[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoTrouble

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:44

Gieltje2002 schreef:
Mijn hoefsmid zegt altijd dat als het niet nodig is, je een paard het beste op zijn blote voeten kan laten staan. Maar er zijn inderdaad paarden die ijzers nodig hebben. Denk aan paarden die veel op de verharde weg lopen, waardoor de hoeven te snel slijten of paarden waarvan de stand van het been moet worden veranderd. Paarden met brokkelige hoeven etc. Ik denk dat een ieder dit voor zijn eigen paard in overleg met een goede hoefsmid moet beslissen. Daar kun je iemand niet op aanvallen of je mening aan opleggen. Dat is namelijk het moeilijke van de paardenwereld. Er zijn veel verschillende meningen en daar moet je zelf je weg in zien te vinden!

Hoefschoenen..?!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:31

`Hoi

Ik heb mijn paard wel op ijzers staan.

Vorig jaar ben ik begonnen met wedstrijden, gewoon onderaan in de B dus.
Mijn paard had destijds voor ijzer onder desonsdanks kwam ik bijna in de jury auto terrecht.
Toen het winter werd dacht ik oke de ijzer gaan er onderweg, ik moest toen altijd een stuk langs de straat voordat ik bij de manege kwam.
En als het dan glad zou zijn op straat verman ik daar minder van was toen mijn idee.
Mijn paard begon steeds stechter te lopen, ook werd hij vervelend op de linkerhand en liep hij links om zeer onregelmatig.
Het advies opgevolgd van mijn vriendin en er weer ijzer onder gedaan (voor) en sindsdien is het probleem weg.

Dus mijn standpunt is in de winter alleen voor en in de zomer rondom.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:48

fransje23 schreef:
Friezen staan inderdaad niet bekend om hun geweldige hoeven dus ik kan me heel goed voorstellen dat jouw paard ijzers nodig heeft.
Een mooi voorbeeld van een ras waarbij genetisch een niet zo geweldige hoefkwaliteit is vastgelegd.

Weet je wat nou zo apart is? Toen ik jaren geleden in Zuid Afrika een safari te paard deed, had de vrouw van dat paardenspul er graag ook Friezen bij, want die hadden zulke goede, harde hoeven..... Wat is er dan met de fokkerij hier gebeurt dat de friezen in Nederland ze niet (meer) hebben.
Ik moet ook zeggen dat die friezen in Zuid Afrika niet helemaal vergelijkbaar waren met de friezen die je hier in NL meestal tegenkomt Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:52

Waarschijnlijk omdat velen onder ons er meteen ijzers onder gooien?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:01

Justarman schreef:
Esperanza schreef:
Weer zo'n onzin uitspraak.....

Jij bent ook niet geboren met kleding aan?

Nee, maar een paard heeft een shabrak ook niet nodig om te overleven.. en een zadel en hoofdstel ook niet, maar wel spieren,botten,hoeven,tanden, etc.. En daarom is hij er ook mee geboren, dus als ijzers zo erg nodig waren voor een paard, dan was hij er wel mee geboren.. Knipoog En als het niet nodig is, waarom doe je het dan..?! want het si wel degelijk slecht voor de hoeven/pezen..

Begrijpend lezen is moeilijk hè? Er zijn ook mensen die geen of weinig kleding nodig hebben, maar betekend dat dan maar meteen dat dat voor alle mensen geldt?
Wat een onzin om te zeggen dat als hij het nodig heeft hij er wel mee geboren zou worden. Nooit begrepen dat wij met ons "gebruik" van paarden inbreuk maken op hoe de natuur het ooit bedoelt heeft? En is het dan niet onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat het paard zo goed mogelijk kan functioneren (zowel voor zichzelf als voor het werk dat wij vragen) door, indien nodig, hulpmiddelen te gebruiken?
En nee, hoefschoenen zijn niet altijd een optie. Lees er dit en andere topics nog maar eens op na.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:16

susie1981 schreef:
Dus mijn standpunt is in de winter alleen voor en in de zomer rondom.

Zolang je paard niet buiten staat is dat misschien te doen. Maar mijn ervaring is dat een paard in de winter buiten op ijzers een complete ramp is. Heb ooit noodgedwongen vanwege slechte hoeven mijn pony op voorijzers gehad in de winter. Bij het minste geringste beetje sneeuw, kon ze al niet meer normaal lopen vanwege de sneeuwballen in de hoef. Vreselijk gewoon.
En ik heb geen stal, dus ze moest maar wat hene hobbelen op die manier. Goed om haar nek te breken.
Hoefsmid had al met leren zolen beslagen tegen die euvel, maar zonder succes.

Nee dan hoefschoenen in de sneeuw Haha!. Geen glijpartijen, geen sneeuw in de zolen en gewoon gaan als een speer ...
Of blote voeten in de sneeuw ... da's nog beter en klontert ook niet, maar kan wel glijden op ijs.

PS
Achteraf gezien weet ik nu ook dat het "noodgedwongen" destijds niet nodig was geweest. Had ik toen geweten wat ik nu wist, had ze sowieso nooit ijzers gekregen. Maar da's weer wat anders Clown

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:19

Ik het het misschien verkeerd gezegt, ik bedoelde dat dat het standpunt is voor mij en mijn paard op dit moment omdat hij het gewoon nodig heeft.Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:23

Maar heb jij geen last dan van sneeuwballen in de hoeven??

Zelfs een dun laagje rijp zorgde al voor ellende.
Heb nog nooit zo'n vreselijke winter gehad als toen mijn pony op ijzers stond. Clown

Deel van de uitloop hadden we van een laag stro voorzien en afgezet. Ze had nog maar een paar m2 om te lopen, althans een stuk waar ze echt kon lopen zonder die "hakken" onder haar hoeven. Ook een boswandeling was niet te doen in de sneeuw.

Zeggen ze ooit dat het leuk rijden is in de sneeuw met het paard. Nou niet op ijzers, was mijn idee.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:27

Ja oke dat klopt Isapaardje, daar heb ik zeker ook last van maar het is kiezen of delen.
Sneeuw onder de hoeven en dat weg halen als ik over ben bij de manege of mijn paard het hele winter gevoelig en onregelmatig laten lopen.

Maar we hebben nu trouwens geluk we zijn met onze paarden ergens anders gaan staan en nu hoef ik niet meer langs de straat voordat ik kan gaan rijden Lachen.

Maar Casmir heeft gewoon echt zijn ijzer nodig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:45

Gevoelig laten lopen is zeker ook niet goed.
Denk dan weer aan het vastzetten van de rug e.d. Voor je het weet heb je andere problemen die niet meer in de hoeven zitten.

Maar voor mij was die sneeuw e.d. toen echt een probleem omdat ik dus geen afsluitbare stal had/heb. Altijd buiten dus. En dat gaat niet met ijzers. Maar vreemd genoeg is ze in de winter nooit gevoelig op het harde (bevroren grond). In de zomer echter nog wel eens af en toe. Ik leg het dan ook op voeding (suikers in het jonge gras) waarom een paard gevoelig kan worden. Zonder dat het overigens echt een bevangenheid is.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:52

Daar heb ik nog nooit van gehoord Isapaardje maar dat zal heel goed kunnen.
Maar even een andere prive vraag ik ben hier dus nieuw en wil graag een foto van mijn paard bij mij profile, maar kun je mij uitleggen hoe dat moet, of vertellen waar ik dat kan vinden.
Al vast bedankt!!

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:53

Mijn paard staat voor op ijzers, met leren zolen. Nadat hij op het land een keer zijn ijzers eraf heeft getrapt waren zijn hoeven heel kort geworden en is zijn zool afgesleten. Hij moest daarom tijdelijk op schokdempend beslag en dat beviel mij eigenlijk zo veel beter dan gewone ijzers dat hij tegenwoordig nogsteeds zolen heeft.
Zijn voeten groeien beter met zolen eronder, voeten zijn harder geworden, hij loopt veel makkelijker en heeft geen rotstraal meer gehad. Zonder ijzers is natuurlijk het allerbeste, maar ik ben uitermate tevreden met deze oplossing omdat ik heel veel over de weg rij en mijn paard duidelijk lekker in zijn nopjes is met dit beslag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:19

Waratje schreef:
Wat is er dan met de fokkerij hier gebeurt dat de friezen in Nederland ze niet (meer) hebben.

Het dezelfde als er met meer rassen gebeurt..er wordt niet gekeken naar het fokken van een duurzaam paard. Het uiterlijk en spectaculaire bewegingen voeren te boventoon.
Bovendien heb je bij friezen nog het nadeel dat er maar een beperkt aantal bloedlijnen zijn. Bepaalde eigenschappen komen dus eerder terug.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:34

Citaat:
Begrijpend lezen is moeilijk hè? Er zijn ook mensen die geen of weinig kleding nodig hebben, maar betekend dat dan maar meteen dat dat voor alle mensen geldt?
Wat een onzin om te zeggen dat als hij het nodig heeft hij er wel mee geboren zou worden. Nooit begrepen dat wij met ons "gebruik" van paarden inbreuk maken op hoe de natuur het ooit bedoelt heeft? En is het dan niet onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat het paard zo goed mogelijk kan functioneren (zowel voor zichzelf als voor het werk dat wij vragen) door, indien nodig, hulpmiddelen te gebruiken?En nee, hoefschoenen zijn niet altijd een optie. Lees er dit en andere topics nog maar eens op na.

Maar jij zegt hiermee dus bijna letterlijk dat omdat wij op paarden rijden er dus ijzers onder moeten..? Verward Ijzers zijn (bijna) alleen maar nodig voor echte probleempaarden en niet voor ruiters die hun paarden te pas en te onpas onder ijzers gooien omdat dat toevallig bij het rijden hoort of bij de manier waarop wij onze paarden gebruiken.. Scheve mond !

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:10

orion1996 schreef:
Mijn paard staat voor op ijzers, met leren zolen. Nadat hij op het land een keer zijn ijzers eraf heeft getrapt waren zijn hoeven heel kort geworden en is zijn zool afgesleten. Hij moest daarom tijdelijk op schokdempend beslag en dat beviel mij eigenlijk zo veel beter dan gewone ijzers dat hij tegenwoordig nogsteeds zolen heeft.
Zijn voeten groeien beter met zolen eronder, voeten zijn harder geworden, hij loopt veel makkelijker en heeft geen rotstraal meer gehad. Zonder ijzers is natuurlijk het allerbeste, maar ik ben uitermate tevreden met deze oplossing omdat ik heel veel over de weg rij en mijn paard duidelijk lekker in zijn nopjes is met dit beslag.

Dat is grappig, want toen mijn pony leren zolen had vanwege een te dunne eigen zool en ook om het klonten van die sneeuw wat in te perken, werden haar hoeven juist steeds slechter.
Vanwege de zool deed de straal helemaal niet meer mee in het "loop"proces en kreeg de pony steeds hogere en hogere verzenen. Uiteindelijk was de hele straal verschrompeld en een andere hoefsmid vroeg me dan ook waarom ik die 'rot'zolen erin had laten plaatsen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:30

Justarman schreef:
Citaat:
Wat een onzin om te zeggen dat als hij het nodig heeft hij er wel mee geboren zou worden. Nooit begrepen dat wij met ons "gebruik" van paarden inbreuk maken op hoe de natuur het ooit bedoelt heeft? En is het dan niet onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat het paard zo goed mogelijk kan functioneren (zowel voor zichzelf als voor het werk dat wij vragen) door, indien nodig, hulpmiddelen te gebruiken?En nee, hoefschoenen zijn niet altijd een optie. Lees er dit en andere topics nog maar eens op na.

Maar jij zegt hiermee dus bijna letterlijk dat omdat wij op paarden rijden er dus ijzers onder moeten..? Verward Ijzers zijn (bijna) alleen maar nodig voor echte probleempaarden en niet voor ruiters die hun paarden te pas en te onpas onder ijzers gooien omdat dat toevallig bij het rijden hoort of bij de manier waarop wij onze paarden gebruiken.. Scheve mond !

Nee, ik zeg niet dat er "dus" ijzers onder moeten, maar wel dat wij moeten zorgen dat het paard kan doen wat we van ze vragen. Dus afhankelijk van het individuele paard en de vraag van de bijbehorende mens, zul je moeten kijken hoe je de zaken regelt. En dat gaat om meer dan wel of geen ijzers. Waar de meeste paarden rustig zonder ijzers een uurtje dagelijks buiten kunnen rijden (mits nette bosgrond en niet alleen maar asfalt Ja ), zal het aantal paarden dat een endurance van 100 km kan uitlopen op blote voeten niet heel groot zijn. Er zijn paarden die dat kunnen, maar de meeste paarden kunnen dat niet. Ik ken ook menners die het geprobeerd hebben zonder ijzers, dat ging dus echt niet. Met meerspan rijdt je ook niet zo gemakkelijk met hoefschoenen, dus toch maar weer ijzers. Het is niet anders.
Mijn paard staat gewoon op blote voeten, daar kan ze uitstekend mee uit de voeten. Maar als ik het idee heb om haar mee te nemen naar de Ardennen dan gaan er dus echt wel ijzers (of "kunsstoffen") onder. Dat is gewoon teveel gevraagd voor haar voeten en als ik het toch persé wil, dan moet IK zorgen dat ze het ook kan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:49

Waratje schreef:
Mijn paard staat gewoon op blote voeten, daar kan ze uitstekend mee uit de voeten. Maar als ik het idee heb om haar mee te nemen naar de Ardennen dan gaan er dus echt wel ijzers (of "kunsstoffen") onder. Dat is gewoon teveel gevraagd voor haar voeten en als ik het toch persé wil, dan moet IK zorgen dat ze het ook kan.

Dat is helemaal mijn idee Haha! . Ik heb een beetje in mijn hoofd om mijn paard volgende jaar mee te nemen naar Zuid-limburg. Die ondergrond daar is zo veel harder en steniger dan hier dat ze gegarandeerd zere voeten zou krijgen. Dan krijgt ze dus in die periode (kunststof)beslag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:53

Waratje schreef:
Ik ken ook menners die het geprobeerd hebben zonder ijzers, dat ging dus echt niet. Met meerspan rijdt je ook niet zo gemakkelijk met hoefschoenen, dus toch maar weer ijzers. Het is niet anders

Mijn kennis rijdt 4 span (welsh) op hoefschoenen. Endurance en marathon.

Het enige "nadeel" is dat hij voordat hij gaat rijden 16 schoenen moet aantrekken.
Hij heeft 8 pony's en alles op schoenen, dus er liggen inderdaad 32 verschillende schoenen in de kast.
Dat is ook een "nadeel" van op maat gemaakte schoenen (van Smit) Clown

Verder ziet die man enkel en alleen maar voordelen. Zelfs in de waterbak is hij in 3 jaar rijden er onlangs pas eentje verloren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:02

Maar even voor de anti-ijzer-bokkers (bedenk voor jezelf maar of je daarbij hoort of niet): ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Bij dezen nogmaals:

Citaat:
Mijn paard heeft haar hele leven blootvoets gelopen. Maar doordat we artrose hebben geconstateerd, is ze op ijzers komen te staan. Resultaat: paard loopt weer compleet regelmatig. Dan is een ijzer toch een oplossing, of niet?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:16

PS: met anti-ijzer bedoel ik echt anti, degenen die onder geen beding een ijzer goedkeuren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:22

Nee, want het ijzer doet niets aan de oorzaak van het probleem, de atrose.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:28

Wat kun je aan de artrose doen dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:38

Niks, maar je kunt in ieder geval proberen de juiste omstandigheden te creeeren zodat het niet erger wordt. IJzers helpen daar nou niet bepaald bij door het creeeren van extra trillingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:03

Wendy schreef:
Niks, maar je kunt in ieder geval proberen de juiste omstandigheden te creeeren zodat het niet erger wordt. IJzers helpen daar nou niet bepaald bij door het creeeren van extra trillingen.

Wat wil je dan, dat het paard op blote voeten lekker door blijft kreupelen? In mijn optiek is het van belang dat het paard kwaliteit van leven heeft, lopen met pijn is geen kwaliteit van leven. Als dit paard met ijzers nog een paar jaar comfortabel kan rondlopen is dat toch mooi? En ja, misschien dat die ijzers de artrose iets wordt verergerd, maar soms moet je kiezen uit twee "kwaden". Ik weet in ieder geval dat een paard met artrose op ijzers nog behoorlijk oud kan worden, dus zo veel effect hebben die trillingen ook weer niet. Soms is het handig om naar de praktijk te kijken en de theorie lekker te laten voor wat het is Schijnheilig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:19

Haha! Ik weet zelf ook niet wat ik in een dergelijke situatie zou doen, maar ik denk dat ik dan zelf voor kunststofbeslag zou gaan. Juist omdat dat minder trillingen veroorzaakt.