Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:03

zeker, daar ben ik het absoluut mee eens!! het grootste nadeel van ijzers vind ik wel dat er gaten in de witte lijn en de hoornwand worden geslagen, dat verzwakt de hoef altijd, danwel in mindere, danwel in meerdere mate. dat vind ik jammer. het alternatief zou dan een hoefschoen zijn, maar niet elk paard kan daar weer mee overweg. vooralsnog ben ik blij dat mijn dieren gewoon zonder kunnen, ijzers zijn niet zomaar iets, het komt heel nauw.

mijn eigen smid werkt dus ook met kunststof, dat geeft meer mee dan een ijzeren ijzer en zou daarmee het wrikken van de nageld verminderen. eigenlijk best een uitdaging om het eens te proberen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:39

Ik heb kunststof geprobeerd, en als de nagels érgens mee gaan wrikken dan is het wel met kunststof. Logisch ook, kunststof beweegt meer mee dan ijzer en zet dus veel meer druk op de nagels. Ondanks dat de draagrand vlakker was gemaakt over een breder oppervlak (voorwaarde om kunststof er goed onder te kunnen houden) maakten de nagels grotere "gaten" dan bij een gewoon ijzer.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:51

Mijn paard loopt sinds 4 weken voor op kunststof, achter nog steeds op blote voeten. Het bevalt tot nu toe prima, eens kijken hoe het met de slijtage zit. De reden dat ik er voor toch weer iets onder heb laten slaan, is dat hij net iets te gevoelig bleef op kiezels. De slijtage van de hoeven was het probleem niet, ik moest ondanks het buiten rijden nog regelmatig bijvijlen. Vergeleken met de smerige zuid-limburgse veldwegen is asfalt een verademing, ik denk dat daar maar weinig paarden tegenop gewassen zijn. Na een jaar alles geprobeerd te hebben en uiteindelijk een kapitaal aan kapotgetrapte hoefschoenen verder, vond ik het genoeg geweest. Gelukkig heeft hij achter nergens last van. Van het wrikken van de nagels merk ik trouwens niks.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:16

Citaat:
De reden dat ik er voor toch weer iets onder heb laten slaan, is dat hij net iets te gevoelig bleef op kiezels..

Overgevoeligheid van de hoeven wordt vaak genoemd als reden om paarden te beslaan. Gek genoeg is overgevoeligheid echter bijna nooit de reden om het paard voor de éérste keer te beslaan. De overgevoeligheid van de hoef ontstaat doorgaans juist door het gebruik van hoefijzers; laat je de hoefijzers na een tijdje weg dan ontdek je dat het paard niet meer pijnloos zonder ijzers kan lopen. Het is dan dat men – vaak een nieuwe eigenaar – ontdekt dat het paard zonder hoefijzers niet kan lopen en de hoefijzers nodig heeft om pijn te voorkomen.
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt.

Als je te maken hebt met gevoeligheid die niet met bekappen te bestrijden is, dan is het gebruik van hoefijzers nog steeds geen goed idee. De gevoeligheid neemt door verzwakking van de hoef dan juist nog verder toe al zul je daar, door diezelfde hoefijzers in eerste instantie niets van merken. Een veel betere optie is om hoefschoenen te gebruiken. Deze zorgen ook dat je geen last meer hebt van de overgevoeligheid van de hoef maar kennen niet de bezwaren die hoefijzers met zich meebrengen.

Het is bekend dat sommige merken hoefschoen gewoon niet werken, maar probeer dan een ander merk!

queraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:26

arno8 schreef:
Citaat:
De reden dat ik er voor toch weer iets onder heb laten slaan, is dat hij net iets te gevoelig bleef op kiezels..

Overgevoeligheid van de hoeven wordt vaak genoemd als reden om paarden te beslaan. Gek genoeg is overgevoeligheid echter bijna nooit de reden om het paard voor de éérste keer te beslaan. De overgevoeligheid van de hoef ontstaat doorgaans juist door het gebruik van hoefijzers; laat je de hoefijzers na een tijdje weg dan ontdek je dat het paard niet meer pijnloos zonder ijzers kan lopen. Het is dan dat men – vaak een nieuwe eigenaar – ontdekt dat het paard zonder hoefijzers niet kan lopen en de hoefijzers nodig heeft om pijn te voorkomen.
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt.

Als je te maken hebt met gevoeligheid die niet met bekappen te bestrijden is, dan is het gebruik van hoefijzers nog steeds geen goed idee. De gevoeligheid neemt door verzwakking van de hoef dan juist nog verder toe al zul je daar, door diezelfde hoefijzers in eerste instantie niets van merken. Een veel betere optie is om hoefschoenen te gebruiken. Deze zorgen ook dat je geen last meer hebt van de overgevoeligheid van de hoef maar kennen niet de bezwaren die hoefijzers met zich meebrengen.

Het is bekend dat sommige merken hoefschoen gewoon niet werken, maar probeer dan een ander merk!

maar kunsttof waar zei het overheeft is beter dan een gewoon ijzer. en als een paard het nodig heeft omdat het al gevoelig liep dan lijkt mij het dat kunsstof dan de beste oplossing is. of heb ik het nu mis?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:31

alle nadelen van kunststof ijzers zijn precies hetzelfde als gewone ijzers, enkel de hoogfrequente trillingen die heb je niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:44

arno8 schreef:
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt

Goh, vertel dat eens aan ons kwartje. Die heeft nooit ijzers gehad (zijn geschiedenis is goed bekend), maar loopt echt gevoelig (tot soms kreupel) op onregelmatige ondergrond (lees: verspreide stenen in het zand). Sorry Arno, weer een leuke theorie die niet opgaat Duivel

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:55

Bijna nooit zegt Arno toch...

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:56

Mijn pony kan ook niet zonder ijzers.
Ze loopt dan heel gevoelig en met ijzers loopt ze gewoon lekkerder Lachen
Ze heeft nog nooit helemaal zonder ijzers gelopen maar alleen achter eraf maar dan slijten die hoeven ook heel erg en dan kunnen er niet eens meer ijzers onder zo kort zijn ze dan Scheve mond

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:58

Sim0ne schreef:
Bijna nooit zegt Arno toch...

Goh, wat toevallig dat dan juist wij die ene uitzondering hebben Haha! Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:11

dan nog, gevoelig lopen kan ook vaak met hoefschoenen opgelost worden, waarbij het paardje slechts gedurende het rijden iets aan zijn hoeven heeft en de rest van de 22 uur gewoon lekker blootvoets kan lopen. Mijn ervaring is zeker zo dat ijzers de hoeven veel zachter en slechter maken. Wij hebben drie paardjes, waarvan er 1 5 jaar op ijzers heeft gestaan. Deze heeft verreweg de slechtste hoeven van de drie, al zijn ze de afgelopen twee jaar zonder ijzers al duidelijk verbeterd. Er is echter nog een lange weg te gaan... Die tijd overbruggen wij door af en toe met hoefschoenen te rijden (op harde paden altijd met schoenen aan).

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:11

Waratje schreef:
arno8 schreef:
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt

Goh, vertel dat eens aan ons kwartje. Die heeft nooit ijzers gehad (zijn geschiedenis is goed bekend), maar loopt echt gevoelig (tot soms kreupel) op onregelmatige ondergrond (lees: verspreide stenen in het zand). Sorry Arno, weer een leuke theorie die niet opgaat Duivel

Klopt mijn pony dr hoeven zijn erg verzwakt Gestoord

Mn hoefsmid en dierenarts hebben nog nooit een pony met hoge leeftijd met zulke mooie en goede hoeven gezien Whoosh!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:13

Marieke, jij hebt het over 1 pony.... Ik heb er iig al 3 om te vergelijken en het verschil is extreem groot...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:17

Sim0ne schreef:
dan nog, gevoelig lopen kan ook vaak met hoefschoenen opgelost worden, waarbij het paardje slechts gedurende het rijden iets aan zijn hoeven heeft en de rest van de 22 uur gewoon lekker blootvoets kan lopen. Mijn ervaring is zeker zo dat ijzers de hoeven veel zachter en slechter maken. Wij hebben drie paardjes, waarvan er 1 5 jaar op ijzers heeft gestaan. Deze heeft verreweg de slechtste hoeven van de drie, al zijn ze de afgelopen twee jaar zonder ijzers al duidelijk verbeterd. Er is echter nog een lange weg te gaan... Die tijd overbruggen wij door af en toe met hoefschoenen te rijden (op harde paden altijd met schoenen aan).

Wij hebben drie paarden lopen: het genoemde kwartje (nooit beslagen, wel gevoelig), een 5 jarige welsh cob (nooit beslagen, zeer fatsoenlijke hoeven) en een 20 jarige merrie die ruim 10 jaar voor op ijzers heeft gelopen. Mag jij raden welk paard de sterkste hoeven heeft....... Inderdaad, de merrie die ijzers onder heeft gehad. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:18

dan heb jij geluk dat hoefschoenen voor jou de ideale oplossing is, maar dat betekent niet dat het voor iemand anders net zo is. Lachen En dat is gewoon een feit, als mensen zo denken kan er ook pas een normale discussie lopen Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:31

Is zeker zo. Ik hoop alleen een paar mensen te kunnen overtuigen iig hoefschoenen te overwegen of een keer uit te proberen... Scheelt toch weer een paardje met permanent ijzer aan zijn hoefjes...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:32

Onze fjord had gewoon echt slechte hoeven toen ze ijzers onderhad. Brokkelen, over de rand groeien, waardoor ze op een gegeven moment ook achterijzers (met twee lippen) voor had, daar wordt je ook niet blij van. Nu zonder ijzers (en met NB) zijn de hoeven knetterhard geworden, sueprmooi, nooit meer brokkels en stukken eruit, maar nog wel gevoelig op de zool helaas. Zij kan echt niet met ijzers, raar maar waar...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:39

Sim0ne schreef:
Is zeker zo. Ik hoop alleen een paar mensen te kunnen overtuigen iig hoefschoenen te overwegen of een keer uit te proberen... Scheelt toch weer een paardje met permanent ijzer aan zijn hoefjes...

Je kan alleen maar info geven, overtuigen is zowiezo geen goed idee.
Omdat mensen zelf de beslissing moeten nemen uiteindelijk Lachen

Iedereen bedoeld het goed voor zijn of haar paard, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

En waarom is het raar dat een paard niet met ijzers kan, juist heel normaal Lachen omdat er altijd uitzonderingen zijn.
Net zoals met hoefschoenen, net het mooie eraan Lachen zoeken tot je het juiste vind. Dat noem ik paardenhouden Lachen en daar is geen benaming voor nodig, dat is kijken wat je paard nodig heeft Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:45

Helemaal mee eens, katiavl OK dan!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:22

Sim0ne schreef:
Onze fjord had gewoon echt slechte hoeven toen ze ijzers onderhad. Brokkelen, over de rand groeien, waardoor ze op een gegeven moment ook achterijzers (met twee lippen) voor had, daar wordt je ook niet blij van. Nu zonder ijzers (en met NB) zijn de hoeven knetterhard geworden, sueprmooi, nooit meer brokkels en stukken eruit, maar nog wel gevoelig op de zool helaas. Zij kan echt niet met ijzers, raar maar waar...

Dat is ook nog maar een pony Knipoog

En zoals mensen hier beweren kunnen ALLE paarden zonder ijzers Gestoord

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:23

Hoe zouden ze dat vroeger anders doen?
Ik denk dat ieder paard wel zonder ijzers kan, maar of ze dan mooi zijn is een ander verhaal.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:32

Tuurlijk kan ieder paard zonder ijzers, maar of het voor de gezondheid of levenduurs van het paard beter is, is vraag twee.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:37

mariekie schreef:
Dat is ook nog maar een pony Knipoog
En zoals mensen hier beweren kunnen ALLE paarden zonder ijzers Gestoord

Maar ik generaliseer het niet naar de rest van de paarden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:38

@Arno: Ik heb verschillende merken hoefschoenen geprobeerd, maar uiteindelijk was ik het zat om elke maand nieuwe te kopen. Duur grapje zo. Ik heb kosten nog moeite gespaard en uitgebreid de tijd genomen om mijn paard blootsvoets te laten gaan. Achter hoeft er ook niks meer onder, dat hebben we dan gewonnen, maar voor is gewoon teveel gevraagd. Over de nadelen van kunststof ten opzichte van blootsvoets, zie ik eigenlijk alleen het feit dat ze eronder genageld worden. Ze bieden een goede schokdemping, zijn niet zo glad als ijzers, laten de flexibiliteit van de hoef intakt en ondersteunen en stimuleren de straal. Ik zie hier in mijn omgeving ook paarden die nooit op ijzers gestaan hebben en desondanks de steenpaden hier in de omgeving niet aankunnen. Dus de stelling dat gevoeligheid van de zool per definitie door ijzers komt, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ijzers het erger maken, ok, maar ik denk dat sommige soorten ondergronden niet voor alle paarden weggelegd zijn.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:46

Somebitch schreef:
Naar aanleiding van een ander topic waar een discussie aan het vormen is open ik heir een topic.

Ik ben van mening dat íeder paard zonder ijzers kan.. Tuurlijk hoeft dit niet in 1dag te kunnen dit moet je aansterken.

Nou vertel je mening!

Mijn paard heeft ijzers aan haar voorhoeven, dat heeft ze ivm platvoeten. Zonder ijzers zouden haar hoeven op zo'n verkeerde manier slijten dat de beenstand zodanig veranderd dat het gewoon slecht voor d'r is.
Ikzelf zou ze er graag onderuit willen hebben, het kost me handen vol geld en in de winter is het steeds een hoop geglij over de weg...maar ja, ik heb liever het beste voor mijn paard.

Dus nee, niet ieder paard kan zonder ijzers.