HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:47

arno8 schreef:
Het is eigenlijk heel simpel: naturals pakken het beste van twee werelden.

Mooi geschreven arno! OK dan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:51

arno8 schreef:

Leg eens uit?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:58

fransje23 schreef:
arno8 schreef:

Leg eens uit?

Lees even terug naar de reactie van Zandruiter over het niet gebruiken van wormenkuren en drinkwater en daarna de reactie van Cowgirl en mijzelf. Knipoog

Verder lijkt het mij beter deze discussie elders te voeren, dit is tenslotte een topic over hoeven, niet over het al dan wel of niet natuurlijk houden van je paard(en).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:00

Uit de 'wereld' van de natuur blijkt bijvoorbeeld dat veel beweging goed is voor een paard, dus zetten we het paard buiten.
In de natuur blijkt ook dat een paard door een roofdier opgegeten kan worden. Dat is weer wat minder, dus zetten we maar geen roofdieren op het weiland, ook al zorgen die er voor dat het paard flink wat beweging krijgt.

De andere 'wereld' is de mensenwereld. Daar haal je uit wat er goed is voor een paard en de dingen die dat niet zijn, laat je liggen. Ontwormen is bijvoorbeeld goed en ijzers, dekens en een bit (volgens ons) dan weer niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:11

Auky schreef:
Lees even terug naar de reactie van Zandruiter over het niet gebruiken van wormenkuren en drinkwater en daarna de reactie van Cowgirl en mijzelf. Knipoog

Die heb ik inderdaad gelezen. Maar het beste van twee werelden is natuurlijk ontzettend subjectief. Dus om nu te zeggen de naturals het beste uit beide werelden pakken...

Ik probeer ook de juiste balans te vinden die bij mij en mijn paard past. Maar ik kies heel bewust voor dekens, een hoeveelheid krachtvoer etc. En zo is het ook met beslag. Mocht het nodig zijn omdat de hoeven door intensief trainen de groei niet meer bij kunnen houden dan krijgt ze, gedurende die intensieve trainingsperiode, beslag. Tot die tijd loopt ze gewoon op haar blote voeten. Maar ik sluit niets uit en bepaal het aan de hand van de situatie.(en zo komen we weer een beetje on-topic Knipoog )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:18

Ik spreek eigenlijk voor mezelf, maar ik zal de situatie dus niet zo ver laten komen dat ik ijzers nodig heb. Misschien dat dat ook iets van 'natural' is. Dat je geen schadelijke dingen met je paard doet om iets te krijgen wat je zelf wil.
Al gaat dat niet helemaal op: we gaan er immers ook op zitten, wat ook schadelijk is.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:45

Mijn opinie is gewoon dat naturals, en niet alleen hier hoor maar ook IRL, erg door kunnen slaan. Ik ben laatst tijdens een buitenritje gewoon zo goed als veroordeeld door een paar, omdat ik mijn paard op ijzers heb, mijn paard een bit in heeft. Ik heb inderdaad ook even aangegeven dat zij dus zelf op hun paard ZITTEN wat toch in de natuur ook niet voorkomt?
Verder vind ik er zelf niet veel mis aan hoe ik mijn paard stal en weid. Maar ik krijg onderhand kotsneigingen van hoe dus sommige naturals daar over praten. Ze denken dat zij het alleen maar goed doen en hebben volgens mij grote moeite om mensen die het op hun manier doen, in hun waarde te laten.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:54

Zandruiter schreef:
Mijn opinie is gewoon dat naturals, en niet alleen hier hoor maar ook IRL, erg door kunnen slaan. Ik ben laatst tijdens een buitenritje gewoon zo goed als veroordeeld door een paar, omdat ik mijn paard op ijzers heb, mijn paard een bit in heeft. Ik heb inderdaad ook even aangegeven dat zij dus zelf op hun paard ZITTEN wat toch in de natuur ook niet voorkomt?
Verder vind ik er zelf niet veel mis aan hoe ik mijn paard stal en weid. Maar ik krijg onderhand kotsneigingen van hoe dus sommige naturals daar over praten. Ze denken dat zij het alleen maar goed doen en hebben volgens mij grote moeite om mensen die het op hun manier doen, in hun waarde te laten.

Helaas komt dat inderdaad ook voor ja. Dat 'naturals' en 'normals' een andere denkwijze hebben is bekend, maar het is jammer dat men elkaar niet in hun waarde wil laten in sommige gevallen. (van beide kanten overigens)
Gelukkig zijn 'ze' niet allemaal zo Lachen

Maar nu moeten we echt weer ontopic gaan Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:55

Dat soort mensen heb je helaas overal.
Ik word zelf soms ook aangesproken op mijn paard zonder hoefijzers: "Is dat een twenter?"
"Nee, ze is 17".
"Maar dat kan niet! Dan moeten er ijzers onder!"

Negeren die boel!

Als ik mensen op een paard voorbij zie komen dat totaal anders is opgetuigd, kan ik er evengoed mee praten. Ik ga echt niet meteen beginnen van: "En dat bit moet uit en die ijzers moeten er af en blablabla". Maar als ze vragen of dat echt kan, zo zonder ijzers, dan geef ik natuurlijk graag uitleg Haha!

Als iemand je op zo'n manier lastig valt, zou ik gewoon zeggen: Het is niet natural om je met andermans zaken te bemoeien Tong uitsteken

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:59

Ha, die ga ik onthouden! Ik werd uitgemaakt voor dierenbeul en ik verzorgde mijn paard ook slecht omdat ze wel eens een dag in de bak staat en niet op de wei.
(merrie staat op foto in mijn profiel, kijk voor jezelf, moet er wel bij zeggen dat ze daar drachtig was) Ik krijg vaak te horen dat ze er erg goed en mooi uitziet.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:10

arno8 schreef:
Dat soort mensen heb je helaas overal.
Ik word zelf soms ook aangesproken op mijn paard zonder hoefijzers: "Is dat een twenter?"
"Nee, ze is 17".
"Maar dat kan niet! Dan moeten er ijzers onder!"

Negeren die boel!

Als ik mensen op een paard voorbij zie komen dat totaal anders is opgetuigd, kan ik er evengoed mee praten. Ik ga echt niet meteen beginnen van: "En dat bit moet uit en die ijzers moeten er af en blablabla". Maar als ze vragen of dat echt kan, zo zonder ijzers, dan geef ik natuurlijk graag uitleg Haha!

Als iemand je op zo'n manier lastig valt, zou ik gewoon zeggen: Het is niet natural om je met andermans zaken te bemoeien Tong uitsteken

Inderdaad, ik ben eigenlijk de enige in mijn omgeving (meiden met wie ik wel eens samen rijd e.d.) die zgn. 'natural' is, maar heb nog nooit tegen een van hen gezegd dat ze dat bit eruit moeten halen en de ijzers eraf moeten. Maar inderdaad, als ze vragen hebben over 'mijn' manier, vind ik het wel leuk om er iets over te vertellen en uitleg te geven. Ja

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:46

Ik heb mijn paarden zowel met als zonder ijzers, met en zonder zadel en met en zonder hoofdstel gereden in het bos en door de polder. En nooit, maar dan ook nooit heb ik een opmerking gehad van andere ruiters over het wel of niet om- of onderhebben van ijzers of optoming.

Het enige waar ik opmerkingen over krijg is als ik naast mijn paard (hard)loop in het bos en over straat ipv eropzit!! Clown Mensen schijnen het heel vreemd te vinden als je ernaast loopt Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:18

Hier idem, ik heb nooit rare opmerkingen van omstanders gehad, slechts 1 keer ooit of mijn pony geen "hoeven" moest hebben Lachen. Uitgelegd dat die er wel degelijk onder zaten, maar dat de ijzers niet hoefden. Op bitloos alleen maar leuke reacties gekregen. Maar er náást lopen, schijnt wel heel vreemd te zijn Clown. En vliegenmaskers, die roepen ook vragen op.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:51

Inderdaad, heb wel eens allerlei termen naar mijn hoofd gesmeten gekregen van een paar fietsers toen ik mijn paard met vliegenmasker op in de wei ging zetten.. Hoe ik het in mijn hoofd haalde een paard geblindoekt in de wei te zetten. Dus ik naar die man met masker en liet hem zien dat je er gewoon doorheen kon kijken Cool

Maar goed, ook dit is weer off topic Tong uitsteken

Wel grappig idd dat veel mensen die helemaal niets van paarden weten vragen of je paard geen hoeven onder moet als je zonder ijzers rijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:09

Hier ook een leuke:

Met de hitte en droogte de afgelopen tijd, zette ik Jovarna geregeld in de hoefschoenen die ik vol water deed, zodat de hoeven zich vol konden zuigen met water.
Kwam een stalgenote er aan, keek verbaasd naar de hoefschoenen en vroeg wat dat waren. Ik zei dat het hoefschoenen waren en toen vroeg ze "Oh? Doe dat geen pijn dan?".
Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:25

arno8 schreef:
Uit de 'wereld' van de natuur blijkt bijvoorbeeld dat veel beweging goed is voor een paard, dus zetten we het paard buiten.
In de natuur blijkt ook dat een paard door een roofdier opgegeten kan worden. Dat is weer wat minder, dus zetten we maar geen roofdieren op het weiland, ook al zorgen die er voor dat het paard flink wat beweging krijgt.

De andere 'wereld' is de mensenwereld. Daar haal je uit wat er goed is voor een paard en de dingen die dat niet zijn, laat je liggen. Ontwormen is bijvoorbeeld goed en ijzers, dekens en een bit (volgens ons) dan weer niet.

ik zou dekens niet zomaar afkeuren, Arno. ze hebben namelijk ook hun functie. hoewel het in sommige situaties onzin is om je paard een deken op te leggen zijn er daarintegen wel gevallen waar het noodzakelijk is. ik heb het hier bijvoorbeeld over buitenpaarden die vanwegen conditie of leeftijd niet tegen kou en/of nattigheid kunnen en dus een regendeken op krijgen.

ik kies er ook voor om mijn paarden met bit te rijden. zonder is namelijk niet altijd paardvriendelijker., en elk bit is zo vriendelijk als je handen. laatst zag ik ergens een foto van iemand die bitloos reed op een ijslander met een, wat zij zo noemde, bosal, een neusriem gemaakt van stijf, ruw en dun touw. niet echt fijn voor het paard. maar wel bitloos.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:31

ik maake de hoeven van mijn paarden nooit nat als het droog weer is en ze hebben er totaal geen last van. scheuren en brokkels hebben ze nooit.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:37

Zandruiter schreef:
Ik kan me er echt niet in vinden dat natuurlijk bekappen beter zou zijn voor een paard. Een huis tuin en keukenpaard hoeft niet te leven als een paard "in het wild" en,

ik ken een aantal paarden, waaronder die van mijzelf, die door GOED natuurlijk bekappen, qua hoefkwaliteit erg vooruit zijn gegaan. met traditioneel bekappen is dat nooit gelukt (bij mijn eigen paarden)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:52

Jovarna schreef:
Hier ook een leuke:

Met de hitte en droogte de afgelopen tijd, zette ik Jovarna geregeld in de hoefschoenen die ik vol water deed, zodat de hoeven zich vol konden zuigen met water.
Kwam een stalgenote er aan, keek verbaasd naar de hoefschoenen en vroeg wat dat waren. Ik zei dat het hoefschoenen waren en toen vroeg ze "Oh? Doe dat geen pijn dan?".
Haha!

huh??? Die is wel heel bijzonder. Heb je haar nog gevraagd wat er dan pijn zou moeten doen? Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:35

Citaat:
ik ken een aantal paarden, waaronder die van mijzelf, die door GOED natuurlijk bekappen, qua hoefkwaliteit erg vooruit zijn gegaan. met traditioneel bekappen is dat nooit gelukt (bij mijn eigen paarden)

En mijn paard is in hoefkwaliteit vooruit gegaan op ijzers. Dusdanig dat hij nu weer blootvoets verder kan.

Alleen willen sommige dat niet horen en blijven herhalen dat beslaan slecht is en zeer nadelige gevolgen heeft. Dat ik in (of moet ik zeggen na) 7 jaar geen problemen heb gezien die door de ijzers veroorzaakt zouden kunnen zijn wordt genegeerd.

Gelukkig kan mijn paard niets lezen over deze nadelige gevolgen. Hij zou spontaan kreupel gaan lopen denk ik Clown .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:14

Citaat:
Ik ben laatst tijdens een buitenritje gewoon zo goed als veroordeeld door een paar, omdat ik mijn paard op ijzers heb, mijn paard een bit in heeft

aan mensen die zo doen heb ik ook een hekel. Die hebben gewoon een bord voor hun kop en denken dat zij alles goed doen en jij alles fout.

Ik vind het zelf erg leuk en vooral intressant om te weten hoe anderen hun paarden houden en rijden. Er zit altijd wel iets bij dat je kunt overnemen of overbrengen.
Bij mijn neef in frankrijk kwam ik voor het eerst in aanraking met parelli....leuk misschien niet voor de volle 100% maar er zijn zeker dingen die ik nu ook gebruik.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:23

@Jovarna, paarden hebben in het wild toch ook geen met water gevulde hoefschoenen aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:28

Zandruiter schreef:
@Jovarna, paarden hebben in het wild toch ook geen met water gevulde hoefschoenen aan?

Beter kijken! Haha! Koe

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:30

@zandruiter: Zo dacht ik dus eerst ook toen ik mijn paard zijn hoeven nat ging maken. Maar ik ben toch even bij de hengsten achter bij ons huis in het natuurtrein gaan kijken, ze hebben daar een meertje waar ze uit drinken, en als ze drinken staan ze altijd met de voorhoeven in het water en soms ook met de achterhoeven.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:32

En om nou een meertje te gaan aanleggen in de wei is ook zowat... Clown