Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Is het normaal dat widia-punten door het ijzer de voet raken ??
Dat lijkt mij nl niet de opzet van die dingen.
ALS het zo is zou dat bij een normaal ijzer ook zo zijn en is er dus geen verschil tussen de CYTEK en de normale ijzers.
Als het niet de bedoeling is dan zijn ze er dus gewoon niet goed ingedraaid (te ver).
Met een ijzer met widia-punten rusten weliswaar de punten op de grond, maar door het ijzer wordt de druk verdeeld over het gehele ijzeroppervlak, ook dat zou bij een normaal ijzer niet anders mogen zijn als bij een Cytek.
ikke schreef:Maar hóren ze er nu onderuit te steken of niet ??Wat ik gezien heb is dat deze punten ongeveer 3-4mm uitsteken. Op een steen-ondergrond staat dus de volledige druk van de voet op die vier puntjes. Waar die kneuzingen vandaan komen lijkt me dus wel enigsinds verklaarbaar..........
suffie schreef:Ik had het al eerder aangegeven. Ik gebruik zelf geen cytec ijzers, maar 2 Haflingers die de trektocht de afgelopen zomer hebben meegelopen staan wel op deze ijzers. Tot volle tevredenheid van de eigenaren, alleen waren ze zich nog aan het verbazen over de widia puntjes, die idd door het ijzer heenschoten richting hoef. Ook bij de ijzers die ze voor reserve hadden meegenomen en waar de puntjes al inzaten voelde je duidelijk aan de hoefzijde een kleine bolling waar de puntjes zaten. Ik begreep dat zowel de puntjes als de gaten standaardmaten zijn en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de 'zachtheid' van het materiaal waarvan dit ijzer is gemaakt. De Haflingers hebben ruim 240 km gelopen op 1 paar ijzers en behalve dat de puntjes naar binnen waren gedrukt was het ijzer amper versleten. Ik ben absoluut niet tegen dit ijzer, heb er ook totaal geen ervaring mee, maar dit viel mij wel op en dat kan dus nooit goed zijn. De ijzers zijn geplaatst door een hoefsmid die ook op de site wordt genoemd.
suffie schreef:De trektocht is enkel gereden in stap!! Ruim 70 Trekpaarden en Haflingers elke dag zo'n 8 a 9 uur onderweg.
Lenneke_ schreef:Ik heb xxxx.
Hele fijne smid vind ik. Hij staat tenminste ook open voor andere dingen, wat je niet van iedere smid kunt zeggen
ikke schreef:suffie schreef:De trektocht is enkel gereden in stap!! Ruim 70 Trekpaarden en Haflingers elke dag zo'n 8 a 9 uur onderweg.
Wat was de ondergrond waarop werd gereden?
suffie schreef:suffie schreef:De trektocht is enkel gereden in stap!! Ruim 70 Trekpaarden en Haflingers elke dag zo'n 8 a 9 uur onderweg.
Wisselend asfalt, klinkers, zand, gras eigenlijk wel alles.
ikke schreef:De afschuif- en drukkrachten worden niet alleen erg groot, de wijze van lopen heeft ook een soort hamer-effect op de puntjes. Als je er maar lang genoeg op timmert, komen die puntjes vanzelf een keer aan de andere kant eruit.