[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:29

haf_jessie schreef:
Lielle gefeleciteerd weer een winstpunt.Alani wat vervelend zeg,hoop dat die arts wat voor je kan doen.Weten jullie of spat erfelijk is trouwens? Ik had ooit een veulentje willen fokken van jessie

@Lielle; hartstikke goed!!!!

@HJ AvE is geen arts, wat hij wel is ????
Volgens de da die Sel destijds behandelde was de erfelijke factor heel erg klein. Ik had bij Selena inmiddels ook al 2 veulens gefokt. Zoals eigenlijk al eerder is gezegd, is het ook wel van belang om te weten waardoor ze spat heeft gekregen. De da adviseerde mij om een hengst uit te kiezen waarvan je zeker weet dat hij geen spat heeft. Dus niet 1 die vanwege een 'blessure' een tijd niet in de sport heeft gelopen.

Als ik wat ruimer behuisd ben, dan zal ik zeker weer een veulen bij haar fokken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:39

artrose heeft wel een erfelijke component, binnen het KNHS worden alle aangewezen hengsten ook op de foto gezet voor ze het verrichtingsonderzoek ingaan (weet niet de exacte volgorde trouwens) en ook merrie die helemaal goed zijn op de foto krijgen een apart (PROK) predikaat.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:57

Lielle schreef:
artrose heeft wel een erfelijke component.

Binnen de wetenschap is dit nog steeds een felle discussie. Ook omstandigheden waardoor atrose of atritus (of doe eens gek OC/OCD) ontstaat, speelt een belangrijke rol.
Ik geloof wel degelijk, dat het in bepaalde moeder- of vaderlijnen meer voorkomt dan andere.
Kortom, ik vind de erfelijkheid een heel moeilijke kwestie

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 17:57

Ja het blijft ook wel moielijk.Toch zou ik het er niet om laten,over een paar jaar wil ik een veulentje van jessie.Mits ze het lichamelijk aankan.Ik ga trouwens eind deze maand weer naar de kliniek,voor de 2 e inspuiting met ontstekingsremmers.Ben benieuwd hoe ze haar dan vinden lopen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:28

He 'jongens', ik heb goed nieuws.
Ik ben vanmiddag met Sel bij Albert van Es geweest. Zoals jullie gemerkt hadden, was ik weer zwaar in paniek.
Albert vertelde me dat Sel haar klachten niets te maken hadden met haar spat, maar met haar bekken. In haar geval moet die kennelijk iets scheef blijven staan, anders worden belangrijke spiergroepen niet van voldoende bloed voorzien. Dat verklaarde ook dat haar rechterachterbeen wat voller was (afvalstoffen konden niet afgevoerd worden,omdat de bloedcirculatie niet goed was).
Hij heeft haar bekken ietsjes scheef gezet. Wat bijzonder was om te zien was, dat hij het eerst net iets teveel had gedaan. Hierdoor bleef haar linkerachterbeen wat achter. Dit heeft hij weer iets gecorriceerd, zodat ze in beide achterbenen gelijk was.

Albert gaf aan dat de spatijzers wat hem betreft niet nodig waren. En als ze weer zo ging lopen dan moest ik hem gewoon even bellen en langskomen.
Pff wat een opluchting zeg!!!!

Ik moet een dag of 3 rustig aan doen en daarna weer de training oppakken.
Jullie weten niet half hoe blij ik ben......

PS ik laat haar voorlopig wel weer op spatijzers staan. Ik heb er een goed gevoel over en ze wordt er niet slechter van (alleen voor mn portomonnee is het niet goed). Ook ben ik net begonnen met Corta-flx. Ik denk dat een extra boost even geen kwaad kan. Ik heb dit jaar steeds gekwakkeld met haar gezondheid. Kortom ik ga weer voor een geweldig outdoorseizoen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:52

supernieuws Alani, geweldig!

En ik ben helemal hyper, morgen weer crossen met Raimaer na een jaar ellende.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 10:08

alini wat super zeg,wat zal jij opgelucht zijn

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:19

Alani: wat goed nieuws! Wat zal jij met een Pling rondlopen!

H_J: ben benieuwd hoe het met Jessie in de kliniek gaat. Moet ze na de 2e inspuiting weer op rust? Gaan ze, denk je, weer foto's maken om te kijken of de spat stabiel is gebleven (want weg gaan kan niet)? Wanneer moet je?

Ik had overigens nog uitgebreid met de veearts overlegd of Twister toch op de wei mocht, omdat hij zo gek als een deur is (en gevaarlijk) Maar het mag ècht niet. De veearts zegt dat de kans vrij groot is dat hij iets stuk maakt in zijn been bij een ongecontroleerde beweging. Een paar weken terug had hij gezegd dat Twis wel rond half april op de wei mocht, maar eigenlijk heeft hij dat ook liever niet. Als Twister zo wild blijft heeft de veearts nog liever dat ik hem 2x per dag op de grote grote volte longeer dan dat ik hem los gooi op de wei. De veearts is echt huiverig dat er iets mis gaat. En dat maakt mij ook wel een beetje bang...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:06

Was het topic even uit het oog verloren. Zal me er meteen even op abonneren Knipoog .

Lielle lees ik nou goed dat jij wat docu hebt over spat beslag. Zou ik heel graag ook ontvangen als dat kan. Ben namenlijk weer helemaal aan twijfelen geslagen. Laatst is er een natuurgeneeskundig therapeut (silverlinde) langs geweest en die raadde het helemaal af. Blote voeten via een natuurlijk bekapper was het best. Ze staat nu op ijzer om dat ze links achter spatbeslag heeft op aanraden van Utrecht. Eigenlijk ben ik helemaal geen fan van ijzers. Mede omdat ze altijd gesprezen wordt over haar goede sterke hoeven. Heb voor alle zekerheid toch nog eens Utrecht gebeld en die zeiden toch dat dit het beste was. Daarnaast zei mijn hoefsmid dat het tijdelijk kan zijn. Als het bot eenmaal vergroeid is dan kan ze best weer zonder ijzers.

Wat nu Verward

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:10

Morgen heeft mijn paard 2 jaar geleden zijn spat opgelopen..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 01:04

Jennyxx schreef:
Alani: wat goed nieuws! Wat zal jij met een Pling rondlopen!

H_J: ben benieuwd hoe het met Jessie in de kliniek gaat. Moet ze na de 2e inspuiting weer op rust? Gaan ze, denk je, weer foto's maken om te kijken of de spat stabiel is gebleven (want weg gaan kan niet)? Wanneer moet je?

Ik had overigens nog uitgebreid met de veearts overlegd of Twister toch op de wei mocht, omdat hij zo gek als een deur is (en gevaarlijk) Maar het mag ècht niet. De veearts zegt dat de kans vrij groot is dat hij iets stuk maakt in zijn been bij een ongecontroleerde beweging. Een paar weken terug had hij gezegd dat Twis wel rond half april op de wei mocht, maar eigenlijk heeft hij dat ook liever niet. Als Twister zo wild blijft heeft de veearts nog liever dat ik hem 2x per dag op de grote grote volte longeer dan dat ik hem los gooi op de wei. De veearts is echt huiverig dat er iets mis gaat. En dat maakt mij ook wel een beetje bang...

Ik weet nog niet wanneer ik ga,moet bellen maandag voor een afspraak.Ik vind het wel zo byzonder dat allebij ons artsen heel andere beweging voorschrijven,teriijl ze ook hetzelfde hebben eigenlijk.Je gaat je afvragen wat is goed dan vind ik,pffff

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 06:18

Pollewops, PB me je adres maar. Overigens heeft Raimaer 6 maanden zonder ijzers gelopen, die zijn er pas weer onder gegaan voor het crossen (schroeven).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:55

Ik ben doodmoe, na een lange dag.

Langer verslagje volgt nog, ik heb een beetje gemengde gevoelens maar de trots op Raimaer overheerst. Dressuur was 2 * bagger in de hagel, regen en storm, (158 en 157), springen ging Raimaer heel netjes maar prutste ik er 2 balken af, en in de cross ging ze super. Overal rechtdoor, zelfs de haag waar ik alternatief wilde rijden, en hoewel ik niet op de tijd heb gelet was ik uiteindelijk 5 seconden te langzaam. Was toch nog 10e!

Vos sprong eigenlijk heel goed, nu prutste ik er 3 balken af, en in de cross liet hij me eigenlijk in de steek. Twee langslopers, die nergens voor nodig waren Boos!

Komt er mss nog niet duidelijk uit, maar ik ben echt supertrots op Raimaer. Ze had pas 1 * eerder M gecrosst (in mei vorig jaar) en loopt dan nu gewoon foutloos zonder 1 alternatief. M+4 alweer Ja Opstekertje dus voor iedereen hier Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:11

Lielle echt klasse! Dat het nog niet helemaal top gaat, komt natuurlijk ook wel omdat jullie er lang uit geweest zijn. Ik heb er alle vertrouwen in als jullie beide weer regelmaat hebben, het steeds beter zal gaan.
En het is zeker een opsteker voor ons allemaal. Nog eentje voor diegenen de weg nog moeten bewandelen die Lielle en ik al gelopen hebben.
Ik heb Sel vandaag weer gereden. Nadat we al een paar maanden rommelen, ging het eigenlijk hartstikke goed. De laatste paar weken was ze niet erg joffel in de aanleuning. vandaag ging dat alweer stukken beter. Ik ga haar nu vrijwel elke dag weer trainen. Ik heb er weer alle vertrouwen in!

@HJ en Jenny; het is mij ook al vaak opgevallen dat diverse artsen verschillende meningen hebben. Dit is niet alleen met spat oid zo maar ook het herstel na een operatie. Dit zal natuurlijk ook te maken hebben met hun eigen ervaringen. Ik blijf het zeggen; durf ook op je eigen gevoel te vertrouwen!!! (geen angst -da's een slechte raadgever-, maar iets dat je kunt beredeneren en beargumenteren).

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 08:48

Gefeliciteerd!! Dat is een heel mooi resultaat waar je trots op kunt zijn Lielle. Mijn vertrouwen groeit weer Tong uitsteken

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 09:15

Gefeliciteerd lielle,super.Ik heb net gebeld met bodegraven en ga op 4 april terug voor de inspuiting,ben benieuwd wat hij ervan vindt hoe ze loopt. Heb gevraagd over het fokken, en hij raadde het aan. Hij zei spat is wel erfelijk, maar jessie heeft het in zon zon lichte mate, en met haar rug kon het ook gelukkig. Zit erover te denken om haar volgende zomer te laten dekken. En over de behandeling, ik denk dat je inderdaad je eigen gevoel ook een beetje moet nagaan idd. Ik vind over hetb algemeen dat ze van het alsmaar op stal staan niet beter worden, ik kijk tegenwoordig ook een beetje zelf naar wat ik denk wat goed is

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:44

jullie hebben helemaal gelijk hoor. Maar het duurt altijd even voor dat je dat durft. Ik was een hele tijd bang om het te verergeren en haar pijn te doen. Ondanks dat ze in Utrecht zeiden dat ik het niet kon verergeren. En daarbij kwam ook nog dat ik elke misstap wijtte aan spat Bloos . Het is toch een kostbaar bezit en daar spring je niet te licht mee om.

Afgelopen maandag kwam voor mij de omslag. Toen heeft ze me eraf gekiepeld Clown . Toen pas dacht ik ja das lekker ik voorzichtig doen met jou en jij niet met mij. Daarna heb ik haar wat meer opgepakt en ging ze steeds beter lopen.

En idd hoe minder ik met haar doe hoe slechter ze wordt. Laat het allemaal maar een beetje van haar afhangen en luister goed naar ervaringen van anderen hier op bokt Tong uitsteken .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:23

heel herkenbaar pollewops! Je blijft toch denken dat je iets ziet. Overigens blijf ik zelf altijd op het oordeel van mijn DA afgaan, durf toch niet zomaar zelf wat te gaan doen.

Maar Raimaer had nergens last van vandaag, op naar het Z Ja

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:40

Super, Lielle!

Zelf durf ik ook niet het advies van mijn da in de wind te slaan. Want stèl dat Twister dan wel kreupel gaat lopen. Hij heeft nu 70% kans om goed te blijven. Stel dat dan minder wordt of dat hij nooit meer goed gaat lopen. Dan kan ik niet met mezelf leven.. Bij mij is dus wel angst de (slechte) raadgever. Maar ik ben wel wat meer in de bak gaan doen met Twister. Hij werd steeds gevaarlijker en ik dacht inderdaad op een gegeven moment ook: "ik jou in de watten leggen en jij lelijk tegen mij doen?!" Gelukkig blijft hij goed lopen en het lijkt of hij (eindelijk Haha! ) wat rustiger wordt (hij blijft natuurlijk wel een jong paard met arabieren bloed die errug graag loopt Clown ).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:38

Ik sla het advies van mn da ook niet in de wind,maar ik heb mn hersenen niet voor niets gekregen.
Daarbij ga ik ervan uit dat jezelf je paard toch het beste kent. Ik weet wel om er achter te komen hoe ze op bepaalde dingen reageren het ook weleens fout gaat, maar tot nog toe ben ik steeds weer een stukje verder gekomen. Daarbij komt ook nog dat ik veel vertrouwen heb in Alber van Es. Zolang hij mij verteld dat ik op de goede weg ben en dat ze sterker moet worden, heb ik er alle vertrouwen.
Elke revalidatie kent zn up & downs en je moet wel eens door een pijngrens heen (spreek uit eigen ervaring). Zolang je dat met beleid doet, gaat er in mn optiek niet veel fout.

Bovenstaand klinkt heel stoer en zelfverzekerd en ik ben het zeker met jullie eens dat je op elk stapje, glijerdje let. Ik voel dan ook elke keer weer aan de benen of ik ook iets onregelmatigs ontdek. Bij tijd en wijlen is dat een vorm van dwangneurose van me.

@Lielle klasse joh. Ik zei toch dat het helemaal toppie met jullie ging worden, maar ik beloof je; ik ga je achterna!!!! Eerst op naar het M

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:42

Gabon schreef:
Morgen heeft mijn paard 2 jaar geleden zijn spat opgelopen..

Je mag er best meer over vertellen hoor Haha! . We delen hier graag elkaars ervaring.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:08

Alani schreef:
Ik sla het advies van mn da ook niet in de wind,maar ik heb mn hersenen niet voor niets gekregen.
Daarbij ga ik ervan uit dat jezelf je paard toch het beste kent. Ik weet wel om er achter te komen hoe ze op bepaalde dingen reageren het ook weleens fout gaat, maar tot nog toe ben ik steeds weer een stukje verder gekomen. Daarbij komt ook nog dat ik veel vertrouwen heb in Alber van Es. Zolang hij mij verteld dat ik op de goede weg ben en dat ze sterker moet worden, heb ik er alle vertrouwen.
Elke revalidatie kent zn up & downs en je moet wel eens door een pijngrens heen (spreek uit eigen ervaring). Zolang je dat met beleid doet, gaat er in mn optiek niet veel fout.

en ik doe exact hetzelfde. Ik vertrouw mijn DAs volkomen en ga op hun oordeel af, maar ze hebben ons ook gezegd dat we ons eigen oordeel moeten vertrouwen. Mooie wisselwerking dus Ja

Deal Alani Ja

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:52

Lielle, we zijn het wederom eens met elkaar Haha!
It's a deal Lielle Ja OK dan!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:08

Ho ho! Ik wil ook mee doen in die deal. Het duurt misschien wat langer, maar Twister en ik worden ook M! Haha!

Enne over de wisselwerking tussen advies dierenarts en je eigen idee... Ik heb inderdaad besloten om niet langer dan die 2,5 maanden (wat de veearts eerst adviseerde maar nu een beetje op terug komt) te wachten met Twister op de wei doen. Ik vind het wel doodeng om te gaan doen. Maar ik heb bedacht dat hij nu elke dag aan de dubbele lijnen gaat. Hij loopt dan (uit zich zelf) aan de teugel enzo en werkt dus best hard. Maar hij is nog geeneens 4 jaar oud. Als hij geen spat had, had ik hem ook maar 3 a 4 keer per week beweging gegeven. Elke dag lijkt me gewoon wat veel voor hem. Dus vanaf half april mag hij dagjes vrij en kan hij zijn energie kwijt op de wei Vingers aflikken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:15