[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yamy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:39

mijn moeders vriendin heeft het gehad met haar paard ze hadden hem een week of 6 en ze gingen skieen een meisje ging hem verzorgen.En ree er bij de vorige eigenaar 1 ag vor dat ze terug gingen viel ze en brak haar bee en kwam ze te horen dat haar paard hoef bevanger had Huilen

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:05

De haflingermerrie waar ik het over had, heb ik nu een aantal keren afgespoten bij de spuitplaats.
Of het helpt weet ik niet, maar misschien is het toch wat pijnstillend.
Zij staat nog steeds in de paddock, met een streng dieet, alleen hooi dus.
Ook kreeg zij een medicijn wat de eiwitten in de hoeven afbreekt.
Het duurt nu wel 3 weken, en er lijkt weinig verbetering.
Zij blijft nog steeds veel liggen.
Wat kun je nog meer doen, naast pijnstillende spuiten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:25

Wil ik ook graag weten Lachen

Ik dacht dat grietje aan het beteren was, ze was vrolijk en lekker actief, maar eergister kwam de smid en die vertelde mijn vader dat de witte lijn nog breder was geworden, terwijl er geen gras in haar weiland staat en ze alleen maar hooi krijgt. Ik word een beetje moedeloos, want ik heb al het idee dat ze al helemaal niks binnen krijgt. Volgens mij word ze niet gevoert door mensen, want dan moeten ze eerst door de gewone wei, maar ik ga voor de zekerheid een bordje aan de wei hangen met verboden te voeren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:59

die witte lijn blijft verbreed totdat de hele hoef vernieuwd is, dat duurt dus wel een jaar. Logisch dus dat de smid dat ziet, als hij de hoef correct bekapt dan herstelt de verbinding tussen hoefwand en witte lijn. Bekapt hij niet correct dan blijf je aanmodderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:12

Hij kapt wel goed heb ik het idee, heeft ook diploma's voor othopedies beslag enz, maar dat is dus geen rede om ongerust te zijn? Ik ga denk ik nog even de DA laten komen, al zei hij dat het wel meeviel met haar bevangenheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:27

Mijn ervaring met hoefbevangenheid is dat het niet zo een twee drie over is. Bij mijn paard heeft de 'akelige/pijnlijke' fase zeker 4 maanden geduurd.
Soms dacht ik dat het beter ging en dan kwam ik een paar uurtjes later weer achterhuis en dan stond ze weer stokstijf.

Zij heeft maanden lang pijnstilling en ontstekingsremmers gehad.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:31

Wat belagnrijk is is een goede hoefsmid, die zo bekapt dat de hoeven ontlast worden, en ze niet kantelen. Verder is voeding natuurlijk het aller belangrijskte. Soms wil speciaal beslag ook nog wel eens helpen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:29

Ik heb een merrie die tegen bevangen aan zit.
Warme voetjes, loopt wat stijf (maar wil nog wel lopen). Ze staat niet in de bekende stand, voel nog geen hartslag in haar koot enz, dus ik denk dat ik er optijd bij ben. Heb gister even met haar gewandeld (wat ze erg leuk vond ondanks dat ze niet fijn liep).
Ik dacht eerst ff dat ze niet fijn liep omdat ze van de week met beslaan midden in een nageltje gesprongen is(muts kwam recht overeind terwijl ze normaal echt braaf is), maar beide voeten zijn warm ipv die ene voet.
Ze staat nu met een half plakje hooi in een natte zandpadock. Vanavond nog maar een stukje met haar wandelen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:25

Nazgul schreef:
De haflingermerrie waar ik het over had, heb ik nu een aantal keren afgespoten bij de spuitplaats.
Of het helpt weet ik niet, maar misschien is het toch wat pijnstillend.
Zij staat nog steeds in de paddock, met een streng dieet, alleen hooi dus.
Ook kreeg zij een medicijn wat de eiwitten in de hoeven afbreekt.
Het duurt nu wel 3 weken, en er lijkt weinig verbetering.
Zij blijft nog steeds veel liggen.
Wat kun je nog meer doen, naast pijnstillende spuiten?

magnesium Lachen werk veel beter dan pijnstillers enz want magnesium lost het probleem op Knipoog

@ dennis: ik hoop dat je er nog optijd bij bent! lekker in het paddock laten staan en geen krachtvoer meer en hoop dat het dan allemaal mee valt! lopen is natuurlijk wel goed zolang ze het wil Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:00

en laat je niet voor de gek houden door die typisch 'bevangen' stand. Die van mij is 2x bevangen geweest waarvan de eerste keer ernstig, maar ze heeft nooit in die houding gestaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:40

Ik denk dat ik er optijd bij was, ze is nu al weer een stuk beter.
Voetjes bijna niet meer warm en loopt weer een stuk ruimer (een bewegings wonder word het niet meer door verbeend hoefkraakbeen).
Zelfs een klein buitenritje onder het zadel gestapt wat ze echt prachtig vond (aan de hand stappen vind ze stom, word ze sjago, onder het zadel vind ze het wel leuk, rare pony).

Heb alleen een virusje in de groep, dus ze zijn allemaal niet echt fit en de meeste lopen met wat verhoging.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:55

Jeetje gooien ze mijn topic op slot Boos! stom bokt!

Kymalin het is een kuurtje dat van het megnesium

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:03

Ja, dat slaat echt nergens op!!!!! Boos! Boos! Dank voor je antwoord!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:23

Kymalin schreef:
Ja, dat slaat echt nergens op!!!!! Boos! Boos! Dank voor je antwoord!

Ikke ook niet begrijpen hoor dus voortaan mag je niet meer een topic openen als er al 1tje van bestaat Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:25

Ik ben bang dat dan meer dan de helft van alle topics op slot moet hier Haha! ! Hoe ist met Dynamiek trouwens? Gaat ze nog goed? Heb gisteren voor het eerst de paardjes een half uurtje op de weide gehad, vond het DOODENG!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:28

Ja idd, dan zijn we allemaal snel uitgebokt!

Spannend gisteren dus voor je en het ging goed? staat er bij jou op het stuk veel gras?
Vandaag weer op de weide?

Dynamiek heb ik nu 2 uurtjes lopen in het kale stukje weide staat geen grasprietje meer zo kaal is het Haha!

Trouwens je kan me ook altijd in dit huiskamertopic vinden, bij een stelletje maffe meiden viewtopic.php?f=34&t=770269 dus daar kan je ook posten hoor Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:33

Ja, het gras is er hoog en stengelig, en ik wil ze nu iedere dag een half uurtje laten plunderen. Je moet eens het fructaanverhaal op www.paardnatuurlijk.nl lezen, daarin staat dat kort gemaaid en afgegeten gras gevaarlijker is dan lang gras, plus per dag staat aangegeven hoe hoog de risico's zijn op hoge fructaangehaltes.

Ik ga nu weg, zal zeker eens op jouw link kijken!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:44

Ik heb nu een graasmasker voor mijn pony, is misschien ook een aanrader als je bang bent om ze weer in het gras te zetten. Het werkt echt goed.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:45

En nog een vraagje, heeft iemand hier ervaring met het MSM voedingssupplement?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:15

Kymalin schreef:
Ja, het gras is er hoog en stengelig, en ik wil ze nu iedere dag een half uurtje laten plunderen. Je moet eens het fructaanverhaal op http://www.paardnatuurlijk.nl lezen, daarin staat dat kort gemaaid en afgegeten gras gevaarlijker is dan lang gras, plus per dag staat aangegeven hoe hoog de risico's zijn op hoge fructaangehaltes.

Een richtlijn kan het zijn, maar aangezien de omstandigheden voor wel of geen fructaan in het gras heel erg lokaal zijn, moet je die grafiek met een slag om de arm bekijken.
Zo telt ook mee of je gras wel of niet bemest is.
Hoe lang jouw gras is. Wat voor grassoorten je hebt staan (niet alle grassoorten hebben veel fructaan; sommige zelfs helemaal niet), enz.
In de zomer telt weer mee of je zelf de wei besproeit of niet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:05

gemske schreef:
Ik heb nu een graasmasker voor mijn pony, is misschien ook een aanrader als je bang bent om ze weer in het gras te zetten. Het werkt echt goed.

Ik had zelf ook al aan een graasmasker zitten denken maar dan hoor je weer zo'n horrorverhaal dat ze dat ding toch afkrijgen, en als het om eten gaat is m'n paardje behoorlijk creatief Vork en stel dat ik dan dat ik ze 's ochtens in de wei zet, naar m'n werk ga, 's middags terug kom en hij heeft dat ding afgekregen!? Maar goed, misschien "durf" ik het over een tijdje wel aan Gestoord

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:10

Isapaardje schreef:
Een richtlijn kan het zijn, maar aangezien de omstandigheden voor wel of geen fructaan in het gras heel erg lokaal zijn, moet je die grafiek met een slag om de arm bekijken.
Zo telt ook mee of je gras wel of niet bemest is.
Hoe lang jouw gras is. Wat voor grassoorten je hebt staan (niet alle grassoorten hebben veel fructaan; sommige zelfs helemaal niet), enz.
In de zomer telt weer mee of je zelf de wei besproeit of niet.

Dat geven ze inderdaad zelf ook aan in hun verhaal dus dat had ik me ook al bedacht, maar het is in ieder geval IETS. We hebben vorig jaar van dat speciale paardengras/mengsel gezaaid en natuurlijk de zak weg gegooid Blond

Kan iemand mij vertellen of in dat mengsel juist weinig of veel fructaanhoudende grassoorten zitten???

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:17

Kymalin schreef:
gemske schreef:

Ik had zelf ook al aan een graasmasker zitten denken maar dan hoor je weer zo'n horrorverhaal dat ze dat ding toch afkrijgen, en als het om eten gaat is m'n paardje behoorlijk creatief Vork en stel dat ik dan dat ik ze 's ochtens in de wei zet, naar m'n werk ga, 's middags terug kom en hij heeft dat ding afgekregen!? Maar goed, misschien "durf" ik het over een tijdje wel aan Gestoord

Die ik heb heeft ze nu precies een keer afgekregen, en dat was binnen aan de hooiruif. En dat geeft me ook weer een prettig gevoel, dat als ze een keer echt blijven haken dat ze gewoon af gaan.

Is er iemand die toevallig in de buurt van de wei woont/toezicht op je paard? Misschien kunnen die af en toe een blik werpen of het nog goed zit allemaal?

Ik zou zowiezo de eerste paar keren erbij blijven als het paard het omheeft, ze vinden het echt niet leuk namelijk, dat je erbij bent als ze echt gek zouden gaan doen. Als ze eenmaal door hebben hoe het werkt dan heb je ook wel in de gaten of jouw paard een echte houdini is Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:23

Ik heb ze achter het huis lopen dus dan zou ik de buuv moeten vragen, maar ik vraag me af of ze zich ermee redt als hij het wel afkrijgt, en ik kan niet even van m'n werk op en neer want ik werk 38 km verderop. Maar goed, ik zou ermee kunnen beginnen in m'n vakantie, dan kan ik in ieder geval het 3 weken aankijken. Ik zal er toch eens serieus over nadenken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:54

dynamiek schreef:
Trouwens je kan me ook altijd in dit huiskamertopic vinden, bij een stelletje maffe meiden viewtopic.php?f=34&t=770269 dus daar kan je ook posten hoor Haha!

Ik heb nog niet op dat topic gekeken of daar zit ook alweer een slotje op Haha!