Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:De reden dat ik er voor toch weer iets onder heb laten slaan, is dat hij net iets te gevoelig bleef op kiezels..
arno8 schreef:Citaat:De reden dat ik er voor toch weer iets onder heb laten slaan, is dat hij net iets te gevoelig bleef op kiezels..
Overgevoeligheid van de hoeven wordt vaak genoemd als reden om paarden te beslaan. Gek genoeg is overgevoeligheid echter bijna nooit de reden om het paard voor de éérste keer te beslaan. De overgevoeligheid van de hoef ontstaat doorgaans juist door het gebruik van hoefijzers; laat je de hoefijzers na een tijdje weg dan ontdek je dat het paard niet meer pijnloos zonder ijzers kan lopen. Het is dan dat men – vaak een nieuwe eigenaar – ontdekt dat het paard zonder hoefijzers niet kan lopen en de hoefijzers nodig heeft om pijn te voorkomen.
Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt.
Als je te maken hebt met gevoeligheid die niet met bekappen te bestrijden is, dan is het gebruik van hoefijzers nog steeds geen goed idee. De gevoeligheid neemt door verzwakking van de hoef dan juist nog verder toe al zul je daar, door diezelfde hoefijzers in eerste instantie niets van merken. Een veel betere optie is om hoefschoenen te gebruiken. Deze zorgen ook dat je geen last meer hebt van de overgevoeligheid van de hoef maar kennen niet de bezwaren die hoefijzers met zich meebrengen.
Het is bekend dat sommige merken hoefschoen gewoon niet werken, maar probeer dan een ander merk!
arno8 schreef:Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt

Sim0ne schreef:Bijna nooit zegt Arno toch...
Waratje schreef:arno8 schreef:Voordat een paard voor de eerste keer wordt beslagen is er bijna nooit sprake van gevoelige hoeven. Dat komt pas later, wanneer de hoeven door de hoefijzers verzwakt zijn geraakt
Goh, vertel dat eens aan ons kwartje. Die heeft nooit ijzers gehad (zijn geschiedenis is goed bekend), maar loopt echt gevoelig (tot soms kreupel) op onregelmatige ondergrond (lees: verspreide stenen in het zand). Sorry Arno, weer een leuke theorie die niet opgaat

Sim0ne schreef:dan nog, gevoelig lopen kan ook vaak met hoefschoenen opgelost worden, waarbij het paardje slechts gedurende het rijden iets aan zijn hoeven heeft en de rest van de 22 uur gewoon lekker blootvoets kan lopen. Mijn ervaring is zeker zo dat ijzers de hoeven veel zachter en slechter maken. Wij hebben drie paardjes, waarvan er 1 5 jaar op ijzers heeft gestaan. Deze heeft verreweg de slechtste hoeven van de drie, al zijn ze de afgelopen twee jaar zonder ijzers al duidelijk verbeterd. Er is echter nog een lange weg te gaan... Die tijd overbruggen wij door af en toe met hoefschoenen te rijden (op harde paden altijd met schoenen aan).
En dat is gewoon een feit, als mensen zo denken kan er ook pas een normale discussie lopen
Sim0ne schreef:Is zeker zo. Ik hoop alleen een paar mensen te kunnen overtuigen iig hoefschoenen te overwegen of een keer uit te proberen... Scheelt toch weer een paardje met permanent ijzer aan zijn hoefjes...
omdat er altijd uitzonderingen zijn.
zoeken tot je het juiste vind. Dat noem ik paardenhouden
en daar is geen benaming voor nodig, dat is kijken wat je paard nodig heeft
Sim0ne schreef:Onze fjord had gewoon echt slechte hoeven toen ze ijzers onderhad. Brokkelen, over de rand groeien, waardoor ze op een gegeven moment ook achterijzers (met twee lippen) voor had, daar wordt je ook niet blij van. Nu zonder ijzers (en met NB) zijn de hoeven knetterhard geworden, sueprmooi, nooit meer brokkels en stukken eruit, maar nog wel gevoelig op de zool helaas. Zij kan echt niet met ijzers, raar maar waar...

mariekie schreef:Dat is ook nog maar een pony![]()
En zoals mensen hier beweren kunnen ALLE paarden zonder ijzers
Somebitch schreef:Naar aanleiding van een ander topic waar een discussie aan het vormen is open ik heir een topic.
Ik ben van mening dat íeder paard zonder ijzers kan.. Tuurlijk hoeft dit niet in 1dag te kunnen dit moet je aansterken.
Nou vertel je mening!