Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:15

pink_unicorn schreef:
ze stond er in het begin heel erg voor open maar ja als je dan de paarden te zien krijg die door een NBer zijn gedaan en dat moet je dan op gaan lossen Boos!

goh, mijn nb-er heeft toch precies hetzelfde, maar dan met hoefsmeden... dat gaat natuurlijk allebei de kanten op Clown
Daarbij zegt dit niets over nb, ikzelf vind nb echt geweldig, maar ik heb al genoeg nb-prutsers gezien, dat doet voor mij niets af aan de theorie en de goed! uitgevoerde praktijk Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:58

En de goed uitgevoerde praktijk is nou juist waar het aan schort.
Zowel bij de traditionele hoefsmid,als bij de natuurlijk bekapper.
Wat ook vaak mis gaat,misschien in beide gevallen nog wel het meest is de mate van onderhoud,ijzers die er veel te lang onderzitten,mensen die zonder enig benul zelf aan hoeven zitten te prutsen en overal aan vijlen behalve waar ze aan zouden moeten vijlen.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:40

EdithHartog schreef:
Quote Pink Unicorn:
de meesten van Jullie staan niet open voor TB en dat zal waarscheinlijk komen omdat de meesten teleurgesteld zijn over hun hoefsmid,dus gaan ze wat
anders proberen.

Ten eerste houd ik er niet van wanneer mensen gaan generaliseren. Zelf beklaag je je er een paar berichten geleden over dat alle TB\ers over een kam worden geschoren en vervolgens doe je hetzelfde.
En echt, ik weet werkelijk niet waar je dit nou weer vandaan haalt! NB"ers zijn tegen het gebruik van hoefijzers en niet tegen andere manieren om je paard zonder ijzers te laten lopen, that's it! Ik vind het zo jammer dat iets op deze manier een eigen leven gaat leiden en mensen een etiket opgeplakt krijgen. Jij doet NB dus je zal wel blablabla. Je eigen zus zegt notabene dat ze uitgaat van het feit dat een paard zoveel mogelijk op blote voeten moet kunnen lopen. Ik kan het niet meer rijmen hoor. Sorry.

Ik ben niet voor en niet tegen NB of TB, het zal mij worst wezen zolang mijn paarden maar zonder ijzers goed op hun poten lopen. Maar misschien ligt het wel aan mij hoor, zou kunnen. Maar ik ben zeer kritisch, stel oeverloos vragen en verdiep me in de materie waarmee mijn smid zich bezig houdt omdat het de gezondheid van mijn paarden aangaat. Verder trek ik zelf af en toe een vijl over de toon van de hoeven om ze af te ronden. De rommel van NB'ers opruimen. Sjonge, mensen die zich serieus daarmee bezig houden zijn minstens wekelijks bezig met het controleren en bijhouden van de hoeven terwijl de meeste mensen die ik ken niks anders doen dan na het rijden de hoeven uitkrabben en een keer in de paar maanden (vaak te laat) de smid bellen voor nieuwe ijzers.

Maar er zijn dus wel mensen die ergens een klok hebben horen luiden, niet goed gekeken hebben waar de klepel hangt en zelf zijn gaan prutsen. Het voorbeeld daarvan staat als link op de website van je zus... Als je dat met de rommel bedoelt dan heb je 100% gelijk.

Groetjes, Edith

luister je voelt je wel meteen aangesproken..ik had namelijk gezegt de meesten,dat is nog
steeds niet allemaal,maar je gaat meteen in de aanval.

mijn zus zet liever ook geen paarden op ijzers,en ik heb ze er ook liever niet op heb ook nooit gezegt dat ijzers goed zijn dus je let niet erg goed op.Lees al mijn berichten maar na.
ben tegen het veranderen van de voetas daar ben ik tegen..

wel op blijven letten voordat je pist een bericht stuurd.. Clown Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:47

pink_unicorn schreef:
ik had namelijk gezegt de meesten,dat is nog steeds niet allemaal,

mijn zus zet liever ook geen paarden op ijzers,en ik heb ze er ook liever niet op heb ook nooit gezegt dat ijzers goed zijn dus je let niet erg goed op.Lees al mijn berichten maar na.

Hou nou toch eens op over die voetas. Je weet namelijk niet waar je over praat.
Verdiep je eens in de materie en kom dan weer mee-discussiëren.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 03:48

JoviBan schreef:
pink_unicorn schreef:
ik had namelijk gezegt de meesten,dat is nog steeds niet allemaal,

Hou nou toch eens op over die voetas. Je weet namelijk niet waar je over praat.
Verdiep je eens in de materie en kom dan weer mee-discussiëren.

jullie zijn wel snel pist hoor..
weet namelijk veromd goed waar ik over praat..maar is bokt he dus tjah als sommige hun gelijk niet
krijgen dan gaan ze lopen katten.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 03:50

Kinke schreef:
Luckystory schreef:
Overgings heel vreemd dat het blijkbaar op bokt wel mag om een hoop links te geven, wanneer het om anti-NB-sites gaat.
Wanneer je dan zelf iets wil illustreren aan de hand van een link van barefoot-site, krijg je wel het mod-team op je dak. Koe
Ik krijg toch de indruk dat er hier met twee maten en gewichten wordt gewerkt!

Die indruk heb ik ook al heel lang. Misschien wordt Bokt gesponsord door een aantal hoefsmeden? Bloos

wees blij leer je nog wat

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 08:41

tuurlijk joh, ook wel zo eerlijk he, de ene info wel, de andere niet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:01

Kinke schreef:
Luckystory schreef:
Overgings heel vreemd dat het blijkbaar op bokt wel mag om een hoop links te geven, wanneer het om anti-NB-sites gaat.
Wanneer je dan zelf iets wil illustreren aan de hand van een link van barefoot-site, krijg je wel het mod-team op je dak. Koe
Ik krijg toch de indruk dat er hier met twee maten en gewichten wordt gewerkt!

Die indruk heb ik ook al heel lang. Misschien wordt Bokt gesponsord door een aantal hoefsmeden? Bloos

Ja als je de link van paardnatuurlijk plaatst, of hoefnatuurlijk kan je de donder op zeggen dat je een OW krijgt voor spammen. Toch zie ik regelmatig de site van gevaren van natuurlijk bekappen voorbij komen... dat is zeker niet spammen?? Gaaaap

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:32

Inderdaad Arabesk. Ik had een paar bladzijden terug een artikel gelinkt van the horses hoof.
Ter illustratie, nog niet eens om reclame te maken ofzo. Gewoon een kritisch artikel met interessante info. Wordt de link meteen verwijderd en krijg ik een waarschuwing dat dat spam is.
Terwijl dit hele topic gebaseerd is op een artikel dat van een site is afgehaald en je hier op bokt die hoofcare site te pas en te onpas tegenkomt, en nu staat die link van de gevaren van NB er ook nog steeds. Koe Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:33

zóóó....ik heb bijgelezen, wát een discussie weer zeg!

wat mij zo opvalt hieraan is het wij tegen jullie verhaal...
ik vind dat zó jammer...het lijkt mij dat élke hoefsmid en élke paardeneigenaar het beste wilt voor de paarden, het tegenovergestelde lijkt hier gaande te zijn zeg. het lijkt er hier om te gaan wat er nou persé beter is en niet per hoefsmid en per paard te kijken wat het beste is voor het dier...

ik heb al járenlang een traditionele hoefsmid( heb m altijd voor mn pony gehad en nu voor mijn paard, een jaar of 14 in totaal), welke absoluut niet vóór ijzers is, ruim 30 jaar in het vak zit, scholing hier en in america gevolgd heeft en dit is blijven herhalen door de jaren heen., hij laat de stralen zo dat ze de grond raken, wijzigt zo min mogelijk aan de hoef, haalt alleen het overtollige eraf en kijkt hoe ze erop staat en hoe ze loopt etc....verder is mijn paard heel gevoelig en daar gaat hij uitstekend mee om, heel rustig in zijn doen en laten.;
ik ben tot op heden zeer tevreden, alleen gaat hij jammer genoeg ove rhooguit 2 jaar met pensioen...zijn opvolger is jammer genoeg niet 'my cup of tea', dus ben ik rustigaan op zoek naar een ander bekapper....
helaas vind ik maar weinig traditioneel hoefsmeden die zo met paarden omgaan en dus ben ik me wat meer gaan verdiepen in het 'nbwereldje'. ook daar is echt niet alles geweldig! ik heb mensen gemaild en gevraagd naar ervingsjaren, opleidingen etc etc.... idd jammer genoeg zeer veel 'beunhazen' die een cursusje hebben gedaan en daar nu hun centen mee verdienen...

wat ik met mijn lange verhaal wil zeggen is dat ik denk dat er overal rotte appels zitten, maar ik niet begrijp waarom het persé zo JULLIE tegen ONS moet zijn...wat zal het naampje uitmaken, als 2 bekappers op dezelfde manier te werk gaan en het beste met het paard voor hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:03

pink_unicorn schreef:
ben tegen het veranderen van de voetas.

Da's mooi, want daar ben ik ook tegen Clown

Wel vraag ik me af waarom je zo blijft hameren op die voetas, terwijl vrijwel iedere NB-er die hier op dit topic zit ook heeft aangegeven de voetas niet te (willen) veranderen.

Ik denk dat jij en je zus inderdaad te veel naar die ene bewuste site over de gevaren van natuurlijk bekappen hebben zitten kijken ... ja die dame had inderdaad de voetas totaal gebroken (voorzover dat deze het al niet was). Mede omdat ze niet wist waar ze mee bezig was en te laat professionele hulp had ingeschakeld.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:41

Isapaardje schreef:
pink_unicorn schreef:
ben tegen het veranderen van de voetas.

Da's mooi, want daar ben ik ook tegen Clown

Wel vraag ik me af waarom je zo blijft hameren op die voetas, terwijl vrijwel iedere NB-er die hier op dit topic zit ook heeft aangegeven de voetas niet te (willen) veranderen.

Ik denk dat jij en je zus inderdaad te veel naar die ene bewuste site over de gevaren van natuurlijk bekappen hebben zitten kijken ... ja die dame had inderdaad de voetas totaal gebroken (voorzover dat deze het al niet was). Mede omdat ze niet wist waar ze mee bezig was en te laat professionele hulp had ingeschakeld.

nee ik heb die site niet eens helemaal dus ik heb daar niet naar gekeken en neem het dus ook
niet als voorbeeld het mooiste voorbeeld zijn mijn buuren,allebij doen hun aan NB en daar zie ik het fout gaan,vlak onder mijn neus dus. Ze zeggen niet dat ze de voetas niet willen veranderen zeggen dat niet gebeurd en als het gebeurd de voetas niet gebroken word en dat zal ook niet bij alle
paarden het geval zijn. daarom b;ijf ik er over door gaan net zolang ik een plaatje heb van een paard
waarbij dit wel te zien is (deze zijn niet te vinden op het net ) en de theorie zegt dat die voetas ook
in preciepe gebroken word... En wat ik bij mijn buuren ook zie gebeuren is dat de Natuurlijke bekapper
de paarden niet corigeert,mijn ene buurvrouw heeft een paard die heeft 1 stijl voetje en de NB heeft
gezegt nee daar doet hij helemaal niets aan dat laat hij zo groeien en raspt het alleen bij,en dat
kan er bij mij niet in want dat paard loopt steeds minder ruim en slechter (niet dat hij kreupel loop)
maar ze gangen zijn gewoon niet meer mooi en niet ruim..Ik heb dus niet alleen de theorie gelezen zie
het ook vlak onder mijn neus gebeuren.

ik denk alleen dat NB bij somigge mensen helpt omdat deze zich hebben verdiept in een theorie en
omdat ze terleurgesteld zijn geweest in TB of omdat hun paard hoefproblemen had en deze mensen
zijn bezig met de verzorging van hun hoef terwijl de meesten (let op der staat de meesten,voel je dus niet meteen aangesproken ) zich niet eens hadden of hebben verdiept met wat je allemaal met TB kan doen..zoals buiten lopen en dagelijkse beweging is altijd goed voor een paard,en mijn zus (inmiddels bekent dat ze hoefsmid is) een paard ook niet op ijzers wil hebben want zonder ijzer is
beter voor het hoefmechanisme. En ik denk dat heel veel misverstanden onstaan door TB hoefsmeden,omdat veel er gewoon een zooitje van maken en meer denken om het geld dan om het welzijn van zoon paard.

gr nicole

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:53

pink_unicorn schreef:
daarom b;ijf ik er over door gaan net zolang ik een plaatje heb van een paard
waarbij dit wel te zien is (deze zijn niet te vinden op het net ) en de theorie zegt dat die voetas ook
in preciepe gebroken word...
<knip>
..Ik heb dus niet alleen de theorie gelezen zie het ook vlak onder mijn neus gebeuren.

Nicole, je typt er maar op los alsof je je enorm verdiept hebt in de hoef en in de diverse methodes van bekappen. Toch blijkt dit niet zo te zijn, want je blijft maar beweren dat de theorie van NB is: voetas breken.
Concrete vraag: waar (in welke theorie) heb je dit gevonden?
Of is het slechts een aanname, een vooroordeel?

Wanneer ik meer tijd heb, zal ik voor de geïnteresseerden mijn boek "Horse conformation" erbij pakken en wat overtypen en scannen. Dat boek heeft NIKS met NB, hoefnatuurlijk, paardnatuurlijk of welke natuurlijke inzichten dan ook te maken, dus objectief, en leerzaam.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-06 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:00

JoviBan schreef:
pink_unicorn schreef:
daarom b;ijf ik er over door gaan net zolang ik een plaatje heb van een paard
in preciepe gebroken word...
<knip>
..Ik heb dus niet alleen de theorie gelezen zie het ook vlak onder mijn neus gebeuren.

Nicole, je typt er maar op los alsof je je enorm verdiept hebt in de hoef en in de diverse methodes van bekappen. Toch blijkt dit niet zo te zijn, want je blijft maar beweren dat de theorie van NB is: voetas breken.
Concrete vraag: waar (in welke theorie) heb je dit gevonden?
Of is het slechts een aanname, een vooroordeel?

Wanneer ik meer tijd heb, zal ik voor de geïnteresseerden mijn boek "Horse conformation" erbij pakken en wat overtypen en scannen. Dat boek heeft NIKS met NB, hoefnatuurlijk, paardnatuurlijk of welke natuurlijke inzichten dan ook te maken, dus objectief en leerzaam.

en ik zal voor een foto zorgen van een paard waarbij dit wel gebeurd..want je hoort mij helemaal niet zeggen dat dat bij allebij paarden gebeurd.De theorie van NB is niet de voetas breken maar bij sommige gevallen gebeurd dit door de stand die ze bij NB willen zien.
en verdiept in de hoef heb ik ook op het NB onderdeel.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:08

Nicole, ik voel mij niet aangevallen door jou hoor. Ik vind alleen dat je nogal ongenuanceerde uitspraken doet. Terwijl wat je feitelijk doet is niet eens het beslagen versus onbeslagen hoeven plaatsen, maar traditioneel bekappen tegenover natuurlijk bekappen zetten. Mag ik vragen waar jij je theoretische kennis over NB vandaan hebt? Mijn theoretische kennis over traditioneel bekappen beperkt zich namelijk tot een hoefsmid die zo bekapte alsof er een ijzer onder moest waardoor mijn pony altijd op de hoefwand liep met alle gevolgen van dien. Misschien had ik een slechte smid, misschien lag het aan mij, ik moest niet van die rare boekjes lezen heeft hij mij nog verteld. De rest van de mensen (ijzerklanten) was wel tevreden over hem. Ik heb hem NIET veroordeeld maar vriendelijk bedankt en ben op zoek gegaan naar een ander en kwam toen al snel uit in het alternatieve circuit. Gelukkig heb ik nu een hele goede bekapper.

Voorzover ik heb begrepen vallen onder NB alle alternatieve stromingen die als doel hebben om paarden altijd en overal ijzervrij te laten lopen. En binnen al die stromingen zijn ook weer uitersten (dat waar jij op doelt met dat parallel lopende hoefbeen, zonder dat de voetas wordt gebroken trouwens). Als jouw voorbeeld beperkt blijft tot jouw buren dan heb je geen goed referentiekader voor jezelf bepaald en heb je kennelijk al heel gauw jouw eigen conclusies getrokken. Geeft niks, heb ik ook gedaan met mijn eerste smid, maar verkondig het dan niet als de algemeen geldende gang van zaken. Deze is namelijk dat NB'ers altijd en eeuwig bezig zijn met de hoeven van hun paard en daar dus heel veel aandacht voor hebben en de eerste zijn om te signaleren dat er iets fout gaat.

Je kunt niet ontkennen dat de nimmer aflatende en stug volhoudende promotor van NB verantwoordelijk is voor een volledige omslag in paardensmidland. De meeste smeden kijken nu verder dan dat waarin hun lesstof ooit heeft voorzien en staan open voor nieuwe inzichten en ideeen. Paardeneigenaren worden kritischer en nemen niet meer voetstoots aan dat ieder paard wat op de weg loopt ijzers moet hebben. En als je dat niet geloven wilt, moet je alleen even kijken naar hoevaak dit soort topics wordt gelezen!

Groetjes, Edith

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:08

2639 x gelezen dit topic!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:15

ik had een hoefsmid waarover ik erg tevreden was destijds (jaja, officieel opgeleid en gecertificeerd en vanallesennogwat), hij bekapte super netjes, sneed niet zo heel veel weg maar toen ik met knollie ging mennen zei hij wel direct dat er ijzers onder moesten. Uiteindelijk was hij degene die mij de naam gaf van een NB-er, dus hij stond zeker open voor andere methodes dan zijn eigen Lachen

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:21

EdithHartog schreef:
Nicole, ik voel mij niet aangevallen door jou hoor. Ik vind alleen dat je nogal ongenuanceerde uitspraken doet. Terwijl wat je feitelijk doet is niet eens het beslagen versus onbeslagen hoeven plaatsen, maar traditioneel bekappen tegenover natuurlijk bekappen zetten. Mag ik vragen waar jij je theoretische kennis over NB vandaan hebt? Mijn theoretische kennis over traditioneel bekappen beperkt zich namelijk tot een hoefsmid die zo bekapte alsof er een ijzer onder moest waardoor mijn pony altijd op de hoefwand liep met alle gevolgen van dien. Misschien had ik een slechte smid, misschien lag het aan mij, ik moest niet van die rare boekjes lezen heeft hij mij nog verteld. De rest van de mensen (ijzerklanten) was wel tevreden over hem. Ik heb hem NIET veroordeeld maar vriendelijk bedankt en ben op zoek gegaan naar een ander en kwam toen al snel uit in het alternatieve circuit. Gelukkig heb ik nu een hele goede bekapper.

Voorzover ik heb begrepen vallen onder NB alle alternatieve stromingen die als doel hebben om paarden altijd en overal ijzervrij te laten lopen. En binnen al die stromingen zijn ook weer uitersten (dat waar jij op doelt met dat parallel lopende hoefbeen, zonder dat de voetas wordt gebroken trouwens). Als jouw voorbeeld beperkt blijft tot jouw buren dan heb je geen goed referentiekader voor jezelf bepaald en heb je kennelijk al heel gauw jouw eigen conclusies getrokken. Geeft niks, heb ik ook gedaan met mijn eerste smid, maar verkondig het dan niet als de algemeen geldende gang van zaken. Deze is namelijk dat NB'ers altijd en eeuwig bezig zijn met de hoeven van hun paard en daar dus heel veel aandacht voor hebben en de eerste zijn om te signaleren dat er iets fout gaat.

Je kunt niet ontkennen dat de nimmer aflatende en stug volhoudende promotor van NB verantwoordelijk is voor een volledige omslag in paardensmidland. De meeste smeden kijken nu verder dan dat waarin hun lesstof ooit heeft voorzien en staan open voor nieuwe inzichten en ideeen. Paardeneigenaren worden kritischer en nemen niet meer voetstoots aan dat ieder paard wat op de weg loopt ijzers moet hebben. En als je dat niet geloven wilt, moet je alleen even kijken naar hoevaak dit soort topics wordt gelezen!

Groetjes, Edith

over 1 ding zijn we het ook eens paardis beter af ZONDER ijzers.
maar toen mijn buuren begonnen met NB toen kreeg ik boeken,sites van alles van hun
om hun bevindingen te delen met mij om mij te overteugen van NB dus het is zeker niet
dat ik mijn theorie uit me neus peuter,daarbij zie ik dan de paarden er ook nog eens bij.
heb er ook een tijd voor open gestaan maar naar wat ik zelf gelezen en gezien heb geloof ik
er niet meer in. En dat is mijn goed recht.
En Natuurlijk bekappers kan je ook niet over 1 kam scheren want er zijn verschillende theorieen
en verschillende werkwijze,daarom zeg ik ook niet dat elk paard dit of dat heeft.

gr nicole

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:17

Ik neem aan dat je de natuurlijk bekappencursus van Hoefnatuurlijk bedoelt? Als je je daarin daadwerkelijk had verdiept had je gezien dat de witte lijn methode (die waar die methode op gebaseerd is maar dan aangepast aan de zompige Hollandse bodem) wel heel wat meer inhoudt dan het streven naar een parallel aan de grond lopend hoefbeen. Het is jammer dat alleen dat stukje er dan uit wordt gepikt en onder een vergrootglas wordt gelegd als zijnde het "breken van de voetas". En wederom (maar daar zijn we het over eens), het allerbelangrijkste bij deze vorm van bekappen zijn de randvoorwaarden. Je paard in een kudde houden, altijd buiten laten lopen, zoveel mogelijk op een harde ondergrond laten lopen, onbeperkt hooi of gras. Dat hele rijtje is zelfs nog belangrijker dan het bekappen zelf. Ik denk dat een groot deel van de tegenstand komt doordat veel mensen niet in staat zijn om aan deze randvoorwaarden te voldoen. En dat terwijl ze aan de andere kant werkelijk alles voor hun paard over hebben. Tel daarbij op dat de gemiddelde NB aanhangers nog heel wat argumenten hebben tegen het gebruik van bitten, sporen, zwepen en nog zo wat meer. En dat is, volgens mij, de echte reden waarom sommige mensen zich aangevallen voelen door de NB stroming.

Groetjes, Edith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:21

pink_unicorn schreef:
heb er ook een tijd voor open gestaan maar naar wat ik zelf gelezen en gezien heb geloof ik er niet meer in. En dat is mijn goed recht.

Daar heb je gelijk in, dat is jouw goed recht.

Maar na al jouw beweringen in dit topic heb ik je posts nog eens nagelopen en zie toch echt veel onwetendheden, aannames en vooroordelen in jouw berichten.

Ten eerste: als jij je werkelijk had verdiept in het natuurlijk bekappen, dan had je ook geweten wat het inhoudt. Dat NB in feite niets meer of minder is dan het nabootsen van de natuurlijke slijtage die bij onze paarden veelal te weinig plaatsvindt.
Je kwam dit topic binnen met de opmerking dat natuurlijk bekappen niet bestaat omdat bekappen volgens jou niet natuurlijk is.
--> Bekappen oftewel slijten is wel degelijk natuurlijk. En het is nòg natuurlijker om dit regelmatig bij te houden (=NB) en het niet eens in de zoveel tijd drastisch te doen (=TB).

Vervolgens beweer je dat traditioneel bekappen gebaseerd is op jarenlang onderzoek en dat TB al honderden jaren wordt gebruikt.
--> Die honderden jaren, dat klopt. Die onderzoeken dus niet; er wordt voortdurend 'onderzocht' welk ijzer voor welk euvel te gebruiken, worden er nieuwe ijzers en zelfs hele bouwwerken onder het paard gezet. Dat is geen onderzoek naar de hoef en naar bekappen, maar naar smeden en beslaan.
Verder is recent onderzoek gedaan, welke aangetoond heeft dat de hoefijzers helemaal niet meegegaan zijn met de tijd en nog steeds vergelijkbaar zijn met de hoefijzers van 2000 jaar geleden

Dan zeg je dat je "weet dat er genoeg mensen van NB af stappen,en dat het paard dan naar de stinkmodder is" en kom je met een link die niets met NB te maken heeft. Je noemt die site omdat deze - naar jouw eigen zeggen - een voorbeeld is van een negatieve ervaring met NB. Wanneer er ingegaan wordt op die betreffende link, zeg je "nee ik heb die site niet eens helemaal dus ik heb daar niet naar gekeken en neem het dus ook niet als voorbeeld".

Je zegt dat je het niet normaal vindt als iemand van NB af stapt, dat deze persoon dan bedreigd word. Je beweert zelfs: "Het is wel een feit dat mensen die er van af stappen en hun verhaal vertellen bedreigd worden, (de meesten dan)".
--> Feit??? Wie? Door wie? Waar zijn de aangiftes?

Later geef je aan dat het jou om de beenstand gaat. Je zegt letterlijk dit:
"ga maar ff een dagje met een gebogen pols zitten,het bot loopt niet meer in een rechte lijn, en dat is wat NBers doen met het bot in het been van een paard. het hoefbeen loopt wel gelijk aan de grond maar wat gebeuren er met de andere boten in het been !!! de NB theorie beperkt zich tot de hoef van het paard"
en:
"ik zeg niet dat elk paard dat GE-NBt met een gebroken voetas loopt maar dat is wel de theorie..een paard wat met het hoefbeen gelijk aan de grond loopt heet een gebroken voetas ja.En daar blijf ik bij dat dat niet goed is."
en:
"Hij gaat mij om het been wat er gebeurd met het been. ze kijken naar hoeven en het manier van houden,maar de rest van het been heeft geen goeie stand."

Je blijft volhouden dat bij NB de voetas gebroken wordt, dat er niet naar de beenstand gekeken wordt en dat NB-paarden geen goede beenstand hebben. En je geeft als voorbeeld dat je buurvrouw een paard heeft met een stijl voetje, dat de NB-er deze alleen bij raspt en dat dat paard steeds minder ruim en slechter loopt.

Sorry, maar ik kan je niet serieus nemen.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:30

EdithHartog schreef:
Ik neem aan dat je de natuurlijk bekappencursus van Hoefnatuurlijk bedoelt? Als je je daarin daadwerkelijk had verdiept had je gezien dat de witte lijn methode (die waar die methode op gebaseerd is maar dan aangepast aan de zompige Hollandse bodem) wel heel wat meer inhoudt dan het streven naar een parallel aan de grond lopend hoefbeen. Het is jammer dat alleen dat stukje er dan uit wordt gepikt en onder een vergrootglas wordt gelegd als zijnde het "breken van de voetas". En wederom (maar daar zijn we het over eens), het allerbelangrijkste bij deze vorm van bekappen zijn de randvoorwaarden. Je paard in een kudde houden, altijd buiten laten lopen, zoveel mogelijk op een harde ondergrond laten lopen, onbeperkt hooi of gras. Dat hele rijtje is zelfs nog belangrijker dan het bekappen zelf. Ik denk dat een groot deel van de tegenstand komt doordat veel mensen niet in staat zijn om aan deze randvoorwaarden te voldoen. En dat terwijl ze aan de andere kant werkelijk alles voor hun paard over hebben. Tel daarbij op dat er bij de gemiddelde NB aanhangers nog heel wat argumenten hebben tegen het gebruik van bitten, sporen, zwepen en nog zo wat meer. En dat is, volgens mij, de echte reden waarom sommige mensen zich aangevallen voelen door de NB stroming.

Groetjes, Edith

nee dat zou nooit een reden zijn waarom ik me eigen aangevallen zou voelen (voel ik me ook niet)
want ben tegen gebruik van sporen,zwepen,zelfs dekens,scheren,je paard de hele dag binnen houden
en ik vind het mooi als een paard ook nog bitloos gereden kan worden.
ik heb nog nooit met sporen gereden,ik kan me paarden bitloos rijden en dat doe ik ook in de bak,buiten rijden doe ik met want vind het rissico te groot voor als hij op hol slaat,ben zelfs aan het kijken voor een mooi bitloos hoofstel.Mijn paarden staan ook de hele dag buiten (en nacht) ze kunnen naar binnen.En ze worden niet gesshoren en ze dragen ook geen dekens,heb ze btw wel liggen maar
ze zijn nog nieuw.Dus in eigenlijk kan je wel zeggen dat ik ze bijna natuurlijk hou geef ze wel biks,
eiwitarme maar geef het ze wel.Alleen doe niet aan natuurlijk bekappen,ik geloof er niet in maar mensen hebben groot gelijk dat ze het proberen of doen als hun paard er beter van word why not.
maar ik ga het niet weer zeggen waarom ik denk dat het voor velen niet werkt en ik heb ook een duidelijke reden (vind ik dan ) waarom ik het niet doe en waarom ik er niet in geloof.en dat heb ik
ook al aangegeven.
ik denk dat veel paarden kwa gezondheid al vooruit gaan als mensen wel de ruimte hebben om hun paarden lekker de hele dag buiten laten zonder deken en al dat gedoe.Maar er zijn mensen die door NB zich beter gaan verdiepen en hun paard dan wel buiten gaan zetten en dat vind ik dan wel weer een mooi iets we zijn meer bezig met het welzijn van onze paardjes.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:46

JoviBan schreef:
pink_unicorn schreef:
heb er ook een tijd voor open gestaan maar naar wat ik zelf gelezen en gezien heb geloof ik er niet meer in. En dat is mijn goed recht.

Daar heb je gelijk in, dat is jouw goed recht.

Maar na al jouw beweringen in dit topic heb ik je posts nog eens nagelopen en zie toch echt veel onwetendheden, aannames en vooroordelen in jouw berichten.

Ten eerste: als jij je werkelijk had verdiept in het natuurlijk bekappen, dan had je ook geweten wat het inhoudt. Dat NB in feite niets meer of minder is dan het nabootsen van de natuurlijke slijtage die bij onze paarden veelal te weinig plaatsvindt.
Je kwam dit topic binnen met de opmerking dat natuurlijk bekappen niet bestaat omdat bekappen volgens jou niet natuurlijk is.
--> Bekappen oftewel slijten is wel degelijk natuurlijk. En het is nòg natuurlijker om dit regelmatig bij te houden (=NB) en het niet eens in de zoveel tijd drastisch te doen (=TB).

blijf er bij dat het niet die naam mag hebben...in de natuur slijten ze wij laten ze zo gezegt op die manier af slijten.het is nabootgebootste effect van de natuur.

Citaat:
Vervolgens beweer je dat traditioneel bekappen gebaseerd is op jarenlang onderzoek en dat TB al honderden jaren wordt gebruikt.
--> Die honderden jaren, dat klopt. Die onderzoeken dus niet; er wordt voortdurend 'onderzocht' welk ijzer voor welk euvel te gebruiken, worden er nieuwe ijzers en zelfs hele bouwwerken onder het paard gezet. Dat is geen onderzoek naar de hoef en naar bekappen, maar naar smeden en beslaan.
Verder is recent onderzoek gedaan, welke aangetoond heeft dat de hoefijzers helemaal niet meegegaan zijn met de tijd en nog steeds vergelijkbaar zijn met de hoefijzers van 2000 jaar geleden

heb het nietv over de ijzers gehad als je verder leest had je gelezen dat ik daar tegen ben.
heb het over zalfjes en andere poducten die er op de markt zijn gekomen en door goede hoesmeden ook gebruik worden..
Citaat:

Dan zeg je dat je "weet dat er genoeg mensen van NB af stappen,en dat het paard dan naar de stinkmodder is" en kom je met een link die niets met NB te maken heeft. Je noemt die site omdat deze - naar jouw eigen zeggen - een voorbeeld is van een negatieve ervaring met NB. Wanneer er ingegaan wordt op die betreffende link, zeg je "nee ik heb die site niet eens helemaal dus ik heb daar niet naar gekeken en neem het dus ook niet als voorbeeld".

Er zijn veel mensen die dezelfde fout maken als dat meisje daarom voorbeeld.
nee heb het niet helemaal gelezen,heb er naar gekeken heb het gelezen,niet helemaal maar genoeg.
Citaat:

Je zegt dat je het niet normaal vindt als iemand van NB af stapt, dat deze persoon dan bedreigd word. Je beweert zelfs: "Het is wel een feit dat mensen die er van af stappen en hun verhaal vertellen bedreigd worden, (de meesten dan)".

Moet je al kijken naar je eigen reactie.
Citaat:

Later geef je aan dat het jou om de beenstand gaat. Je zegt letterlijk dit:
"ga maar ff een dagje met een gebogen pols zitten,het bot loopt niet meer in een rechte lijn, en dat is wat NBers doen met het bot in het been van een paard. het hoefbeen loopt wel gelijk aan de grond maar wat gebeuren er met de andere boten in het been !!! de NB theorie beperkt zich tot de hoef van het paard"
en:
"ik zeg niet dat elk paard dat GE-NBt met een gebroken voetas loopt maar dat is wel de theorie..een paard wat met het hoefbeen gelijk aan de grond loopt heet een gebroken voetas ja.En daar blijf ik bij dat dat niet goed is."
en:
"Hij gaat mij om het been wat er gebeurd met het been. ze kijken naar hoeven en het manier van houden,maar de rest van het been heeft geen goeie stand."

Je blijft volhouden dat bij NB de voetas gebroken wordt, dat er niet naar de beenstand gekeken wordt en dat NB-paarden geen goede beenstand hebben. En je geeft als voorbeeld dat je buurvrouw een paard heeft met een stijl voetje, dat de NB-er deze alleen bij raspt en dat dat paard steeds minder ruim en slechter loopt.

de bedoeling bij NB is dat het hoefbeen gelijk aan de grond loopt,en ineens gebeurd het bij
het paard van mijn buurvrouw niet nou dan vind ik het raar want ze geloven zelf in hun theorie en dan passen ze het niet toe omdat het paard een afwijkend voetje heeft.
wildepaarden waar wij naar kijken en waar de theorie op gebasseert is die ook daadwerkelijk al tijd geleeft hebben..die hebben geen afwijkingen want degene met een afwijking gaan dood.
wij laten die niet doodgaan wij helpen ze..
Citaat:

Sorry, maar ik kan je niet serieus nemen.

dan doe je dat lekker niet zal mij een worst zijn.
jij ziet alleen je eigen geloof en loopt TB af te zeiken terwijl je het zelf waarscheinlijk
ook jaren op die manier heb gedaan.dus eerst verder kijken voor je oordeeld.

gr nicole

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:14

wie zijn dan AL die mensen die dezelfde fout maken als die persoon van die website???? En hoe ken jij die allemaal?

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:10

Ik geloof gerust wel dat er veel mensen zijn afgestapt van NB en terug zijn gegaan naar het traditioneel bekappen (al dan niet in een aangepaste vorm) of zelfs terug naar hoefijzers omdat het voldoen aan alle randvoorwaarden teveel problemen opleverde. Het zou mooi zijn als de heren en dames hoefsmeden ook aan een stuk voorlichting zouden doen, net als de tandarts die altijd loopt te zeuren dat je beter moet poetsen en niet zoveel moet snoepen, mag een smid gerust wel zeggen dat veel beweging beter is voor de hoeven en dat een langdurig verblijf in een stal niet bevorderlijk is voor de gezondheid van een paard.

Het is moeilijk om in Nederland een geschikte plek te vinden om paarden te houden. En dan heb ik het geluk dat ik aardig wat ruimte heb. Veruit de meeste mensen die ik ken zijn aangewezen op een pensionstal en een heel groot deel daarvan heeft er geen moeite mee zijn paard 23 uur per dag in een stal te laten staan. Tijd is ook een groot probleem merk ik wel, dus veel met je paard doen door de week als het vroeg donker wordt en smerig weer is, is er ook niet bij. En ik denk dat ik niet in een omgeving woon die nou zo extreem anders is dan andere plekken in het land. Ik woon midden in de polder! Dus dan mag je dat gemiddelde gerust wel landelijk doortrekken.

Groetjes Edith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:24

JoviBan schreef:
Bekappen oftewel slijten is wel degelijk natuurlijk. En het is nòg natuurlijker om dit regelmatig bij te houden (=NB) en het niet eens in de zoveel tijd drastisch te doen (=TB).

pink_unicorn schreef:
blijf er bij dat het niet die naam mag hebben...in de natuur slijten ze wij laten ze zo gezegt op die manier af slijten.het is nabootgebootste effect van de natuur.

Nou, als het alleen om de naam gaat? Verward
Ik dacht dat het jou om de methode ging?
pink_unicorn schreef:
heb het nietv over de ijzers gehad als je verder leest had je gelezen dat ik daar tegen ben. heb het over zalfjes en andere poducten die er op de markt zijn gekomen en door goede hoesmeden ook gebruik worden..

Nee, je had het over traditioneel bekappen, wat volgens jou gebaseerd is op jarenlang onderzoek. En dat ìs het niet. Nu zeg je opeens dat je zalfjes en andere producten bedoelt...
JoviBan schreef:

pink_unicorn schreef:
Moet je al kijken naar je eigen reactie.

Oh, dus dit soort vragen en vraagtekens ervaar jij als bedreigingen. Oké, da's dan duidelijk genoeg. Koe
pink_unicorn schreef:
jij ziet alleen je eigen geloof en loopt TB af te zeiken terwijl je het zelf waarscheinlijk ook jaren op die manier heb gedaan.dus eerst verder kijken voor je oordeeld.

Nee, ik loop TB niet af te zeiken, want ik weet dat er ook hoefsmeden zijn die wèl goed bekappen. TB vind ik ook hartstikke prima, zolang het paard maar blootvoets loopt. Net als jij ben ik tegen ijzers, that's it. Mijn voorkeur gaat echter uit naar NB, alleen al vanwege het feit dat dit regelmatig gebeurt (wekelijks tot tweewekelijks wordt de hoef bijgewerkt) en dat is gewoon beter voor de hoeven dan drastisch eens in de zoveel tijd (vaak pas na 10 à 13 weken).
Ik heb ook niet jaren TB gedaan; toen mijn paard bij me kwam, liep ze op ijzers. Dat vond ik zó raar, dat ik vragen ben gaan stellen, ben gaan onderzoeken en lezen, me ben gaan informeren en verdiepen. Niet zozeer in de verschillen tussen TB en NB, of uitsluitend in NB, maar in de hoef zèlf. De ijzers zijn eronder weggehaald en in eerste instantie werd mijn paard TB bekapt door een hoefsmid. Maar omdat ik de hoeven tussentijds zelf wilde gaan bijhouden en daarbij ondersteuning en adviezen wilde van een prof (waar veel hoefsmeden niet de tijd voor (willen) nemen, ben ik overgestapt op een natuurlijk bekapper.