Bandages slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Bandages slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:18

Ehm tuurlijk. Maar helaas loopt het met mensen die niet goed lezen minder goed af...

Funny graag even lezen in plaats van het geven van offtopic berichten..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:10

Flurry schreef:
Nee,mits je ze goed aanbrengt en niet te strak. Als je onderlappen gebruikt en "gewone" werkbandages kan er vrij weinig misgaan!

Welcome to the real world. Wikkel er eens een contactthermometer bij in en kijk wat de themperatuur doet, daarna praten we verder.
En dan nog: wel nut heeft het dan in jouw ogen. Zoals ik als een eerder heb geschreven; de krachten op de pees zijn groter dan de krachten op de 11mm staalkabel die mijn 2200kg zware Range Rover uit de modder trekt.
Als jij dus bandages hebt, die deze krachten weerstaan, dan hoor ik dat graag, lekker goedkoop alternatief voor die peperdure staalkabel............

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:03

Moderatoropmerking:
Laatste mod-opmerking! Het staat in dit topic niet centraal HOE de bandages gebruikt worden, maar of ze al dan niet schadelijk zijn. Dus geen opmerkingen meer met; als je ze goed om doet kan het geen kwaad. Dan kan het topic nl gewoon open blijven.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:56

Toch vind ik het wel jammer dat wij op de ORUN (in ermelo) met 4 witte bandages moeten rijden.
Ik snap daar echt niks van en die paarden moeten daar echt wel 20 weken lang 1x in de week een uur flink aan de bak.
Je mag niet met beschermers, omdat ze dat niet netjes vinden staan.
Maar dan denk ik...als nou iedereen met witte peeskappen rijdt, dan is dat toch ook netjes?
Ik snap wel dat ze al die kleuren willen voorkomen, daarom moeten we daar ook met een wit schabrak rijden.
Ik ga einde van het jaar derde fase doen...ik ga dan gewoon de discussie (voorzichtig) weer oprakelen.
Misschien een idee....is er iemand hier knap genoeg om voor september "coole" bandages uit te vinden? Cool

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:59

Ik vind dat er hier behoorlijk arrogant wordt gereageerd naar mensen die wél voor bandages zijn en ze wél gebruiken. Dat kan toch ook wel wat gewoner?

@Indus, heb je al eens katoenen bandages met goede onderlappen (van Eskadron) geprobeert? Die zijn het minst warm Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:26

Piaffe schreef:
Ik vind dat er hier behoorlijk arrogant wordt gereageerd naar mensen die wél voor bandages zijn en ze wél gebruiken. Dat kan toch ook wel wat gewoner?

@Indus, heb je al eens katoenen bandages met goede onderlappen (van Eskadron) geprobeert? Die zijn het minst warm Lachen

Ik vind dat er hier een stel ongeloofelijke sukkels rondlopen, die zelfs categorisch weigeren aan te nemen wat door de medische wereld wordt aangedragen.

@Indus: Wat is de consequentie van het weigeren met bandages te rijden??
Ik ben er vrij gerust op dat die instructie tegen mij niet op durft te treden (ik, volwassen man 40+ en niet te beroerd om verbaal geweld te gebruiken tegen dergelijke lieden).
Het punt is wel dat zolang opleidingen als ORUN dergelijk uiterlijk vertoon kennelijk belangrijker vindt dan de gezondheid van het paard, het erg lastig wordt dit soort onzin uit de wereld te helpen.
Overigens; hoe gaan ze daar dan om met de wedstrijdvoorschriften?? Het is verboden om met beenbescherming in een dressuurring te verschijnen.......

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:24

ikke schreef:
@Indus: Wat is de consequentie van het weigeren met bandages te rijden??
Ik ben er vrij gerust op dat die instructie tegen mij niet op durft te treden (ik, volwassen man 40+ en niet te beroerd om verbaal geweld te gebruiken tegen dergelijke lieden).
Het punt is wel dat zolang opleidingen als ORUN dergelijk uiterlijk vertoon kennelijk belangrijker vindt dan de gezondheid van het paard, het erg lastig wordt dit soort onzin uit de wereld te helpen.
Overigens; hoe gaan ze daar dan om met de wedstrijdvoorschriften?? Het is verboden om met beenbescherming in een dressuurring te verschijnen.......

Ik denk dat je dan een onvoldoende opleidings cijfer krijgt of dat je weg gestuurd wordt.
Mijn ORUN instrukteur is ook verbaal sterk en vind al gauw iets een mode verschijnsel.
Maar ik ga het toch weer aankaarten.
Ik hoop dat ik een vee-arts schriftelijk achter mij krijg om dit verhaal te bevestigen.
Wedstrijdvoorschriften vind ik persoonlijk belachelijk!
Ik had een merrie en die deed heel erg strijken, vaak na de proef liep het bloed over dr kogel en dat alleen maar omdat het voorgeschreven staat.
Ben bang dat het ook zo een beetje op de cursus gaat.
Ik heb inderdaad voor de cursus badstof onderlappen en katoene bandages, maar wel met tegenzin keer op keer. Na de les deed ik wel goed de pezen koelen, maar ik vind dat water na de wijn.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:24

je hoeft niet zo aardig te doen hoor Knipoog

Iedereen z'n eigen mening, Ik gebruik ook liever peesbeschermers.

Wat Indus al zei, Bij de Orun moet je verplicht witte bandages om, wie ben ik om daar tegenin te gaan?
Als je het vertikt om naar deze voorschriften te luisteren, zou je dus niet aan zoiets mee moeten doen.

En hoe komt het dan dat wereldruiters, ik noem maar gewoon Anky, ook met bandages rijden, of zelfs ontwerpen.
Mischien even heel kort door de bocht, maar ik neem aan dat zij niet expres blessures bij hun paarden van (Heel veel geld iedergeval Knipoog ) willen veroorzaken...

Ik gebruik altijd peesbeschermers, maar een enkele x zal ik ook bandages gebruiken. Ik ben van mening dat dit niet veel kwaad kan, mits je het goed doet.

Als jullie dit al erg vinden, moeten jullie voor de grap eens bij de setjesfreaks (huiskamertopic) kijken! Daar rijd iedereen elke dag met bandages.
Wat zullen die paarden allemaal slechte benen hebben zeg! Gaaaap

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:32

??? bedoel je mij met...je hoeft niet aardig te doen? want dan snap ik het niet Blond
Ik ben het namelijk wel met ikke eens.

Ik vind niet dat je Anky per definitie als voorbeeld moet hebben.
Als zij poep eet kan ik me het niet voorstellen dat mensen dat na gaan doen.
Misschien doet zij ook alleen maar bandages om voor de pers.
Ik denk dat zij dit produkt verkoopt omdat het mode is om met setjes te rijden en niet omdat het zo gezond is voor je paard.

En wat de ORUN betreft, vind ik wel dat je voor je mening moet opkomen en ze staan daar wel open voor discussie, maar of er daad werkelijk wat veranderd?
Daarom hoop ik dat er een vee-arts bereid is om dit medisch te onderbouwen en dan graag zwart op wit Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:37

lekker kortzichtig van de ORUN. zou voor mij een reden zijn om dan maar niet mee te doen daaraan.
het is toch van de zotten dat wanneer je een goede, onderbouwde reden hebt om iets NIET te willen doen (namelijk omdat het schdelijk kan zijn voor het paard!), dat je daar dan TOCH toe verplicht wordt?? het moet niet doller worden...
ik zou mooi witte peeskappen omdoen, dat staat net zo netjes. Tong uitsteken lekker puh.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:40

Daar ben ik net niet stoer genoeg voor. Ach gut
En de cursus op zich vind ik wel echt een super opleiding!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:41

NoOoMiE schreef:
je hoeft niet zo aardig te doen hoor Knipoog

Iedereen z'n eigen mening, Ik gebruik ook liever peesbeschermers.

Voor als je het nog niet was opgevallen: ik ben helemaal niet aardig.
NoOoMiE schreef:
Wat Indus al zei, Bij de Orun moet je verplicht witte bandages om, wie ben ik om daar tegenin te gaan?
Als je het vertikt om naar deze voorschriften te luisteren, zou je dus niet aan zoiets mee moeten doen.

En hoe komt het dan dat wereldruiters, ik noem maar gewoon Anky, ook met bandages rijden, of zelfs ontwerpen.
Mischien even heel kort door de bocht, maar ik neem aan dat zij niet expres blessures bij hun paarden van (Heel veel geld iedergeval Knipoog ) willen veroorzaken...

Hoe komt het toch dat we nog steeds roken, te veel alcohol drinken en te vet eten. Het klinkt misschien flauw, maar het ligt echt in dezelfde lijn.
"grote namen" heb ik niet zoveel boodschap aan. Het is ook bekend dat al dat hoge springen slecht is voor paardenbenen. Daarbij hebben ze welliswaar veel geld voor die paarden betaald, maar van wie is dat geld WERKELIJK?? Van Anky weet ik dat daar een aardige bouwonderneming achter zit en dat geldt ook voor veel anderen in enigerlei vorm. Besef dat de in de paardensport weinig tot niks verantwoord hoeft te worden richting overheid...........
NoOoMiE schreef:
Ik gebruik altijd peesbeschermers, maar een enkele x zal ik ook bandages gebruiken. Ik ben van mening dat dit niet veel kwaad kan, mits je het goed doet.

Als jullie dit al erg vinden, moeten jullie voor de grap eens bij de setjesfreaks (huiskamertopic) kijken! Daar rijd iedereen elke dag met bandages.

Die bandages is niet het punt, het is de temperatuur in de pezen die de problemen veroorzaakt. Zoals al eerder is vermeldt, is een temp van 45°C funest voor pezen, omdat er bij die temperatuur omzettingen in de eiwitten plaatsvinden die onomkeerbaar zijn (vergelijk het maar met het bakken van een ei). DIE schade in de pees is dus nooit meer te herstellen en doet direct afbreuk aan de sterkte van de pees!!
Wat setjesfreaks doen is hun probleem. Hoeveel zijn er die erop kunnen bogen dat ze hun paard al meer dan 20 jaar bezitten....???
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-05-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:42

@ Indus: Nee was niet voor jou bedoeld Knipoog maar aangezien sommige mensen hier reacties erg bot neer kunnen zetten..

Mischien is Anky een slecht voorbeeld ja, maar ik zie meerdere goede ruiters vaak met bandages om, kan me niet voorstellen dat zij de benen van hun paarden belasten voor het mooie?

Van de Orun is het idd nogal stom.
Ik zou een examen moet rijden voor iemand, waaronder ook springen tot ong. 1 meter.
En alles met bandages, zag hier erg tegenop.....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:45

indus schreef:

hoe super is iets, wanneer ze je een maatregel opleggen die mogelijk schadelijk is voor de -zo kostbare- gezondheid van je paard?
dat zou je je ook kunnen afvragen...

poot stijf houden, niet doen wat je niet wilt. kweek een ruggegraat, daar heb je profijt van in de rest van je leven! Ach gut

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:46

@ Ikke: Haha, neehoor het valt mee Knipoog

Ik vind dat je in veel dingen gelijk hebt, maar ik had bij sommige dingen gewoon mn twijfels, vandaar dus mn reacties.

Maar dan vraag ik me eigenlijk af wat jullie vinden van peesbeschermers met van die bontlappen erin?

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:49

Ja! en dan zit ik me net te bedenken dat ze aan het begin van de cursus wel even duidelijk maakte dat je toch wel echt een reserve paard nodig hebt, omdat vaak paarden tijdens de cursus periode blessures krijgen!
(sorry..ben blont..grijse massa is wat traag Haha! )

Goed topic dit.
Zo kan ik steeds meer punten verzamelen om eens lekker te gaan discussieren.
(dat durf ik dan wel Vork )

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:56

Volgens mij zijn bandages echt iets uit de oertijd, omdat ze toen nog niet de middelen en de mogelijkheden hadden om goede been beschermers te ontwikkelen.
Want als je de ontwikkeling van peesbeschermers vergelijkt met 10 jaar geleden is er een groot verschil en dat kan je niet van bandages zeggen (behalve de kleurtjes)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:23

"Vroegah" bonden ze misschien lappen om de benen van de paarden omdat dat het enige was wat ze hadden Koe , tegenwoordig zijn we er wel zo'n beetje achter hoe een paardenbeen écht werkt en hebben we prachtig mooie beschermers voor paarden die zichzelf kapottikken. Ik vind bandages niet eens mooi, als ik eerlijk ben. Het kan ook een heel vertekend beeld geven van hoe een paard echt loopt. Ook vind ik peesbeschermers veel praktischer.
Maar ja, eigenlijk moet je niets overbodigs gebruiken natuurlijk, alleen als je het écht nodig hebt. En bandages heb je nooit écht nodig; ze beschermen en ondersteunen niets.
Ik ben benieuwd of er nu mensen twee keer nadenken voor ze bandages gebruiken, vooral na het stukje van de dierenarts in je achterhoofd wat @opaal keer op keer heeft gekopieerd Knipoog .
Verder zou ik het echt heel stoer vinden als @indus het voor elkaar krijgt dat de ORUN-mensen zich eens achter de oren gaan krabben..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:26

Zal ik mezelf ook nog eens quoten van pagina 8? Haha!

Vraag jezelf eens af: Waarom wil je de pezen van je paard 'beschermen'? Kan hij dat zelf niet? Zo'n lappie stof zorgt er echt niet voor dat hij beschermd is. Moet je eens kijken, als je echt gewerkt hebt met je paard, hoe zeiknat die benen zijn onder die bandages.. Ik zeg: als je echt een topprestatie van je paard vraagt, zoals deze eventing-ruiter (wegparcours, steeple, cross country, springen) of als je een vreselijke lomperd rijdt, gebruik dan peesbeschermers tegen verwondingen. Als je dat niet doet of hebt, heb je niks nodig (zoals ik ) dus ook geen bandages, tenzij je een setjes fan bent en een leuke foto wil maken ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:41

indus schreef:

Ermelo is om de hoek voor mij; moet ik die vent even komen bijvegen?
Heb eigenlijk wel eens zin om zo'n kerel ten overstaan van iedereen in de zeik te nemen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:47

Misschien is het wel een vrouw... Haha!
Ik snap wel waar indus mee zit. Het is erg moeilijk om als 'leerling' je leraren ervan te overtuigen dat jij gelijk hebt en dat ze het eigenlijk al jaren fout doen (want daar komt het op neer)! Heel lastig, vooral als het ook om je eigen paardje gaat! Maar het feit dat je al een 'reserve-paard' mee moet nemen... Het zijn *grrr-lelijk-woord* toch geen motoren!
Kom we gaan erheen met de knokploeg, @ikke Haha! Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:57

SpikyBlue schreef:
Misschien is het wel een vrouw... Haha!
Ik snap wel waar indus mee zit. Het is erg moeilijk om als 'leerling' je leraren ervan te overtuigen dat jij gelijk hebt en dat ze het eigenlijk al jaren fout doen (want daar komt het op neer)! Heel lastig, vooral als het ook om je eigen paardje gaat! Maar het feit dat je al een 'reserve-paard' mee moet nemen... Het zijn *grrr-lelijk-woord* toch geen motoren!
Kom we gaan erheen met de knokploeg, @ikke Haha! Clown

Goh ja, vrouwen sla je niet, toch.... Extreme duivel
Ik snap het probleem van Indus ook. Je moet ook wel een onbehoorlijke dosis lef hebben om je leraar te kakken te zetten. Daarom ook mijn aanbod; mij kan ie toch niks maken. Ik ken de psychologische trucs ook, dus ik kan hem/haar met gelijke munt betalen.

Maarre, kom maar, ik krijg steeds meer zin in een lekkere, onbehouwen hakpartij Whoosh! En nee, daar heb ik nog geen aardappelschilmesje bij nodig; woorden zijn genoeg, meer dan genoeg.........

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:09

NoOoMiE schreef:

Oja want een paard wat dag en nacht op stal staat mét eten is niet erg want het is áltijd nog beter dan een paard dat dag en nacht op stal staat zonder eten Rolleyes

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:46

Mijn paard krijgt pijpkousen om tijdens het rijden. Hij is nog jong, wild en niet geheel in balans waardoor hij af en toe aantikt. Ik gebruik geen bandages, omdat die de pezen te heet laten worden. In dit topic wordt gezegd dat peesbeschermers koeler zijn dan bandages, omdat ze aan de voorkant open zijn. Zou dat betekenen dat pijpkousen, die aan de voorkant wel dicht zijn, net zo warm worden als bandages? En dus net zo slecht zijn?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:50

Welk materiaal zijn ze gemaakt?