Excuseer, de schuingedrukte tekst is van mij, de rest van Arno
Hoeftniet schreef:NB zoekt juist de vorm die de hoef ZELF aangeeft te willen hebben.
Weet je dat zeker? Waarom is een bokhoef dan een bokhoef? Meestal omdat of de diepe buiger niet langer is of omdat dat been eenvoudig weg iets korter zou kunnen zijn dan de ander of omdat dat het dier onderstandig is. Helaas houden jullie hier meestal geen rekening mee, er is jullie geleerd om de hielen te laten zakken klaar uit.
De traditioneel smid wordt geleerd de stand van het paard te respecteren en hier mee om te gaan. Het inkorten van toon of hielen is geen standaard procedure en is voor elk paard anders.
Overigens verkiest een traditioneel smid er niet standaard voor om een bokhoef te voorzien van een hoefijzer, als er door een onbekwaam NB'er aangesleuteld is zal hij in veel gevallen niet anders kunnen.
Door een hoef vast te zetten met een ijzer, ontneem je de hoef de kans zichzelf te ontwikkelen. Dat jij zomaar accepteert dat sommige paarden niet op de zool kunnen lopen, zegt al heel veel. Niet op de zool kunnen lopen komt enorm vaak door een te zwakke verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen. Het hoefbeen gaat daardoor op de zool drukken waardoor deze gevoelig is. DAAR moet dus iets aan gedaan worden! Je kunt er inderdaad zomaar een ijzertje onder slaan of de hoefwand langer laten waardoor het probleem opgelost lijkt, maar het hoefbeen drukt nog altijd op de zool...
Kun je dit röntgenologisch onderbouwen bij paarden uit je eigen klantenkring?
Eerst wilde ik nog best geloven dat veel smeden goed bekappen, maar nu ik bij de lessen op locatie steeds weer hoeven zie die met een verkeerde gedachtegang zijn bekapt, weet ik wel beter. Smeden snijden nog altijd de straal terug, snijden nog altijd teveel in de zool, laten nog altijd de hoefwand veels te lang, vijlen de hoefwand nog altijd vanaf de kroonrand in een rechte lijn naar beneden en vijlen de hoefwand nog altijd op zo'n manier alsof er na de bekapping een ijzer onder moet.
Weet je überhaupt hoe een een voet geprapreerd dient te worden (en waarom) alvorens hij beslagen wordt? Hoeveel paarden heb jij beslagen volgens de principes van de in Nederland opgeleide hoefsmeden?