Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:45

Is het normaal dat widia-punten door het ijzer de voet raken ??

Dat lijkt mij nl niet de opzet van die dingen.
ALS het zo is zou dat bij een normaal ijzer ook zo zijn en is er dus geen verschil tussen de CYTEK en de normale ijzers.

Als het niet de bedoeling is dan zijn ze er dus gewoon niet goed ingedraaid (te ver).
Met een ijzer met widia-punten rusten weliswaar de punten op de grond, maar door het ijzer wordt de druk verdeeld over het gehele ijzeroppervlak, ook dat zou bij een normaal ijzer niet anders mogen zijn als bij een Cytek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:48

ik hoor net toch ook weer een raar verhaal op het enduranceforum.
Paard met hoeven vol kneuzingen na een wedstrijd met Cyteks

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:22

DubbelDun schreef:
Is het normaal dat widia-punten door het ijzer de voet raken ??

Dat lijkt mij nl niet de opzet van die dingen.
ALS het zo is zou dat bij een normaal ijzer ook zo zijn en is er dus geen verschil tussen de CYTEK en de normale ijzers.

Als het niet de bedoeling is dan zijn ze er dus gewoon niet goed ingedraaid (te ver).
Met een ijzer met widia-punten rusten weliswaar de punten op de grond, maar door het ijzer wordt de druk verdeeld over het gehele ijzeroppervlak, ook dat zou bij een normaal ijzer niet anders mogen zijn als bij een Cytek.

Wat ik gezien heb is dat deze punten ongeveer 3-4mm uitsteken. Op een steen-ondergrond staat dus de volledige druk van de voet op die vier puntjes. Waar die kneuzingen vandaan komen lijkt me dus wel enigsinds verklaarbaar..........

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:33

ik zal is kijken of t lukt, maar zal vanavond even fotos maken!
heb nog aardig wat ijzers liggen die hij onder heeft gehad...

@lenneke... mijn paard had blootvoets en traditioneel beslag altijd kneuzingen en nu niet meer...
dus of dat nou aan t ijzer ligt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:36

ikke schreef:
Wat ik gezien heb is dat deze punten ongeveer 3-4mm uitsteken. Op een steen-ondergrond staat dus de volledige druk van de voet op die vier puntjes. Waar die kneuzingen vandaan komen lijkt me dus wel enigsinds verklaarbaar..........
Maar hóren ze er nu onderuit te steken of niet ??

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:42

Bij mijn weten niet.
niet in de voet in iedergeval, wel onder t ijzer uit.
Ze zijn om grip te hebben met t rollen van de voet. (had er naar gevraagd bij mn smid, maar weet t niet precies meer)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:46

Bij Anouar steken ze ongeveer 2 mm uit aan de kant van de weg zegmaar. De kant van de hoef steken ze niet uit.
Aan de achterkant zitten geen wideapuntjes, maar we het gaatje. Dat gaatje is niet helemaal door het ijzer heen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:55

@Lenneke: en zo hoort het volgens mij ook te zijn. Alleen aan de 'straatkant' steken de punten er uit ( anders zou het ook geen nut hebben Lachen )
Op die manier kunnen ze ook geen kneuzingen in de voet geven, want het ijzer (elk ijzer) zal die druk verspreiden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:03

Wat ik begreep is de Cytek van "zachter" materiaal gemaakt, waardoor de punten er eerder doorheen komen. Het hoort dus niet!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:05

Ik zou eens kijken als ze er onderuit zijn.
Anouar heeft heel wat km's gemaakt met de ijzers, dus als die puntjes erdoor zouden komen zou dat bij hem wel gebeurd zijn

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:31

hmm, het lijkt dat de verschillende cytec smede verschillende manieren van het onderzetten hebben Verward
bij welke hoefsmid zijn jullie dan?
mijn hoefsmid is Roel van Dijk en ik ben heel tevreden Haha!
mijn merrie loopt gewoon super - veel beter als met gewoone beslag en ook veel beter dan met de speciale beslag voor hoefbevangenheid
Afgod

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:27

Ik heb xxxx.
Hele fijne smid vind ik. Hij staat tenminste ook open voor andere dingen, wat je niet van iedere smid kunt zeggen
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 06-09-07 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek naam smid verwijderd

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:35

Ik had het al eerder aangegeven. Ik gebruik zelf geen cytec ijzers, maar 2 Haflingers die de trektocht de afgelopen zomer hebben meegelopen staan wel op deze ijzers. Tot volle tevredenheid van de eigenaren, alleen waren ze zich nog aan het verbazen over de widia puntjes, die idd door het ijzer heenschoten richting hoef. Ook bij de ijzers die ze voor reserve hadden meegenomen en waar de puntjes al inzaten voelde je duidelijk aan de hoefzijde een kleine bolling waar de puntjes zaten. Ik begreep dat zowel de puntjes als de gaten standaardmaten zijn en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de 'zachtheid' van het materiaal waarvan dit ijzer is gemaakt. De Haflingers hebben ruim 240 km gelopen op 1 paar ijzers en behalve dat de puntjes naar binnen waren gedrukt was het ijzer amper versleten. Ik ben absoluut niet tegen dit ijzer, heb er ook totaal geen ervaring mee, maar dit viel mij wel op en dat kan dus nooit goed zijn. De ijzers zijn geplaatst door een hoefsmid die ook op de site wordt genoemd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:38

Bij Anouar steken de puntjes nog net zo ver uit als toen ze nieuw waren.
Alleen is de achterkant van het ijzer zo dun als een scheermes.

Maar ik zou eens kijken als ze er maandag onder vandaan gaan

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:41

ik ga de naam van mijn smid hier niet neer zetten... zou t zelf ook niet fijn vinden om zomaar mn naam ergens te vinden!
Mocht je t per se willen weten mag t via PB....
Ik heb gekeken, maar de puntjes steken niet uit aan de hoefkant... heb een foto van gemaakt. voor zover dat wilde
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TPTVRPA6.jpg
deze foto is gemaakt zoal hij onder een voet zou zitten. geen puntjes zichtbaar

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FYKZTZZT.jpg
puntjes naar boven, ijzer ligt dus nu plat (zoals je kan zien slijt mijn paard scheef af Tong uitsteken , links op de foto is t ijzer dunner)

ik heb nog geprobeert een foto te maken van t ijzer van af de onderkant, zeg maar de straatkant, want t slijt echt zo goed als in zn geheel af, maar dat lukt niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:47

Ik vind wel dat ik de naam van m'n smid hier neer kan zetten. Ik maak zo toch goede reclame voor hem Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:47

suffie schreef:
Ik had het al eerder aangegeven. Ik gebruik zelf geen cytec ijzers, maar 2 Haflingers die de trektocht de afgelopen zomer hebben meegelopen staan wel op deze ijzers. Tot volle tevredenheid van de eigenaren, alleen waren ze zich nog aan het verbazen over de widia puntjes, die idd door het ijzer heenschoten richting hoef. Ook bij de ijzers die ze voor reserve hadden meegenomen en waar de puntjes al inzaten voelde je duidelijk aan de hoefzijde een kleine bolling waar de puntjes zaten. Ik begreep dat zowel de puntjes als de gaten standaardmaten zijn en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de 'zachtheid' van het materiaal waarvan dit ijzer is gemaakt. De Haflingers hebben ruim 240 km gelopen op 1 paar ijzers en behalve dat de puntjes naar binnen waren gedrukt was het ijzer amper versleten. Ik ben absoluut niet tegen dit ijzer, heb er ook totaal geen ervaring mee, maar dit viel mij wel op en dat kan dus nooit goed zijn. De ijzers zijn geplaatst door een hoefsmid die ook op de site wordt genoemd.

Gedraaft op de harde weg over lange afstanden? Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom die puntjes erin gedreven worden (richting hoef).
Ik denk niet dat je de smid dit kunt aanrekenen. Dat het beslag de krachten niet kan verwerken waaraan het wordt blootgesteld, is een fout van de fabrikant.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:37

De trektocht is enkel gereden in stap!! Ruim 70 Trekpaarden en Haflingers elke dag zo'n 8 a 9 uur onderweg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:40

suffie schreef:
De trektocht is enkel gereden in stap!! Ruim 70 Trekpaarden en Haflingers elke dag zo'n 8 a 9 uur onderweg.

Wat was de ondergrond waarop werd gereden?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:30

bij willem waren de puntjes niet door het ijzer heen geschoten en toch op die plaatsen zaten bloeduitstortingen. bij de voorvoeten erger dan bij de achtervoeten, omdat hij voor maar op 2 puntjes stond en achter dus 4.. dus dan komt er wel degelijk meer kracht op die 2 puntjes te staan. de 1e keer had hij voor ook 4puntjes.

maar goed, het zou niet moeten mogen, of ze er nou doorheen schietenof niet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:31

bij willem waren de puntjes niet door het ijzer heen geschoten en toch op die plaatsen zaten bloeduitstortingen. bij de voorvoeten erger dan bij de achtervoeten, omdat hij voor maar op 2 puntjes stond en achter dus 4.. dus dan komt er wel degelijk meer kracht op die 2 puntjes te staan. de 1e keer had hij voor ook 4puntjes.

maar goed, het zou niet moeten mogen, of ze er nou doorheen schietenof niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:47

Lenneke_ schreef:
Ik heb xxxx.
Hele fijne smid vind ik. Hij staat tenminste ook open voor andere dingen, wat je niet van iedere smid kunt zeggen

Mijn smid staat ook open voor andere dingen. Maar hij moet er wel achter staan. Als er iets nieuws is verdiept hij zich er in en beslist dan of hij het wel of niet gaat gebruiken. De Equi Librium ijzers gebruikt ie wel, de Cytek niet.
Er zullen vast een hoop smeden zijn die alles doen waar de klant om vraagt. Ben blij dat die van mij verder nadenkt.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-09-07 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote verwijderd

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:28

ikke schreef:
suffie schreef:

Wat was de ondergrond waarop werd gereden?

Wisselend asfalt, klinkers, zand, gras eigenlijk wel alles.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:49

suffie schreef:
suffie schreef:

Wisselend asfalt, klinkers, zand, gras eigenlijk wel alles.

Daar dus. Aangezien trekpaarden en Haflingers vaak een wat andere wijze van lopen hebben (zetten de voeten wat degelijker neer, lees: met meer kracht) kan ik me voorstellen dat die puntjes op een zeker moment door het ijzer komen. De afschuif- en drukkrachten worden niet alleen erg groot, de wijze van lopen heeft ook een soort hamer-effect op de puntjes. Als je er maar lang genoeg op timmert, komen die puntjes vanzelf een keer aan de andere kant eruit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:03

ikke schreef:
De afschuif- en drukkrachten worden niet alleen erg groot, de wijze van lopen heeft ook een soort hamer-effect op de puntjes. Als je er maar lang genoeg op timmert, komen die puntjes vanzelf een keer aan de andere kant eruit.

Nagelbijten / Gniffelen