kun je zijn wie je wilt.....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:52

@Henny_w: Heb je dan niet de ervaring dat de hoef zich aanpast aan de ondergrond+gebruikswijze van het paard?
Dan houd je je paarden heel gelijk en evenwichtig, dus wat je zelf al zegt:

Citaat:
Zowel zomers als 's winters gaan ze hier 's nachts op stal op dezelfde tijden.
Alleen lopen ze 's winters de hele dag in de wei en zomers gerantsoeneerd.
Ze krijgen het hele jaar door dezelfde beweging op dezelfde terreinen.

Verder geef je zelf al aan:

Citaat:
Waarom zouden de hoeven dan zomers en 's winters moeten veranderen?

Een retorische vraag dus, als je je eigen woorden hierboven leest Knipoog

Paarden die constant buiten vertoeven passen hun hoeven wel degelijk aan aan de omstandigheden, niet altijd even gunstig voor de ruiter. Wat je ook vaak ziet bij een gigantische weer-omslag (extreem droog->extreem nat) dat de verandering te plotseling gaat voor de hoef en deze zich als een gek aan probeert te passen, af gaat breken op bepaalde plaatsen. Maar dan heb ik het wel over een paar weken kurkdroog en ineens een paar centimeter regen uit de lucht Knipoog Arabesk gaat nu zeggen dat dit komt omdat de hoefwand te lang is (ben ik haar alvast voor) maar het komt ook omdat keratine (hoorn) verzwakt door water. De zgn disulfide-bruggen, die een keratinevezel bijeen houden, verzwakken (de traptredes tussen de wenteltrap).

Na een tijdje is de hoef aangepast op dit weertype en de grond. Het nare is dat de grond in NL vrij zuur is en dat het weer nogal vaak omslaat. Als je het paard dan niet een handje helpt door hem te bekappen of te beslaan (tijdig!) krijg je inderdaad brokkelhoeven, scheuren, gevoeligheid en nog meer van die nare dingen.

Als ik mijn paard 's nachts op stal zou zetten en overdag in een nattig weiland zouden zijn hoeven zich na een tijdje aan gaan passen en zou ik geen fatsoenlijke buitenrit over asfalt met hem kunnen maken.
Omdat hij zijn hoeven nu 'schuurt' in de bak, dagelijks een aantal uren uit zichzelf op droog beton staat en gaat grazen wanneer hij daarvoor kiest, blijven zijn hoeven in balans en hoef ik er amper wat aan te doen. Zou ik hem opsluiten in een natte wei en een paar weken niet komen, zal je zien, dan heeft hij ineens flippers. Haha!
Is het droog en zomer, heeft hij massieve betonblokjes.

Leg ik het zo een beetje behoorlijk uit? Ik weet nog lánggg niet alles, vind hoeven vreselijk interessant en leer graag bij, dus als je een andere ervaring hebt dan ik hoor ik het graag.

Dat er in Andalucia een zomer- en wintermodel is geloof ik graag, het weer is daar nog echt in twee uitersten verdeeld, hier is het veel 'vlakker'.
Ik heb nog nooit een voetje van een Mustang opgepakt, misschien weten Opala of Arabesk wel hoe dat zit.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:57

OK dan! Spikey Blue. Dat zijn tenminste antwoorden waar je wat mee kunt. Dank voor je heldere uitleg!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:32

oomens schreef:
HC: Ik weet dat het bij jullie in de bergen kan vriezen in de winter, maar hoe is het weer daar verder?
En de grond dus? Is het er in de winter veel natter (blubberiger) of is de grond juist hard bevroren?
En 's zomers? Is de grond bij jullie hard en droog (rivierklei?), of is het juist meer stoffig, mul zand?

Je zegt steeds dat een paardenhoef gevormd worden door de omstandigheden waarin het leeft maar ik ben toch benieuwd wát welke omstandigheden nu precies met een paardenhoef doen. Antwoord kan ook per PB

Spikey Blue geeft al een erg mooie voorzet.
De hoefwand zorgt voor de integriteit van de hoef.
De hardheid van de wand en zool zijn van invloed op de weerstand tegen slijtage.
De hoeveelheid afschuiving door de gang van het paard en de soort ondergrond bepalen hoe hoog de slijtbelasting is.
verder kan je bedenken dat de punt waar de hoefwand naar binnen vouwt (steunsels) de wand meer weerstand heeft tegen slijtage. Bij zachtere ondergrond slijt dit niet gelijk met de rest van de wand.
De hoek van de hoef is een functie van de integriteit van de hoefwand en de slijtage.
Dit samenspel moet je projecteren op de hoef van het ras en/of het specifieke paard.

Het locale klimaat híer is haast binair: fokking heet en 6 maanden geen regenval en alle regen in twee seizoenen die net te dicht op elkaar liggen om de grond te drogen. De kleipieken vriezen regelmatig keihard op.
Ons land is een stroomvlakte van een bergrivier; keien in kalhoudende klei. Globaal zes maanden betón, vier maanden zomp, twee keer een maand overgang.
Maximum gemeten zomertemperatuur in de wei was bijna ZESTIG!!! graden in de schaduw achter de drinkbak. Normaal is 35-40 graden, 's nacht 15-20.
Laagst gemeten nachttemperatuur was -15. Normaal is overdag 10-15 's nachts -5 - +5.

We hebben twee keer 'voorjaars'gewas. Rond deze tijd vallen de eerste buien maar staat de zon nog hoog genoeg en schiet het groen de grond uit. Omdat er de hele zomer nauwelijks vers groen is hebben we twee keer een potentieel laminitis-risico.

Voor onze paarden is asfalt met afstand de makkelijkste ondergrond die ze tegenkomen op een rit. Paden van aangewalst basaltsplit en keienterrein zijn de modale ondergrond op een rit.
Een gemíddeld (dus over de hele rit) hellings% van 10% is normaal. Op een rit met Bandida over bijna 40 kilometer was de totale stijging bijna 2200 meter en de daling uiteraard ook want we kwamen weer thuis uit Haha!
Bij vertrek was het 22 graden bij thuiskomst 38.
De hoogte lag tussen de 650 en 1100 meter. Ik rij regelmatig tot zo'n 1500 meter hoog. We wonen op 750.
De arbeid welke mijn paarden op een doorsnee rit verrichten ligt tussen de 150% en 200% van een even lange rit in NL. De hoeven moeten dit overbrengen op de ondergrond.
Ik rij soms 'terreindressuur-matig' een paar rondjes op twee verschillende motorcross-banen hier en dat vinden ze ontspanning.
Je begrijpt dat hun hoeven niet van veel nut zijn voor NL paardhouders.

hc

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:36

Huertecilla schreef:
De hoefwand zorgt voor de integriteit van de hoef.
De hardheid van de wand en zool zijn van invloed op de weerstand tegen slijtage.
De hoeveelheid afschuiving door de gang van het paard en de soort ondergrond bepalen hoe hoog de slijtbelasting is.
verder kan je bedenken dat de punt waar de hoefwand naar binnen vouwt (steunsels) de wand meer weerstand heeft tegen slijtage. Bij zachtere ondergrond slijt dit niet gelijk met de rest van de wand.
De hoek van de hoef is een functie van de integriteit van de hoefwand en de slijtage.
Dit samenspel moet je projecteren op de hoef van het ras en/of het specifieke paard.

hc

Deze quote is om in te lijsten Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:44

SpikyBlue schreef:
Deze quote is om in te lijsten Vork

Daar hoort ingelijst uiteraard bij dat de sterkte van de hoefwand (dus de integriteit van de hoef) beïnvloed wordt door vocht doch dat had jij al uitgelegd Knipoog

hc

p.s. ik heb gisteren hoorns van een iberische steenbok gekregen. Daar kan je een mens mee doorsteken. Door die in heet water te leggen kan je de ceratine zó week maken dat je ze dan met de hand kan vervormen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:06

Kymalin schreef:
Hetgene waar ik, na het zien van de voeten van jouw pony, toch wel het minst bang voor ben is jouw mening.

Ik weet genoeg Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:37

Kom je in Drenthe bij me meeten dan?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:54

SpikyBlue schreef:
Paarden die constant buiten vertoeven passen hun hoeven wel degelijk aan aan de omstandigheden, niet altijd even gunstig voor de ruiter. Wat je ook vaak ziet bij een gigantische weer-omslag (extreem droog->extreem nat) dat de verandering te plotseling gaat voor de hoef en deze zich als een gek aan probeert te passen, af gaat breken op bepaalde plaatsen. Maar dan heb ik het wel over een paar weken kurkdroog en ineens een paar centimeter regen uit de lucht Knipoog Arabesk gaat nu zeggen dat dit komt omdat de hoefwand te lang is (ben ik haar alvast voor) maar het komt ook omdat keratine (hoorn) verzwakt door water. De zgn disulfide-bruggen, die een keratinevezel bijeen houden, verzwakken (de traptredes tussen de wenteltrap).

Wat dat betreft hebben wij nu de meest extreme ondergrond wat betreft nat-droog.

Het is zandgrond, op dit moment kurk en kurk droog. Als het regent is de boel meteen nat.

Op een weiland heb je in droge periodes nog te maken met dauw op het gras, wij hebben geen gras dus ook geen dauw. De paarden hebben dus soms ultradroge hoeven en als het heeft geregend zijn ze helemaal nat.

Toch merken we weinig verschil. Het is een kwestie van goed en regelmatig hoefonderhoud. Brokkeltjes krijgen wij echt pas als de hoefwand uitsteekt en dragend wordt, waar ie niet voor bedoeld is. Op de slow motion filmpjes kun je zien dat onze paarden geen brokkeltjes hebben.

Afbeelding

de onderkant http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAT6ELG4.jpg

Hoeven kunnen net zo goed watervasthouden als jouw haren. Ook keratine. Je weet zelf hoe snel jouw haar kan opdrogen. Zo is het ook met hoeven. Haal je ze uit het natte weiland en zet je ze op de droge straat, zijn ze met een kwartiertje opgedroogd. Omgekeerd is het met natmaken net alsof je je haren onder de douche houdt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:19

Arabesk schreef:
Omgekeerd is het met natmaken net alsof je je haren onder de douche houdt.

Natmaken is wat anders dan weken ...
Ik zou niet graag 24 uur onder de douche staan ...
Paarden staan in Nederland wel eens 24 uur in de blub, natte wei of regen. Dan droogt er weinig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:48

SpikyBlue schreef:
@Henny_w: Heb je dan niet de ervaring dat de hoef zich aanpast aan de ondergrond+gebruikswijze van het paard?
Dan houd je je paarden heel gelijk en evenwichtig, dus wat je zelf al zegt:

Dank je SpikeyBlue voor je uitgebreide reactie.

Tuurlijk hadden de hoeven in het begin een aanpassing nodig toen ik net begon met NB Knipoog
En hebben we een wat langere regenperiode dan zijn ze uiteraard zachter dan in een droogteperiode, maar dat valt voor mij meer onder het kopje tijdelijk verschil in hardheid van de hoeven.

Inmiddels doe ik dat bekappen al ruim 9 jaar. (Tsss... nog langer als wat ik eerder onlangs benoemd heb Haha! )
Ik merk dat er in de loop der jaren een balans is ontstaan. Ik hoef maar weinig bij te werken.
Brokkels en scheuren komen nauwelijks en zeer zelden voor.

Ik heb aardig wat gras en 's ochtends staan de paarden altijd zo'n 1 1/2 uur in het bedauwde gras.
Dus worden de hoeven aardig vochtig.
Zompige weide heb ik niet, dus een hele dag in het water en drek kennen ze niet.
Zomers staan ze het grootste gedeelte van de dag in de rijbak en roundpen, 's winters het grootste deel in de weide.

We rijden zomer en winter in de bosgebieden in de buurt. Het ene bos is bijna allemaal mul geel zand, het andere veel grove kiezel en keien, weer een ander veel kleinere kiezel en af en toe puin.
Eigenlijk komen de meiden op veel verschillende bodems.
Door regelmatig even de hoeven te doen en vooral een mustangrol te maken voorkom ik brokkelen.

Maar voor mij was de opmerking zomer en winterhoeven echt volkomen nieuw.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:48

Ik blijf bij de mening dat een paard geen bekapping nodig heeft als hij goed gebouwd is,en goede hoeven heeft.
Waarbij wel te verstaan dat hij door vrije beweging zijn hoeven kan slijten.
Hier staan er verschillend ewar nog nooit een smid of rasp aan te pas gekomen is en ze hebben geen brokkeltjes.
En arabesk: deze staan overdag in de weide(zandgrond) en snachts op stal (houte schavelingen van eiken en beukenbomen)
en ja ze kunnen op alle bodem werken ook kiezel.
Toch gheeft hun onderkant van de hoef een heel ander model dan dat jullie nastreven,en staan deze mooi op hun voetas.
Maar niet kort,eerder geblokt.
Dus nb is een klucht,een natuurlijk paard hoeft niet bekapt te worden,in gevangenschap is het wel nodig,maar dan voldoet normaal bekappen zeker zo goed!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:33

Isapaardje schreef:
Natmaken is wat anders dan weken ...
Ik zou niet graag 24 uur onder de douche staan ...
Paarden staan in Nederland wel eens 24 uur in de blub, natte wei of regen. Dan droogt er weinig.

dat moet je niet willen

Daarom is het zo belangrijk dat je een plek hebt waar de paarden droog kunnen staan. Dat kan een tegelverharding zijn of een bergje, en of een schuilstal

En de keren dat het 24h per dag regent in NL zijn op 1 hand te tellen.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:35

savath schreef:
Dus nb is een klucht,een natuurlijk paard hoeft niet bekapt te worden,in gevangenschap is het wel nodig,maar dan voldoet normaal bekappen zeker zo goed!

NB is het compenseren van gebrek aan slijtage in gedomesticeerde (zo natuurlijk mogelijke) huisvesting.

En dat compenseren van gebrek aan slijtage is niet eens in de zes tot acht weken een stuk eraf halen, maar REGELMATIG bekappen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:58

savath schreef:
...
En arabesk: deze staan overdag in de weide(zandgrond) en snachts op stal (houte schavelingen van eiken en beukenbomen)
en ja ze kunnen op alle bodem werken ook kiezel.
...

Ik ben het roerend met je eens Knipoog
Hier dus ook de paarden 's nachts opgestald, waar ze zeker weten qua hoeven geen hinder van ondervinden.
Bovendien ben ik, van het geheel volgens NB regels werken terug gegaan naar een methode die min of meer tussen TB en NB in zit.
Omdat na een klein half jaar de oudste van mijn merries stokkreupel werd door NB.
Nadat ik een gedeelte uit de zool had gehaald (wat volgens NB niet mag) liep ze weer rad.
Simpel omdat ze VAN NATURE dus een hele dikke ( te) zool heeft.
Toen ze uitsluitend TB gedaan werd had ze er nooit last van omdat er standaard wat uit de zool gehaald werd.

Wat ik het nadeel van NB vind is dat ze geen uitzonderingen kennen. Het moet zus of zo "bekapt" met daarnaast strikte regels qua leefregels voor de paarden.
Uitzonderingen passen daar niet tussen.
Zouden het in de natuur dus niet overleven ???

Alhoewel ik onlangs van ik meen Pete Ramey een en ander gelezen heb waarin duidelijk wordt dat hij steeds genuanceerder wordt en niet meer zo strikt van zus of zo moet het.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:29

Het paard wordt in een ideale situatie (m.i.) dermate in balans gehouden dat de groei en slijtage gelijk blijft. Als het paard daarbij gebruikt wordt door een ruiter, dus bijvoorbeeld een uur per dag actief op een ondergrond moet lopen zodat de hoeven daarvan gaan slijten, moet de groei zich daarop ook aan kunnen passen. Soms zie je dat dit niet lukt, dat kan door één of meerdere oorzaken komen. Als het kringetje niet geheel rond is, om wat voor reden dan ook, ben je als eigenaar verantwoordelijk om er een deskundig figuur bij te halen die de hoeven zo verzorgt dat het paard er geen hinder aan ondervindt.

En dan hebben we het alléén nog maar gehad over de hoornkwaliteit en groei...
...Wat nu als het paard een mankement heeft?